DAB pumps/pompen Esybox mini 3 hydrofoorpomp problemen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Banne

DAB pumps/pompen Esybox mini 3 hydrofoorpomp problemen

Ongelezen bericht door Banne »

Zijn er hier meer gebruikers van de hydrofoorpompen van DAB? Ivm te weinig waterdruk, naar onze behoefte, heb ik al enkele jaren een hydrofoorpomp in de meterkast staan. Een DAB Esybox mini 3. Inmiddels ben ik al aan mijn derde(!) pomp toe in 4 jaar tijd.

In 2021 (vlak na de eerste installatie) waren er problemen met de aardlek en zijn er in een aantal maanden tijd 3 pompen vervangen, zelfs een monteur van DAB die de laatste pomp kwam controleren (nadat bij diverse pompen de aardlek er steeds random uitgevlogen was) of alles wel klopte heeft niets gezegd over dat je bij een frequentiegestuurde pomp een 0,3A aardlek moet gebruiken ivm altijd aanwezige lekstroom. Afijn, nadat ik dit zelf opgelost had was er niets meer aan de hand. Niet helemaal conform de NEN richtlijnen, want 0,03A is de norm hier, maar goed. Na het vervangen van de eerste pomp heeft DAB telefonisch gezegd dat ik voor ventilatie moest zorgen in de meterkast. Wat ik vreemd vond want de meterkast is kurkdroog (nieuwbouwwoning uit 2014) en de luchtvochtigheid in huis is altijd tussen de 50 en 60%. Maar goed, ik een gat bovenin de deur gemaakt met een ventilator erin. Daarna nog 1 pomp dezelfde problemen mee gehad, tot die monteur dus kwam en zei dat de ventilatie helemaal niet nodig was geweest want het is droog genoeg in huis. Op de site van DAB staat overigens zelfs dat de pompen in vochtige omstandigheden kunnen opereren. Afijn, de oorzaak destijds was dus de aardlek en niet de al dan niet vochtige omgeving.

Deze laatste pomp heeft van 2022 tot begin 2025 zonder problemen gedraaid (met dus de 0,3A aardlek). Begin 2025 vloog wederom de aardlek er constant uit maar nu elke keer direct bij het inschakelen van de pomp. Ter reparatie opgestuurd naar DAB en wat blijkt? De elektronica van de pomp is volledig naar de kl*te door... vocht. Volgens DAB heb ik de pomp in een vochtige omgeving geplaatst en is er geen sprake van garantie of coulance. Het water wat door de pomp stroomt is koud uiteraard, dus dit geeft condensvorming in een meterkast van een woonhuis van 20 graden (duh) maar een waterpomp van 800 euro kan dus NIET tegen condensvorming, veroorzaakt door waar hij voor gemaakt is; koud water pompen. Te bizar voor woorden! Nu heb ik diverse reviews gelezen op internet dat er meer mensen zijn die met deze pompen dezelfde problemen hebben gehad dus hoop ik hier medestanders te treffen. Het bedrijf heeft een kantoor in Nederland dus lijkt me dat een mooie kans voor Radar om daar eens te gaan buurten en vragen waarom hun waterpompen niet tegen condensvocht bestand zijn :mrgreen:

En oh ja, uit frustratie alsnog zelf maar een nieuwe mini3 pomp gekocht (want er zijn niet heel veel alternatieven) na 2 weken kapot met een kapotte flowsensor. Ja mensen, het is echt waardeloze bende die zooi van DAB pumps

Mocht je nog geen DAB pomp gevonden hebben maar er wel naar opzoek zijn... LEES DIT TOPIC EN KOOP DIE ROTZOOI NIET

Speedy123

Re: DAB pumps/pompen Esybox mini 3 hydrofoorpomp problemen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Banne schreef:
07 mei 2025 14:59
En oh ja, uit frustratie alsnog zelf maar een nieuwe mini3 pomp gekocht (want er zijn niet heel veel alternatieven) na 2 weken kapot met een kapotte flowsensor. Ja mensen, het is echt waardeloze bende die zooi van DAB pumps

Mocht je nog geen DAB pomp gevonden hebben maar er wel naar opzoek zijn... LEES DIT TOPIC EN KOOP DIE ROTZOOI NIET
Enerzijds blijft u zelf wel DAB pumps kopen want er zijn volgens u weinig alternatieven maar anderen raadt u aan dat niet te doen. Maar wat moeten anderen dan wel kopen? U stelt zelf dat er weinig alternatieven zijn.

Banne

Speedy123 schreef:
07 mei 2025 15:21
Banne schreef:

Enerzijds blijft u zelf wel DAB pumps kopen want er zijn volgens u weinig alternatieven maar anderen raadt u aan dat niet te doen. Maar wat moeten anderen dan wel kopen? U stelt zelf dat er weinig alternatieven zijn.
Dan beter geen pomp kopen want aan pompen die steeds kapot gaan heb je ook niet zoveel? De laatste pomp was voor mij de druppel(haha) geen DAB meer.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

U pompt water uit de grond? en gebruikt dit voor eigen gebruik?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo'n pomp verhoogt volgens mij gewoon de druk van het leidingwater.

