Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Speedy123

Re: Consumentenbond test garantie, consument het bos in gestuurd

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
05 nov 2024 16:34
Speedy123 schreef:
05 nov 2024 15:54
Consumenneke schreef:
05 nov 2024 14:24
De samenleving stelt eisen aan duurzaamheid en hergebruik
Ook een verzinsel uwerzijds
Niet echt...
EU is bezig om repareerbaarheid van apparaten te verplichten, idem voor vermindering van plastic plastic afval en bevordering van recycling.
Dat is niet de samenleving, de samenleving zijn alle mensen in het land. Niet Europese politiek. Het simpele feit dat de EU dit soort zaken oplegt, geeft al aan dat mensen het uit eigen beweging niet doen.

Speedy123

Consumenneke schreef:
Dus krokodillentranen over bedrijven die de concurrentie niet overleven zijn ongepast.
Ik hoop dat u begrijpt dat als een bedrijf failliet gaat, alle garantie vanuit de verkoper vervalt. Dus valt Blokker om, dan hebben kopers ook geen garantie meer van Blokker.

Net bekend geworden, Stella heeft uitstel van betaling aangevraagd. Valt Stella om, dan vervalt alle garantie op de reeds verkochte e-bikes.

Dus of die krokodillen tranen ongepast zijn, je zou maar een Stella e-Bike hebben gekocht en er nu problemen mee hebben.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
05 nov 2024 16:34
Niet echt...
EU is bezig om repareerbaarheid van apparaten te verplichten, idem voor vermindering van plastic plastic afval en bevordering van recycling.
Volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Alles is nu ook repareerbaar, maar vaak economisch niet te verantwoorden. Wat men nu wil is dat apparaten makkelijk toegankelijk zijn, zodat mensen deze zelf kunnen repareren door bepaalde onderdelen te vervangen. De reden hiervoor waren veelal telefoons die niet open te maken waren, waardoor ze altijd bij een specifieke winkel gerepareerd moeten worden en reparatie dus duur was.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

je zou maar een Stella e-Bike hebben gekocht en er nu problemen mee hebben.
Dat klinkt toch wel een beetje als krokodillentranen. Met een klein beetje nieuws volgen of onderzoek had je dit zien aankomen en een andere keuze gemaakt.
De keuze voor de portemonnee heeft nu eenmaal consequenties en een risico in zich.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
De techniek evolueert, dat heeft invloed op de levensduur.
Klopt. Het vreemde is alleen dat die zogenaamde evolutie de levensduur juist verkort. Bij evolutie hoort het tegendeel.
Consumenneke schreef:
Alleen nette consumenten hebben rechten, lees ik hier al.
Waar lees je dat?
Consumenneke schreef:
Het is prima dat de Consumentenbond de druk erop houdt!
Eens. Alleen jammer dat ze dat met zulke slechte argumenten doen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
05 nov 2024 16:37
Dat is niet de samenleving, de samenleving zijn alle mensen in het land. Niet Europese politiek. Het simpele feit dat de EU dit soort zaken oplegt, geeft al aan dat mensen het uit eigen beweging niet doen.
U schept een grote afstand tussen u zelf en de overheid.

Er is een democratische kloof tussen de burgers en zeker de Europese instituties, maar via een korte of lange omweg: de overheid besluit namens de burgers. Ik vind Europese keuzes dorgaans prima, ook al worden die vaak geridiculiseerd. Ik vind het Europese idee prima, ook gezien de voorgeschiedenis van domme oorlogen om niks. Ik was blij met de toetreding van Spanje en Portugal en Griekenland, waar mijn generatie nog dictaturen heeft meegemaakt. Ik was blij met de toetreding van talloze Oost-Europese staten, ook al zijn daar soms zotten aan de macht.

Via Europe maken we traag voortgang in de bevordering van mededinging en de eisen die gesteld worden aan producten. Te traag naar mijn zin. Zeker omdat lobbies en juridische acties van het grootbedrijf de klok steeds weer terug draaien.

Volgens mij is de omkering van het bewijs na 1 jaar gebruik om aanspraak te kunnen maken op herstel, vervanging of vergoeding van een product dat veel en veel langer moet meegaan in praktijk ook niet zo'n keiharde eis als hier op dit forum gesuggereerd wordt. Maar ik ga al die jurisprudentie nu niet uitzoeken.

Ik erken uw recht op een cynische mening. 8)

Maar uw redenering klopt van geen kant, want dan zou elke wettelijke regeling tegen de zin van het volk ontstaan zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
05 nov 2024 19:55
Volgens mij is de omkering van het bewijs na 1 jaar gebruik om aanspraak te kunnen maken op herstel, vervanging of vergoeding van een product dat veel en veel langer moet meegaan in praktijk ook niet zo'n keiharde eis als hier op dit forum gesuggereerd wordt. Maar ik ga al die jurisprudentie nu niet uitzoeken.
Daar hoef je niets voor op te zoeken, want die omkeringstermijn is keihard en staat uiteraard letterlijk in de wet.

Speedy123

Consumenneke schreef:
05 nov 2024 19:55
Maar uw redenering klopt van geen kant, want dan zou elke wettelijke regeling tegen de zin van het volk ontstaan zijn.
Europa maakt geen wetten. Europa vaardigt richtlijnen uit. Nederland maakt haar eigen wetten.

Nederland heeft ervoor gekozen om na het eerste jaar de bewijslast bij de consument te leggen indien die non-conformiteit van een product claimt. Zo eenvoudig zit de wet in elkaar.

Plaats reactie