Booking.com verwijst klanten naar een verhuurder die €277,13 extra rekent voor een optionele verzekering
-
houman7335
Booking.com verwijst klanten naar een verhuurder die €277,13 extra rekent voor een optionele verzekering
Ik wil graag mijn ervaring delen met Booking.com.
Ik heb via Booking.com een huurauto geboekt bij Avis Dubrovnik Airport. De huurprijs was ongeveer €200. Bij het ophalen van de auto bleek later dat er €277,13 extra in rekening was gebracht voor een optionele Vehicle Coverage+ verzekering.
Volgens mij is deze verzekering vooraf niet duidelijk aan mij uitgelegd. Twee dagen later heb ik hierover direct contact opgenomen met Avis, maar ik heb nooit een reactie ontvangen.
Vervolgens heb ik Booking.com om hulp gevraagd, omdat ik de reservering via hun platform had gemaakt. Helaas verwees Booking.com mij alleen terug naar Avis en bood geen verdere ondersteuning of bemiddeling.
Ik vind het teleurstellend dat Booking.com samenwerkt met verhuurbedrijven waar dit soort situaties kunnen ontstaan en dat klanten vervolgens geen hulp krijgen wanneer er een geschil is.
Zijn er meer mensen die een vergelijkbare ervaring hebben gehad met een autoverhuurder via Booking.com?
Ik heb via Booking.com een huurauto geboekt bij Avis Dubrovnik Airport. De huurprijs was ongeveer €200. Bij het ophalen van de auto bleek later dat er €277,13 extra in rekening was gebracht voor een optionele Vehicle Coverage+ verzekering.
Volgens mij is deze verzekering vooraf niet duidelijk aan mij uitgelegd. Twee dagen later heb ik hierover direct contact opgenomen met Avis, maar ik heb nooit een reactie ontvangen.
Vervolgens heb ik Booking.com om hulp gevraagd, omdat ik de reservering via hun platform had gemaakt. Helaas verwees Booking.com mij alleen terug naar Avis en bood geen verdere ondersteuning of bemiddeling.
Ik vind het teleurstellend dat Booking.com samenwerkt met verhuurbedrijven waar dit soort situaties kunnen ontstaan en dat klanten vervolgens geen hulp krijgen wanneer er een geschil is.
Zijn er meer mensen die een vergelijkbare ervaring hebben gehad met een autoverhuurder via Booking.com?
Re: Booking.com verwijst klanten naar een verhuurder die €277,13 extra rekent voor een optionele verzekering
Nee, waarom huren via een tussenpersoon als rechtstreeks boeken bij Avis ook kan.
Dan sluit je zelf ook het contract af, en zie je alle opties en kiest daaruit.
Maar heb je de optionele verzekering bewijsbaar niet gekozen, dan zou ik hem ook niet betalen.
Dus (opnieuw) contact opnemen met Avis is de eerste stap.
Dan sluit je zelf ook het contract af, en zie je alle opties en kiest daaruit.
Maar heb je de optionele verzekering bewijsbaar niet gekozen, dan zou ik hem ook niet betalen.
Dus (opnieuw) contact opnemen met Avis is de eerste stap.
-
J. Deltoer
Re: Booking.com verwijst klanten naar een verhuurder die €277,13 extra rekent voor een optionele verzekering
Ja, dit is een bekend trucje wat autoverhuurders vaker uithalen. Ze zetten je ter plaatse onder zware druk om die extra coverage (dekking) af te sluiten, zelfs al heb je deze al eerder afgesloten bij de oorspronkelijke boeking.
Je moet echt stevig in je schoenen staan om dit te weigeren en ze worden ook steeds onvriendelijker aan de balie. Paar maanden geleden dit nog meegemaakt in Faro. Eerder in onder meer Sardinië en Rome.
Ik heb steeds geweigerd, maar geeft je vakantie wel een domper.
Je moet echt stevig in je schoenen staan om dit te weigeren en ze worden ook steeds onvriendelijker aan de balie. Paar maanden geleden dit nog meegemaakt in Faro. Eerder in onder meer Sardinië en Rome.
Ik heb steeds geweigerd, maar geeft je vakantie wel een domper.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Het is een vaak voorkomend euvel. Een manier om dat te voorkomen is zelf een aparte verzekering voor huurauto's af te sluiten. Sommige verhuurders en bemiddelaars regelen het online bij de boeking, zodat je niet aan de bale afgeperst kan worden.
De ANWB heeft de volgende tips.
De ANWB heeft de volgende tips.
Heeft u een geschil met een autoverhuurder, leg dit dan eerst aan de verhuurder voor. Komt u er samen niet uit, dan heeft u een aantal mogelijkheden:
- Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, vraag dan na of geschillen met een autoverhuurder in het buitenland onder de dekking van uw verzekering valt.
U kunt de hulp van het Europees Consumenten Centrum (ECC) inschakelen. Het ECC kan bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentengeschillen met een ondernemer in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk.
Voorts is het mogelijk het geschil (als het gaat om een grensoverschrijdend geschil met één van de twaalf grootste autoverhuurders in Europa) ter beoordeling voor te leggen aan het European Car Rental Conciliation (ECRC). Deze dienstverlening is in het leven geroepen door de branche zelf en kan kosteloos ingeroepen worden.
Tot slot kunt u mogelijk gebruik maken van de betwiste betalingsregeling via uw creditcardmaatschappij. Kijk hiervoor in de voorwaarden van uw creditcard.
-
StevieNL81
Was dit nou bij het ophalen van de auto, of later? Het kan niet beide zijn. Ik doe de berekende aanname dat u bij het ophalen van de auto voor deze verzekering heeft getekend. Als het u op dat moment niet is opgevallen adviseer ik, ongeacht bij welke maatschappij u in de toekomst boekt, voortaan eerst de overeenkomst te lezen en bij vragen die ook te stellen.houman7335 schreef: ↑26 jul 2026 21:53
-
J. Deltoer
Je moet ter plaatse allerlei formulieren tekenen (logisch, je neemt een auto mee) en dat wordt razendsnel, efficient en heel effectief (voor het bedrijf) afgewerkt. Velen staan al onder druk bij het afhalen van de auto en daar wordt handig gebruik van gemaakt door daar nog meer druk op te zetten. En natuurlijk lekker onvriendelijk zijn. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die wel eens een creditcard betaling onder druk zetten zonder precies te realiseren waarvoor en zich er voor zichzelf maar makkelijk mee van af maken: het zal wel kloppen...
Bij tegensputteren komen de volgende argumenten:
- De borg is heel hoog zonder plaatselijke dekking (kan inderdaad oplopen, bv naar 1500 euro)
- Als er iets gebeurt moet je alle kosten voorschieten en moet je maar zien dat je het terugkrijgt
- Geen service van een takeldienst
- Je staat er helemaal alleen voor in een vreemd land
Bij tegensputteren komen de volgende argumenten:
- De borg is heel hoog zonder plaatselijke dekking (kan inderdaad oplopen, bv naar 1500 euro)
- Als er iets gebeurt moet je alle kosten voorschieten en moet je maar zien dat je het terugkrijgt
- Geen service van een takeldienst
- Je staat er helemaal alleen voor in een vreemd land