DAB pumps/pompen Esybox mini 3 hydrofoorpomp problemen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again

Re: DAB pumps/pompen Esybox mini 3 hydrofoorpomp problemen

Ongelezen bericht door 16again »

Banne schreef:
07 mei 2025 14:59
Na het vervangen van de eerste pomp heeft DAB telefonisch gezegd dat ik voor ventilatie moest zorgen in de meterkast. Wat ik vreemd vond want de meterkast is kurkdroog (nieuwbouwwoning uit 2014) en de luchtvochtigheid in huis is altijd tussen de 50 en 60%. Maar goed, ik een gat bovenin de deur gemaakt met een ventilator erin.
Banne schreef:
08 mei 2025 21:11
Het is condens want ik heb de flexibele slangen van de aan/afvoer moeten isoleren omdat er anders veel water op de grond kwam te liggen in de meterkast. Dat is uiteraard niet vreemd, het water komt als 5-7 graden het huis in 's winters terwijl het huis zelf 20 graden is.
Werkt dat juist niet averechts?
Blijkbaar is de luchtvochtigheid in huis soms te hoog, waardoor condensatie optreedt. Door te ventileren haal je dan juist nog meer vochtige lucht de meterkast in , zodat je nog meer condens krijgt.
Zonder ventilatie gaat de luchtvochtigheid in de meterkast door condens omlaag, en stopt condensatie.

Leidingen isoleren? Mooi dat je op de leinding geen condens krijgt , maar IPX4 betekent volgens mij dat de pomp tegen dat spatwater kan.
Condensatie voorkomen op de koude leiding kan leiden tot juist meer condensatie op andere koude plekken.

Condensvorming behoort niet op te treden bij de electronica: Naar verwachting is er geen thermisch contact tussen electronica en leidingstelsel, electronica is dus gewoon op kamertemperatuur. Daar bovenop, electronica houdt zichzelf warm.

Wat ik ook niet kan rijmen: "Kurkdroog" en "veel water op de grond."

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Om het maar eens opnieuw te proberen
Ts: Wat voor een type pomp is er aangeschaft.
Wat is de reden/aanleiding voor deze aanschaf.
Waar is de pomp voor bestemd en wat gaat er mis
Wat is u door de verkoper verteld over gebruik en functie van de pomp.
En gebruikt u ook de pomp waar hij voor is?

Ps: er is een verschil tussen water en drinkwater
Wij op stal pompen grondwater op voor algemeen gebruik, maar dit is niet geschikt voor drinkwater.
Staat ook een bordje bij, geen drinkwater en dat in kapitalen geschreven.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

DAB Esybox Mini 3
Deze Esybox Mini 3 drukverhoger wordt veelal gebruikt in situaties waar men water verpompt uit een tank of uit een bron en waar men dus niet direct aansluit op een watermeter en in die zin dus niet te maken heeft met de daarbij behorende regelgeving. Deze pomp is dus niet voorzien van een voordrukbeveiliging. Alle Esyline pompen zijn voorzien van ingebouwd Dconnect voor online monitoring en bediening via internet op afstand. Nominale stroomopname per pomp 4.8 Ampère.
(Toelichting van de fabrikant)

In dit stukje tekst staan oorzaak en oplossing.
Als je een hydrofoor aansluit op de gewone waterleiding, dan heb je een probleem - het waterleidingbedrijf gebruikt een hydrofoor om het water op druk te houden en jij gebruikt een sterkere hydrofoor om het water uit de leiding te trekken. Door dit verschil zal hij af en toe 'droog' draaien en gaat het ding kapot. De oplossing: je hebt voordrukbeveiliging nodig.

Ik denk, dat Banne beter af is met andere oplossingen. Of een grotere wateraansluiting of 3 aansluitingen voor de 3 huizen achter de huidige watermeter of een hydrofoor met voordrukbeveiliging of - als er grondwater gebruikt mag worden - een eigen bron met dit type hydrofoor.

Als ik op de jaarafrekeningen kijk, dan zou voor ons een extra aansluiting op de langere termijn de goedkoopste oplossing zijn, ongeacht waar het huis staat.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
13 mei 2025 08:10
Als je een hydrofoor aansluit op de gewone waterleiding, dan heb je een probleem - het waterleidingbedrijf gebruikt een hydrofoor om het water op druk te houden en jij gebruikt een sterkere hydrofoor om het water uit de leiding te trekken. Door dit verschil zal hij af en toe 'droog' draaien en gaat het ding kapot. De oplossing: je hebt voordrukbeveiliging nodig.
Is dat zo? Er staan niet zomaar 2 hydrofoors achter elkaar (dan klopt je verhaal), maar de capaciteit van de 2e is veel kleiner dan de capaciteit van de 1e, en er staat een verdeel netwerk tussen. De 2e hydrofoor (van TS) kan water wegzuigen van andere gebruikers en loopt niet droog.

Plaats reactie