Dagwaarde veel te hoog vastgesteld → geen total loss → geen uitkering aanschafwaarde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Robert Venderbosch

Dagwaarde veel te hoog vastgesteld → geen total loss → geen uitkering aanschafwaarde

Ongelezen bericht door Robert Venderbosch »

Beste Radar-leden,
Ik loop al maanden vast in een slepende discussie met schade-expert CED en mijn verzekeraar over de vaststelling van de dagwaarde van mijn auto na een forse schade van +/-€41.000, waarbij ik volgens mijn polis recht heb op uitkering van de aanschafwaarde. Tot mijn verbazing wordt dat geweigerd, omdat de dagwaarde volgens de expert zogenaamd te hoog zou zijn — iets wat ik met alle feiten in handen betwijfel.

🔧 Feiten:
Auto: Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Dynamic
Kenteken: TP-742-F
Aanschafdatum: juni 2023
Aanschafwaarde: €72.950,- incl. btw
Kilometerstand bij aanschaf: 86.760 km
Kilometerstand op schade (20-09-2024): 133.970 km
Schadebedrag: +/-€41.000
Verzekering via: Munsterhuis Verzekeringen (tussenpersoon)
Polisvoorwaarden: Volledig casco met aanschafwaardegarantie, waarbij bij total loss de aanschafwaarde wordt vergoed als:
* De schade plaatsvindt binnen de garantietermijn (klopt),
* Er minder dan 120.000 km is gereden sinds de ingangsdatum van de verzekering (ook het geval; slechts ±47.000 km gereden sinds aankoop).

⚠️ Probleem:
De schade-expert (.... van CED) stelt de dagwaarde vast op €65.000, waardoor de schade van +/-€41.000 volgens hen niet meer dan 80% bedraagt → dus geen total loss → dus géén uitkering van de aanschafwaarde.

Dat bedrag van €65.000 lijkt echter volledig uit de lucht gegrepen. Ik heb meerdere keren gevraagd om onderbouwing van die dagwaarde op basis van de polisvoorwaarden — waarin staat dat bij aankoop via een merkdealer moet worden uitgegaan van de waarde “volgens de ANWB koerslijst, kopen bij merkdealer met garantie”.

Tot op heden heb ik géén volledige onderbouwing ontvangen. In een e-mail geeft de expert zelfs aan dat:

“Er geen ANWB koerswaarde beschikbaar is en dat daarom is uitgegaan van dagwaarde op basis van afschrijving.”

Dat lijkt mij een onjuiste en niet-polisconforme methode. Zeker omdat ik, zelfs nu, geen vergelijkbare auto van 2018 met 134.000 km kan vinden die voor €65.000 of meer wordt aangeboden – eerder €45.000 à €48.000. De markt ondersteunt die inschatting dus totaal niet.

❓Mijn vragen aan de Radar-community:
Mag een schade-expert een afschrijvingsmodel gebruiken terwijl de polis duidelijk verwijst naar ANWB koerslijst als uitgangspunt?

Wat zijn mijn juridische opties om deze dagwaarde formeel te laten herbeoordelen?

Is dit een zaak die kans maakt bij het Kifid, of zelfs de rechter?

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen met CED of tussenpersonen zoals Munsterhuis Verzekeringen?

Ik hoor heel graag van anderen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Bedankt alvast voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Robert Venderbosch
Bijlagen
Voorwaarden Motorrijtuigverzekering MRVW-2024-01 relevante polisvoorwaarden.pdf
(175.27 KiB) Nog niet gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman

