Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Er zijn vele voorkomende problemen m.b.t. de Nissan Tekna 1.2. motoren (vooral toegepast bij o.a. diverse Nissan Quashcai i modellen bouwjaren vanaf ca. 2014-2017), en dat Nissan Nederland totaal geen enkele verantwoording/coulance erkent voor deze ontstane problemen met deze gebrekkige ingebouwde Tekna 1.2 motoren, terwijl Nissan Duitsland dit daarentegen dus wel in verleden reeds had gedaan , en ook alle Duitse Nissan dealers tijdig hierover reeds had geïnformeerd.
Ik werd hiermee zelf persoonlijk noodlottig mee geconfronteerd, toen we onlangs tijdens onze vakantie in Duitsland onze NIssan Qashqai opeens plots enorm begon te sputteren, en na controle door de dichtstbijzijnde Nissan dealer in Duitsland werd de oorzaak snel gevonden, de voor de Nissan dealer duidelijk herkenbare problemen de gebrekkige Tekna 1.2. motor was uiteindelijk de boosdoener stelde hij vast , want tot grote Schock was helaas de motor kapot wegens o.a. kapotte kop zuiger 1 cilinder met als gevolg zeer hoge reparatie kosten inbouw nieuwe Nissan Revisie motor, en dat bij een km stand van slecht 109.000 km? hetgeen dus je logischerwijs als consument totaal niet hoeft te accepteren of te verwachten bij een deugdelijk betrouwbare auto zoals Nissan Qashqai , Zeker niet wanneer zoals nu blijkt Nissan Nederland dus destijds klaarblijkelijk de Nederlandse Nissan dealers dus hierover niet tijdig heeft verwittigd (=ernstig verwijtbare nalatigheid!!) .
Nissan Nederland had inderdaad destijds dus ook de verantwoordelijkheid en wettelijke plicht om alle Nissan dealers Nederland hierover (via RDW tergroepactie) tijdig goed te informeren, en om uit voorzorg de Tekna 1.2. motoren te laten controleren op de destijds veel voorkomende geconstateerde (fabricage) motorgebreken door de Nissan dealers in Nederland (binnen de 5-jaar geldende Europese Nissan garantie) .
Vandaar dat Nissan Nederland dus vanwege bovenstaande ernstig verwijtbaar nalatig is geweest, en ernstig verzuimd heeft om de tekna 1.2 motoren (zoals o.a. onze Nissan Qashqai bouwjaar2016) te laten controleren door een Nissan Dealer (via terugroepactie RDW) binnen de destijds geldende 5 jaar Nissan garantie op motoren, waardoor Nissan Nederland dus wel degelijk vanwege deze nalatigheid mijn inziens dus uiteindelijk juridisch verwijtbaar verantwoordelijk is en blijft voor de ontstane kosten v/d ontstane motorschades van deze destijds door Nissan ingebouwde gebrekkige Tekna 1.2. motoren .
Wellicht zijn er meerdere mensen Nissan Qashqai rijders die soortgelijke problemen herkennen of ooit hebben meegemaakt ! Vandaar dat ik dit issue via dit forum extra wilde belichten ...
Ik werd hiermee zelf persoonlijk noodlottig mee geconfronteerd, toen we onlangs tijdens onze vakantie in Duitsland onze NIssan Qashqai opeens plots enorm begon te sputteren, en na controle door de dichtstbijzijnde Nissan dealer in Duitsland werd de oorzaak snel gevonden, de voor de Nissan dealer duidelijk herkenbare problemen de gebrekkige Tekna 1.2. motor was uiteindelijk de boosdoener stelde hij vast , want tot grote Schock was helaas de motor kapot wegens o.a. kapotte kop zuiger 1 cilinder met als gevolg zeer hoge reparatie kosten inbouw nieuwe Nissan Revisie motor, en dat bij een km stand van slecht 109.000 km? hetgeen dus je logischerwijs als consument totaal niet hoeft te accepteren of te verwachten bij een deugdelijk betrouwbare auto zoals Nissan Qashqai , Zeker niet wanneer zoals nu blijkt Nissan Nederland dus destijds klaarblijkelijk de Nederlandse Nissan dealers dus hierover niet tijdig heeft verwittigd (=ernstig verwijtbare nalatigheid!!) .
