Factuur van Carglass na “gratis” ruitenwissers, mag dit?
-
Factuur van Carglass na “gratis” ruitenwissers, mag dit?
Ik heb onlangs mijn voorruit laten vervangen bij Carglass. Van tevoren was het duidelijk dat ik €135 eigen risico moest betalen.
Bij binnenkomst zei een medewerker dat de ruitenwissers ook aan vervanging toe waren. Ik stemde in, maar er werd geen bedrag genoemd. Ik dacht dat dit een service was, inbegrepen bij de vervanging.
Ik nam plaats in de wachtruimte. Toen de auto klaar was, liep ik naar de balie om te betalen. De medewerker tikte iets in op het pinapparaat, ik betaalde het bedrag. Ik ging ervan uit dat dit het eigen risico was.
Op dat moment zei een andere medewerker: “En de ruitenwissers dan?”
De man bij wie ik afrekende vroeg: “Zijn die gedaan dan?”
Toen dat werd bevestigd, zei hij: “Nou, dan heeft hij die gratis.”
Vandaag krijg ik ineens twee facturen per mail:
– Eén voor het eigen risico van €135
– En één voor de ruitenwissers van €58
Ik heb de factuur van de voorruit gecontroleerd: het bedrag dat ik heb betaald, blijkt ook echt alleen het eigen risico te zijn. Het overige bedrag is rechtstreeks door de verzekering betaald.
Over dat bedrag van €135 is dus geen discussie, dat is netjes voldaan.
Maar die €58 voor de ruitenwissers vind ik niet terecht, gezien de situatie en de communicatie op locatie.
Vraag: mogen ze dit alsnog factureren zonder dat dit van tevoren besproken is, of kan ik dit juridisch aanvechten?
Bij binnenkomst zei een medewerker dat de ruitenwissers ook aan vervanging toe waren. Ik stemde in, maar er werd geen bedrag genoemd. Ik dacht dat dit een service was, inbegrepen bij de vervanging.
Ik nam plaats in de wachtruimte. Toen de auto klaar was, liep ik naar de balie om te betalen. De medewerker tikte iets in op het pinapparaat, ik betaalde het bedrag. Ik ging ervan uit dat dit het eigen risico was.
Vandaag krijg ik ineens twee facturen per mail:
– Eén voor het eigen risico van €135
– En één voor de ruitenwissers van €58
Ik heb de factuur van de voorruit gecontroleerd: het bedrag dat ik heb betaald, blijkt ook echt alleen het eigen risico te zijn. Het overige bedrag is rechtstreeks door de verzekering betaald.
Over dat bedrag van €135 is dus geen discussie, dat is netjes voldaan.
Maar die €58 voor de ruitenwissers vind ik niet terecht, gezien de situatie en de communicatie op locatie.
Vraag: mogen ze dit alsnog factureren zonder dat dit van tevoren besproken is, of kan ik dit juridisch aanvechten?
Re: Factuur van Carglass na “gratis” ruitenwissers, mag dit?
Er is een dienst en een product geleverd waarvoor jij akkoord hebt gegeven. De aanname dat dat gratis zou zijn, is een beetje naïef en komt voor jouw rekening. Het is toch normaal dat er voor werkzaamheden en diensten betaald moet worden?
Je kunt je beroepen op de gemaakte opmerking bij het afrekenen, maar de vraag is of dat effect gaat hebben. Bewijzen kun je het waarschijnlijk niet.
Je kunt je beroepen op de gemaakte opmerking bij het afrekenen, maar de vraag is of dat effect gaat hebben. Bewijzen kun je het waarschijnlijk niet.
Speedy123
, BL2
, Bram Bonnewel
, bupaul
en sjohie
vinden dit leuk
-
Maar waarom dacht je dat dit gratis zou zijn? Als bijvoorbeeld bij de APK de ruitenwissers vervangen moeten worden, moet je ze toch ook gewoon betalen, boven op de keuringskosten?HenkieDraadstaal schreef: ↑03 jun 2025 21:45Bij binnenkomst zei een medewerker dat de ruitenwissers ook aan vervanging toe waren. Ik stemde in, maar er werd geen bedrag genoemd. Ik dacht dat dit een service was, inbegrepen bij de vervanging.
bupaul
vindt dit leuk
Natuurlijk kan je het altijd aanvechten. De vraag is, ga je het winnen. En dan is je kans zeer, zeer klein.