Re: Dagwaarde veel te hoog vastgesteld → geen total loss → geen uitkering aanschafwaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Robert Venderbosch schreef:
09 jun 2025 19:00
Mag een schade-expert een afschrijvingsmodel gebruiken terwijl de polis duidelijk verwijst naar ANWB koerslijst als uitgangspunt?
Het deel van de polis wat je hier gepost hebt, geeft geen uitsluitsel over de werkwijze als de waarde van je auto niet door de ANWB-koerslijst bepaald kan worden. De verzekeraar kiest nu voor een afschrijvingsmodel. Ik zou zelf denken dat dan een waardebepaling door een taxateur meer voor de hand ligt. De apps die ik (in verband met mijn werk) gebruik om de waarde van auto's te bepalen, geven op basis van je kenteken een waarde van gemiddelde 38-45K aan. Dat is aanzienlijk lager dan de 65K waar de verzekeraar mee komt. Een app die ook openbaar beschikbaar is, is Finnik, en ook die geeft deze range aan.
Wat zijn mijn juridische opties om deze dagwaarde formeel te laten herbeoordelen?
Wat zegt je polis en de bijbehorende voorwaarden hierover? Staat daar een recht op een second opinion in? Je kunt natuurlijk aangeven dat je de auto zelf door een taxateur wilt laten taxeren.
Is dit een zaak die kans maakt bij het Kifid, of zelfs de rechter?
Een kans heb je zeker. De nu gehanteerde waarde waarde wijkt behoorlijk af van wat er te koop staat en andere apps aangeven. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Vraag anders een (vaak gratis) intakegesprek aan bij een deskundig advocaat.

Risico is natuurlijk wel dat je pas iets aan deze discussie hebt als de vastgestelde waarde uiteindelijk uitkomt op een bedrag lager dan € 51.250,00. Alles wat daar nog boven zit, schiet je niets mee op.

jonis

Re: Dagwaarde veel te hoog vastgesteld → geen total loss → geen uitkering aanschafwaarde

Ongelezen bericht door jonis »

Voor deze auto kan geen berekening worden gemaakt, omdat er onvoldoende marktgegevens zijn.
Anwb.

Moneyman

jonis schreef:
10 jun 2025 10:09
Voor deze auto kan geen berekening worden gemaakt, omdat er onvoldoende marktgegevens zijn.
Anwb.
Dat is ook wat in de OP staat.

jonis

Ts geeft aan dat expert dat meldt en hij het een onjuiste en niet polis conforme methode vindt.
Ik post aan dat anwb dat idd ook aangeeft.

Moneyman

Een bevestiging van wat bekend is dus? Maar de vraag is: "hoe nu verder".

Poppel30

Ongelezen bericht door Poppel30 »

Als u het niet eens bent met de expert kunt u een contra- expert inschakelen. Dit zou uw tussenpersoon toch ook adviseren? En zij kunnen u daar ook bij helpen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Zou ik ook zeggen, een contra expert inschakelen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Zonder info op die anwb koerslijst dient een ander methode gebruikt te worden.
Een afschrijvingsmodel klinkt an sich als redelijk alternatief. Maar dat model moet wel overeenstemmen met marktprijzen.

Gaat afschrijving zo snel? 73 -> 48 k in 16 maanden?

jonis

Blij zijn dat de auto weer netjes gemaakt wordt?
Ik zie er wel enkele staan en bijv. voor 50.000 en "meeneemprijs" voor het "importje" .

Moneyman

16again schreef:
10 jun 2025 11:54
D'r is in de tussentijd ook bijna 50.000 km bijgekomen. Dat scheelt een slok op een borrel in de waarde.

jonis

Moneyman schreef:
10 jun 2025 12:25
16again schreef:
D'r is in de tussentijd ook bijna 50.000 km bijgekomen. Dat scheelt een slok op een borrel in de waarde.

Ts wil dan echter ook net zo snel afschrijven als 1ste 4 jaar+10 maanden = gebeurd. (+/- 50.000)
Dan denk ik dat hij zich te kort doet en teveel belang heeft bij de aanschafwaarde.