Nissan Nederland had inderdaad destijds dus ook de verantwoordelijkheid en wettelijke plicht om alle Nissan dealers Nederland hierover (via RDW tergroepactie) tijdig goed te informeren, en om uit voorzorg de Tekna 1.2. motoren te laten controleren op de destijds veel voorkomende geconstateerde (fabricage) motorgebreken door de Nissan dealers in Nederland (binnen de 5-jaar geldende Europese Nissan garantie) .
Vandaar dat Nissan Nederland dus vanwege bovenstaande ernstig verwijtbaar nalatig is geweest, en ernstig verzuimd heeft om de tekna 1.2 motoren (zoals o.a. onze Nissan Qashqai bouwjaar2016) te laten controleren door een Nissan Dealer (via terugroepactie RDW) binnen de destijds geldende 5 jaar Nissan garantie op motoren, waardoor Nissan Nederland dus wel degelijk vanwege deze nalatigheid mijn inziens dus uiteindelijk juridisch verwijtbaar verantwoordelijk is en blijft voor de ontstane kosten v/d ontstane motorschades van deze destijds door Nissan ingebouwde gebrekkige Tekna 1.2. motoren .
Wellicht zijn er meerdere mensen Nissan Qashqai rijders die soortgelijke problemen herkennen of ooit hebben meegemaakt ! Vandaar dat ik dit issue via dit forum extra wilde belichten ...
Laatst gewijzigd door Radar op 19 sep 2024 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Dat blokje heeft inderdaad, ongeveer tot 2016, problemen gehad, waar te kleine zuigers gemonteerd waren waardoor olieverbruik hoog was, en een blok in elkaar kon draaien door oliegebrek.
Is veel over te vinden op internet.
Is veel over te vinden op internet.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
auto uit 2016, garantie 5 jaar. ik lees een hoop verwijten , ernstig verwijtbaar nalatig enz.. maar wat is er nu precies aan de hand met dat blok. dat er een zuiger kapot is en daarmee dus je cilinderwand sloopt is vaak een gevolg van iets anders. dat kunnen een heleboel dingen zijn. Dat er in het verleden problemen waren met dat blok wil niet zeggen dat jouw motor door dit zelfde euvel kapot is gegaan.
Je lijkt je te beroepen op een soort non-conformiteit, maar de bewijslast hiervan ligt wel bij jou in dit geval.
Je lijkt je te beroepen op een soort non-conformiteit, maar de bewijslast hiervan ligt wel bij jou in dit geval.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
TS lijkt te reverse engineeren qua duiding van het technische probleem. En iedereen kan bedenken dat als er een probleem wordt gevonden bij een product, dat dit maar bij enkele producten voorkomt. Als alle motoren het problemen hadden zouden alles Qashqai stil langs de weg staan....Kokka1 schreef: ↑20 sep 2024 06:53auto uit 2016, garantie 5 jaar. ik lees een hoop verwijten , ernstig verwijtbaar nalatig enz.. maar wat is er nu precies aan de hand met dat blok. dat er een zuiger kapot is en daarmee dus je cilinderwand sloopt is vaak een gevolg van iets anders. dat kunnen een heleboel dingen zijn. Dat er in het verleden problemen waren met dat blok wil niet zeggen dat jouw motor door dit zelfde euvel kapot is gegaan.
Je lijkt je te beroepen op een soort non-conformiteit, maar de bewijslast hiervan ligt wel bij jou in dit geval.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Ik heb eens even wat rond gegoogled. De meeste problemen blijken te komen doordat deze motoren een klein beetje olie verbruiken en mensen de olie niet controleren en/of bijvullen. Dat kun je een gebrek noemen of een producteigenschap. Ik kies voor dat laatste omdat fabrikanten niet voor niets aanraden regelmatig het oliepeil te controleren.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Tis natuurlijk wel een gebrek dat er geen waarschuwing laag oliepeil komt voordat minimum bereikt wordt. Bij mij is dat gewoon al halverwege min/max.Nijogeth schreef: ↑20 sep 2024 16:40Ik heb eens even wat rond gegoogled. De meeste problemen blijken te komen doordat deze motoren een klein beetje olie verbruiken en mensen de olie niet controleren en/of bijvullen. Dat kun je een gebrek noemen of een producteigenschap. Ik kies voor dat laatste omdat fabrikanten niet voor niets aanraden regelmatig het oliepeil te controleren.
