Advies netwerk/ wifi-issues

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Moneyman

Advies netwerk/ wifi-issues

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tijd voor een vraag over netwerk- en/of wifiproblemen.

Ik ervaar de laatste maanden steeds meer problemen met mijn verbinding in huis. Wegvallende wifi (zowel op de ene 2,4 ghz band als op de twee 5 ghz-banden), haperend TV-beeld of geluid, streamingsdiensten die vastlopen, een klagende zoon die tijdens het gamen te hoge ping-tijden heeft, dat soort ellende.

Een speedtest levert wel prima up- en downloadsnelheden op, maar ook oplopende pingtijden (idle latency 13 ms, download latency 315 ms en upload latency 7 ms). Ik heb het modem en de router al gereset, instellingen gecheckt, noem maar op, maar dat lost het probleem niet op.

De situatie is hier als volgt. Ik heb een ruime eengezinswoning, en een abonnement via Ziggo (750 mbs download en 60 mb upload). De kabel komt binnen in de meterkast, waar de bekende SmartWiFi Connectbox van Ziggo staat. Die is in bridge geschakeld met mijn eigen (inmiddels 8 jaar oude) TP-Link Archer C3200. Toen een mooi modern ding, inmiddels natuurlijk verouderd.

Die C3200 levert wifi via de al genoemde 3 banden. De wifi was op de 2e etage altijd al niet heel goed, en op de 3e al helemaal niet. Dat was nooit zo’n probleem, maar de eisen van de kinderen komen ook steeds hoger te liggen ;-)
Naast de WiFi zijn er ook twee bedrade aansluitingen. De eerste LAN-kabel loopt naar de woonkamer en komt uit in een TP-Link netwerkswitch. Op die netwerkswitch is de TV (via een Mediabox Next van Ziggo), de Sonos Arc, de Playstation 5 en de Nintendo Switch aangesloten. De tweede LAN-kabel loopt naar zolder en komt ook uit in een TP-Link netwerkswitch. Op die netwerkswitch is mijn computer, mijn laptop en mijn kantoorprinter aangesloten.

Aangezien mijn router inmiddels 8 jaar oud is (en het model zelf al 10 jaar op de markt is), lijkt het logisch om die te vervangen.

Ik ben alles behalve een expert op dit gebied, maar zie een paar mogelijke opties:

1) Ik ga voor de Ziggo WiFI-garantie;
2) Ik koop een nieuwe router;
3) Ik ga voor een mesh-systeem.

1) De Ziggo WiFi-garantie:
Dit is natuurlijk de goedkoopste optie, want: gratis. Maar dat lost hooguit het probleem op dat ik boven niet echt sterke en stabiele WiFi heb. Wel kan ik het combineren met optie 2. Tweakers heeft samen met Ziggo een en ander getest, en dat zag er goed uit. Maar goed, ik herinner me ook nog dit topic ;-)

2) Een nieuwe router:
Deze optie is niet gratis, maar ook niet zo duur. Mijn oude router vervangen door een modernere variant kan allicht helpen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Asus RT-BE86U. Voor zo’n € 250,00 heb ik dan een router die ook wifi-7 ondersteunt, en ben ik dus klaar voor de toekomst. Een goedkopere optie is de TP-Link Archer Axe75 die "maar" wifi-6E biedt en € 125,00 euro kost. En samen met de Ziggo WiFi-garantie zou ik dan in principe klaar zijn.

3) Een mesh-systeem:
Dit is de duurste optie, maar levert mogelijk ook het beste resultaat op. Ik zat te kijken naar de TP-Link Deco XE75, waar ik er dan 3 van zou moeten kopen (setje kost dan zo’n € 300,00). Ik denk dat ik er dan één bedraad in de woonkamer aansluit (moet dan nog even kijken of dat voor of na de netwerkswitch moet), de tweede via WiFi op de 2e etage en de derde op zolder, ook bedraad.

Vraag:
De vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Optie 1 en 2 combineren, of optie 3? Of hebben jullie ander advies dan de hierboven al genoemde opties? Vergeet ik zaken? Hebben jullie tips/ beter opties qua genoemde apparatuur?

Ben benieuwd!

StevieNL81

Re: Advies netwerk/ wifi-issues

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Mooie post! Ik zou idd optie 1 en 2 combineren, maar je kan ook beginnen met optie 2.

Coolblue heeft een fijne service dat je alles binnen 30 dgn retour kan sturen, mits in originele staat. Je kan het router uit je link eens een week of 3 kunnen testen, en als het niets helpt kan hij weer retour.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik heb ook Ziggo en ik ben voor een iets duurdere optie gegaan. Ik heb de Ziggo box in Bridge mode gezet (dus zonder Wifi).

Als router heb ik voor de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra gekozen. Verder gebruik ik de Ubiquiti Flex mini switches waarmee ik alles wat ik kon bekabelen, bekabeld heb, heb dus netwerkkabels door het hele huis getrokken. Vaak kan de coax voor de tv er wel uit en dan heeft u vrije buizen naar de huiskamer en meestal ook naar de slaapkamers.

Voor mijn Wifi heb ik gekozen voor de Ubiquiti UniFi U7 Pro Wall. Ik had er aan eentje genoeg maar u kent er ook eentje per verdieping nemen. Deze kunnen automatisch gemanaged worden door de software, wel als access points, liever geen mesh gebruiken.

Ubiquiti komt met echt geweldige software die alles zelf in kan regelen.