Moneyman

jonis schreef:
10 jun 2025 12:32
Moneyman schreef:
16again schreef:
Ts wil dan echter ook net zo snel afschrijven als 1ste 4 jaar+10 maanden = gebeurd. (+/- 50.000)
Dan denk ik dat hij zich te kort doet en teveel belang heeft bij de aanschafwaarde.
Die rekensom zie ik niet. Waar maak jij uit op dat TS 50K zou willen schrijven?

jonis

Moneyman schreef:
10 jun 2025 12:43
jonis schreef:
10 jun 2025 12:32
Moneyman schreef:

Die rekensom zie ik niet. Waar maak jij uit op dat TS 50K zou willen schrijven?
Dat staat daar niet, 50k is totale afschrijving 1ste 4 jaar+10 maanden+/-
Ts wil zelfde afschrijfsnelheidsnelheid (zelfs hoger nog) per maand/jaar.
Niet totaal 50K maar dus wel meer dan 23.000 in 2 jaar (aanschaf 73000 waarde nu liever <50K) want dat komt goed uit ivm verzekering en aanschafwaarde.
Ik zie eenzelfde "import" meeneemprijs bij handelaar ook staan voor 49.999. Dan denk ik dat volgens polisvoorwaarde
polisvoorwaarden — waarin staat dat bij aankoop via een merkdealer moet worden uitgegaan van de waarde “volgens de ANWB koerslijst, kopen bij merkdealer met garantie”.
Je bij die 49.999 nog wel 10.000 kunt bijtellen en die expert misschien wel in de richting zit.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De ANWB dagwaarde website geeft na intoetsen van het kenteken inderdaad aan dat voor deze auto geen berekening kan worden gemaakt, omdat er onvoldoende marktgegevens zijn.
Autogegevens o.b.v. kenteken

Wat is je auto op dit moment waard? We helpen je om snel achter de waarde bij koop of verkoop, de dagwaarde en de meeneemprijs van een (personen)auto te komen. Op basis van kenteken en/ of op basis van merk, type en bouwjaar.
Kenteken TP-742-F
LAND ROVER RANGE ROVER SPORT, (september 2018)
Bron ANWB.

De schade expert gaat uit van de aanschafwaarde minus de afschrijving en op basis daarvan wordt het bedrag wat de auto waard is bepaald.

Dat bedrag is nog dusdanig hoog dat de auto niet total loss is verklaard en dan vergoedt de verzekering alleen de reparatiekosten.

Als u had gehoopt dat u het aanschafbedrag zou ontvangen om vervolgens een soortgelijke auto tweedehands aan te schaffen dan zou u er 31.950 euro aan verdienen en het is niet de bedoeling dat u er beter van gaat worden.

In de polisvoorwaarden staat nog iets geschreven dat u 80% van de vergoeding gebruikt voor de aanschaf van een nieuwe auto bij het op het polisblad vermelde garagebedrijf.

Mijn advies, laat de auto repareren want met wat pech komt een contra expert tot dezelfde conclusie en tot die tijd dient de auto ongerepareerd ter beschikking te blijven.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar willen ze dan een schade van 41K op een Range Rover van dat bouwjaar repareren?
Gegarandeerd dat dat bedrag dan hoger uitvalt, los van het feit dat de auto dat gewoon niet waard is.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nee, zo'n auto wordt gewoon verkocht voor de restwaarde en wordt elders gerepareerd voor minder kosten.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het aangewezen schadeherstelbedrijf heeft de schade op 41.000 euro getaxeerd en zal voor dat bedrag de auto weer in de staat moeten brengen als die voor de opgelopen schade was.

Als de auto door een erkend schadeherstelbedrijf wordt hersteld heeft dat geen invloed op de restwaarde en tast ook de eventuele resterende garantie niet aan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
10 jun 2025 14:43
Als u had gehoopt dat u het aanschafbedrag zou ontvangen om vervolgens een soortgelijke auto tweedehands aan te schaffen dan zou u er 31.950 euro aan verdienen en het is niet de bedoeling dat u er beter van gaat worden.
Normaal gesproken niet, maar bij deze verzekering is die mogelijkheid er wel. Er is immers een clausule waarbij de aanschafwaarde ipv de dagwaarde wordt vergoed.

Plaats reactie