Maar ja; zo'n piepje oid om tussen de lijntjes te blijven rijden is veel belangrijker.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Dan hebben er erg veel auto's een gebrek. Al die waarschuwingssystemen ben ik met je eens. Het ergste is dat er steeds meer verplicht worden, waardoor een auto sowieso al duurder wordt, omdat kaal afleveren niet meer mag.
-
- Berichten: 12664
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Een oliepeilmeter is ook vrij lastig. Zodra een auto in beweging komt beweegt de olie ook. Met een beetje bochtenwerk heb je al heel snel de kans dat de waarschuwing afgaat.
De meeste auto's hebben een waarschuwing als er drukverlies is in het oliesysteem. Maar ja, bij steeds kleine beetjes verlies veranderd er niets in de druk. Vandaar dat ook geadviseerd word om maandelijks het oliepeil te controleren.
En dat piepje tussen de lijnen heb ik (illegaal) laten uitzetten. Wat een onding is dat. Bij een flinke bocht, wegwerkzaamheden en 60km wegen zonder middenstreep blijft dat maar piepen. En bij mijn tijdelijke auto stuurde de auto ook nog eens vanzelf daarbij. Leuk als je wilt uitwijken voor een tegenligger of als een vrachtwagen naast je wat uit koers raakt. Wie dat toch verzonnen heeft....
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Ergens zou er gewoon een grote knop moeten zitten, waarmee je alle waarschuwingssystemen ineens uit kan zetten. Of direct naar een menu gaat waar je ze ineens uit kan zetten of per systeem kan selecteren.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
TS doet het voorkomen alsof de Renault/Nissan 1.2 een onbetrouwbare motor is met vele problemen. Dat is echter niet waar. Er rijden ontzettend veel van deze motoren rond en de meeste doen hun werk gewoon. Uiteraard heeft ook deze motor, zoals eigenlijk elke motor , wel zijn minder sterke punten. Olieverbruik of vermogensverlies komt wel eens voor. Dat laatste is vaak het gevolg van inwendige vervuiling. De oorzaak daarvan is de directe injectie en de milieu vereiste onderdelen. Een ander euvel waardoor de 1.2 DIG-T slecht gaat lopen, is een vastgelopen nokkenasverstelling. Dat laatste is ook simpel op te lossen.
Kapot draaiende motoren komen niet veel voor, maar als het gebeurt is dat vaak door oliegebrek. Geregeld peilen is dus geboden.
Kapot draaiende motoren komen niet veel voor, maar als het gebeurt is dat vaak door oliegebrek. Geregeld peilen is dus geboden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
OPROEP!! aan alle Gedupeerden m.b.t. soortgelijke motorproblemen Tekna 1.2. DIG-T Moren:
Wel vreemd ?? puur toeval ?? volgens de meeste reactie op mijn eerder bericht lees ik... treft Nissan als autofabrikant dus geen schuld?? maar is de de Nissan autobezitter zelf schuld eraan, dat heel veel Nissan Tekna 1.2 DIGT motoren dus op identieke wijze vaak veelvuldig veel te vroegtijdig reeds kapot lopen, en dus voor hoge kosten vervangen dienen te worden door nieuwe Nissan (revisie) motoren ?? Dus dat er in verleden reeds ontzettend vele identieke praktijkvoorbeelden zijn te vinden op internet o.a diverse Nissan QQ forums in Nederland en UK inzake de vroegtijdig kapotte Tekna 1.2 motoren zoals o.a overmatig veel olieverbruik, ratelende distributieketting , kapotte zuiger of heel vaak 1 cilinder motorblok plots geen compressie, verbrande klep .. volgens de meeste reacties hierboven zou dit niet aan Nissan te wijten zijn ??? maar komt dit doordat de autobezitters zelf de olie zelf niet tijdig peilen?? of vanwege slecht onderhoud?? Ik weet na gedegen grondig onderzoek/navraag bij diverse Motor deskundigen bij o..a diverse Nissan gespecialiseerde automotor revisie bedrijven wel beter dat di wel beter, want