Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
offer24
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2024 09:33

Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door offer24 »

Er zijn vele voorkomende problemen m.b.t. de Nissan Tekna 1.2. motoren (vooral toegepast bij o.a. diverse Nissan Quashcai i modellen bouwjaren vanaf ca. 2014-2017), en dat Nissan Nederland totaal geen enkele verantwoording/coulance erkent voor deze ontstane problemen met deze gebrekkige ingebouwde Tekna 1.2 motoren, terwijl Nissan Duitsland dit daarentegen dus wel in verleden reeds had gedaan , en ook alle Duitse Nissan dealers tijdig hierover reeds had geïnformeerd.

Ik werd hiermee zelf persoonlijk noodlottig mee geconfronteerd, toen we onlangs tijdens onze vakantie in Duitsland onze NIssan Qashqai opeens plots enorm begon te sputteren, en na controle door de dichtstbijzijnde Nissan dealer in Duitsland werd de oorzaak snel gevonden, de voor de Nissan dealer duidelijk herkenbare problemen de gebrekkige Tekna 1.2. motor was uiteindelijk de boosdoener stelde hij vast , want tot grote Schock was helaas de motor kapot wegens o.a. kapotte kop zuiger 1 cilinder met als gevolg zeer hoge reparatie kosten inbouw nieuwe Nissan Revisie motor, en dat bij een km stand van slecht 109.000 km? hetgeen dus je logischerwijs als consument totaal niet hoeft te accepteren of te verwachten bij een deugdelijk betrouwbare auto zoals Nissan Qashqai , Zeker niet wanneer zoals nu blijkt Nissan Nederland dus destijds klaarblijkelijk de Nederlandse Nissan dealers dus hierover niet tijdig heeft verwittigd (=ernstig verwijtbare nalatigheid!!) .

Nissan Nederland had inderdaad destijds dus ook de verantwoordelijkheid en wettelijke plicht om alle Nissan dealers Nederland hierover (via RDW tergroepactie) tijdig goed te informeren, en om uit voorzorg de Tekna 1.2. motoren te laten controleren op de destijds veel voorkomende geconstateerde (fabricage) motorgebreken door de Nissan dealers in Nederland (binnen de 5-jaar geldende Europese Nissan garantie) .

Vandaar dat Nissan Nederland dus vanwege bovenstaande ernstig verwijtbaar nalatig is geweest, en ernstig verzuimd heeft om de tekna 1.2 motoren (zoals o.a. onze Nissan Qashqai bouwjaar2016) te laten controleren door een Nissan Dealer (via terugroepactie RDW) binnen de destijds geldende 5 jaar Nissan garantie op motoren, waardoor Nissan Nederland dus wel degelijk vanwege deze nalatigheid mijn inziens dus uiteindelijk juridisch verwijtbaar verantwoordelijk is en blijft voor de ontstane kosten v/d ontstane motorschades van deze destijds door Nissan ingebouwde gebrekkige Tekna 1.2. motoren .

Wellicht zijn er meerdere mensen Nissan Qashqai rijders die soortgelijke problemen herkennen of ooit hebben meegemaakt ! Vandaar dat ik dit issue via dit forum extra wilde belichten ...
Laatst gewijzigd door Radar op 19 sep 2024 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat blokje heeft inderdaad, ongeveer tot 2016, problemen gehad, waar te kleine zuigers gemonteerd waren waardoor olieverbruik hoog was, en een blok in elkaar kon draaien door oliegebrek.
Is veel over te vinden op internet.

Kokka1
Berichten: 449
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door Kokka1 »

auto uit 2016, garantie 5 jaar. ik lees een hoop verwijten , ernstig verwijtbaar nalatig enz.. maar wat is er nu precies aan de hand met dat blok. dat er een zuiger kapot is en daarmee dus je cilinderwand sloopt is vaak een gevolg van iets anders. dat kunnen een heleboel dingen zijn. Dat er in het verleden problemen waren met dat blok wil niet zeggen dat jouw motor door dit zelfde euvel kapot is gegaan.
Je lijkt je te beroepen op een soort non-conformiteit, maar de bewijslast hiervan ligt wel bij jou in dit geval.

