Banne schreef: ↑07 mei 2025 14:59Na het vervangen van de eerste pomp heeft DAB telefonisch gezegd dat ik voor ventilatie moest zorgen in de meterkast. Wat ik vreemd vond want de meterkast is kurkdroog (nieuwbouwwoning uit 2014) en de luchtvochtigheid in huis is altijd tussen de 50 en 60%. Maar goed, ik een gat bovenin de deur gemaakt met een ventilator erin.
Werkt dat juist niet averechts?Banne schreef: ↑08 mei 2025 21:11Het is condens want ik heb de flexibele slangen van de aan/afvoer moeten isoleren omdat er anders veel water op de grond kwam te liggen in de meterkast. Dat is uiteraard niet vreemd, het water komt als 5-7 graden het huis in 's winters terwijl het huis zelf 20 graden is.
Blijkbaar is de luchtvochtigheid in huis soms te hoog, waardoor condensatie optreedt. Door te ventileren haal je dan juist nog meer vochtige lucht de meterkast in , zodat je nog meer condens krijgt.
Zonder ventilatie gaat de luchtvochtigheid in de meterkast door condens omlaag, en stopt condensatie.
Leidingen isoleren? Mooi dat je op de leinding geen condens krijgt , maar IPX4 betekent volgens mij dat de pomp tegen dat spatwater kan.
Condensatie voorkomen op de koude leiding kan leiden tot juist meer condensatie op andere koude plekken.
Condensvorming behoort niet op te treden bij de electronica: Naar verwachting is er geen thermisch contact tussen electronica en leidingstelsel, electronica is dus gewoon op kamertemperatuur. Daar bovenop, electronica houdt zichzelf warm.
Wat ik ook niet kan rijmen: "Kurkdroog" en "veel water op de grond."