Vraag over UWV dagloonbepaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lizette62

Vraag over UWV dagloonbepaling

Ongelezen bericht door Lizette62 »

Goede avond,

Volgens een medewerker van het UWV tellen uitbetaalde vakantie- of verlof-uren, opgebouwd in eerdere jaren en uitbetaald in de referentieperiode - 12 maanden voor eerste ziektedag (onder andere seniorenverlof) niet mee met het bepalen van het dagloon ten behoeve van een WIA uitkering.

Men vertelde dat dat in de wet stond, echter niet welke wet of wetsartikel - of besluit. Ik kan het nergens vinden.

Weet iemand waar ik deze wetsbepaling kan vinden?

Alvast bedankt,
Liz

Morgan le Fay

Re: Vraag over UWV dagloonbepaling

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Het UWV kan u zonder mankeren het betreffende wetsartikel gewoon op email aanleveren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb het niet uitgebreid gelezen, maar volgens mij zou het hierin moeten staan:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0033471/2024-01-01

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U kunt de wet en en regeling zelf op internet vinden.
https://www.google.com/search?client=fi ... uitkering.

Lizette62

Bedankt. Ik vond ook dezelfde informatie, maar nergens de uitzonderingen, zoals uitbetaalde verlof-uren gedurende de referentie-periode. Het gaat telkens over het SV loon, loon waarover de LH en Soc.verzekeringen zijn afgedragen en welke bij de belastingdienst aangegeven zijn. Ik had dat graag zelf ergens gevonden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me logisch dat alleen het loon dat in het laatste jaar verdiend is wordt geteld. Zaken die u in andere jaren hebt verdiend en later hebt opgenomen, die horen niet bij het loon over die periode.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als de senioren regeling een korting op het SV loon inhoudt dan wordt die korting door de werkgever ingehouden maar het SV loon blijft gelijk.
Waarom wil u weten hoe het wettelijk in elkaar steekt is dat omdat u het niet eens bent met de dagloon bepaling of bent u van mening dat het UWV zoals helaas wel vaker in de fout dreigt te gaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lizette62 schreef:
05 dec 2024 15:23
Bedankt. Ik vond ook dezelfde informatie, maar nergens de uitzonderingen,
Dan denk ik dat die uitzonderingen er ook niet zijn. Er wordt uitgelegd waar je recht op hebt, niet waar je geen recht op hebt.

Lizette62

Ron5300 schreef:
05 dec 2024 15:57
Als de senioren regeling een korting op het SV loon inhoudt dan wordt die korting door de werkgever ingehouden maar het SV loon blijft gelijk.
Waarom wil u weten hoe het wettelijk in elkaar steekt is dat omdat u het niet eens bent met de dagloon bepaling of bent u van mening dat het UWV zoals helaas wel vaker in de fout dreigt te gaan.
De seniorenregeling betreft extra vakantie-uren welke je opbouwt in een kalenderjaar, dus geen korting. Deze uren kunnen OF opgenomen worden of indien dat niet mogelijk is uitbetaald worden (is zelfs verplicht) in overleg met de werkgever. Bij uitbetaling wordt het SV loon natuurlijk hoger. Het SV loon wordt ook hoger bij uitbetaling van een winst-uitkering of bonus.

Ik krijg hier binnenkort mee te maken, en ik was/ben benieuwd naar de regelgeving (en wat de medewerker van het UWV aan info gaf aan mijn werkgever inzake zulke uitbetalingen, zonder verwijzing naar de wetgeving, maar wel dat ze volgens de wet dit moeten doen. Ik ga niet direct beweren dat men fout zit.

Kom best veel rechtspraak tegen over de dagloonbepaling, maar niet over dit onderwerp. Ik hoopte dat iemand hier wat meer over zou weten. Wat iemand al aangaf: vraag het het UWV....dat zal ik zeker doen.

In ieder geval bedankt,

Liz

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Wanneer dit speelt, bewaar je salarisspecificatie, zodat je kunt aantonen, dat het sv-loon lager is dan het uwv (automatisch) van de belastingdienst ontvangt. Tenslotte is geen enkele organisatie foutloos ;-)

Lizette62

Jablan schreef:
09 dec 2024 08:01
Wanneer dit speelt, bewaar je salarisspecificatie, zodat je kunt aantonen, dat het sv-loon lager is dan het uwv (automatisch) van de belastingdienst ontvangt. Tenslotte is geen enkele organisatie foutloos ;-)
Het SV loon was een flink stuk hoger net als in de maand van uitbetaling bonus en vak.toeslag. En dat (die uren) neemt het UWV niet mee, zegt men En dit SV loon staat gewoon in de gegevens welke het UWV gebruikt. Staat ook in de LH aangiftes. Nou ja, we zien wel waarmee men komt.

Groet
Liz

Plaats reactie