Het aangewezen schadeherstelbedrijf heeft de schade op 41.000 euro getaxeerd en zal voor dat bedrag de auto weer in de staat moeten brengen als die voor de opgelopen schade was.
Als de auto door een erkend schadeherstelbedrijf wordt hersteld heeft dat geen invloed op de restwaarde en tast ook de eventuele resterende garantie niet aan.
ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. ten eerste ligt het eraan wat voor schade het is en hoe en waar die is gemaakt. bij hele forse schade kan er direct een WOK melding op de auto gezet zijn. alleen dit al heeft gevolgen voor de verkoopbaarheid. de verkoper van de auto en de importeur zullen niet meer verantwoordelijk zijn voor alle onderdelen die vervangen zijn door de reparateur. eventuele problemen die in verband zouden kunnen worden gebracht met de schade zullen flinke discussie opleveren. Als ik een auto koop waar voor 41000 euro aan schade is hersteld dan zal ik eerder geneigd zijn om toch nog even verder te kijken, dat geldt voor een hoop mensen. de restwaarde wordt mede bepaald door de verkoopbaarheid van een product.
als ik een dusdanige schade aan mijn auto heb zou ik ook liever de aanschafwaarde krijgen ( je hebt dat sowieso al die tijd gratis en zonder afschrijving gereden) als dat ik met een auto blijf zitten die voor 41000 euro is hersteld.
Ik zie een vergelijkbare auto (300 HSE) met 125.000 kilometer voor bijna 59.000 euro staan. Met minder kilometers gaan daar nog boven. De goedkopere varianten zijn vaak niet de 300 HSE. Dan telt vervolgens nog mee wat de opties waren. Als die van bijna 59.000 minder opties heeft dan de auto van TS, dan is de prijs die de verzekering aanhoudt helemaal niet gek.
En daarnaast, uiteindelijk krijg je de auto in bijna nieuwstaat terug waarschijnlijk. Dus je gaat er ook op vooruit in dit geval, behalve als je de auto wil verkopen.
Ja, dat heet een WOK (wacht op keuring), die is er waarschijnlijk door het schadebedrijf opgezet. Die krijg je ook als je staande wordt gehouden en er iets mis lijkt te zijn met de auto (lekke uitlaat bijvoorbeeld).
Ik vraag me af of die berekening wel zo gek is van de schadeexpert.
Immers als ik even kijk:
Nieuwwaarde: €126.502 september 2018
Aankoop TS: €72.950 Juni 2023
Afschrijving in die periode: €53.552 of te wel +- €950 per maand als ik het goed heb bij een lineare afschrijving. Echter is dat eigenlijk nooit linear, en remt de afschrijving eigenlijk altijd af, en zijn juist die eerste paar maand de maanden met de hoogste afschrijving.
Ik vermoed dus dat je in die 14/15 maand die TS met de auto heeft gereden met een flink lagere afschrijving moet rekenen en dan ga je al snel naar bedragen die de expert ook noemt, zeker als de wagen inderdaad, zoals Nijogeth al aangeeft, wat luxer aangekleed is dat het voorbeeld van 59k dat hij tegenkomt.
Ik zie een vergelijkbare auto (300 HSE) met 125.000 kilometer voor bijna 59.000 euro staan. Met minder kilometers gaan daar nog boven. De goedkopere varianten zijn vaak niet de 300 HSE. Dan telt vervolgens nog mee wat de opties waren. Als die van bijna 59.000 minder opties heeft dan de auto van TS, dan is de prijs die de verzekering aanhoudt helemaal niet gek.
En daarnaast, uiteindelijk krijg je de auto in bijna nieuwstaat terug waarschijnlijk. Dus je gaat er ook op vooruit in dit geval, behalve als je de auto wil verkopen.
Daarnaast zal waarde bepaald worden van 20-9-2024 , zolang loopt de zaak al.
De WOK status bij schade is als de auto niet meer veilig aan het verkeer deel kan nemen maar betekend niet dat het kenteken ongeldig is verklaart.
Na herstel van de schade dient de auto opnieuw door de RDW gekeurd te worden maar ook dat is een taak van het schadeherstelbedrijf.
Een erkend schadeherstelbedrijf gebruikt alleen nieuwe originele onderdelen en geeft na de schadeherstel 1 tot 4 jaar garantie dus wat dat betreft hoeft een deskundig herstelde auto niet in waarde te dalen.
In feite krijgt Ts de auto na het schadeherstel net zo mooi of nog iets mooier terug en kan er weer mee rijden alsof de schade er niet is geweest.
Een schadebedrijf kan geen WOK status op een auto (laten) zetten. De verzekeraar kan dat wel, evenals b.v. de politie. Bij een schade van 41000,= is het zeer aannemelijk dat de auto inmiddels een WOK status heeft. De kans dat er meteen een WOK melding gedaan wordt voor een lekke uitlaat is overigens gering. Tenzij er een niet-origineel uitlaatsysteem onder de auto zit die teveel lawaai produceert. Dan loop je een wat groter risico, maar dan krijg je waarschijnlijk ook meteen een proces-verbaal aan de broek.
De WOK status bij schade is als de auto niet meer veilig aan het verkeer deel kan nemen maar betekend niet dat het kenteken ongeldig is verklaart.
Na herstel van de schade dient de auto opnieuw door de RDW gekeurd te worden maar ook dat is een taak van het schadeherstelbedrijf.
Een erkend schadeherstelbedrijf gebruikt alleen nieuwe originele onderdelen en geeft na de schadeherstel 1 tot 4 jaar garantie dus wat dat betreft hoeft een deskundig herstelde auto niet in waarde te dalen.
In feite krijgt Ts de auto na het schadeherstel net zo mooi of nog iets mooier terug en kan er weer mee rijden alsof de schade er niet is geweest.
Absoluut kan het goed zo zijn dat de auto er beter uitkomt als dat hij voor de aanrijding was. Maar het stempeltje schadewagen doet veel af aan de verkoopbaarheid. Na een klapper van 41000 euro is de kans aanzienlijk dat er gaan ontstaan die misschien wel, misschien niet onder de garantie van de schadehersteller vallen.. niemand zit daar op te wachten.
Het gaat mij niet om geld verdienen aan maar om het principe dat de dagwaarde moet worden bepaald aan de hand van de polisvoorwaarden of dat ik een uitleg krijg waarom er van afgeweken wordt. In de polisvoorwaarden staat namelijk ook dat ik bij deze merkdealer een auto terug moet kopen voor minimaal 80% van het uitgekeerde bedrag.