mij is inderdaad direct volmondig bevestigden dat deze destijds door Nissan ingebouwde Renault 1.2 DIGT motor inderdaad niet deugt wegens o.a. inderdaad zoals reeds algemenen bekend bij Nissan QQ , dat Nissan o.a dus destijds inderdaad veel te kleine zuigers in deze generatie 1.2 DIGT Renault l motorren had ingebouwd, met alle grote nadelige gevolgen praktijkvoorbeelden voor de stuk gelopen motoren. Hiervoor blijft Nissan ten allen tijde als autofabrikant (o.b.v. non-conformiteit) wettelijk aansprakelijk voor alle kosten m.b.t. ontstane motorschade, zelfs dus ook buiten de geldende Nissan fabrieksgarantie garantie! Echter Nissan is hier tot nu toe altijd nog goed mee weg gekomen omdat de Nissan gedupeerden in deze kwestie niet samen als 1 collectief een gezamenlijke schadeclaim claim hebben neergelegd bij Nissan. Derhalve plaats ik bij deze op dit forum een oproep aan alle Nissan gedupeerde m.b.t. de Tekna 1.2. dit aan mij te melden ..bijv. via een reactie op deze oproep, zodat we dit samen vervolgens collectief (via Radar of via een collectieve rechtszaak) verder kunnen aanvechten bij Nissan, en laat de rechter dan maar eens objectief oordelen (i.p.v. ongefundeerde forum reacties) over dit Nissan dossier waarbij heel vele Nissan gedupeerden bij betrokken zijn!
Wel vreemd ?? puur toeval ?? volgens de meeste reactie op mijn eerder bericht lees ik... treft Nissan als autofabrikant dus geen schuld?? maar is de de Nissan autobezitter zelf schuld eraan, dat heel veel Nissan Tekna 1.2 DIGT motoren dus op identieke wijze vaak veelvuldig veel te vroegtijdig reeds kapot lopen, en dus voor hoge kosten vervangen dienen te worden door nieuwe Nissan (revisie) motoren ?? Dus dat er in verleden reeds ontzettend vele identieke praktijkvoorbeelden zijn te vinden op internet o.a diverse Nissan QQ forums in Nederland en UK inzake de vroegtijdig kapotte Tekna 1.2 motoren zoals o.a overmatig veel olieverbruik, ratelende distributieketting , kapotte zuiger of heel vaak 1 cilinder motorblok plots geen compressie, verbrande klep .. volgens de meeste reacties hierboven zou dit niet aan Nissan te wijten zijn ??? maar komt dit doordat de autobezitters zelf de olie zelf niet tijdig peilen?? of vanwege slecht onderhoud?? Ik weet na gedegen grondig onderzoek/navraag bij diverse Motor deskundigen bij o..a diverse Nissan gespecialiseerde automotor revisie bedrijven wel beter dat di wel beter, want mij is inderdaad direct volmondig bevestigden dat deze destijds door Nissan ingebouwde Renault 1.2 DIGT motor inderdaad niet deugt wegens o.a. inderdaad zoals reeds algemenen bekend bij Nissan QQ , dat Nissan o.a dus destijds inderdaad veel te kleine zuigers in deze generatie 1.2 DIGT Renault l motorren had ingebouwd, met alle grote nadelige gevolgen praktijkvoorbeelden voor de stuk gelopen motoren. Hiervoor blijft Nissan ten allen tijde als autofabrikant (o.b.v. non-conformiteit) wettelijk aansprakelijk voor alle kosten m.b.t. ontstane motorschade, zelfs dus ook buiten de geldende Nissan fabrieksgarantie garantie! Echter Nissan is hier tot nu toe altijd nog goed mee weg gekomen omdat de Nissan gedupeerden in deze kwestie niet samen als 1 collectief een gezamenlijke schadeclaim claim hebben neergelegd bij Nissan. Derhalve plaats ik bij deze op dit forum een oproep aan alle Nissan gedupeerde m.b.t. de Tekna 1.2. dit aan mij te melden ..bijv. via een reactie op deze oproep, zodat we dit samen vervolgens collectief (via Radar of via een collectieve rechtszaak) verder kunnen aanvechten bij Nissan, en laat de rechter dan maar eens objectief oordelen (i.p.v. ongefundeerde forum reacties) over dit Nissan dossier waarbij heel vele Nissan gedupeerden bij betrokken zijn!