BL2
Berichten: 5007
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat een "over de top" geschreven tekst, halverwege maar mee gestopt om te lezen, het viel wat in herhaling.

rwolters
Berichten: 1821
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door rwolters »

Kokka1 schreef:
20 sep 2024 06:53
auto uit 2016, garantie 5 jaar. ik lees een hoop verwijten , ernstig verwijtbaar nalatig enz.. maar wat is er nu precies aan de hand met dat blok. dat er een zuiger kapot is en daarmee dus je cilinderwand sloopt is vaak een gevolg van iets anders. dat kunnen een heleboel dingen zijn. Dat er in het verleden problemen waren met dat blok wil niet zeggen dat jouw motor door dit zelfde euvel kapot is gegaan.
Je lijkt je te beroepen op een soort non-conformiteit, maar de bewijslast hiervan ligt wel bij jou in dit geval.
TS lijkt te reverse engineeren qua duiding van het technische probleem. En iedereen kan bedenken dat als er een probleem wordt gevonden bij een product, dat dit maar bij enkele producten voorkomt. Als alle motoren het problemen hadden zouden alles Qashqai stil langs de weg staan....

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb eens even wat rond gegoogled. De meeste problemen blijken te komen doordat deze motoren een klein beetje olie verbruiken en mensen de olie niet controleren en/of bijvullen. Dat kun je een gebrek noemen of een producteigenschap. Ik kies voor dat laatste omdat fabrikanten niet voor niets aanraden regelmatig het oliepeil te controleren.

jonis
Berichten: 2825
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
20 sep 2024 16:40
Ik heb eens even wat rond gegoogled. De meeste problemen blijken te komen doordat deze motoren een klein beetje olie verbruiken en mensen de olie niet controleren en/of bijvullen. Dat kun je een gebrek noemen of een producteigenschap. Ik kies voor dat laatste omdat fabrikanten niet voor niets aanraden regelmatig het oliepeil te controleren.
Tis natuurlijk wel een gebrek dat er geen waarschuwing laag oliepeil komt voordat minimum bereikt wordt. Bij mij is dat gewoon al halverwege min/max.
Maar ja; zo'n piepje oid om tussen de lijntjes te blijven rijden is veel belangrijker.

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan hebben er erg veel auto's een gebrek. Al die waarschuwingssystemen ben ik met je eens. Het ergste is dat er steeds meer verplicht worden, waardoor een auto sowieso al duurder wordt, omdat kaal afleveren niet meer mag.

NeoDutchio
Berichten: 12632
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nissan Dealers niet geïnformeerd omtrent gebreken motor Qashqai

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
20 sep 2024 17:26
Tis natuurlijk wel een gebrek dat er geen waarschuwing laag oliepeil komt voordat minimum bereikt wordt. Bij mij is dat gewoon al halverwege min/max.
Maar ja; zo'n piepje oid om tussen de lijntjes te blijven rijden is veel belangrijker.
Een oliepeilmeter is ook vrij lastig. Zodra een auto in beweging komt beweegt de olie ook. Met een beetje bochtenwerk heb je al heel snel de kans dat de waarschuwing afgaat.
De meeste auto's hebben een waarschuwing als er drukverlies is in het oliesysteem. Maar ja, bij steeds kleine beetjes verlies veranderd er niets in de druk. Vandaar dat ook geadviseerd word om maandelijks het oliepeil te controleren.

En dat piepje tussen de lijnen heb ik (illegaal) laten uitzetten. Wat een onding is dat. Bij een flinke bocht, wegwerkzaamheden en 60km wegen zonder middenstreep blijft dat maar piepen. En bij mijn tijdelijke auto stuurde de auto ook nog eens vanzelf daarbij. Leuk als je wilt uitwijken voor een tegenligger of als een vrachtwagen naast je wat uit koers raakt. Wie dat toch verzonnen heeft....

Plaats reactie