Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Paul Tempelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2024 18:54

Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Paul Tempelaar »

In juni 2020 heb ik een Windows PC en dito laptop aangeschaft. Met een abonnement Norton 360 Premium zijn beide goed beschermd tegen virussen en andere bedreigingen van buitenaf. Geregeld toont Norton ongevraagd pop-ups (de aanklikmogelijkheid ‘Don’t show me again’ ten spijt). Zo verschijnt er met enige regelmaat een mededeling dat mijn PC trager wordt vanwege broken registry entries, junk files en andere rommel. Klik ik vervolgens op ’View Solution’ dan verschijnt de mogelijkheid om Norton Utilities Ultimate aan te schaffen. Tevens wordt de mogelijkheid vermeld om deze tool uit te proberen. Ach waarom niet, denk ik. Ik bestel een gratis proefabonnement van 60 dagen. Ik probeer Utilities uit. Resultaat: mijn PC is merkbaar trager geworden. Niet alleen start de PC trager op, het duurt ook een poosje voordat de snelkoppelingen werken. Klik je er te snel op, dan reageert niets.
Afijn, de volgende dag bel ik de Norton helpdesk. En dat gaat het pas echt mis. Ik krijg een allervriendelijkste, maar technisch onkundige medewerker aan de lijn. Bij vrijwel elke vraag die ik stel, moet hij de back office raadplegen. Na enige ruggespraak vraagt hij hoe oud de PC is. ‘… een moment meneer … ja, daar ben ik weer, mijn technische collega zegt dat uw PC te oud is voor Utilities, u had eerst Norton Tuner moeten draaien, die kunt u voor €39,99 aanschaffen …’ ‘Huh? Hoe had ik dat moeten weten? Nergens in de pop-ups staat vermeld dat een PC te oud kan zijn en dat je dan Tuner moet aanschaffen.’ ‘Ja, zo is het nu eenmaal, meneer, anders werk Utilities niet op uw PC.’ ‘Meneer, hoe kan ik dit ongedaan maken? … ehh, ik wil graag die technicus even spreken.’ ‘Helaas meneer, onze technici hebben het heel erg druk’ [dodelijke opmerking voor een gerenommeerd bedrijf]. ‘… Huh? … En nu? … Maar wat moet er nu dan worden gedaan?’ Het spijt me heel erg, meneer, maar we kunnen niets voor u doen.’ ‘Verdorie, wat is dat nou? Ik heb het gevoel dat willens en wetens in de val ben gelokt … en wat een waardeloze service … pardon, meneer, ik neem u persoonlijk niets kwalijk. U doet uw best. En ach ja, wat betekent een lichtelijk tragere computer nou in het licht van de wereldproblemen? Bovendien is in de huidige hectische tijd geduld een zeer schone zaak, nietwaar? Maar toch - het ooit zo respectabele Norton is wat mij betreft grondig door het ijs gezakt … .

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door aarie25 »

Windows Defender is gratis en net zo goed als betaalde versies, dus kun je ook overwegen om die te gaan gebruiken als Norton is afgelopen. Daar krijg je nooit meldingen over het aanschaffen van andere dingen.

Opschoon programma`s heb je helemaal niet nodig en zeker niet als je er voor moet betalen.
Windows schijfopruiming is meer dan voldoende en gratis.

Ook zou ik jou adviseren om meldingen uit te zetten in de instellingen.
Want dan krijg je ook geen meldingen meer dan je computer traag is en dan je andere producten moet aanschaffen.
Probeer de v9olgende twee opties eens of het dan weg blijft.


Open Norton-beveiliging.
Wanneer u naast Apparaatbeveiliging het venster Mijn Norton ziet, klikt u op Openen.
Klik in het hoofdvenster van het Norton-product op Instellingen.
Klik in het venster Instellingen op Beheerinstellingen.
Schuif in de rij Meldingen voor speciale aanbiedingen de schuifknop naar Uit.
Als u een proefversie heeft, kunt u deze optie niet uitschakelen.
Klik in het venster Instellingen op Toepassen en dan op Sluiten.

Open uw Norton-product voor apparaatbeveiliging.
Wanneer u naast Apparaatbeveiliging het venster Mijn Norton ziet, klikt u op Openen.
Klik in het hoofdvenster van het Norton-product op Instellingen.
Klik in het venster Instellingen op Beheerinstellingen.
In de rij Norton-taakmeldingen zet u de Aan/Uit-schakelaar op Uit.
Klik op Toepassen en vervolgens op Sluiten.

Paul Tempelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2024 18:54

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Paul Tempelaar »

Dank voor je bericht, aarle25. Windows Defender - ik ga het onderzoeken. En de gewijzigde instellingen in Norton schelen me het nodige wegklikken. Heel fijn.

Ondertussen heb ik op een Norton-forum deelnemerreacties gehad die erop wijzen dat mijn PC helemaal niet te oud is voor Utilities Ultimate. En tevens dat er de nodige onopgeloste issues spelen bij Utilities.
Daarmee blijven mijn klachten overeind:
(1) Voor niet-ingewijden en digibeten zijn de automatische meldingen over trager wordende PC's verleidend en misleidend.
(2) De Norton helpdesk die ik geraadpleegd heb, was ondeskundig, veel te druk en/of ongeïnteresseerd in de klant.
(3) De beloften van Norton Utilities Ultimate zijn niet vervuld. Utilities heeft mijn PC trager gemaakt i.p.v. sneller.

Wellicht dat Norton zelf nog een keer reageert. Ik ben benieuwd.

