Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
emakkreel
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2011 17:46

Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door emakkreel »

Hoi,

Eerder dit jaar is Vitens begonnen met het per maand laten betalen van de facturen,
Naast dat dit heel ongemakkelijk is en weer een extra handeling betekend is hun website niet echt heel klant vriendelijk, Ik krijg geregeld als ik probeer te betalen via de ideal link dat de betaling niet gedaan kan worden, Geld staat er wel op de rekening maar om een of andere reden lijkt het toch niet te lukken.

Ik heb via whatsapp vragen gesteld hierover maar krijg geen antwoord op de vragen,

Weet iemand hier toevallig wat regels zijn omtrent verwerkingen van betalingen ? Nu verwerken ze de betaling met de nieuwste facturen en vermelden niet dat ze dat gedaan hebben,

Ben je altijd verplicht te vermelden dat ze het met de oudste facturen moeten verrekenen of kan je hier niet standaard vanuit gaan,

Bedankt !

Nijogeth
Berichten: 10300
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou opteren voor automatisch incasso als je het erg moeilijk vindt.

NeoDutchio
Berichten: 12470
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het goed is staat er altijd maar 1 factuur open die betaald dient te worden. Geen idee wat er dan verrekend zou moeten worden.

Overigens incasseert Vitens hier al sinds jaar en dag maandelijks, niets ongemakkelijks aan.

witte angora
Berichten: 31385
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier gaat het ook maandelijks per automatische incasso, voorheen per kwartaal. Juist doordat het maandelijks is weet je exact wat je vaste lasten per maand zijn, en kun je ervoor zorgen dat dat minimaal op je rekening staat. Een betaling per kwartaal vind ik zelf onhandiger.

Maar waarom zou je per Ideal betalen als het ook automatisch kan?

Morgan le Fay
Berichten: 548
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Uit uw relaas maak ik op dat u de kwartaal betalingen zelf overmaakt (en ook niet altijd op tijd). Als u een machtiging opdracht automatische betaling afgeeft heeft u er ook geen omkijken naar en kost uw financiele administratie een stuk minder tijd.

Undutchable
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ze hebben het ook gebruikt om een fikse prijsverhoging te maskeren.

Ik betaalde per kwartaal € 54,48. Dat is per jaar € 217,92.

Nu € 22,00 per maand. Dat is per jaar € 264,00.

Een verhoging van 21 procent.

Morgan le Fay
Berichten: 548
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Undutchable schreef:
29 mei 2024 12:23
Ze hebben het ook gebruikt om een fikse prijsverhoging te maskeren.

Ik betaalde per kwartaal € 54,48. Dat is per jaar € 217,92.

Nu € 22,00 per maand. Dat is per jaar € 264,00.

Een verhoging van 21 procent.
Verhogingen worden gewoon gecommuniceerd, iets ovet het hoofd gezien?

Vitens heeft de prijs voor drinkwater voor 2024 vastgesteld. Vanaf 1 januari 2024 is de prijs voor 1.000 liter (1m3) drinkwater € 1,04 en is het vastrecht per jaar € 55,05.

https://www.facebook.com/vitens/posts/3 ... 4098/?_rdr

Duc
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Duc »

Undutchable schreef:
29 mei 2024 12:23
Ze hebben het ook gebruikt om een fikse prijsverhoging te maskeren.

Ik betaalde per kwartaal € 54,48. Dat is per jaar € 217,92.

Nu € 22,00 per maand. Dat is per jaar € 264,00.

Een verhoging van 21 procent.
Je berekening klopt niet. Vitens incasseert 10x per jaar en niet 12x. :idea: :!:
Je betaald nu dus dit jaar € 220,=
Wat er teveel betaald is, wordt volgend jaar bij de eerste periode verrekend.
Daarnaast is het water en belastingen erover verhoogd.
Ga een naar vitens.nl, log daar in en dan kun je precies zien wat de aanslag is en wat je betaald.

ZeerPrivé
Berichten: 5862
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Undutchable schreef:
29 mei 2024 12:23
Ze hebben het ook gebruikt om een fikse prijsverhoging te maskeren.

Ik betaalde per kwartaal € 54,48. Dat is per jaar € 217,92.

