Advies netwerk/ wifi-issues
Re: Advies netwerk/ wifi-issues
Mijn advies is om uw contract bij Ziggo op te zeggen en bij een andere provider internet af te nemen.
U krijgt een nieuwe router en welkomskorting.
Soms helpt het ook om de router op een andere plek neer te zetten. Een paar CM kan een stoorzender ontweken worden.
U krijgt een nieuwe router en welkomskorting.
Soms helpt het ook om de router op een andere plek neer te zetten. Een paar CM kan een stoorzender ontweken worden.
-
Danielle1991
Nieuwe router. Serieus onderwerp.
De meeste providers leveren goedkope routers. Die doen het, maar daar houdt het op.
Mijn advies. Koop je eigen router. Een goede.
Waarom.
Betere snelheid en stabiliteit.
Meer controle over je netwerk.
Geen rare beperkingen van de provider.
Ik gebruik al jaren mijn eigen router. Die sluit ik aan op het modem of de router van de provider. Alles regel ik zelf.
Wat ik zelf bepaal.
Wifi instellingen.
Beveiliging.
DNS servers die gebruikt worden.
Toegang tot mijn netwerk.
Ik heb al jaren glasvezel internet. De verbinding is snel, maar de router maakt het verschil.
Wil je echt grip op je netwerk. Investeer in een eigen router.
De meeste providers leveren goedkope routers. Die doen het, maar daar houdt het op.
Mijn advies. Koop je eigen router. Een goede.
Waarom.
Betere snelheid en stabiliteit.
Meer controle over je netwerk.
Geen rare beperkingen van de provider.
Ik gebruik al jaren mijn eigen router. Die sluit ik aan op het modem of de router van de provider. Alles regel ik zelf.
Wat ik zelf bepaal.
Wifi instellingen.
Beveiliging.
DNS servers die gebruikt worden.
Toegang tot mijn netwerk.
Ik heb al jaren glasvezel internet. De verbinding is snel, maar de router maakt het verschil.
Wil je echt grip op je netwerk. Investeer in een eigen router.
Zou in ieder geval de switch op zolder vervangen door een router. Dan heeft de zoon wellicht een betere wifi ervaring. Op mp staan genoeg routers te koop.
Dan voor je uitgebreide reactie. Alleen: jouw advies is al sinds jaar en dag de situatie waar ik mee werk (zie openingspost).Danielle1991 schreef: ↑16 jan 2026 08:27Wil je echt grip op je netwerk. Investeer in een eigen router.
Dat kan, maar waarom zou ik dat doen ipv een mesh systeem?
Had trouwens nog even wat metingen gedaan. Eerst met de laptop op zolder (bedraad), daarna met diezelfde laptop (ook bedraad) aan de Archer C3200, daarna met diezelfde laptop (ook bedraad) aan de Ziggo Connectbox, daarna met de vaste PC (bedraad) op zolder en tot slot met de Ipad Air Pro in de woonkamer (via WiFi uiteraard).
Ik heb per device steeds direct achter elkaar drie metingen gedaan (via Speedtest Ookla). Op dat moment werd er niet gegamed/ gestreamd/ TV gekeken oid. Zeg het maar...

Ik heb per device steeds direct achter elkaar drie metingen gedaan (via Speedtest Ookla). Op dat moment werd er niet gegamed/ gestreamd/ TV gekeken oid. Zeg het maar...

-
Arizonakid
Hier ook Ziggo, modem beneden, en 3 Ziggo smartWifi pods om ook tot op zolder wifi te hebben. Werkt perfect, en ik heb die pods gratis na een contractverlenging.
Zo te lezen staat het Ziggo modem in bridgemodus en is de wifi van het modem uitgeschakeld, als dat het geval is verzorgt de router het wifi signaal voor de gehele woning en als de router ook in de meterkast is geplaatst is dat geen ideale opstelling.
Wat u zou kunnen doen is het Ziggo modem uit de bridgemodus halen en het wifi signaal inschakelen om de woonkamer e.d. van een eigen wifi signaal te voorzien.
De router kunt u als zijnde stand alone op zolder bekabeld aansluiten om ook de onderliggende verdieping van wifi te voorzien.
Het nadeel is dan wel dat u het Ziggo modem een andere modemnaam dient te geven en het modem aan de wifi apparatuur dient toe te voegen.
De meeste apparaten zijn zo in te stellen dat ze automatisch de beste wifiverbinding kiezen en is dus zeker de moeite waard om uit te proberen.
Op mijn Ziggo modem heb ik ook een wifi router bekabeld aangesloten en dat werkt voor ruimtes die verder weg zijn bijzonder goed.
Wat u zou kunnen doen is het Ziggo modem uit de bridgemodus halen en het wifi signaal inschakelen om de woonkamer e.d. van een eigen wifi signaal te voorzien.
De router kunt u als zijnde stand alone op zolder bekabeld aansluiten om ook de onderliggende verdieping van wifi te voorzien.
