Rookmelder heeft kuren
Rookmelder heeft kuren
Hallo mede-forumleden.
Bijna 3 jaar geleden heb ik 3 rookmelders gekocht met een batterij die 10 jaar meegaat. Die hoef ik dus alleen af en toe te testen en dat doe ik dus ook. Echter sinds enkele maanden hebben alle 3 kuren. Ze piepen af en toe, net zoals de rookmelders waarvan je de batterij elk jaar moet vervangen. Alleen piepen ze niet regelmatig. Meestal enkele uren, hooguit een dag. 1 melder heb ik uitelkaar gehaald en dus gesloopt om de batterij te controleren. Die was nog zo goed als vol. Let wel, dit was een ander soort batterij als in de eenjarige melders. De twee die nu nog ophangen piepen nog steeds. Ze uit elkaar halen, betekent weggooien. Ze zijn daar niet op berekend. Heeft er iemand een idee wat de oorzaak is?
Bijna 3 jaar geleden heb ik 3 rookmelders gekocht met een batterij die 10 jaar meegaat. Die hoef ik dus alleen af en toe te testen en dat doe ik dus ook. Echter sinds enkele maanden hebben alle 3 kuren. Ze piepen af en toe, net zoals de rookmelders waarvan je de batterij elk jaar moet vervangen. Alleen piepen ze niet regelmatig. Meestal enkele uren, hooguit een dag. 1 melder heb ik uitelkaar gehaald en dus gesloopt om de batterij te controleren. Die was nog zo goed als vol. Let wel, dit was een ander soort batterij als in de eenjarige melders. De twee die nu nog ophangen piepen nog steeds. Ze uit elkaar halen, betekent weggooien. Ze zijn daar niet op berekend. Heeft er iemand een idee wat de oorzaak is?
Re: Rookmelder heeft kuren
Zijn ze niet gewoon te stoffig?
Aluapje1
vindt dit leuk
Of er zit veel stof in de lucht. Hier gaan ze al af als er teveel pollen in de lucht zitten.
Aluapje1
vindt dit leuk
De rookmelders zouden weleens slecht tegen stof in de lucht kunnen. probeer ze eens met perslucht uit te blazen.
Aluapje1
vindt dit leuk
Bij het stofzuigen af en toe de zuigbuis tegen en langs de rookmelder houden. Deze melders zijn optische melders, als die iets zien in hun optische meetgebied, rook maar ook stof of haartjes, dan reageren ze daar op.
Uit elkaar halen raad ik sterk af, veel type melders bezitten een kleine hoeveelheid radioactief materiaal waar je beter niet mee in aanraking kunt komen.
Uit elkaar halen raad ik sterk af, veel type melders bezitten een kleine hoeveelheid radioactief materiaal waar je beter niet mee in aanraking kunt komen.
De huidige rookmelders zijn allen zonder radioactieve stoffen. Oudjes moet je mee oppassen. Met de stofzuiger schoonblazen wil wel eens helpen.
Vervuiling kan komen door houtkachels, kaarsen of andere fijnstofbronnen. Miijn ervaring is dat de melders die 10 jaar mee moeten gaan dat niet halen. 7 a 8 jaar en het is meestal over. Testen doe ik helemaal niet vaak.
Vervuiling kan komen door houtkachels, kaarsen of andere fijnstofbronnen. Miijn ervaring is dat de melders die 10 jaar mee moeten gaan dat niet halen. 7 a 8 jaar en het is meestal over. Testen doe ik helemaal niet vaak.
Bram Bonnewel
, BL2
en Aluapje1
vinden dit leuk
Herkenbaar. Mijn ervaring is dat de melders inderdaad 7/8 jaar meegaan en dan binnen heel afzienbare tijd allemaal de geest geven. Daarom vervang ik ze tegenwoordig allemaal zodra er één begint te piepen. Hoef ik ook niet meer op zoek naar welke melder nu eigenlijk midden in de nacht die piep geeft...

Dat zoeken is inderdaad een leuk probleem. Niet alleen de rookmelders, maar ook de CO melders. De CO melders hebben vervangbare batterijen (3 x AA). De rookmelders zijn van verschillende merken en aankoopdata.Moneyman schreef: ↑18 feb 2025 10:16Herkenbaar. Mijn ervaring is dat de melders inderdaad 7/8 jaar meegaan en dan binnen heel afzienbare tijd allemaal de geest geven. Daarom vervang ik ze tegenwoordig allemaal zodra er één begint te piepen. Hoef ik ook niet meer op zoek naar welke melder nu eigenlijk midden in de nacht die piep geeft...![]()
Bram Bonnewel
en Aluapje1
vinden dit leuk
Ze zijn niet stoffig. Ik stook niks anders dan de cv-ketel. Maar het is natuurlijk het proberen waard om ze eens goed door te blazen.
Dat er zo expliciet naar houtstook wordt verwezen komt omdat over de forse nadelen van houtskool ook een topic alhier loopt.
Stof in huis komt door vele oorzaken en in vele vormen in huis voor. Kijk eens in je stofzuiger, er gaat een wereld voor je open. Dit komt dus zeker ook in je optische rookmelder...... Simpel gezegd, die ziet het stof gewoon als rook.
Helaas, zojuist eerst de stofzuiger zijn werk laten doen en daarna nog even met de compressor. Ik was daar koud klaar mee en het piepen gaat vrolijk verder!!
Dan helpt alleen een nieuwe rookmelder met een wegwerp batterij.
Ik weet niet waar je ze gekocht hebt en hoe duur ze waren, maar als het geen goedkope meuk was zou je de verkoper nog eens kunnen benaderen.
Dan gewoon maar voor een paar euro bij de bouwmarkt een nieuwe kopen, incl. "één jaar batterij". Voor een paar euro verder niet moeilijk over doen, lijkt mij.
Die verkoper ziet je na 7 jaar al aankomen, graag eerst even het bonnetje mevr/mijnheer......
Die verkoper ziet je na 7 jaar al aankomen, graag eerst even het bonnetje mevr/mijnheer......
bupaul
vindt dit leuk
-
Nee dus:
Inleverpunten
de gemeentelijke inzamelingsplaatsen voor elektrische en elektronische apparaten,
de distributeur of de winkel waar een nieuwe rookmelder wordt aangeschaft.
winkelbedrijven met meer dan 400m2 verkoopoppervlak van elektronica zonder de verplichting dat een nieuwe aankoop wordt gedaan.
-
Mij lijkt dat rookmelders vervangbare batterijen zouden moeten hebben. Daar was toch een wetswijziging voor bedacht? (die van mij zitten op het elektriciteitsnet).
Maar U bent dan ook super, dat weten wij vast forumvolk al jaren. Naast een drukke verantwoordelijke baan ook nog 24/7 alhier actief en een zeer geordend mens, lezen we nu. Super !
Zelf bonnetje soms al kwijt in de auto naar huis......

Triforce
vindt dit leuk