Een niet besteld pakket ontvangen
Een niet besteld pakket ontvangen
Een vriend van me heeft iets besteld bij een bedrijf. Dat pakketje is na twee dagen geleverd, alles goed dus. Maar niet helemaal, hij kreeg namelijk niet één maar twee pakketten geleverd. Hij heeft voor beide pakketten voor ontvangst getekend. Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan. na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal. Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Nu wil hij geen gedoe hebben, dus hij wil dat pakket terugsturen/laten ophalen. Hij heeft al zeker twintig keer gebeld, krijgt nu niemand meer aan de lijn. Op WhatsApp wordt niet gereageerd, ook niet op email.
Zoals gezegd wil hij het pakket niet houden, maar hoever en hoelang moet je doorgaan om het te corrigeren.
Het is ook niet echt een kleinigheidje, ik schat dat de waarde van het pakket meer dan €1000 is!
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal. Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Nu wil hij geen gedoe hebben, dus hij wil dat pakket terugsturen/laten ophalen. Hij heeft al zeker twintig keer gebeld, krijgt nu niemand meer aan de lijn. Op WhatsApp wordt niet gereageerd, ook niet op email.
Zoals gezegd wil hij het pakket niet houden, maar hoever en hoelang moet je doorgaan om het te corrigeren.
Het is ook niet echt een kleinigheidje, ik schat dat de waarde van het pakket meer dan €1000 is!
-
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Snel verdiend, zou ik zeggen, hij heeft zo te horen zijn best gedaan om het terug te sturen. Alle mails een poosje bewaren, en het pakket gewoon houden.
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
En als extra, niet afgeven aan iemand die aan de deur komt en zegt dat het pakketje per ongeluk verkeerd is geadresseerd.Arizonakid schreef: ↑25 okt 2024 19:12Snel verdiend, zou ik zeggen, hij heeft zo te horen zijn best gedaan om het terug te sturen. Alle mails een poosje bewaren, en het pakket gewoon houden.
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Uw verhaal klopt niet. Er is tweemaal besteld door uw vriend. Hij heeft getracht een bestelling telefonisch te annuleren echter er is toch tweemaal uitgeleverd. De annulering is mislukt.madfred schreef: ↑25 okt 2024 18:46Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan.
na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal.
Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Uw bewering dat hij het tweede pakket niet besteld heeft, is volgens u eigen eerdere bewering onjuist. Hij heeft het tweede pakket wel degelijk besteld maar daarna getracht te annuleren. En dat is dus niet goed gegaan waardoor er tweemaal geleverd is.
Ik raad uw vriend aan het tweede pakket terug te sturen om te voorkomen dat later alsnog een factuur volgt.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Vond dat telefonisch contact plaats voordat de bezorging in gang werd gezet?
Was het een consumentenaankoop binnen de EU/ER?
Kan hij niet gewoon een beroep doen op zijn bedenktijd van 14 dagen? Zie de ongeëvenaarde Consumentenbond.
Waarom stelt uw vriend deze vraag niet zelf?Bedenktijd
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Of vanaf het moment dat je de dienst hebt afgesloten.
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Ik schrijf nergens dat hij twee keer HETZELFDE pakket heeft ontvangen.Speedy123 schreef: ↑25 okt 2024 19:50Uw verhaal klopt niet. Er is tweemaal besteld door uw vriend. Hij heeft getracht een bestelling telefonisch te annuleren echter er is toch tweemaal uitgeleverd. De annulering is mislukt.madfred schreef: ↑25 okt 2024 18:46Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan.
na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal.
Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Uw bewering dat hij het tweede pakket niet besteld heeft, is volgens u eigen eerdere bewering onjuist. Hij heeft het tweede pakket wel degelijk besteld maar daarna getracht te annuleren. En dat is dus niet goed gegaan waardoor er tweemaal geleverd is.
Ik raad uw vriend aan het tweede pakket terug te sturen om te voorkomen dat later alsnog een factuur volgt.
Daarbij is de annulering van het tweede identieke product wel gelukt.
Hij heeft één keer het juiste, besteld en betaalde product ontvangen en éénmaal een ander, niet besteld, en dus ook niet betaald product.
Dus, mijn verhaal klopt wel.
Laatst gewijzigd door madfred op 25 okt 2024 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Hij is niet zo handig met deze zaken.Consumenneke schreef: ↑25 okt 2024 19:55Vond dat telefonisch contact plaats voordat de bezorging in gang werd gezet? Ja, uiteindelijk is het bestelde product ook maar één keer geleverd. Het tweede pakket was iets totaal anders, dat heeft hij nooit besteld/betaald.