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Nou, wat let je? Sleep ze voor de rechter! Je hoeft echt niet op anderen te wachten, want die collectieve claimkomt er toch niet.
cherokee
vindt dit leuk
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Je kunt niet collectief een schadeclaim indienen, omdat iedere zaak op zichzelf staat. Maar nogmaals, dat de motoren volgens jou niet voldoen, omdat de olie regelmatig gecheckt moet worden en het onderhoud goed gedaan moet worden, dat betekent niet dat ze niet voldoen. Dat er motoren zijn die wat beter tegen een stootje kunnen en beter met een olietekort of weinig onderhoud om kunnen gaan, dat klopt. Echter staat ook daar in de voorschriften dat het gedaan dient te worden. Uiteindelijk ben je zelf degene die voor een kleine motor kiest met relatief veel vermogen en laag verbruik, waarbij je dus al van tevoren weet dat er veel van de motor gevraagd gaat worden en het onderhoud daarvan heel belangrijk gaat zijn.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
TS heeft het over ongefundeerde forum reacties, maar tot nu toe is de enige die loopt te roeptoeteren TS zelf. Hij beweert van alles over die motor, maar moet dat eerst maar eens hard maken. En dat gaat hem gewoon niet lukken. Ja, die motor heeft zijn zwakke punten, maar ze gaan niet bij bosjes kapot.
Het is en blijft echter een motor uit de downsize generatie en die hebben wat meer zorg en onderhoud nodig dan een grotere motor.
Een slechte motor is het echter niet, hij is in vele auto's gebruikt en bij goed onderhoud gaat hij redelijk lang mee.
Het is en blijft echter een motor uit de downsize generatie en die hebben wat meer zorg en onderhoud nodig dan een grotere motor.
Een slechte motor is het echter niet, hij is in vele auto's gebruikt en bij goed onderhoud gaat hij redelijk lang mee.
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Dit klinkt wel lekker, maar mist -ondanks de lappen tekst- nog de concrete specifieke uitwerking waarom er sprake is van non-conformiteit en en zich dat verhoudt tot de rol van de berijders/ kopers. Je hebt een 8 jaar oude euro met dik een ton op de teller. De bewijslast ligt bij jou.
Tot nu toe kom je met algemene termen: "het is algemeen bekend dat", maar verder niets. Dat soort argumenten vormen hooguit een ondersteund bewijs. Jij moet je casus echter concreet rond zien te krijgen, specifiek voor jouw auto. Veel succes... met wat je hier gaat zien, ga je het niet redden.
Ik denk dat de rechtszaak je meer gaat kosten dan die hele revisie, en je weet op voorhand dat Nissan -áls je in eerste aanleg al zou winnen- tot het gaatje zal doorprocederen. Voor de kosten waar je dan tegenaan kijkt, kan je een andere Qashqai kopen...
cherokee
vindt dit leuk
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Probleem voor TS is dat dit type motor weliswaar zijn specifieke problemen kent maar dat echt stukgelopen exemplaren weinig voorkomen. Kansloze zaak dit. Misschien dat er een vorm van coulance bestaat, dat hangt er ook vanaf natuurlijk of de auto volgens het boekje is onderhouden en dat gedocumenteerd is, maar daar houdt het dan ook wel mee op denk ik.
Dat is dan ook mijn vraag aan TS: is uw auto volgens het boekje onderhouden en is dat volledig gedocumenteerd?
Dat is dan ook mijn vraag aan TS: is uw auto volgens het boekje onderhouden en is dat volledig gedocumenteerd?
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Als u mede gedupeerden zoekt plaats uw oproep niet op een algemeen forum maar op een Nissan Qashqai forum.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 feb 2022 11:35
Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai
Man, man, het enige wat bij mij opkomt: "je zal toch met offer24 getrouwd zijn" Zorg er gewoon voor dat jouw auto minstens ieder jaar door een deugdelijk bedrijf wordt onderhouden. De dealer of een ander gecertificeerd bedrijf, welke volgens fabrieksvoorschriften auto's onderhoudt. Of nog goedkoper; trek zelf af en toe de motorkap eens open en controleer het oliepeil.