Nu € 22,00 per maand. Dat is per jaar € 264,00.

Een verhoging van 21 procent.
Te maskeren nog wel. Tarieven 2023 en 2024 staan naast elkaar op de site https://www.vitens.nl/Tarieven-en-voorwaarden en bovendien betaal je een voorschot p.m.

Drinkwater is in 2024 met 0,19ct per m3 gestegen naar € 1,04, belasting is ook wat omhoog gegaan.
Vind het een koopje, ik betaal € 1,45 per m3.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 29 mei 2024 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6762
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Lowieze »

Duc schreef:
29 mei 2024 12:40


Je berekening klopt niet. Vitens incasseert 10x per jaar en niet 12x. :idea: :!:
Je betaald nu dus dit jaar € 220,=
Wat er teveel betaald is, wordt volgend jaar bij de eerste periode verrekend.
Daarnaast is het water en belastingen erover verhoogd.
Ga een naar vitens.nl, log daar in en dan kun je precies zien wat de aanslag is en wat je betaald.
“Betalen in termijnen
Al onze nieuwe klanten betalen in 12 termijnen per jaar. Bent u al langer klant? Dan kan het zijn dat u nu nog in 4 of 10 termijnen betaalt. Vanaf uw volgende jaarafrekening verdelen we uw jaarbedrag ook in maandelijkse termijnen. Vanaf juni 2024 betalen al onze klanten maandelijks. U kunt in de berekening rekening houden met het aantal termijnen wat u nu betaalt of gaat betalen.”

Bron: Vitens.nl

Harrieët
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2024 12:42

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Harrieët »

In dec. 2023 heb ik bericht gekregen van de verhoging, maar nu zie ik dat ze zonder te vernoemen in die brief, van 10 maandbetaling naar 12 maandbetalingen zijn gegaan. Ook hebben ze de maandbetaling heel ruim gerekend, waardoor het bij mij ( verbruik 115 kube per jaar ) 12 x € 4,50 per maand te veel wordt afgeschreven over 2024 /2025. Voor mij geen probleem, maar dit hadden ze zeker beter kunnen communiceren! Er zijn genoeg mensen die het niet breed hebben en zo wordt het werken met een kasboek ook niet makkelijk. Kijk onder aan de brief naar de kube prijs het vast recht en de belasting ( uitgaande van belasting 2023) Tarieven in euro's (inclusief 9% btw)
Per kube € 1,04
vastrecht 55,05
belasting op leidingwater was € 0,416 per kube
----------------------------
Tip aan emakreel:
Vermeld bij jouw betaling het factuurnummer, anders wordt misschien de verkeerde factuur verrekend en hou je een achterstand op facturen van een ver verleden. Bel de klantenservice en vraag hun hoe je het beste van je oude facturen af kunt komen, b.v. door vanaf heden maandelijks iets meer te betalen?

Zaak
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2024 01:16

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Zaak »

Naast dat ze zijn overgestapt op een andere freuqentie zijn we ook minder coulant geworden. Een rekening van 18 euro wordt met 17.50 verhoogd als je er eentje over het hoofd hebt gezien.

Ik lees in de fora vrolijke jongens die beweren dat auto incasso de heilige graal is, maar mensen met onregelmatig inkomen hebben daar niks aan.

Daarnaast ook flinke prijsverhoging doorgevoerd, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is.

Ik zit vast aan Vitens, kan moeilijk een andere aanbieder nemen, hoe is het mogelijk dat ze hiermee weg komen?

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft.

Morgan le Fay
Berichten: 548
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Naast dat ze zijn overgestapt op een andere freuqentie zijn we ook minder coulant geworden. Een rekening van 18 euro wordt met 17.50 verhoogd als je er eentje over het hoofd hebt gezien.

Ik lees in de fora vrolijke jongens die beweren dat auto incasso de heilige graal is, maar mensen met onregelmatig inkomen hebben daar niks aan.

Daarnaast ook flinke prijsverhoging doorgevoerd, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is.

Ik zit vast aan Vitens, kan moeilijk een andere aanbieder nemen, hoe is het mogelijk dat ze hiermee weg komen?