Was het een consumentenaankoop binnen de EU/ER? Ja
Kan hij niet gewoon een beroep doen op zijn bedenktijd van 14 dagen? Zie de ongeëvenaarde Consumentenbond.
Er is geen sprake van een bedenktijd, hij geeft ten onrechte een duur pakket ontvangen, en hij wil het terugsturen/laten ophalen.Bedenktijd
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Of vanaf het moment dat je de dienst hebt afgesloten.
Waarom stelt uw vriend deze vraag niet zelf?
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Een bedenktijd is er volgens mij alleen als er sprake is van een bestelling, een (beoogde) overeenkomst. Daarvan lijkt mij in dit geval geen sprake.
Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Klopt.
En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".Erthanax schreef: ↑25 okt 2024 20:28Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Dat “tot een koop te bewegen” had ik ook bewust weggelaten, maar ik zie nu pas dat die pagina alleen daarover gaat. Ik had niet gezien dat het algemene/neutrale geval er niet genoemd wordt. Excuus.Moneyman schreef: ↑25 okt 2024 20:32En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".Erthanax schreef: ↑25 okt 2024 20:28Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Adviseer hem een duidelijk paper trail te maken, dan kan hij achteraf bewijzen dat hij een poging gedaan heeft om andermans fout te corrigeren.
Of het echt andersmans fout is, weten we natuurlijk niet.
vandaar dus.
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Geen punt hoor, die pagina is feitelijk ook onvoldoende duidelijk.Erthanax schreef: ↑25 okt 2024 20:41Dat “tot een koop te bewegen” had ik ook bewust weggelaten, maar ik zie nu pas dat die pagina alleen daarover gaat. Ik had niet gezien dat het algemene/neutrale geval er niet genoemd wordt. Excuus.Moneyman schreef: ↑25 okt 2024 20:32En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".Erthanax schreef: ↑25 okt 2024 20:28Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
-
- Berichten: 1459
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Vraag 1 is dus: heeft de vriend vanwege zijn onhandigheid, per ongelukt een duur pakket besteld van meer dan 1000,--, naast 2x hetzelfde pakket, waarvan eentje met succes is geannuleerd ?
Als het wel besteld is, dan is er bedenktijd van 2 weken, dan kan je het binnen die termijn terug sturen (op eigen kosten of niet?).
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.
Als het wel besteld is, dan is er bedenktijd van 2 weken, dan kan je het binnen die termijn terug sturen (op eigen kosten of niet?).
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Hij heeft het andere pakket (€1000) niet besteld. Hij had per abuis een pakket (€400) twee keer besteld en betaald, dat is gecorrigeerd. Dat product heeft hij ook maar één keer ontvangen. Het bedrijf heeft inmiddels het teveel betaalde bedrag terugbetaald.HandigeHarrie schreef: ↑26 okt 2024 12:04Vraag 1 is dus: heeft de vriend vanwege zijn onhandigheid, per ongelukt een duur pakket besteld van meer dan 1000,--, naast 2x hetzelfde pakket, waarvan eentje met succes is geannuleerd ?
Als het wel besteld is, dan is er bedenktijd van 2 weken, dan kan je het binnen die termijn terug sturen (op eigen kosten of niet?).
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.
Hij heeft dus daarnaast ook een ander, totaal niet gerelateerd, pakket ter waarde van minimaal €1000 ontvangen. Dat heeft hij nooit besteld en dus ook nooit betaald.
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Ik zou zeggen, laat het dan een, twee jaartjes in een hoek liggen.
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Of stuur het gewoon terug. Wel zo netjes naar de leverancier toe.
Je zou jezelf eens af moeten vragen stel dat jij als verkoper deze fout maakt, dan zou je het toch ook bijzonder op prijs stellen als zo'n pakket terugkomt?
Je zou jezelf eens af moeten vragen stel dat jij als verkoper deze fout maakt, dan zou je het toch ook bijzonder op prijs stellen als zo'n pakket terugkomt?
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Hij wil het ook terug sturen maar als je geen contact krijgt waar moet het dan heen of wanneer komen ze het weer ophalen. Zomaar ergens heen sturen kan het erger maken (raakt kwijt) als je straks toch een rekening krijgt.
wikop
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
Ik zou het “als een goed huisvader” bewaren, en natuurlijk ook alle correspondentie. Ik zou zelf ook per aangetekende brief sommeren binnen veertien dagen het pakket te laten ophalen, en zo niet, dat ik dan aanneem dat de eigendom om niet (dwz gratis) op mij is overgegaan.
Thijs124
vindt dit leuk
Re: Een niet besteld pakket ontvangen
… en mag hij het ook niet houden.HandigeHarrie schreef: ↑26 okt 2024 12:04Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.