Olijfolie tegen zonnebrand?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Consumenneke

Re: Olijfolie tegen zonnebrand?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Consumenneke schreef:
17 mei 2025 10:41
Mijn advies is het verhaal van Radar nog eens te lezen, dan de link naar Knack te volgen (waar die Vlaamse hoogleraar zijn verhaal vertelt), daarna een massage met cocosolie te ondergaan om vervolgens lekker chill te reageren.
Wie echt benieuwd is kan het vergelijkend zonnebrandbeschemers-onderzoek van de Consumentenbond lezen. Moet je wel even lid worden. Maar alvast een interessante waarneming.
Sommige zonnebrandmiddelen bevatten dubieuze ingrediënten die we liever niet zien in verzorgingsproducten. Denk daarbij aan hormoonverstorende stoffen en/of allergenen, ingrediënten met een nadelig effect op het milieu en microplastics.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
17 mei 2025 10:41
Zonnebrandbeschermers dienen om problemen te voorkomen. Je krijgt er geen kanker van.
Als je met zonnebrandbeschermer langer in de zon gaat zitten, waag ik dat te betwijfelen.
Olijfolie beschermt helemaal niet , voor zover het al verlichting achteraf geeft, helpt dat niet tegen lange termijn effecten

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Olijfolie tegen zonnebrand, gewoon een kul topic van het ergste soort.
Je kan je ook insmeren met ruwe stookolie, krijgt er een lekker kleurtjes van, of het gezond en verstandig is, denk het ook niet.....

Consumenneke

Ter herinnering; dit was het onderwerp.
Consumenneke schreef:
14 mei 2025 16:57
Radar heeft een item over plantaardige olies als alternatief voor zonnebrandcreme. Een fabeltje, want de meeste plantaardige oliën bieden weinig of geen bescherming tegen UV-straling.
Achteraf besef ik dat had moeten toevoegen dat het er vooral om gaat dat influencers allerlei onzin (fabeltjes) de wereld in helpen en dat Radar tegenwicht biedt door deskundigen aan het woord te laten.

Consumenneke

De duurzame lifestyle-expert Marieke Eyskoot geeft tips voor duurzamer zonnen in BinnesteBuiten.
We hebben zon nodig! Het geeft ons vitamine D, dat helpt om je fit te voelen, voor je spieren en botten en voor je humeur. Maar teveel zon is niet goed voor je huid: het draagt bij aan huidveroudering (rimpels en zonnevlekken) en kan zelfs gevaarlijk zijn en kanker veroorzaken.
<>
De meeste gangbare zonnebrandcrèmes bevatten synthetische, chemische filters die de zonnestralen tegenhouden. Je herkent ze aan namen als oxybenzone (de bekendste), octocrylene of octinoxaat.
<>
Het alternatief is zonnebrand met een minerale filter, zoals zinkoxide of titaniumdioxide.
<>
Er zijn ook minerale zonnebrandcrèmes die dit nadeel niet hebben. Dat komt dan door het toevoegen van bijvoorbeeld nanodeeltjes.
Wat mij vooral opvalt: zon is goed voor je humeur! :wink:

Consumenneke

BL2 schreef:
18 mei 2025 19:46
Je kan je ook insmeren met ruwe stookolie, krijgt er een lekker kleurtjes van, of het gezond en verstandig is, denk het ook niet.....
Ik snap uw weerzin tegen onzin, maar er zijn ook mensen die zich insmeren met Zaanse mayonaise. 8)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach ja, Manon...

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
02 jun 2025 09:34
BL2 schreef:
18 mei 2025 19:46
Ik snap uw weerzin tegen onzin, maar er zijn ook mensen die zich insmeren met Zaanse mayonaise. 8)
Zo grappig Zaanse mayonaise in de strijd gooien om een dood topic weer nieuw leven in te blazen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
02 jun 2025 09:39
Ach ja, Manon...
Leuke dame hoor, in het echt dan. Dat hele influencer gedoe is niet mijn ding.

Consumenneke

Er bestaat een vereniging tegen de kwakzalverij. Die spreekt zich niet alleen uit over kruiden tegen kanker, maar biedt op zijn bijeenkomsten ook plek aan beschouwende wetenschappers.