Banne

Morgan le Fay schreef:
07 mei 2025 20:00
U pompt water uit de grond? en gebruikt dit voor eigen gebruik?
Neen, leidingwaterdruk verhogen

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Banne schreef:
In 2021 (vlak na de eerste installatie) waren er problemen met de aardlek en zijn er in een aantal maanden tijd 3 pompen vervangen, zelfs een monteur van DAB die de laatste pomp kwam controleren (nadat bij diverse pompen de aardlek er steeds random uitgevlogen was) of alles wel klopte heeft niets gezegd over dat je bij een frequentiegestuurde pomp een 0,3A aardlek moet gebruiken ivm altijd aanwezige lekstroom.
Als de aardlek (zelfs 300 mA) er steeds uitklapt, lijkt mij dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Misschien kan een jurist hier iets mee?

Banne

de auditu schreef:
08 mei 2025 10:39
Banne schreef:
In 2021 (vlak na de eerste installatie) waren er problemen met de aardlek en zijn er in een aantal maanden tijd 3 pompen vervangen, zelfs een monteur van DAB die de laatste pomp kwam controleren (nadat bij diverse pompen de aardlek er steeds random uitgevlogen was) of alles wel klopte heeft niets gezegd over dat je bij een frequentiegestuurde pomp een 0,3A aardlek moet gebruiken ivm altijd aanwezige lekstroom.
Als de aardlek (zelfs 300 mA) er steeds uitklapt, lijkt mij dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Misschien kan een jurist hier iets mee?
Dat schijnt bij een frequentiegestuurde pomp dus normaal te zijn, die gaat soms net over de 300mA heen waardoor ie ingrijpt terwijl er nog geen gevaar is of was. Daar klaag ik ook niet over, wel over het feit dat een waterpomp niet tegen water kan

Moneyman

Het is wel een beetje een catch-22 zo. Normaal zou ik zeggen: roep de nonconformiteit in, ontbindt de overeenkomst en koop een betere. Maar juist dat laatste kan volgens jouzelf ook niet.

Ik vraag me dan twee dingen af:

- als die dingen daadwerkelijk zo slecht zijn, zou het internet moeten wemelen van soortgelijke klachten. Heb je dat gecheckt?
- als er eigenlijk geen andere optie is, is dan een andere montage (bijvoorbeeld op een andere plek) niet de oplossing?

de auditu

Banne schreef:
08 mei 2025 15:11
de auditu schreef:
08 mei 2025 10:39
Banne schreef:
Dat schijnt bij een frequentiegestuurde pomp dus normaal te zijn, die gaat soms net over de 300mA heen waardoor ie ingrijpt terwijl er nog geen gevaar is of was. Daar klaag ik ook niet over, wel over het feit dat een waterpomp niet tegen water kan
Ik denk dat schijn hier ook bedriegt. Een aardlekschakelaar schakelt se spanning af als er iets aan een aangesloten apparaat mankeert. Dat is hier duidelijk aan de hand. Bovendien, een waterpomp die niet tegen water kan?

de auditu

Heeft de pomp een metalen behuizing?

Moneyman

Het gaat om dit apparaat. Wat me opvalt, is dat dat ding een IPX4-rating heeft, en dat betekent "beschermd tegen spatwater en/of druppels". Maar dat wil niet zeggen dat het apparaat ook geschikt is voor een hogere luchtvochtigheid, terwijl je dat wel zou mogen verwachten.

de auditu

Ik gebruik al een aantal jaren 5000/5 ECO Gardena huispomp. Hiermee zuig ik regenwater op uit een aantal IBC's om toiletten te spoelen en voor de wasmachine. Ik weet niet of dit apparaat geschikt is om waterleidingdruk te verhogen, maar het werkt al die tijd probleemloos. Zegt misschien iets over de kwaliteit.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

TS, je zou eens kunnen vragen of je het EMC testrapport mag inzien. Zou zomaar eens kunnen dat het helemaal niet voldoet aan bijvoorbeeld harmonisch en flicker normen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Even over een andere boeg, waarom is de leidingwerk in de woning zo laag ? Dat is toch ook wel bijzonder te noemen in Nederland. Hebben buurtbewoners daar ook last van ?
Of ligt de oorzaak aan bv de leidingen voor of vooral achter de meter. Dunne leidingen bijvoorbeeld, een verstopping of knik in een leiding of een niet geheel opengaande hoofdkraan.....