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door 150747 »

na diverse jaren Norton te hebben gebruikt heb ik deze er af gegooid.
Al jaren ellende en maar hopen dat het programma IETS doet.
Hier twijfel ik sterk aan gezien Norton gebruik maakt van een groot deel van de beveiliging van Defender.
Nu alleen nog Windows beveiliging.
Nog even iets; Norton niet verwijderen met hun eigen programma.
Dan krijg je nog steeds pop-ups om deze opnieuw te installeren.
Middels CC-Cleaner het register schoonmaken.

Erthanax
Berichten: 9824
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vroeger gebruikte ik ook Norton Commander (gratis!) en een hele rits andere utilities en AV-programma’s om mijn pc schoon, veilig en snel te houden. Tegenwoordig is dat echt niet meer nodig. CCleaner staat er nog wel op, maar ook dat gebruik ik niet meer.

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door aarie25 »

Paul Tempelaar schreef:
31 mei 2024 09:11
Dank voor je bericht, aarle25. Windows Defender - ik ga het onderzoeken. En de gewijzigde instellingen in Norton schelen me het nodige wegklikken. Heel fijn.
Windows Defender gaat automatisch aan als je Norton verwijderd, dus hoef je niks te installeren.
Hier nog een betrouwbare test, waar je kunt zien dat Windows Defender goed is.
https://www.av-test.org/en/antivirus/ho ... uary-2024/

Daarbij is de beste beveiliging de persoon achter de computer.
Dus kun je al een hoop doen om problemen te voorkomen.
Zoals zorgen dat alle programma`s up to date zijn.

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Lapsang »

Hi, Aarie, wat grappig om jou hier tegen te komen!

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door aarie25 »

Lapsang schreef:
31 mei 2024 22:52
Hi, Aarie, wat grappig om jou hier tegen te komen!
Hallo,

Ik neem aan dat jij mij kent van het computer forum?
Jou forum naam zegt mij niks, dus heeft jij waarschijnlijk anders op een ander forum?

jeroenbosman74
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2022 18:07

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door jeroenbosman74 »

Jaren geleden al gestopt met het gebruik van Norton, maakt je computer alleen maar trager en komt idd met allerlei "aanbiedingen".
Ben op advies van collega's van de servicedesk overgestapt naar Eset, nooit problemen mee gehad en 1 keer de helpdesk moeten bellen en kreeg vervolgens gewoon de techneut aan de lijn.

PolloFiasco
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 16:01

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door PolloFiasco »

Koop een Mac. Die is duurder in aanschaf dan een Windows pc. Maar door veel lager stroomverbruik verdient u dit in 6 jaar makkelijk terug. En dan heeft u geen last meer van slechte beveiliging

Socrates1953
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2024 16:26

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Socrates1953 »

Ik gebruikte ergens in begin 2000 allerlei antivirusprogramma's om dat je heel erg bang werd gemaakt met allerlei berichten over dat je PC overgenomen kon worden etc etc, allemaal achteraf bezien totale onzin!!!

Heb nog AVG gehad een gratis versie ook die extreem vervelende Norton en destijds toen ook al met vervelende Pop ups
Sinds jaar en dag gebruik ik alleen nog Defender van Windows en die is net zo goed, nooit geen problemen mee gehad, doet z'n werk prima, kortom die is ook gratis en ik wil geen commerciële zooi meer hebben, die veel beloven maar in feite niets doen, ja alleen voor hun eigen gewin!!! oftewel op de emoties van de gebruikers inslepen met bangmakerij.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Moneyman »

Socrates1953 schreef:
03 jun 2024 16:37
Ik gebruikte ergens in begin 2000 allerlei antivirusprogramma's om dat je heel erg bang werd gemaakt met allerlei berichten over dat je PC overgenomen kon worden etc etc, allemaal achteraf bezien totale onzin!!!

Heb nog AVG gehad een gratis versie ook die extreem vervelende Norton en destijds toen ook al met vervelende Pop ups
Sinds jaar en dag gebruik ik alleen nog Defender van Windows en die is net zo goed, nooit geen problemen mee gehad, doet z'n werk prima, kortom die is ook gratis en ik wil geen commerciële zooi meer hebben, die veel beloven maar in feite niets doen, ja alleen voor hun eigen gewin!!! oftewel op de emoties van de gebruikers inslepen met bangmakerij.
Ja, Defender is prima. Maar in de tijd waar jij het over hebt, was de standaard Windows-beveiliging een stuk minder goed geregeld en was een virusscanner bepaald geen overbodige luxe.

Ook leuk trouwens: je wilt geen "commerciële zooi", maar wél Windows... :lol:

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem met veel virus scanners van tegenwoordig is vaak het actief scannen van toepassingen. Dit trekt heel erg veel werkgeheugen, waardoor je tijdens opstarten, downloaden en dergelijke relatief lang wacht tot het weer goed functioneel is. Dat kun je dus hebben tijdens het laden van iedere zwaardere website als je bijvoorbeeld webbescherming aan hebt staan.

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Misleiding en onverschilligheid bij Norton

Ongelezen bericht door Lapsang »

PolloFiasco schreef:
03 jun 2024 15:01
Koop een Mac. Die is duurder in aanschaf dan een Windows pc. Maar door veel lager stroomverbruik verdient u dit in 6 jaar makkelijk terug.
Geheel in de lijn van het arrogante bedrijf Apple vindt u uw eigen bericht leuk.

Is uw bewering ook ergens op gebaseerd?

Plaats reactie