Hoogleraar gezondheidsrecht aan de Erasmus School of Law Martin Buijsen kijkt naar de manier waarop consumenten/patiënten geinformeerd worden en constateert dat influencers bijdragen aan misinformatie.
Er groeit nu een generatie op die meer waarde hecht aan de mening van een knappe BN’er dan aan die van de huisarts. Dat levert grote gevaren op, niet alleen in de geneeskunde maar ook in de politiek. Zo zijn er influencers die bijvoorbeeld in YouTube filmpjes het gebruik van zonnebrandcrème afraden, bedenkelijke vitaminepreparaten promoten of onjuiste informatie verstrekken over natuurlijke anticonceptie. Volgens de IGJ is in 2022 het aantal abortussen met 15% toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. De abortusklinieken vermoeden dat de anticonceptieboodschappen van influencers hier een rol in spelen.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Was hij zelf niet ooit genomineerd voor de kakadoeris prijs in 2018, toen die vereniging nog geloofde in ziektes die volgens hun niet bestonden en mode ziektes waren? Nee die hoek ben ik helemaal niet zo serieus.

Influencers dragen zeker bij aan misinformatie dat wel.

Moneyman

Het topic had blijkbaar weer een schopje nodig, want uit zichzelf loopt het uiteraard voor geen meter… :lol:

Maar wat het feit dat influencers soms desinformatie verspreiden te maken heeft met de topicvraag, namelijk: “waar smeren jullie je mee in”, ontgaat me.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik las vanmiddag dat stookolie ook heel goed is voor zonnebrand.

Als we toch zonodig moeten 'bumpen'... :roll:

Consumenneke

Moneyman schreef:
07 jun 2025 21:25
Maar wat het feit dat influencers soms desinformatie verspreiden te maken heeft met de topicvraag, namelijk: “waar smeren jullie je mee in”, ontgaat me.
Dit topic is ontsproten uit het Radar-onderwerp Plantaardige- of frambozenpitolie als zonnebrand: feit of fabel?, zoals reeds enkele keren was aangegeven. Daarin word adviezen van influencers vergelijken met meer professionele kennis.

Het is dan ook aan te raden soms eens de links te volgen alvorens met een voorbarig oordeel klaar te staan. Dat is geen advies op de man, maar een algemene aanbeveling om verder te kijken dan een neus lang is. Vindt u het onderwerp desondanks onzin of oninteressant, blader dan door naar een volgend topic. Zo blijft de sfeer aangenaam.

Terug op topic

Niet alle influencers zijn aantrekkelijke Bekende Nederlanders. Dr Jetske Ultee zou onderzoekarts zijn in de cosmetische dermatologie en zij vertelt op haar blog dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat plantaardige olie geen uv-licht filtert.
Het onderzoek wees uit dat geen van de geteste natuurlijke oliën (aloë vera, canolaolie, citronellaolie, kokosnootolie, olijfolie, sojabonenolie) uv-licht filtert. Geen van deze oliën is dus een alternatief voor de standaard uv-filters.
Als er in die olie of in water echter fruit- of groentenpoeders opgelost zijn, dan neemt de uv-filterkracht toe.
Beste uit de test kwam een sap van paarse wortel. Bietensap, druivensap en (oranje) wortelsap zijn minder goede filters.
Practice what I spritz! Gebruik rode wortelsap op je huid... :o

Afbeelding

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Practice what I spritz! Gebruik bij een gezonde huid een daarvoor bedoelde olie of crème tegen zonnebrand en geen smeersels want die werken door u aangetoond niet afdoende.

In geval van een huidziekte vraag advies aan een arts en volg dat advies ook op.

Moneyman

Consumenneke schreef:
07 jun 2025 22:03
Het is dan ook aan te raden soms eens de links te volgen alvorens met een voorbarig oordeel klaar te staan. Dat is geen advies op de man, maar een algemene aanbeveling om verder te kijken dan een neus lang is. Vindt u het onderwerp desondanks onzin of oninteressant, blader dan door naar een volgend topic. Zo blijft de sfeer aangenaam.
1) ik heb geen oordeel geuit, maar slechts benoemd wat er in dit topic gebeurt;
2) ik heb slechts aan je eigen topicvraag gerefereerd.

Plaats reactie