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 mei 2025 17:31
Het gaat om dit apparaat. Wat me opvalt, is dat dat ding een IPX4-rating heeft, en dat betekent "beschermd tegen spatwater en/of druppels". Maar dat wil niet zeggen dat het apparaat ook geschikt is voor een hogere luchtvochtigheid, terwijl je dat wel zou mogen verwachten.
Luchtvochtigheid klinkt onwaarschijnlijk, dan duurt het geen 3 jaar voor apparaat gebreken gaat vertonen.
Condens kun je makkelijk zien: de rest van de waterleiding is net zo koud, en zou dan ook nat moeten worden.

Ik sluit niet uit dat water op een andere manier binnenkomt. Leidingwater ! Bijvoorbeeld langs de as van de pomp.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

BL2 schreef:
08 mei 2025 20:06
Even over een andere boeg, waarom is de leidingwerk in de woning zo laag ? Dat is toch ook wel bijzonder te noemen in Nederland. Hebben buurtbewoners daar ook last van ?
Of ligt de oorzaak aan bv de leidingen voor of vooral achter de meter. Dunne leidingen bijvoorbeeld, een verstopping of knik in een leiding of een niet geheel opengaande hoofdkraan.....
Ik ken mensen in de binnenstad die in zon hoog huis wonen, met de zaak op de begane grond.
Daar is de waterdruk op de bovenste verdieping niet je van het.
Daar is zo'n pomp geschikt voor.

Banne

riddert schreef:
08 mei 2025 20:56
BL2 schreef:
08 mei 2025 20:06
Ik ken mensen in de binnenstad die in zon hoog huis wonen, met de zaak op de begane grond.
Daar is de waterdruk op de bovenste verdieping niet je van het.
Daar is zo'n pomp geschikt voor.
In mijn geval zitten er (naast het woonhuis) ook 2 vakantiewoningen op mijn erf op dezelfde waterleiding, dat doucht niet prettig als er 3 man tegelijk staat te douchen en iemand de WC doortrekt. Dan blijft er niks over. Zo'n drukverhoger/hydrofoorpomp is daar zeer geschikt voor en als het werkt is het ook echt perfect.

Banne

16again schreef:
08 mei 2025 20:08
Moneyman schreef:
08 mei 2025 17:31
Luchtvochtigheid klinkt onwaarschijnlijk, dan duurt het geen 3 jaar voor apparaat gebreken gaat vertonen.
Condens kun je makkelijk zien: de rest van de waterleiding is net zo koud, en zou dan ook nat moeten worden.

Ik sluit niet uit dat water op een andere manier binnenkomt. Leidingwater ! Bijvoorbeeld langs de as van de pomp.
Het is condens want ik heb de flexibele slangen van de aan/afvoer moeten isoleren omdat er anders veel water op de grond kwam te liggen in de meterkast. Dat is uiteraard niet vreemd, het water komt als 5-7 graden het huis in 's winters terwijl het huis zelf 20 graden is. Dan krijg je condensvorming, de leidingen hebben de condens uiteraard niet gelekt op de pomp. Die condensvorming waar het apparaat aan overleden zou zijn komt van inwendig in het reservoir of zoiets. De hele constructie/het ontwerp van die pomp is gewoon niet in orde. Ik zou gevoelige elektronica die in een dergelijk apparaat zit altijd beschermen met een harslaagje om elke vorm van lekkage of condensvorming voor te zijn. Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is om het niet te doen om de levensduur van de pomp niet al te lang te maken

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

@banne, kun je aangeven of het apparaat in de link van Moneyman, inderdaad het apparaat is dat jij in de meterkast hebt? Als ik de documentatie lees, dan staat daar in de beschrijving: " Geschikt voor tuintoepassingen en waar het water niet geldt als drinkwater". Als de link klopt, dan is het een apparaat dat dus niet in een drinkwaterleiding gebouwd mag worden. En dat kan ook de oorzaak zijn van de vochtproblemen in de elektronica, in combinatie met de compacte bouw van het apparaat. Als er lange tijd geen water wordt gevraagd, dan gaat het apparaat geleidelijk aan de omgevingstemperatuur aannemen. Als er dan koud water door het apparaat gaat stromen, dan koelt het binnenwerk iets af, er ontstaat onderdruk en waardoor er buitenlucht in de elektronica ruimte komt. Als de pomp stopt en weer langere tijd stil staat, wordt alles weer een beetje warmer en is er lichte overdruk.
Die kleine drukverschillen, leiden ook tot condensatie op de elektronica. En condensaat tast in de basis veel materialen aan. In de procesindustrie worden vaak "breather valves" toegepast in junction boxes, om deze vorm van condensatie te voorkomen.

In eerste instantie denk ik voorzichtig dat de installateur een pomp heeft gebruikt die niet geschikt is voor deze toepassing.
DAB maakt goede pompen, maar als de toepassing niet goed gekozen is, gaan ook goede pompen kapot.

Plaats reactie