BL2
vindt dit leuk
U kunt schriftelijk bezwaar maken tegen de factuur, erbij vermelden dat de medewerker zei dat u ze gratis gehad heeft. Blijft men op betaling staan, dan komt u in de situatie terecht die Moneyman al stelde, kunt u het bewijzen? Dan wordt het welles-nietes.HenkieDraadstaal schreef: ↑03 jun 2025 21:45Maar die €58 voor de ruitenwissers vind ik niet terecht, gezien de situatie en de communicatie op locatie.
In het laatste geval zou ik gewoon het verlies nemen en betalen, het bedrag is te laag om er echt werk van te maken.
wat een sneu gedoe weer.. je hebt toch nieuwe ruitenwisser? betaal dan gewoon. de medewerker die die opmerking maakte hoeft helemaal niet op de hoogte te zijn van wat er wel of niet betaald moet worden.
Artikel 7:4 BW
Wanneer de koop is gesloten zonder dat de prijs is bepaald, is de koper een redelijke prijs verschuldigd; bij de bepaling van die prijs wordt rekening gehouden met de door de verkoper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst gewoonlijk bedongen prijzen.
Dorfje
vindt dit leuk
Zo te lezen heeft na vervangen van de ruit en de ruitenwissers de factuur met pin betaald en als het goed is de factuur op papier meegekregen.
Hoe kan het dan zijn dat u achteraf nog twee facturen per mail opgestuurd krijgt als u reeds betaald heeft.
Hoe kan het dan zijn dat u achteraf nog twee facturen per mail opgestuurd krijgt als u reeds betaald heeft.
bupaul
vindt dit leuk
-
Net zo min als dat zij kunnen bewijzen dat TS akkoord ging met cq opdracht gaf voor het plaatsen van de ruitenwisser of is dat te kort door de bocht?Moneyman schreef: ↑04 jun 2025 10:38Er is een dienst en een product geleverd waarvoor jij akkoord hebt gegeven. De aanname dat dat gratis zou zijn, is een beetje naïef en komt voor jouw rekening. Het is toch normaal dat er voor werkzaamheden en diensten betaald moet worden?
Maar toch de factuur voor het vervangen van de ruit en ruitenwissers is direct met pin betaling voldaan waarom dan nog een keer die reeds betaalde factuur per mail versturen.
Het lijkt mij dat als blijkt dat de ruitenwissers alsnog betaald moesten worden de auto pas na betaling meegenomen kan worden maar dat was niet het geval omdat Ts schrijft dat die gratis zouden zijn.
Kan het niet zo zijn dat de per mail toegestuurde facturen bevestigen dat verzekeraar de overige kosten heeft voldaan en er geen te betalen bedrag meer open staat.
Van Carglass weet ik wel dat bij het vervangen van een ruit de ruitenwissers vaak gratis mee vervangen worden en de factuur ter info wordt mee verzonden.
Het lijkt mij dat als blijkt dat de ruitenwissers alsnog betaald moesten worden de auto pas na betaling meegenomen kan worden maar dat was niet het geval omdat Ts schrijft dat die gratis zouden zijn.
Kan het niet zo zijn dat de per mail toegestuurde facturen bevestigen dat verzekeraar de overige kosten heeft voldaan en er geen te betalen bedrag meer open staat.
Van Carglass weet ik wel dat bij het vervangen van een ruit de ruitenwissers vaak gratis mee vervangen worden en de factuur ter info wordt mee verzonden.
Ja, dat is te kort door de bocht, gezien het al door Alfatrion geciteerde wetsartikel. Als er niets afgestemd is, geldt wat redelijk is in verhouding tot de normale prijzen.StevieNL81 schreef: ↑04 jun 2025 13:21Net zo min als dat zij kunnen bewijzen dat TS akkoord ging met cq opdracht gaf voor het plaatsen van de ruitenwisser of is dat te kort door de bocht?Moneyman schreef: ↑04 jun 2025 10:38Er is een dienst en een product geleverd waarvoor jij akkoord hebt gegeven. De aanname dat dat gratis zou zijn, is een beetje naïef en komt voor jouw rekening. Het is toch normaal dat er voor werkzaamheden en diensten betaald moet worden?
Je kunt dus niet stilzwijgend "gouden" ruitenwissers monteren en € 300,00 declareren. Maar aan de kosten van een normaal setje ruitenwissers tegen een normale prijs ontkom je niet alleen omdat er geen prijs genoemd is.
Nee, de factuur voor de ruit is voldaan.
