Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
jdevrie
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jan 2017 14:07

Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door jdevrie »

Ik kwam er deze vakantie achter dat bij 50+ mobiel Zwitserland niet in zone 1 geplaatst wordt en dus buiten de bundel valt. De kosten per MB zijn buiten de bundel extreem hoog. Namelijk in Zwitserland 1000 keer duurder dan binnen de bundel en binnen de EU 285 keer duurder.
Binnen mijn bundel betaal ik 35cnt per GB buiten mijn bundel in Zwitserland 35cent per MB. Binnen de EU betaal ik buiten de bundel 10cent per MB.
Hier wordt gewoon schandalig veel geld aan verdient. Ik was voor 189MB in Zwitserland € 66,-- kwijt en voor 200MB in Italië € 20,--.
Het zou toch wettelijk beperkt moeten worden hoeveel hoger de kosten buiten de bundel mogen zijn ten opzichte van binnen de bundel.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door Speedy123 »

jdevrie schreef:
25 jun 2024 11:25
Ik kwam er deze vakantie achter dat bij 50+ mobiel Zwitserland niet in zone 1 geplaatst wordt en dus buiten de bundel valt. De kosten per MB zijn buiten de bundel extreem hoog. Namelijk in Zwitserland 1000 keer duurder dan binnen de bundel en binnen de EU 285 keer duurder.
Binnen mijn bundel betaal ik 35cnt per GB buiten mijn bundel in Zwitserland 35cent per MB. Binnen de EU betaal ik buiten de bundel 10cent per MB.
Hier wordt gewoon schandalig veel geld aan verdient. Ik was voor 189MB in Zwitserland € 66,-- kwijt en voor 200MB in Italië € 20,--.
Het zou toch wettelijk beperkt moeten worden hoeveel hoger de kosten buiten de bundel mogen zijn ten opzichte van binnen de bundel.
Waarom moet alles bij wet geregeld worden? U kunt toch gewoon kijken wat de buiten bundel kosten en de roaming kosten in het buitenland zijn voordat u een overeenkomst met een telecom bedrijf sluit?

Op vakantie gaat mijn telefoon meteen de vliegtuig stand in en zet ik daarna de Wifi aan. Alleen met gratis Wifi gebruik ik de telefoon. En die vind je tegenwoordig praktisch in elk hotel, restaurant of café.

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus je hebt én de voorwaarden niet gelezen én geen gebruik gemaakt van de optie die 50+ mobiel biedt om je buiten bundel gebruiken af te toppen op 500MB voor een vast maandelijks bedrag?

PGros
Berichten: 1175
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door PGros »

Het is al wettelijk geregeld. Maximaal 60 euro per factuur periode buiten de EU. Tenzij je zelf weer aangeeft dat je meer data wilt gebruiken.

rvjapio
Berichten: 1010
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik zou me van tevoren gewoon beter informeren. Dan hebt u ook niks te klagen. Die data heten niet voor niets 'buiten bundel'.

NeoDutchio
Berichten: 12414
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elk bedrijf is vrij om zijn eigen prijs te bepalen. En elke klant is vrij om te bepalen om een product af te nemen of niet.
U hebt een mobiel abonnement afgesloten voor een bepaald doel. U zal zelf vooraf moeten bekijken of uw vraag en hun aanbod bij elkaar passen. Blind zomaar iets afsluiten en achteraf er achter komen dat het niet naar uw wens is is de verkeerde volgorde. U koopt niet ook zomaar een bankstel om er thuis achter te komen dat de bank 1 meter breder is dan de breedte van de kamer.

Arizonakid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En weer eens een gevalletje van niet lezen wat je koopt dus. Ja, achteraf.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
26 jun 2024 22:29
En weer eens een gevalletje van niet lezen wat je koopt dus. Ja, achteraf.
Op home page lees ik vooral met grote letters:
https://www.50plusmobiel.nl/
Perfect passend voor 50-plussers
Onderscheidend door:
-
-
Geen onverwachte kosten buiten je bundel

witte angora
Berichten: 31200
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

jdevrie schreef:
25 jun 2024 11:25
Ik kwam er deze vakantie achter dat bij 50+ mobiel Zwitserland niet in zone 1 geplaatst wordt
Je zou denken dat Zwitserland bij Europa hoort, maar nee.

