Olijfolie tegen zonnebrand?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Consumenneke

Olijfolie tegen zonnebrand?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Radar heeft een item over plantaardige olies als alternatief voor zonnebrandcreme. Een fabeltje, want de meeste plantaardige oliën bieden weinig of geen bescherming tegen UV-straling.

Een jaar of vijftien geleden is dat thema hier op het forum ook al eens besproken. Toen ging het over het aanlengen en heractiveren van oudere zonnebrandcreme met olijfolie. Dat topic is nu gesloten.

De Belgische professor Jan Tytgat komt aan het woord (geciteerd uit Knack) en die zegt dat plantaardige olies een kalmerend en herstellend effect op de huid kunnen hebben en helpen bij eczeem, acne of psoriasis. Prima dus als aftersun! Ik kan cocosolie aanraden voor een aangename avond aan het strand.

Op vakantie in Spanje kochten wij lang geleden lokale zonnebrandolie: olijfolie met citroen. Houdt insekten op afstand en je zwemt er twee keer zo snel mee. Waar smeren jullie je mee in op exotische bestemmingen?

Nevyn

Re: Olijfolie tegen zonnebrand?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zelf heb ik de immuun ziekte Vitiligo, dus ik ga de zon niet in zonder mij in te smeren met Actinica.
Een zonblokker officieel ontwikkelt voor huidkanker patiënten, maar ook uitermate geschikt voor mensen met andere huid aandoeningen.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik heb een eczeem vel en reageer iewat verkeerd op zowat alles. Zonnekleding is bij mij de oplossing.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
14 mei 2025 16:57
De Belgische professor Jan Tytgat komt aan het woord (geciteerd uit Knack) en die zegt dat plantaardige olies een kalmerend en herstellend effect op de huid kunnen hebben en helpen bij eczeem, acne of psoriasis. Prima dus als aftersun!
Wat hebben eczeem, acne of psoriasis met zonnebrand te maken?
Ga je op melanomen en carcinomen , veroorzaakt door teveel zonlicht, ook olijfolie smeren?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben geen arts, spreek alleen uit eigen ervaring. Droge huid, en als gevolg daarvan eczeem, en dat lijkt de laatste twee jaar erger te worden. Huisarts beveelt een vettige zalf aan, twee keer per dag.

Voor mij was de oplossing heel lang vaseline op de eczeemplekken. Dan was het meestal in een dag of twee wel weer weg. Vaseline voorkomt, doordat het vettig is, dat de huid verder uitdroogt. Het advies van de HA zit dus wel op dezelfde lijn.

In die zin zou olijfolie inderdaad een alternatief kunnen zijn, omdat het vettig is. Ben er nu even niet helemaal in thuis, maar in bijbelse tijden, en dan heb je het dus over het Midden-Oosten, smeerden mensen zich inderdaad in met olie. Reden weet ik niet, ook niet welk soort olie. Maar olijfolie lijkt me wel voor de hand te liggen.

Anyway: het idee is voor mij nieuw, maar ik sta er niet afwijzend tegenover. Aan de andere kant is het goed je te realiseren dat huidproblemen erg kunnen verschillen. Wat bij het ene probleem helpt, kan bij het andere uiteraard averechts werken.

Het enige probleem met olijfolie is dat het nogal dun is. Voor je het weet heb je alles onder gesmeerd, en zie het dan maar weer schoon te krijgen.

Edit: olijfolie als aftersun gebruiken lijkt me niet de aangewezen weg, exact wat 16again aangeeft. Een verbrande huid is heel wat anders als huidproblemen veroorzaakt door een droge huid.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Olijfolie smeren op een huid met eczeem, psoriasis etc. wordt afgeraden, het is niet vet genoeg en je kunt er juist het tegenovergestelde (meer irritatie) mee bereiken.
Een vette crème waarin o.a. olijfolie verwerkt is, is veel beter voor de probleemhuid.
Dit advies komt van een dermatoloog in het ziekenhuis hier.

