Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
27 jul 2024 10:43
Naar de rechter voor in rekening brengen kosten nieuwe bankpas ING voordat de geldigheidsdatum verstreken is. Is een duur nieuw pasje geworden.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:4098
Zag de kwestie in de Telegraaf voorbij komen. Principes kunnen geld kosten.

Erthanax
Berichten: 9993
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Principes kunnen inderdaad geld kosten, vooral als je je beroept op een deel van het BW dat niet van toepassing is. Wat een onnozelaar.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik vind de kosten nogal meevallen voor die cursus wetskennis. Misschien zijn de eigen advocaat kosten nog wel een factor hoger geweest.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
27 jul 2024 13:35
Principes kunnen inderdaad geld kosten, vooral als je je beroept op een deel van het BW dat niet van toepassing is. Wat een onnozelaar.
Maar of dat deel van het BW wel of niet van toepassing was, was nu juist de principiële discussie. Ik moet zeggen dat het standpunt van de verliezende partij prima verdedigbaar was in deze casus. Ik vermoed dat het punt waarop deze partij heeft verloren, gewoon een ingecalculeerd risico was.
Thijs124 schreef:
27 jul 2024 13:58
Ik vind de kosten nogal meevallen voor die cursus wetskennis. Misschien zijn de eigen advocaat kosten nog wel een factor hoger geweest.
Nou, nee, want betrokkene procedeerde in persoon.

alfatrion
Berichten: 22023
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nog een uitspraak uit de bankwereld. Klagers vonden dat met het maken van een biometrische persoonsgegevens werden verwerkt en dat dit disproportioneel is. Het Kifid oordeelt anders: een online bank mag verlagen dat de klant bij het aanmelden filmpjes van zichzelf maakt.

https://www.kifid.nl/kifid-bank-mag-voo ... n-filmpje/

Erthanax
Berichten: 9993
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Goed verdedigbaar? Niet door [eiser] in ieder geval :mrgreen:
De kantonrechter schreef:[eiser] baseert al zijn stellingen op de gedachte dat de wettelijke huurrechtbepalingen op de Overeenkomst van toepassing zijn. Daarvoor zijn echter geen aanknopingspunten.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
27 jul 2024 15:46
Goed verdedigbaar? Niet door [eiser] in ieder geval :mrgreen:
De kantonrechter schreef:[eiser] baseert al zijn stellingen op de gedachte dat de wettelijke huurrechtbepalingen op de Overeenkomst van toepassing zijn. Daarvoor zijn echter geen aanknopingspunten.
Dat iemand geen gelijk krijgt, maak niet dat zijn stellingen niet goed verdedigbaar zouden zijn :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tuurlijk... :roll:

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 17:10
Tuurlijk... :roll:
Geeft niet dat je het niet snapt, maar daarom hoef je het niet belachelijk te maken. De realiteit van procederen is dat beide partijen prima goed verdedigbare stellingen kunnen hebben, maar er kan maar één partij gelijk krijgen. En zeker bij de kantonrechter is dat soms gewoon een kwestie van geluk hebben. In hoger beroep pakt het niet voor niets vaak anders uit - maar daar zal deze partij (gezien het geringe belang) wel geen gebruik van maken, gok ik.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zonde van je tikwerk, begrijp ik ook al niet...

alfatrion
Berichten: 22023
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De appelgens wordt in deze zaak net niet gehaald.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 17:19
Zonde van je tikwerk, begrijp ik ook al niet...
Dan gewoon niet reageren op topics die je niet begrijpt of waar je niets inhoudelijks aan hebt toe te voegen.

Erthanax
Berichten: 9993
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zouden zijn, tja. Het zou kunnen dat iemand met goed gekozen artikelen en jurisprudentie een juridisch steekhoudend betoog kan opzetten, maar dat is eiser duidelijk niet gelukt, ook niet bij de kosten voor de vervanging. Ook daar slaat hij de plank volledig mis. Ik lees in de uitspraak namelijk geen enkele overweging van de rechter die ook maar enigszins tegemoet komt aan de eiser (zo bezien is er…, echter…). Er is niets wat hout snijdt. Maar hij is wel een interessante ervaring rijker!