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft.
Helaas is toch echt nodig om een potje apart te houden buiten de vaste lasten.
En het is nog steeds eerst de vaste lasten en daarna de rest.
Voor het geval dat. Denk niet dat je met mijn inkomen wil ruilen.
Ik moet niet een maand maar minimaal 3 maanden uitgaven vooruit inplannen. Of beter gezegd het geld wat ik overhoud pas na 3 maanden uitgeven.
En gaan miepen over je waterrekening ? Die mag van mij wel 3x zo hoog worden dan nu het geval is.

Moneyman
Berichten: 30606
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Ik lees in de fora vrolijke jongens die beweren dat auto incasso de heilige graal is, maar mensen met onregelmatig inkomen hebben daar niks aan.
Dat is natuurlijk onzin. Ook met een onregelmatig inkomen kun je prima aan cash flow management doen. Sterker, juist dan móet je dat doen.

Speedy123
Berichten: 1525
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Speedy123 »

emakkreel schreef: Eerder dit jaar is Vitens begonnen met het per maand laten betalen van de facturen,
Naast dat dit heel ongemakkelijk is en weer een extra handeling betekend is hun website niet echt heel klant vriendelijk, Ik krijg geregeld als ik probeer te betalen via de ideal link dat de betaling niet gedaan kan worden, Geld staat er wel op de rekening maar om een of andere reden lijkt het toch niet te lukken.
Zodra u op de iDeal link in de factuur email klikt, dan zou een betaalscherm moeten volgen alwaar u uw bankgegevens invult en akkoord gaat met de betaling. Indien dat scherm niet verschijnt of mankementen vertoond, dan kan het zijn dat uw browser instellingen een correcte werking verhinderen.

De tip is al gegeven, kies voor automatische incasso, indien mogelijk met een incassering datum een of twee dagen nadat u uw maandelijkse geld uit werk of anders ontvangt.
emakkreel schreef: Ik heb via whatsapp vragen gesteld hierover maar krijg geen antwoord op de vragen,
U kunt ook bellen met met de klantenservice. Bereikbaar op werkdagen tussen 8:00 en 17:00uur.Zij kunnen u ongetwijfeld meer uitleggen over het betaal proces via de iDeal link in de factuur email. 0900 0650 (normale belkosten)
emakkreel schreef: Weet iemand hier toevallig wat regels zijn omtrent verwerkingen van betalingen ? Nu verwerken ze de betaling met de nieuwste facturen en vermelden niet dat ze dat gedaan hebben,

Ben je altijd verplicht te vermelden dat ze het met de oudste facturen moeten verrekenen of kan je hier niet standaard vanuit gaan,
Als u via iDeal betaald via de link vanuit de facturatie email, dan worden de factuurgegevens normaliter automatisch correct ingevuld. Deze zouden overeen moeten komen de maandfactuur zoals in de email vermeldt staat.

Als u zelf gegevens invult, bijvoorbeeld omdat u een bankoverschrijving gebruikt, dan dient u het juiste factuurnummer dat u wilt betalen in te vullen. Maakt u alleen geld zonder vermelding van het factuurnummer, dan is het aan Vitens om te bepalen op welke factuur ze het geld afboeken.

Maak nooit zelf geld over via een bankopverschrijving naar het bankrekening nummer dat u op uw afschrift ziet staan na een iDeal betalen. Dit is vaak het nummer van een betalingsverwerker en niet van het bedrijf zelf.

Speedy123
Berichten: 1525
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Undutchable schreef:
29 mei 2024 12:23
Ze hebben het ook gebruikt om een fikse prijsverhoging te maskeren.

Ik betaalde per kwartaal € 54,48. Dat is per jaar € 217,92.

Nu € 22,00 per maand. Dat is per jaar € 264,00.

Een verhoging van 21 procent.
Dit is niet correct. De maandelijkse betaling aan Vitens betreft slecht een maandelijkse voorschotnota. Nadat aan het einde van de jaarlijkse periode de meterstanden zijn doorgegeven, volgt een jaarafrekening. Pas dan wordt de daadwerkelijk rekening opgemaakt.