Bert22558

Ongelezen bericht door Bert22558 »

Olijfolie moet je innemen ……dan werkt het veel beter voor je huid.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

16again schreef:
15 mei 2025 09:44
Consumenneke schreef:
14 mei 2025 16:57
De Belgische professor Jan Tytgat komt aan het woord (geciteerd uit Knack) en die zegt dat plantaardige olies een kalmerend en herstellend effect op de huid kunnen hebben en helpen bij eczeem, acne of psoriasis. Prima dus als aftersun!
Wat hebben eczeem, acne of psoriasis met zonnebrand te maken?
Ga je op melanomen en carcinomen , veroorzaakt door teveel zonlicht, ook olijfolie smeren?
Lekker snugger antwoord.
Zonnebrand is samengesteld uit diverse soorten smeersel/zalven, hulpstoffen et ect.
Als je tegen zo ongeveer tegen al die stoffen niet kan werkt smeren op een ander punt averechts.
MAW het eczeem verergert erdoor.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Gewoon doen,ik weet het uit ervangen,maar zet wel een grote bak mijn ijsklontjes klaar,je verbrand levend

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

In het artikel van Tros Radar worden Influencers en verkopers genoemd. Een influencer is in deze context een andere naam voor verkoper. En verkopers wantrouw ik altijd want een goede verkoper kan alles aan je verkopen, dat is nu eenmaal zijn beroep. Je kan het beter vragen aan iemand met gedegen (medische) kennis van zaken volgens mij.
En mocht je het toch willen proberen dan zou ik olijfolie met spaanse pepers willen aanraden. Dan merk je er tenminste nog iets van :D :D
Disclaimer: deze bijdrage is uiteraard sarcastisch bedoeld, bied geen enkele nuttige bijdrage aan dit topic en mag dan ook door de moderatie verwijderd worden. Overigens geldt dit volgens mij voor heel veel bijdragen in alle topics :D

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Dirkie schreef:
15 mei 2025 14:32
Disclaimer: deze bijdrage is uiteraard sarcastisch bedoeld, bied geen enkele nuttige bijdrage aan dit topic en mag dan ook door de moderatie verwijderd worden. Overigens geldt dit volgens mij voor heel veel bijdragen in alle topics :D
Ik ga eerst mijn arts en apotheker raadplegen :D

Consumenneke

16again schreef:
15 mei 2025 09:44
Ga je op melanomen en carcinomen, veroorzaakt door teveel zonlicht, ook olijfolie smeren?
Daarvoor moet ik u doorverwijzen naar de heer Tytgat.

Maar u vraagt eigenlijk naar de bekende weg. Niet iedereen komt meteen met huidkanker thuis na een dagje aan het strand. Ik denk dat het geen kwaad kan om na een uitstapje in de zon wat vet op uw huid te smeren.

Zelf ben ik een liefhebber van kokosnootolie, erg populair in warme landen. In de boerenstreek waar ik opgroeide was uierzalf geliefd. Ik heb zelf nog balsems gemaakt met een mengeling van vetten en oliën, inclusief bijenwas en hennepolie. Maar dat was meer voor wondjes en lidtekens.

Het lijkt me evident dat mensen met een probleemhuid beter naar de dokter kunnen luisteren dan naar influencers. Maar de groep die beweert dat de medische wetenschap ook maar een mening is, groeit helaas. Daarom heeft Radar misschien aandacht besteed aan dit onderwerp met deze invalshoek. Van mij mogen ze vaker influencers en social media mythes ter discussie stellen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In het artikel kwam die mening van de heer Tytgat wel aan de orde maar hij schreef er ook bij dat oliën niet als zonnebrandbescherming geschikt zijn.

Hij adviseert het gebruik van oliën bij huidziekten ook niet, hij geeft alleen aan dat het gebruik een verzachtende werking zou kunnen hebben.

Uiteraard is een dagje in de zon zonder enige vorm van bescherming niet direct kankerverwekkend maar de kans op verbranding van de huid is duidelijk aanwezig en geloof me een fijn gevoel is dat echt niet.

Om de huid weer enigszins soepel te maken zou de olijfolie vermengd met citroen zoals u die gebruikt verzachtend kunnen werken maar de genezing van de huid niet sneller laat verlopen.

Voordeel van olijfolie met citroen is wel dat de geur van de olie niet meer irritant aanwezig is en de citroengeur de muggen op afstand houdt maar dat je er 2 keer zo snel door gaat zwemmen durf ik te betwijfelen.
Zelf ben ik een liefhebber van kokosnootolie, erg populair in warme landen. In de boerenstreek waar ik opgroeide was uierzalf geliefd. Ik heb zelf nog balsems gemaakt met een mengeling van vetten en oliën, inclusief bijenwas en hennepolie. Maar dat was meer voor wondjes en lidtekens.
U stelt dat influencers en social media mythes ter discussie gesteld mogen worden maar eigenlijk doet u exact hetzelfde omdat u liefhebber van bovenstaande bent maar de helende werking niet kunt onderbouwen.