Overigens verslikte ik me bijna in de appelgrens die alfatrion noemt. De wegen van de Taalunie zijn wonderbaar.

alfatrion
Berichten: 22023
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De rechter in deze zaak geeft - als ik dat zo snel lees - aan dat een klant een betaalpas niet kan huren, omdat het geen zelfstandige zaak is. De centrale vraag is in deze zaak: wat is huur? Het betreffende artikel:
Artikel 7:201 lid 1 BW
Huur is de overeenkomst waarbij de ene partij, de verhuurder, zich verbindt aan de andere partij, de huurder, een zaak of een gedeelte daarvan in gebruik te verstrekken en de huurder zich verbindt tot een tegenprestatie.
We spreken over huur wanneer er een zaak in gebruik wordt verstrekt en de ander daarvoor moet betalen. Je kan dan prima vinden dat je een zaak ook kunt huren, als die zaak geen zelfstandige zaak is. Deze rechter vindt van niet, zodat dan het gevolg is dat een bank draadloze betaalautomaat in gebruik kan geven, daar een vergoeding voor vraagt van € 300,- en bij een defect die draadloze betaalautomaat op koste van de klant kan laten vervangen, mits hij ervoor heeft gezorgt dat de draadloze betaalautomaat niet zelfstandig te gebruiken is m.a.w. niet bij een andere bank te gebruiken is.

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

De rechterlijke macht kent inmiddels ook de weg naar ChatGPT :
https://www.mr-online.nl/rechter-raadpl ... chter-2-0/
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:3636
Een ding staat vast: tussen de buren komt het niet meer goed.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent me net voor, wilde die uitspraak ook hier plaatsen. Het gebruik door een rechter van dergelijke AI-tools is echt wel problematisch, want het heeft werkelijk niets met waarheidsvinding te maken.

Er valt ook qua berekening en argumentatie nog wel het een en ander op die uitspraak aan te merken, wat voorkomen had kunnen worden als de rechter een echte deskundige had geraadpleegd. Maar ja - dat kost dan weer geld en tijd.

Het is overigens ook in strijd met de richtlijn die de overheid eind vorig jaar heeft uitgevaardigd voor gebruik van AI in het publieke domein, waarbij AI alleen mag worden toegepast na voorafgaande borging in wet- en regelgeving, en waarbij vooraf een risicoanalyse moet worden toegepast.

Ik gok dat deze rechter hier wel een gesprekje over heeft gehad.

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 aug 2024 12:26
Je bent me net voor, wilde die uitspraak ook hier plaatsen. Het gebruik door een rechter van dergelijke AI-tools is echt wel problematisch, want het heeft werkelijk niets met waarheidsvinding te maken.
Zonder ChatGPT te benoemen schat de rechter de kosten om steiger deels af te breken, en isolatiemateriaal op te ruimen op 2 keer 300,-. En die schatting veroorzaakt geen commentaar.

De eisende partij had een eigen berekening overlegd, en heeft dus een kans op waarheidsvinding gehad.
Door de ondeugdelijke berekening heeft rechter nu zelf een schatting gemaakt

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geen commentaar...? Heb je de rest van mijn bericht niet gelezen?

De vraag is nu juist of de berekening ondeugdelijk was, of dat de rechter hem bij gebrek aan relevante kennis gewoon niet begreep...

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

Geen commentaar: Die uitspraak is voornamelijk "hot" niet doordat de rechter kosten inschat, maar doordat de hierbij gebruikte tool ChatGPT benoemd is.
In berekening van eiser ontbrak zelfs zijn huidige kWh prijs. Als je als eiser niet eens je kWh uurprijs doorgeeft.....
dan kijkt deze rechter met AI naar gemiddelde tarieven.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 aug 2024 14:07
Als je als eiser niet eens je kWh uurprijs doorgeeft..... dan kijkt deze rechter met AI naar gemiddelde tarieven.
Het één is natuurlijk geen excuus voor het ander, al presenteer jij het nu ten onrechte wel zo.

Daarnaast is je huidige uurprijs sowieso natuurlijk meer zeer beperkt relevant voor een begroting van toekomstige, meerjarige schade.

Plaats reactie