Hoe loste jij gedoe met je VvE op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Plaats reactie
Radar
Site Admin

Hoe loste jij gedoe met je VvE op?

Bericht door Radar »

In veel Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) ontstaat onenigheid over wat privé is en wat gemeenschappelijk. Dit leidt tot discussies tussen bewoners, vertraging bij onderhoud of schadeherstel en onverwachte kosten. Waarom er zo vaak gedoe is en wat je daartegen kunt doen, behandelen we vandaag: https://radar.avrotros.nl/artikel/wie-b ... -vve-62796

Heb jij weleens problemen ondervonden met je VvE? Ben je daar onderling uitgekomen, of is het op een andere manier opgelost? Of blijf je vooral met vragen en frustratie achter?

Cro

Re: Hoe loste jij gedoe met je VvE op?

Bericht door Cro »

Heb je juist voor dit soort discussies geen splitsingsakte en (model)reglement, waarin dit soort zaken juist heel duidelijk beschreven staan om discussie te voorkomen.

Verder los je zaken natuurlijk gewoon op in de daarvoor bedoelde vergaderingen, zodat men kan stemmen over de punten die ter discussie staan.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Het grootste probleem met VVE-leden is dat ze overal commentaar op hebben, allemaal ideeën hebben om uit te voeren, maar verantwoordelijkheid ervoor nemen dat gaat een stapje te ver. Ik was op een bepaald moment enig bestuurslid en wilde al een paar jaar stoppen. Niemand wilde in het bestuur, maar vervolgens wel klagen over zaken die geregeld moesten worden op het moment dat er geen bestuur meer zat.

Janzegt

Bericht door Janzegt »

Heb 10 jaar een woning gehad, waarbij ik ook te maken had met de VvE en ben ook enkele jaren bestuurslid geweest van diezelfde VvE. Er wordt altijd verwezen naar de splitsingsakte, maar die is heel lastig te lezen. Hij zit vol met juridische tekst en soms bouwkundige vaktermen. Maar met goede wil en samenwerking, is er wel doorheen te komen. Het andere probleem is wel de Eigenaarsvergadering. Er zijn leden die denken dat het een show van de bestuurders is, en niet in de gaten hebben dat ze zelf onderdeel zijn van de VvE. Daarom komen ze niet op de vergadering en krijg je de situatie zoals @Nijogeth ook beschrijft.

Toen ik de woning kocht, kreeg ik heel weinig informatie over de VvE. Een makelaar zou potentiele kopers er meer op kunnen attenderen dat kopers tegelijk ook VvE lid zijn en dat dit consequenties heeft. Maar ja, het is ook de tijdsgeest dat iedereen maar roept "ik dacht dat" in plaats van "ik heb de koop en splitsingsakte gelezen en daar staat ....."

Plaats reactie