iDEAL wordt vervangen door Wero, dit verandert er

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Radar
Site Admin

iDEAL wordt vervangen door Wero, dit verandert er

Ongelezen bericht door Radar »

In de komende jaren wordt iDEAL, het betaalsysteem wat we al jaren gebruiken, faserend vervangen door Wero. Een vergelijkbare dienst die niet alleen voor Nederland, maar heel Europa geldt. Radar zocht uit wat er verandert en wat er hetzelfde blijft. Er zouden zelfs meer handige functies bijkomen. Wat denk jij van de overstap naar Wero?

Lees het hier: https://radar.avrotros.nl/artikel/wero- ... ngen-61576

Nevyn

Re: iDEAL wordt vervangen door Wero, dit verandert er

Ongelezen bericht door Nevyn »

Niets is eeuwig en als we toch naar 1 Europa willen, lijkt het me goed dat er uniformiteit in het betalingsverkeer komt

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik lees in het artikel dat bijna alle banken meedoen met de vervanging van Ideal door Wero.
Bijna....
Dus voor een of meer banken blijft Ideal in de lucht?

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik hoop dat deze verandering een verbetering zal zijn. :mrgreen:

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De verandering is dat het Europa breed wordt
Dan krijg je nog veel meer maffia praktijken via deze weg. Wat via iDeal weg is is definitief weg. Vrijwel niet meer te achterhalen. Dat zal met Wero zeker niet anders worden. Voor mij staat dit pas op een van de laatste plaatsen om te betalen. Ik gebruik het liefste de creditcard en op 2 een automatische machtiging. Deze zijn beiden vrijwel altijd weer terug te draaien. Daarna komt zelf overmaken. iDeal of Wero als het niet anders kan.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De verandering is volgens het artikel minimaal en de vervanging door Wero wordt gefaseerd uitgerold.
Betalen met Wero gaat middels de eigen bank app of inloggen op de website van de eigen bank dus wat betreft is betalen met Wero net zo veilig als nu met Ideal het geval is.

Aan Wero worden wel extra mogelijkheden toegevoegd maar de klant heeft de keuze om die wel of niet te gebruiken.

Een creditcard is niet voor iedereen een optie en voor online aankopen misbruik gevoeliger dan met betalingen in de eigen bank omgeving.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij Rabobank kan ik gewoon een creditcard krijgen, welke ik via de bankomgeving kan gebruiken.

Ron5300

Nijogeth schreef:
13 mei 2025 16:28
Bij Rabobank kan ik gewoon een creditcard krijgen, welke ik via de bankomgeving kan gebruiken.
De aanvraag wordt wel door het BKR getoetst en na goedkeuring in het BKR register opgenomen.

In de app kun je de creditcard wel toevoegen en met de bijbehorende pincode betalen maar bij een online bestelling wordt om het kaartnummer en vervaldatum gevraagd en is ook niet geschikt voor Ideal betalingen.

Jan Wijn

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Zijn veel ouderen net gewend aan Ideal , wordt het weer veranderd en iedere verandering is nog geen verbetering.

RonaldMC

Ongelezen bericht door RonaldMC »

Wero kan nooit IDEAL vervangen, het systeem werkt zonder IBAN nummers, maar alléén op telefoonnr of email.
De veiligheid van overboekingen is daarmee totaal zo lek als een mandje, dat kan toch nooit goed gaan.

Als je een beetje googled op ervaringen in het buitenland is WERO ook niet populair, slechts 2% van de Duitsers gebruikt 't.

Het is misschien leuk als extra app net als Paypal, maar het is geen serieuze/professionale vervanger voor IDEAL.

En wat te doen met mensen die geen mobiel gebruiken om hun geldzaken te regelen ? Jammer dan ?!?

Ik hoop niet dat dit een serieus artikel is, want dit wordt een ramp.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Jan Wijn schreef:
14 mei 2025 10:51
Zijn veel ouderen net gewend aan Ideal , wordt het weer veranderd en iedere verandering is nog geen verbetering.
Zou ook tijd worden dat de ouderen aan ideal gewend raken. Bestaat sinds 2005.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

riddert schreef:
14 mei 2025 11:19
Jan Wijn schreef:
14 mei 2025 10:51
Zou ook tijd worden dat de ouderen aan ideal gewend raken. Bestaat sinds 2005.
Inderdaad. Bij ieder verandering wordt de ouderenkaart weer gespeeld. Alsof mensen opeens dom en onhandig worden als ze ouder worden. Iemand die nu 80 is was pas 60 toen iDeal werd gelanceerd. Stel dat je het niet direct bent gaan gebruiken dan zullen de meesten het wel voor hun 70e zijn gaan gebruiken.

wenm

Ongelezen bericht door wenm »

Als ik goed begrijp verdwijnt de pinpas als Wero het digitaal betaal middel is in 2027. Ouderen 90+ kunnen moeilijk omgaan met een app op een mobiel, en vele ouderen hebben geen mobiel. Als het net zo veilig is waarom dan wijzigen?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

wenm schreef:
14 mei 2025 13:50
Als ik goed begrijp verdwijnt de pinpas als Wero het digitaal betaal middel is in 2027.
Hoe kom je daarbij?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De pinpas verdwijnt op zich niet. Het wordt vervangen door een andere betaalpas. Betalen zonder telefoon blijft gewoon mogelijk.

https://www.nu.nl/tech/6304288/vernieuw ... gle.com%2F

https://radar.avrotros.nl/artikel/dit-i ... ngen-60731

Ron5300

De fysieke bankpas blijft bestaan want die staat los van Ideal en het toekomstige Wero betaalsysteem.

De huidige Ideal betalingen zijn voorbehouden aan webwinkels maar met het nieuwe Wero betaalsysteem kunnen consumenten onderling Wero betalingen doen maar dat hoeft uiteraard niet.

Het Wero betaalsysteem wordt vanaf 2026 gefaseerd ingevoerd en alle banken gaan er aan meedoen dus waarom nu al zorgen maken is nergens voor nodig.

Mirakel

Ongelezen bericht door Mirakel »

Dus...eigenlijk net als PayPal?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Beter dan PayPal. Het Radar-artikel baseert op een persbericht van EPI over Wero.

Hier de basisinformatie over de eigenaar: https://nl.wikipedia.org/wiki/European_ ... Initiative
De deelnemende banken hebben bestaande betaalsystemen ingebracht en op basis daarvan draait Wero.
Er is nog een artikeltje over Wero zelf: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wero_(betaaldienst)
Wie Engels, Frans of Duits kent, kan op Wikipedia doorschakelen naar de artikelen in die talen. Ze zijn wat uitgebreider / informatiever.

JurjenB.

Ongelezen bericht door JurjenB. »

Lijkt een prima actie, maar ik weet nu al zeker dat scammers hier gruwelijk veel misbruik van maken door berichten te sturen met fake-links om zogenaamd IDeal te vervangen door Wero. “Geachte klant. Klik HIER om IDeal op uw toestel te vervangen door Wero”.

Camelto

Ongelezen bericht door Camelto »

Dit lijkt mij meer richtig het controleren van de burger digitale big brother wallet , gewoon cash blijven betalen is koning .

Plaats reactie