Even de link bekeken.

De buiten Bundel Buffer moet je eerst activeren, anders werkt het niet. Fijn dat dat niet meteen op de homepagina genoemd wordt. Ook fijn om te weten dat het niet meteen geactiveerd wordt, maar pas bij de volgende maandbundel. https://www.50plusmobiel.nl/buiten-bundel-buffer

Voor de tarieven klik je hier: https://www.50plusmobiel.nl/tarieven
De bovenstaande link zijn de Nederlandse tarieven. Pas na de knop op een abonnement af te sluiten, en dan moet je echt naar beneden door scrollen, kom je bij de buitenland tarieven: https://8966524.fs1.hubspotusercontent- ... 26d1061f7d

En daar kom je er dus achter dat Zwitserland niet binnen de EU valt, en vervolgens komt er een zoektocht door alle landen ter wereld waar het wel bij hoort: zone 2.

Eerlijk gezegd vind ik dat een en ander best wel beter gecommuniceerd kan worden. Je sluit pas af als je alle ins en outs kent. Hier kun je al afsluiten terwijl je nog lang niet alle relevante informatie hebt gelezen, en om die informatie te vinden moet je steeds door scrollen naar beneden, voorbij de afsluitknop.

PGros
Berichten: 1175
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
27 jun 2024 07:33
Hier kun je al afsluiten terwijl je nog lang niet alle relevante informatie hebt gelezen, en om die informatie te vinden moet je steeds door scrollen naar beneden, voorbij de afsluitknop.
Je kunt altijd iets doen zonder alles door te lezen. Het staat er gewoon en als je eerder ergens op klikt gaan ze (en ik) er van uit dat je genoeg weet.
Moeten ze anders alle knoppen verbergen tot je door alle pagina's gebladerd hebt op de website?

witte angora
Berichten: 31200
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Knoppen verbergen is volgens mij wel het andere uiterste...

Maar je zou bijvoorbeeld toch wat knoppen naar relevante informatie voor de 'afsluiten' knop kunnen plaatsen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd. Integendeel, er wordt iets glashard beloofd zonder expliciet duidelijk te maken wat de voorwaarden van die belofte zijn. Je zou zeggen: voor senioren moet je het wat makkelijker maken, maar dat is hier absoluut niet het geval.

Edit: die knoppen toevoegen is nog makkelijker dan ik dacht: Van het Logo 'geen onverwachte kosten' Buiten Bundel Buffer kun je al een knop maken, dan ben je er al. Duidelijk een gemiste kans.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
27 jun 2024 08:59
Knoppen verbergen is volgens mij wel het andere uiterste...

Maar je zou bijvoorbeeld toch wat knoppen naar relevante informatie voor de 'afsluiten' knop kunnen plaatsen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd. Integendeel, er wordt iets glashard beloofd zonder expliciet duidelijk te maken wat de voorwaarden van die belofte zijn. Je zou zeggen: voor senioren moet je het wat makkelijker maken, maar dat is hier absoluut niet het geval.

Edit: die knoppen toevoegen is nog makkelijker dan ik dacht: Van het Logo 'geen onverwachte kosten' Buiten Bundel Buffer kun je al een knop maken, dan ben je er al. Duidelijk een gemiste kans.
Ik heb werkelijk geen idee waar je het allemaal over hebt.

witte angora
Berichten: 31200
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

En je bent nog geen eens een senior...

Ivo.w
Berichten: 1782
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
27 jun 2024 07:33
jdevrie schreef:
25 jun 2024 11:25
Ik kwam er deze vakantie achter dat bij 50+ mobiel Zwitserland niet in zone 1 geplaatst wordt
Je zou denken dat Zwitserland bij Europa hoort, maar nee.

Even de link bekeken.

De buiten Bundel Buffer moet je eerst activeren, anders werkt het niet. Fijn dat dat niet meteen op de homepagina genoemd wordt. Ook fijn om te weten dat het niet meteen geactiveerd wordt, maar pas bij de volgende maandbundel. https://www.50plusmobiel.nl/buiten-bundel-buffer

Voor de tarieven klik je hier: https://www.50plusmobiel.nl/tarieven
De bovenstaande link zijn de Nederlandse tarieven. Pas na de knop op een abonnement af te sluiten, en dan moet je echt naar beneden door scrollen, kom je bij de buitenland tarieven: https://8966524.fs1.hubspotusercontent- ... 26d1061f7d

En daar kom je er dus achter dat Zwitserland niet binnen de EU valt, en vervolgens komt er een zoektocht door alle landen ter wereld waar het wel bij hoort: zone 2.