Mensen die zich snel laten beïnvloeden en dat is wat influencers proberen gaan die producten ook gebruiken zonder te weten of hun huidtype en dat zijn er vele geschikt is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
15 mei 2025 20:24
Maar u vraagt eigenlijk naar de bekende weg. Niet iedereen komt meteen met huidkanker thuis na een dagje aan het strand. Ik denk dat het geen kwaad kan om na een uitstapje in de zon wat vet op uw huid te smeren.
Ook niet iedere roker gaat dood aan longkanker. Toch denk ik dat het kwaad kan om een sigaret op te steken...

Consumenneke

Moneyman schreef:
16 mei 2025 12:45
Ook niet iedere roker gaat dood aan longkanker. Toch denk ik dat het kwaad kan om een sigaret op te steken...
We dwarrelen af. Even wat misverstanden ophelderen.

De heer Tytgat is een Belgische professor die ooit wat verteld heeft aan het Belgische blad Knack. Hij wordt geciteerd, netjes met een verwijzing naar de bron. Maar hij heeft niks geschreven.

De blog van Radar zet het advies van influencers af tegen de mening van experts. Als reactie delen enkele mensen hier hun ervaring met olie, zalf en andere vetten. In dat licht past ook mijn mededeling over cocosnootolie en huisgemaakte balsems. Ik pretendeer geen expert te zijn en als ik influencer ben is dat omdat men het voorbeeld van een Consumenneke graag volgt.

Het idee van beschermende zonnebrandcreme is het risico op huidproblemen (waaronder verschillende kankers) te verkleinen bij mensen die veel in de zon verkeren. Het idee van aftersuncare is herstel van de droge huid te bevorderen. Elk vet helpt. Zelfs Zeeuws Meisje is behulpzaam.

Al die rare associaties met kanker zijn overdreven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
16 mei 2025 14:01
Moneyman schreef:
16 mei 2025 12:45
We dwarrelen af.
O ja? Ik laat slechts zien dat jouw redenering op dit onderwerp er één is die ik zeker niet volg.
Consumenneke schreef:
Het idee van aftersuncare is herstel van de droge huid te bevorderen. Elk vet helpt. Zelfs Zeeuws Meisje is behulpzaam.
O ja? Het maakt heel veel uit wélk vet je in verschillende toepassingen gebruikt. Jouw stelling "elk vet helpt" is zo generiek dat het onjuist is.
Consumenneke schreef:
O ja? Daar denken de experts toch heel anders over.

Bottomline: smeer niet zomaar iets op je huid, en al helemaal niet iets wat een willekeurig iemand op internet of een of andere influencer adviseert. Daar komt immers de grootste onzin langs. Laat je adviseren door mensen die er wél verstand van hebben.

Ron5300

Ik pretendeer geen expert te zijn en als ik influencer ben is dat omdat men het voorbeeld van een Consumenneke graag volgt.
Als u volgers wil hebben is dit forum daar niet geschikt voor.

Maak op bijvoorbeeld Youtube een account aan met als titel Consumenneke weet raad op al al uw problemen.

De huisregels hoeven maar uit drie regels te bestaan.

Regel één, Consumenneke heeft altijd gelijk.
Regel twee, als het gelijk van Consumenneke betwist wordt zie regel één.
Regel drie, als regels één en twee niet gevolgd worden wordt u in een door iedereen te lezen bericht persona non grata verklaard en voor eeuwig verbannen.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
16 mei 2025 14:24
Als u volgers wil hebben is dit forum daar niet geschikt voor.
Dit melden als een opmerking op de man is zonde van ieders tijd.

Met gemengde gevoelens stel ik vast dat ik in ieder geval al één zeer actieve follower heb. :lol:
[correctie, het zijn er twee][beter gewoon negeren]

Mogen we nu weer op-topic? Het ging over olie.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 mei 2025 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Ron5300

Het was niet op de man maar een advies om op andere media de aandacht te krijgen.

Ik gaf enkel tips over de titel en de huisregels die u zou kunnen gebruiken.

Het begon over dat olijfolie tegen zonnebrand geschikt zou zijn en uit onderzoeken is gebleken dat het niet het geval is en heel grappig stond dat in het artikel ook te lezen dus had u dit topic niet aan hoeven te maken omdat het antwoord al bekend was.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
Zo raar is dat niet:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... huidkanker

Plaats reactie