NeoDutchio
Berichten: 12470
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Naast dat ze zijn overgestapt op een andere freuqentie zijn we ook minder coulant geworden. Een rekening van 18 euro wordt met 17.50 verhoogd als je er eentje over het hoofd hebt gezien.
U krijgt een factuur met een uiterste betaaldatum. Daarna komt een herinnering met wederom een tijdspanne om te betalen. Daarna komen er kosten overheen. Al met al bent u dan al minimaal een maand verder en is de volgende rekening ook al ontvangen.
Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Ik lees in de fora vrolijke jongens die beweren dat auto incasso de heilige graal is, maar mensen met onregelmatig inkomen hebben daar niks aan.
Het een heeft niets met het ander te maken. Het voordeel van een automatische incasso is dat er geen rekeningen vergeten worden, het onder het juiste nummer afgeboekt word en dat je, in het geval van fouten, dit zelf kan terughalen. En of je nu een regelmatig of onregelmatig inkomen hebt, die factuur moet betaald worden.
Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Daarnaast ook flinke prijsverhoging doorgevoerd, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is.
Dan heeft u het nieuws gemist en de communicatie niet gelezen.
Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Ik zit vast aan Vitens, kan moeilijk een andere aanbieder nemen, hoe is het mogelijk dat ze hiermee weg komen?
U kunt ook zelf water oppompen. Al betwijfel ik of de kosten van aanleg en tijdens gebruik opwegen tegen de lage waterprijs in Nederland.
Zaak schreef:
27 jun 2024 01:27
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft.
Iedereen moet zijn vaste lasten betalen, daar staat u dus niet alleen in. Hoe u dat doet is uw keuze. Als iets niet gaat zoals u wilt kunt u altijd zoeken naar een mogelijkheid die wel bij u past.

Speedy123
Berichten: 1525
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vitens wijziging van betaling kwartaal naar maandelijks

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Zaak schreef: Ik lees in de fora vrolijke jongens die beweren dat auto incasso de heilige graal is, maar mensen met onregelmatig inkomen hebben daar niks aan.
Natuurlijk hebben mensen met een onregelmatig inkomen daar veel aan. Juist met een onregelmatig inkomen is het belangrijk om relatief lage rekeningen per omgaande te betalen om te voorkomen dat er berg onbetaalde rekeningen ontstaat.

Het lijkt wellicht soms aantrekkelijk om een rekening eventjes te laten liggen totdat er een aanmaning volgt en die betaaltermijn bijna verstreken is maar er hoeft maar een kleine financiële tegenvaller te zijn en de rekening blijft onbetaald waarna er incasso kosten volgen. Ook is het eenvoudig om bij veel openstaande rekeningen het overzicht te verliezen waarna een rekening per ongeluk onbetaald blijft. De eerste incasso kosten zijn bij Vitens meteen 17,50 zijn. De rekening verdubbelt dan bijna.
Zaak schreef: Daarnaast ook flinke prijsverhoging doorgevoerd, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is.

Ik zit vast aan Vitens, kan moeilijk een andere aanbieder nemen, hoe is het mogelijk dat ze hiermee weg komen?

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft.
Vanaf 1 januari 2024 is de prijs bij Vitens voor 1.000 liter (1m3) drinkwater € 1,04. Dat is 0,001 cent per liter. In 2023 was het 0,83 cent per 1000 liter.

Vitens motivatie:
Stimulans
Om klanten te stimuleren minder drinkwater te gebruiken, laat Vitens de prijs voor een liter drinkwater harder stijgen dan het vastrecht. Voor klanten ontstaat er zo een extra stimulans om verstandig om te gaan met drinkwater. Het vastrecht staat immers toch al vast. De andere kosten hebben waterconsumenten wel zelf in de hand.
Drinkwaterbedrijf Vitens stelt dat het bedrijf de komende jaren te maken heeft met grote uitdagingen om voldoende en schoon drinkwater te kunnen leveren. De plannen om in de toekomst deze kerntaak te kunnen uitvoeren zijn vandaag gepresenteerd aan de aandeelhouders van Vitens. Investeren in een duurzame drinkwaterwinning voor de toekomst is daarvoor versneld nodig, stelt de drinkwaterleverancier.

Plaats reactie