Ik heb echt een razendsnel netwerk en nimmer problemen met wifi.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Begin eens bekabeld te testen. Dan blijkt of je uberhaubt wel een wifi probleem hebt.
Is de verbinding daar ook slecht , dan is misschien de Ziggo verbinding slecht

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Even een vraag vanuit de praktische kant, lopen er loze leidingen door het huis, of zijn er leidingen bij te trekken? In mijn huidige huis heb ik het geluk dat er een koof loodrecht boven de meterkast naar de bovenliggende verdiepingen staat. Daar heb ik extra kabels doorheen getrokken. Op die manier heb ik een bedrade mash door het huis aangesloten. Via WiFi lukte dat niet, het signaal werd te zwak door de afstanden en verdiepingsvloeren.

Roze Angora

Ongelezen bericht door Roze Angora »

Ik zou beginnen met optie 1, bevalt het niet kun je altijd naar optie 2 of 3. Het modem wat je hebt, is inderdaad verouderd en wordt door Ziggo langzaamaan vervangen door het nieuwe SmartWifi modem. Ik weet niet of je oude modem op verzoek vervangen gaat worden, tenzij je je internetabonnement upgrade.

En je eigen router is zeker ook aan vervanging toe.

Ziggo biedt nu ook 2Gbits/s aan https://www.ziggo.nl/campagne/sneller
Misschien is er ook het e.e.a. door Ziggo te vernieuwen qua bekabeling e.d.

Maar mijn allereerste stap zou zijn deze vraag te stellen op https://community.vodafoneziggo.nl/ Daar zitten echt een paar zeer deskundige medeklanten.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Heb je al de WiFi analyzer app gebruikt on tee kijken hoe druk het is op al die Wi-Fi kanalen.
Als het te druk is op de kanalen van je Wi-Fi is, heb je ook vaak last van je verbindingen.
Als ze op te drukke kanalen zitten, moet je ze via de modem ff op andere kanalen zetten.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Je kunt ook je optie 2 en 3 combineren. Koop een mesh systeem en begin met het basisstation (is de router) en 1 satelliet station. Het basis station sluit je direct aan op de modem en je switches direct op het basisstation.
Uiteraard ken ik je woning niet, maar als je het basis station op de begane grond hebt staan, zou je normaal gesproken je gehele begane grond gedekt hebben met wifi. Het satelliets station kun je dan ergens anders plaatsten, bijvoorbeeld eerste verdieping. Als je dekking niet voldoende is, kun je altijd nog een sateliet station bijkopen en koppelen.
Bij diverse meshsystemen kun je hardware bedraad aansluiten op een satelliet station.

Roze Angora

Ongelezen bericht door Roze Angora »

haperend TV-beeld of geluid
Kijk je via de coax of heb je een Next Mini? Wifi? Bekabeld?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Speedy123 schreef:
14 jan 2026 19:25
Ik heb ook Ziggo en ik ben voor een iets duurdere optie gegaan. Ik heb de Ziggo box in Bridge mode gezet (dus zonder Wifi).

Als router heb ik voor de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra gekozen. Verder gebruik ik de Ubiquiti Flex mini switches waarmee ik alles wat ik kon bekabelen, bekabeld heb, heb dus netwerkkabels door het hele huis getrokken. Vaak kan de coax voor de tv er wel uit en dan heeft u vrije buizen naar de huiskamer en meestal ook naar de slaapkamers.

Voor mijn Wifi heb ik gekozen voor de Ubiquiti UniFi U7 Pro Wall. Ik had er aan eentje genoeg maar u kent er ook eentje per verdieping nemen. Deze kunnen automatisch gemanaged worden door de software, wel als access points, liever geen mesh gebruiken.

Ubiquiti komt met echt geweldige software die alles zelf in kan regelen.

Ik heb echt een razendsnel netwerk en nimmer problemen met wifi.
+1 voor Ubiquity. In 2017 geïnstalleerd en nooit meer naar omgekeken. Het is wat duurder maar dan krijg je ook iets. Op het accesspoint uit 2017 (dus al oudere technologie) hangen mijn SmartTV, Ziggo Next Mini, een paar Sonosspeakers, een hifi-streamer en een paar PCs. En het werkt zonder problemen. Ik ga het binnenkort wel upgraden met nieuwere producten maar dat is meer omdat het kan dan omdat het nodig is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

60mb upload is normaal gesproken prima, maar als er ook gestreamd (dus zoon die streamt naar anderen) wordt tijdens het gamen wel erg krap. Alleen ik weet niet of zoon dat ook doet en zie ik door de andere problemen niet direct dat daar het probleem zit.

De tip om eens te kijken of de kanalen in de buurt niet volzitten is een goede voordat je geld uit gaat geven zonder noodzaak. Uiteindelijk lijkt de optie met een nieuwe router (optie 2) me het beste, maar ik heb ook geen idee hoe makkelijk het is om meerdere punten te creëeren voor een mesh. Uiteindelijk komt optie 1 waarschijnlijk ook bij optie 3 uit, maar is het bij optie 1 de vraag of men daarmee ook snelheid meepakt of alleen dat er wifi is. In theorie kan 500kb download ook onder wifi garantie vallen.

Edit: Als gamer liefhebber van de TP-Link Archer GE800, maar dan ga je wel alweer naar een hoger budget van 400. Voor mezelf behoorlijk overkill, maar ik ken genoeg gamers die het graag gebruiken. Wifi7 en een speciale functie om gaming op te pakken en te optimaliseren.

Plaats reactie