Wij hadden jarenlang een bordje met de volgende tekst aan de deur:
GEACHTE AANBELLER
Als u hier aanbelt om het geloof te verkondigen, iets te verkopen, in te zamelen of een internet/energie advies wilt geven dan zullen wij u € 25,00 per gesprek in rekening brengen om naar uw verhaal te luisteren.
U DIENT DIT BEDRAG VOORAF TE BETALEN
Door hier aan te bellen gaat u akkoord met alle bovenstaande voorwaarden.
Ooit eens eentje aan de deur gehad met een energie verkoop dus ik verzoek hem eerst te betalen wat hij natuurlijk niet deed. Toen hij daarop naar het huis van de buren ging liep ik mee en verzocht hem doorlopend om mij eerst te betalen. Na drie huizen snapte hij het en liep de wijk uit. Betaald heeft hij nooit
Tegenwoordig staat onderstaande op het bordje :
AAN DE DEUR WORDT NIET GEKOCHT
Besluit u toch uw abonnement, contract of vergelijkbare hier aan te bieden zal ik zeer geïnteresseerd reageren, u vragen naar de inhoud. Verder informeren naar details over de mogelijkheden, de totale inhoud, de belasting voor het milieu, de kosten, uitbreidingsmogelijkheden, verlenging, enz. Om uiteindelijk te besluiten dat ik er helaas niets in zie.
Dit bordje werkt veruit het best. Ik heb ze nog wel op de camera gezien maar niemand heeft meer aangebeld voor dergelijke zaken. Het idee dat je je tijd gaat staan verdoen schrikt kennelijk meer af.