Het nadeel is dan wel dat u het Ziggo modem een andere modemnaam dient te geven en het modem aan de wifi apparatuur dient toe te voegen.
De meeste apparaten zijn zo in te stellen dat ze automatisch de beste wifiverbinding kiezen en is dus zeker de moeite waard om uit te proberen.
Op mijn Ziggo modem heb ik ook een wifi router bekabeld aangesloten en dat werkt voor ruimtes die verder weg zijn bijzonder goed.
-
StevieNL81
Ah mss is de policy gewijzigd maar echt alles wat ik daar haal mag ik zonder opgave van redenen retourneren mits in originele verpakking (ook bij in winkel kopen)
Moneyman
vindt dit leuk
Wel apart dat de PC op zolder en de laptop op zolder allebei zulke grote verschillen geven. Er even vanuit gaande dat ze allebei op dezelfde kabel zijn getest. Het probleem lijkt wat mij betreft te zitten in de download latency van de PC op zolder en de wifi. Maar die PC werkt dus bedraad. Dan kan het daar hooguit de netwerkchip zijn als de laptop met die zelfde kabel het gewoon prima doet.
Maar aangezien de wifi het in de woonkamer al niet lekker doet, zou ik toch even een nieuwe router aanschaffen (en dan is het misschien ook een optie om er een 2 op zolder aan te sluiten, zodat die daar wifi kan uitzenden) of een mesh creëren.
Beide opties zouden echter niets doen met de PC op zolder.
Maar aangezien de wifi het in de woonkamer al niet lekker doet, zou ik toch even een nieuwe router aanschaffen (en dan is het misschien ook een optie om er een 2 op zolder aan te sluiten, zodat die daar wifi kan uitzenden) of een mesh creëren.
Ik heb zelf Mesh setje van TP-Link genomen. Wil echt niet anders meer. Twee van de kastjes zijn met een kabel verbonden.
Hier een optie voor € 115. Ik heb deze.
https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-dec ... 074645966/
Altijd leuk:
Warriors of the Net (YouTube)
Hier een optie voor € 115. Ik heb deze.
https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-dec ... 074645966/
Dat wil je niet. Routers zijn traag. Switches zijn snel. (De producten die je ziet zijn vaak een mix.) Daarnaast kun je een access point hebben voor WIFI, dat kan mesh zijn.
Altijd leuk:
Warriors of the Net (YouTube)
Idem hier. Alleen de M5 is wel van een behoorlijk oude serie.
Wil je wat meer up to date en wellicht ook al richting wifi 7, dan zou je aan de BE22 of soortgelijk kunnen denken.. Zit wel een ander prijskaartje aan, maar dan kun je qua snelheid wel flink omhoog..
Wil je wat meer up to date en wellicht ook al richting wifi 7, dan zou je aan de BE22 of soortgelijk kunnen denken.. Zit wel een ander prijskaartje aan, maar dan kun je qua snelheid wel flink omhoog..
De vraag is daarbij wat de bottleneck is.
Het enige wat hierin niet meegenomen wordt, is dat ik ook problemen ervaar met haperend beeld en geluid op mijn TV, zowel bij TV (terug)kijken als bij streamingsdiensten. Dat heeft dan weer niets met mijn PC te maken.Nijogeth schreef: ↑16 jan 2026 13:57Wel apart dat de PC op zolder en de laptop op zolder allebei zulke grote verschillen geven. Er even vanuit gaande dat ze allebei op dezelfde kabel zijn getest. Het probleem lijkt wat mij betreft te zitten in de download latency van de PC op zolder en de wifi. Maar die PC werkt dus bedraad. Dan kan het daar hooguit de netwerkchip zijn als de laptop met die zelfde kabel het gewoon prima doet.
Op zich wel eens: ik neig het meest naar eerst een nieuwe router aanschaffen.
Ja, dat stond me nog bij dat jij daar enthousiast over was.
Precies dat.
Die is nog altijd goedkoper dan de XE75 waar ik naar keek. Moet even kijken waar de verschillen tussen de BE-serie en de XE=serie precies in zitten.
Is de tv bekabeld of gebruik je deze via wifi? In het laatste geval zou dat dan enigszins overeenkomen met de iPad op de wifi.Moneyman schreef: ↑16 jan 2026 15:39Het enige wat hierin niet meegenomen wordt, is dat ik ook problemen ervaar met haperend beeld en geluid op mijn TV, zowel bij TV (terug)kijken als bij streamingsdiensten. Dat heeft dan weer niets met mijn PC te maken.
Op zich wel eens: ik neig het meest naar eerst een nieuwe router aanschaffen.
Misschien staat het er wel al in, maar geen tijd om alles opnieuw door te lezen.
-
StevieNL81
Kijkend naar verschil tussen laptop en PC ... hebben de netwerkkaarten nog verschillende specs?