Ik ervaar de laatste maanden steeds meer problemen met mijn verbinding in huis. Wegvallende wifi (zowel op de ene 2,4 ghz band als op de twee 5 ghz-banden), haperend TV-beeld of geluid, streamingsdiensten die vastlopen, een klagende zoon die tijdens het gamen te hoge ping-tijden heeft, dat soort ellende.
Een speedtest levert wel prima up- en downloadsnelheden op, maar ook oplopende pingtijden (idle latency 13 ms, download latency 315 ms en upload latency 7 ms). Ik heb het modem en de router al gereset, instellingen gecheckt, noem maar op, maar dat lost het probleem niet op.
De situatie is hier als volgt. Ik heb een ruime eengezinswoning, en een abonnement via Ziggo (750 mbs download en 60 mb upload). De kabel komt binnen in de meterkast, waar de bekende SmartWiFi Connectbox van Ziggo staat. Die is in bridge geschakeld met mijn eigen (inmiddels 8 jaar oude) TP-Link Archer C3200. Toen een mooi modern ding, inmiddels natuurlijk verouderd.
Die C3200 levert wifi via de al genoemde 3 banden. De wifi was op de 2e etage altijd al niet heel goed, en op de 3e al helemaal niet. Dat was nooit zo’n probleem, maar de eisen van de kinderen komen ook steeds hoger te liggen
Naast de WiFi zijn er ook twee bedrade aansluitingen. De eerste LAN-kabel loopt naar de woonkamer en komt uit in een TP-Link netwerkswitch. Op die netwerkswitch is de TV (via een Mediabox Next van Ziggo), de Sonos Arc, de Playstation 5 en de Nintendo Switch aangesloten. De tweede LAN-kabel loopt naar zolder en komt ook uit in een TP-Link netwerkswitch. Op die netwerkswitch is mijn computer, mijn laptop en mijn kantoorprinter aangesloten.
Aangezien mijn router inmiddels 8 jaar oud is (en het model zelf al 10 jaar op de markt is), lijkt het logisch om die te vervangen.
Ik ben alles behalve een expert op dit gebied, maar zie een paar mogelijke opties:
1) Ik ga voor de Ziggo WiFI-garantie;
2) Ik koop een nieuwe router;
3) Ik ga voor een mesh-systeem.
1) De Ziggo WiFi-garantie:
Dit is natuurlijk de goedkoopste optie, want: gratis. Maar dat lost hooguit het probleem op dat ik boven niet echt sterke en stabiele WiFi heb. Wel kan ik het combineren met optie 2. Tweakers heeft samen met Ziggo een en ander getest, en dat zag er goed uit. Maar goed, ik herinner me ook nog dit topic
2) Een nieuwe router:
Deze optie is niet gratis, maar ook niet zo duur. Mijn oude router vervangen door een modernere variant kan allicht helpen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Asus RT-BE86U. Voor zo’n € 250,00 heb ik dan een router die ook wifi-7 ondersteunt, en ben ik dus klaar voor de toekomst. Een goedkopere optie is de TP-Link Archer Axe75 die "maar" wifi-6E biedt en € 125,00 euro kost. En samen met de Ziggo WiFi-garantie zou ik dan in principe klaar zijn.
3) Een mesh-systeem:
Dit is de duurste optie, maar levert mogelijk ook het beste resultaat op. Ik zat te kijken naar de TP-Link Deco XE75, waar ik er dan 3 van zou moeten kopen (setje kost dan zo’n € 300,00). Ik denk dat ik er dan één bedraad in de woonkamer aansluit (moet dan nog even kijken of dat voor of na de netwerkswitch moet), de tweede via WiFi op de 2e etage en de derde op zolder, ook bedraad.
Vraag:
De vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Optie 1 en 2 combineren, of optie 3? Of hebben jullie ander advies dan de hierboven al genoemde opties? Vergeet ik zaken? Hebben jullie tips/ beter opties qua genoemde apparatuur?
Ben benieuwd!