Nee. Dat staat letterlijk in de post van TS.
Die ervaring heb ik niet, en ik heb al heel wat ruiten laten vervangen. Als TS dat zelf al eerder zo zou hebben ervaren, of Carglass daarmee zou adverteren, zou dat een argument kunnen zijn. Maar daarvan is geen sprake.
In dit geval wordt niet betwist dat er een aanbod en aanvaarding heeft plaatsgevonden met betrekking tot de ruitenwissers. Maar Carglass zou als bewijs hebben: de twee werknemers achter de balie en ook het OP.StevieNL81 schreef: ↑04 jun 2025 13:21Net zo min als dat zij kunnen bewijzen dat TS akkoord ging met cq opdracht gaf voor het plaatsen van de ruitenwisser of is dat te kort door de bocht?
StevieNL81
vindt dit leuk
-
Als ik u een kop koffie aanbiedt en u zegt ja, kan ik niet een willekeurig bedrag in rekening brengen tenzij dat onderdeel van het aanbod was.

Carglass verkoopt ruitenwissers en biedt normaliter aan deze gratis te plaatsen, maar er zijn ook acties waarbij ruitenwissers gratis worden aangeboden. Wat mocht de klant redelijkerwijze verwachten?
Bij het aanbieden van een willekeurige kop koffie door een willekeurige particulier is het niet gebruikelijk dat daar een koopovereenkomst mee beoogd wordt. Als dat gebeurt in de showroom van een autodealer evenmin. Als je hetzelfde doet op een terras bij een horecagelegenheid, is het echter wel weer logisch dat daarvoor betaald moet worden.Consumenneke schreef: ↑05 jun 2025 06:28Als ik u een kop koffie aanbiedt en u zegt ja, kan ik niet een willekeurig bedrag in rekening brengen tenzij dat onderdeel van het aanbod was.
Een aanbod hoeft in ieder geval geen prijs te bevatten.
De vraag is sowieso waar je je plaatje vandaan hebt. De link naar de bron ontbreekt. Ik zie dat aanbod in iede geval niet op de website. En als ik zoek, kom ik deze actie een jaar geleden in België tegen, maar de Nederlands actie die ik vind eindigde in januari 2014 (!).Consumenneke schreef: ↑05 jun 2025 06:28
Carglass verkoopt ruitenwissers en biedt normaliter aan deze gratis te plaatsen, maar er zijn ook acties waarbij ruitenwissers gratis worden aangeboden. Wat mocht de klant redelijkerwijze verwachten?
Ben dus benieuwd of jij wel iets actueels in Nederland hebt gevonden, of gewoon een heel oud plaatje hebt gepost (zonder dat aan te geven).
Maar, zoals ik eerder al schreef, als Carglass hier op het moment dat TS daar was (of in ieder geval rond die tijd) mee adverteerde, kan je dat natuurlijk wel als sterk argument gebruiken.
Edit: gevonden. Je plaatje is inderdaad 10 jaar oud… da’s niet heel sterk als argument.
witte angora
vindt dit leuk
-
Daarbij staan er ook duidelijk voorwaarden vermeld, namelijk "alleen bij een online afspraak bij een voorruitvervanging.
Carglass heeft dit jaar nog geen gratis ruitenwissers actie gehad en zoals al aangegeven is het getoonde plaatje 10 jaar oud.
Ik blijf het toch vreemd waarom er na betaling in het filiaal zelf alsnog een factuur voor de ruitenwissers verstuurd wordt omdat bij het betalen door een medewerker is gezegd dat de ruitenwissers gratis zouden zijn.
Ik blijf het toch vreemd waarom er na betaling in het filiaal zelf alsnog een factuur voor de ruitenwissers verstuurd wordt omdat bij het betalen door een medewerker is gezegd dat de ruitenwissers gratis zouden zijn.
Ik denk dat die medewerker die dit heeft gezegd, niet de bevoegdheid had om iets weg te geven.Ron5300 schreef: ↑05 jun 2025 14:43Carglass heeft dit jaar nog geen gratis ruitenwissers actie gehad en zoals al aangegeven is het getoonde plaatje 10 jaar oud.
Ik blijf het toch vreemd waarom er na betaling in het filiaal zelf alsnog een factuur voor de ruitenwissers verstuurd wordt omdat bij het betalen door een medewerker is gezegd dat de ruitenwissers gratis zouden zijn.Op dat moment zei een andere medewerker: “En de ruitenwissers dan?”