Inflatiecorrectie bij Simyo
Inflatiecorrectie bij Simyo
Graag zou ik willen weten wat jullie mening is over Simyo's prijsverhoging, en of het fair is dat ik van mening ben dat hier sprake is van graaiflatie:
Simyo verleent de consument een grote gunst door de abonnementskosten van de bestaande klanten MAAR met 8,4% te verhogen in plaats van de CPI van 8,9%.
“Wij volgen de berekening van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. Daarom voeren we een lagere inflatiecorrectie door van 8,4%.” Aldus Simyo.
Natuurlijk ridicuul dat Simyo de consumenten inflatie index besluit te volgen, en niet op hun werkelijke kostenstijging stuurt (waar ik alle begrip voor zou hebben). Zulke besluiten trekken enkel weer de inflatie extra aan, wanneer bedrijven een inflatiecorrectie gaan toepassen zonder óók daadwerkelijk die extra kosten te maken.
Een interessante vergelijking kan worden getrokken met KPN, de moederonderneming van Simyo. In dezelfde periode van de 8,9% CPI-inflatie, zien we bij KPN een werkelijke daling van -2,9% in de "Kosten van goederen en diensten" en een stijging van +2,3% in de "Personeelskosten." Waar Simyo’s 8,4% verhoging vandaan komt mag Joost weten.
Het feit blijft dat bestaande klanten nu €17,35 moeten betalen voor hetzelfde abonnement waar nieuwe klanten slechts €12 voor betalen. Dit betekent een verschil van bijna 45%! Dit werpt vragen op over Simyo’s loyaliteit naar bestaande klanten toe.
Simyo verleent de consument een grote gunst door de abonnementskosten van de bestaande klanten MAAR met 8,4% te verhogen in plaats van de CPI van 8,9%.
“Wij volgen de berekening van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. Daarom voeren we een lagere inflatiecorrectie door van 8,4%.” Aldus Simyo.
Natuurlijk ridicuul dat Simyo de consumenten inflatie index besluit te volgen, en niet op hun werkelijke kostenstijging stuurt (waar ik alle begrip voor zou hebben). Zulke besluiten trekken enkel weer de inflatie extra aan, wanneer bedrijven een inflatiecorrectie gaan toepassen zonder óók daadwerkelijk die extra kosten te maken.
Een interessante vergelijking kan worden getrokken met KPN, de moederonderneming van Simyo. In dezelfde periode van de 8,9% CPI-inflatie, zien we bij KPN een werkelijke daling van -2,9% in de "Kosten van goederen en diensten" en een stijging van +2,3% in de "Personeelskosten." Waar Simyo’s 8,4% verhoging vandaan komt mag Joost weten.
Het feit blijft dat bestaande klanten nu €17,35 moeten betalen voor hetzelfde abonnement waar nieuwe klanten slechts €12 voor betalen. Dit betekent een verschil van bijna 45%! Dit werpt vragen op over Simyo’s loyaliteit naar bestaande klanten toe.
-
- Berichten: 29784
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Eerlijk gezegd kwam het voor mij ook onverwacht. Ik ga in plaats van 10 euro ineens 10,84 betalen. Kennelijk staat het voorbehoud van inflatiecorrectie in de algemene voorwaarden. Vreemd, want je sluit een contract voor 2 jaar af tegen een bepaalde prijs. Die prijs staat dus minder vast dan gedacht.
WramWrap
vindt dit leuk
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
@witte angora. Absoluut eens, al kan ik nog leven met het voorbehoud van inflatiecorrectie. Waar het mij meer wringt, is het gebrek aan bewijsvoering. Nerges worden werkelijke kosten van Simyo genoemd, en puur kijkend naar de cijfers van KPN zie ik het probleem ook niet.
Wel heel gemakkelijk dat Simyo enkel wijst naar een consumenten inflatie index..
Wel heel gemakkelijk dat Simyo enkel wijst naar een consumenten inflatie index..
-
- Berichten: 29784
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Klopt, ik zit net even naar de site te kijken, maar nergens zie ik iets staan van inflatiecorrectie. Dat had er juist wel moeten staan. Ik heb ook nog een oud Telfort abonnement, daarvoor betaal ik vanaf het begin iets minder dan 4 euro per maand. Dat is ook nooit veranderd. Ook van KPN. Dus dat snap ik al helemaal niet.
Heb even wat opgezocht, ik denk niet dat je er wat aan kunt doen: https://tweakers.net/nieuws/213768/simy ... -laat.html
Heb even wat opgezocht, ik denk niet dat je er wat aan kunt doen: https://tweakers.net/nieuws/213768/simy ... -laat.html
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Het staat gewoon in de voorwaarden ondernummer 9.
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... aarden.pdf
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... aarden.pdf
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Iedere provider past 1x per jaar een inflatiecorrectie toe. Staat gewoon in de algemene voorwaarden die iedereen kan lezen.
Dat is appels met peren vergelijken. Als je - bijna - niet meer vast zit aan het contract, kun je een goedkoper abonnement afsluiten.Het feit blijft dat bestaande klanten nu €17,35 moeten betalen voor hetzelfde abonnement waar nieuwe klanten slechts €12 voor betalen.
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Ik denk dat we nu wel van iedere provider een topic gehad hebben over de inflatiecorrectie.
Staat bij iedere provider gewoon in de voorwaarden(die niemand leest vooraf)
Staat bij iedere provider gewoon in de voorwaarden(die niemand leest vooraf)
Thijs124
vindt dit leuk
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
@wramwap
Dan zegt u open neemt een nieuw abonnement.
Dan zegt u open neemt een nieuw abonnement.
-
- Berichten: 4556
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
U kunt inderdaad een nieuw abonnement nemen echter volgend jaar staat u voor het zelfde "probleem"
Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Sorry, maar dat is de gewoonste zaak van de wereld. Een inflatiecorrectie is vrijwel altijd op basis van de indexcijfers. Het heeft werkelijk niets met de daadwerkelijke kosten te maken. Als je denkt dat je daar in zicht in zou moeten krijgen... wake up

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo
Volgens mij moeten ze dat wel als ik dit artikel lees: https://blog.iusmentis.com/2023/03/17/i ... el-zomaar/
Zie ook dit aangehaalde deel van de uitspraak van het EU hof:
een wijziging van de tarieven voor een [telecomdienst], die wordt doorgevoerd op basis van een beding voor tariefaanpassingen dat is opgenomen in de algemene verkoopvoorwaarden die worden gebruikt door een onderneming die deze diensten levert, volgens welk beding een dergelijke aanpassing afhankelijk is van een objectieve consumentenprijsindex die wordt opgesteld door een publieke instelling, geen „wijziging in de voorwaarden” vormt in de zin van deze bepaling, die de abonnee het recht geeft zijn contract zonder boete op te zeggen.