Eerlijk gezegd vind ik dat een en ander best wel beter gecommuniceerd kan worden. Je sluit pas af als je alle ins en outs kent. Hier kun je al afsluiten terwijl je nog lang niet alle relevante informatie hebt gelezen, en om die informatie te vinden moet je steeds door scrollen naar beneden, voorbij de afsluitknop.
Als je er via die link pas achter komt dat Zwitserland wel binnen Europa, maar niet binnen de EU valt, dan heb je aardig onder een steen geleefd.

Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.

witte angora
Berichten: 31200
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?

NeoDutchio
Berichten: 12414
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
27 jun 2024 10:52
Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?
Des te meer een reden om vooraf dit uit te zoeken. Net zo goed dat je ook vooraf bekijkt of je een tolvignet nodig hebt voordat je een buitenland inrijdt. En ook hoe je aan plaatselijke currency komt en wat de kosten zijn als je dat uit de muur gaat halen.
Er zomaar vanuit gaan dat je het hele Europese continent kan doorkruisen zonder onderzoek te doen kan je nogal duur komen te staan. Of juist niet, want als je zonder paspoort aan de grens komt te staan met Zwitserland is de kans dat je er niet eens in mag.

Moneyman
Berichten: 30446
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
27 jun 2024 10:52
Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?
Jij weet het niet omdat het je niet raakt. Maar als het je wél raakt, bijvoorbeeld omdat je naar het buitenland gaat, wordt je wel geacht dat soort dingen uit te zoeken. Het is kennis die algemeen bekend wordt verondersteld. Deze situatie is al sinds 2017 van kracht.

Ivo.w
Berichten: 1782
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
27 jun 2024 10:52
Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?
Je moet het niet "maar net weten".

Je moet voor je naar het buitenland reist gewoon even uitzoeken waar je rekening mee moet houden. Daaronder valt informatie inwinnen over de gesproken talen, gebruikte munteenheid, grens/douanebeleid, en ook hoe je reisverzekering, autoverzekering en telecomprovider om gaan met een verblijf in het land van doorreis en/of eindbestemming.

rwolters
Berichten: 1676
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
27 jun 2024 10:52
Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?
Als je niet weet dat gebruik van een mobiele telefoon in het buitenland duurder kan zijn heb je toch al een paar decennia onder een steen geleefd. En dat het in de EU roam like at home is is dan gewoon een meevaller als je er nog niet van had gehoord. Maar als je nooit in het buitenland komt en geen ervaring hebt met dit onderwerp, waarom reageer je dan eigenlijk?

rwolters
Berichten: 1676
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Buitenbundel data kosten schandalig hoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Ivo.w schreef:
27 jun 2024 15:15
witte angora schreef:
27 jun 2024 10:52
Ivo.w schreef:
27 jun 2024 10:11
Binnen de EU zijn 'wettelijke' afspraken gemaakt over roaming. Buiten de EU zijn er geen strikte regels.
En dat moet je dus maar net weten. Ik weet het sowieso niet. Niet omdat ik onder een steel leef, maar ik kom nooit in het buitenland, en heb geen idee hoe het met 'roaming' en dergelijke geregeld is. En zal ik nu de enige zijn?
Je moet het niet "maar net weten".

Je moet voor je naar het buitenland reist gewoon even uitzoeken waar je rekening mee moet houden. Daaronder valt informatie inwinnen over de gesproken talen, gebruikte munteenheid, grens/douanebeleid, en ook hoe je reisverzekering, autoverzekering en telecomprovider om gaan met een verblijf in het land van doorreis en/of eindbestemming.
Nee, je snapt het niet. Alles moet bij wet geregeld zijn zodat anderen jou moeten vertellen hoe het zit. Je kan toch niet verwachten dat mensen zich ergens in verdiepen voordat ze iets gaan doen?

Plaats reactie