Huis onderhoud via rot dak buren
Huis onderhoud via rot dak buren
Mijn vrouw en ik willen ons huis laten onderhouden aan de kant van de buren. Tussen de buren en ons huis bevindt zich een door hun zelfgemaakte overkapping. Echte is deze compleet rot en slecht onderhouden.
Hoe kan ik nu toch mijn voegwerk en een houten kozijn door kunststof laten plaatsen? De klusbedrijven moeten gebruik van het rotte platte dak maken, terwijl dit niet goed toegankelijk is?
Hoe nu verder? De buren doen sowieso niet aan onderhoud.
Hoe kan ik nu toch mijn voegwerk en een houten kozijn door kunststof laten plaatsen? De klusbedrijven moeten gebruik van het rotte platte dak maken, terwijl dit niet goed toegankelijk is?
Hoe nu verder? De buren doen sowieso niet aan onderhoud.
Re: Huis onderhoud via rot dak buren
Dan ben je een hoogwerker nodig.
Je vraagt offertes bij de klusbedrijven en laat ze ter plaatse kijken en hun weten dan wel wat ze gaan doen en gaat het fout is het hun verantwoording.
Slimste is een hoogwerker
-
Zonder de exacte situatie te kennen is het lastig adviseren. Een hoogwerker is inderdaad de snelste, maar ook een dure oplossing.
Staat uw muur tegen de erfgrens? En loopt daarnaast de tuin van de buren, of is er een looppad?
Of er nu wel of geen overkapping staat, als u het perceel van de buren nodig heeft om aan uw huis te klussen, dan is uw huis niet slim geplaatst.
Maar als een raam wilt vervangen wat enkel via de tuin van de buren kan, zit dat raam dan niet te dicht op de erfgrens?
Uw summiere informatie geeft zoveel vervolgvragen dat een juist advies haast onmogelijk is.
Staat uw muur tegen de erfgrens? En loopt daarnaast de tuin van de buren, of is er een looppad?
Of er nu wel of geen overkapping staat, als u het perceel van de buren nodig heeft om aan uw huis te klussen, dan is uw huis niet slim geplaatst.
Maar als een raam wilt vervangen wat enkel via de tuin van de buren kan, zit dat raam dan niet te dicht op de erfgrens?
Uw summiere informatie geeft zoveel vervolgvragen dat een juist advies haast onmogelijk is.
Even beter lezen Neo , er loopt een pad of ruimte.
-
Nergens lees is dat er een pad is. Puur dat er een rotte overkapping is tussen het huis van de buren en van TS. Kan een overkapping zijn boven een looppad, maar kan ook om onder te zitten in de tuin.
Als het boven een looppad zit komt ook de vraag of er geen recht van overpad is. Of dat de overkapping mandelig is.
Al met al is er te weinig informatie.
Als echt de enige mogelijkheid is om gebruik te moeten maken van het slechte/gevaarlijke dak dan zal geen serieus bedrijf deze klus willen aanpakken. En als een bedrijf het wel wil en z'n personeel aan risico's bloot wil stellen moet je je afvragen of je met zo'n bedrijf in zee wil gaan.
Dorfje
vindt dit leuk
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Situatieschets: Tussen mijn woning en de buurwoning zit een brandgangetje van ca 1m breed. Dit is volledig grond van de buren. Zij hebben ooit (voor onze komst) besloten hier een overkapping neer te zetten (breedte = 1 m, hoogte = 2 m, lengte = 12 m) .
* Een hoogwerker kan er vanwege de scheve draai in de percelen niet goed bijkomen.
* De buurvrouw vind onderhoud niet belangrijk, is sinds jaren 80 niet meer aan woning en aanbouw gebeurt, en er is moeilijk tot niet mee te praten.
Maar ik wil juist wel onderhoud uitvoeren!
Dus wat is nu de beste weg om te bewandelen, om onderhoud uit te laten voeren zonder op te draaien voor schade aan een al niet meer te redden overkapping?
Situatieschets: Tussen mijn woning en de buurwoning zit een brandgangetje van ca 1m breed. Dit is volledig grond van de buren. Zij hebben ooit (voor onze komst) besloten hier een overkapping neer te zetten (breedte = 1 m, hoogte = 2 m, lengte = 12 m) .
* Een hoogwerker kan er vanwege de scheve draai in de percelen niet goed bijkomen.
* De buurvrouw vind onderhoud niet belangrijk, is sinds jaren 80 niet meer aan woning en aanbouw gebeurt, en er is moeilijk tot niet mee te praten.
Maar ik wil juist wel onderhoud uitvoeren!
Dus wat is nu de beste weg om te bewandelen, om onderhoud uit te laten voeren zonder op te draaien voor schade aan een al niet meer te redden overkapping?
Heb jij recht van overpad op dat stukje van een meter? Zo ja, dan moet je buurvrouw waarschijnlijk zorgen dat dat recht van overpad onbelemmerd uitgeoefend kan worden. Daarbij hoort meestal ook het kunnen uitvoeren van onderhoud wat alleen maar via de kant van jouw buren gedaan kan worden.
Als de hele doorgang van 12 meter lang overkapt is, is een steiger ook geen optie. Dan kom je er waarschijnlijk alleen met een hoogwerker met een lange zwenkbare arm bij.
Als de hele doorgang van 12 meter lang overkapt is, is een steiger ook geen optie. Dan kom je er waarschijnlijk alleen met een hoogwerker met een lange zwenkbare arm bij.
Ik heb geen recht van overpad, en heb zo'n zelfde brandgangetje aan de andere zijde (niet overkapt!). Een bedrijf gaf al aan dat ze 6 a 7 meter nog wel kunnen overbruggen met een steiger, maar dit is teveel.Moneyman schreef: ↑14 jun 2025 11:28Heb jij recht van overpad op dat stukje van een meter? Zo ja, dan moet je buurvrouw waarschijnlijk zorgen dat dat recht van overpad onbelemmerd uitgeoefend kan worden. Daarbij hoort meestal ook het kunnen uitvoeren van onderhoud wat alleen maar via de kant van jouw buren gedaan kan worden.
Misschien is de kortste klap dan een gat in het midden maken, zodat je de 12 meter onderverdeeld in 2x 6 meter.
4marco
vindt dit leuk
Als het nodig is om onderhoud aan uw huis te doen en u moet daarvoor op de grond van uw buren zijn en er is geen recht tot overpad, is er altijd ladder recht.
Dit ladderrecht moet in goed overleg met de buren, maar kan door hen niet worden geweigerd.
Misschien dat u dan wel een steiger om de overkappint kan zetten.
https://www.ebhlegal.nl/blog/ladderrech ... ag-ik-even
Dit ladderrecht moet in goed overleg met de buren, maar kan door hen niet worden geweigerd.
Ladder recht is een leuk begrip, maar deze werkzaamheden zijn volgens mij alleen uit te voeren op een degelijke overkapping of op een verwijderde constructie (wat nooit gaat gebeuren). Een steiger op dit dak (zover je dit een dak mag noemen gaat nu geen optie worden, zolang er teveel risico's zijn.Nevyn schreef: ↑14 jun 2025 13:11Als het nodig is om onderhoud aan uw huis te doen en u moet daarvoor op de grond van uw buren zijn en er is geen recht tot overpad, is er altijd ladder recht.
Dus hoe pak je dit dan aan? Moet ik de buren via juridische procedure verplichten een degelijke constructie neer te zetten of juist alles af te laten breken? Of moet ik gewoon accepteren dat hier nooit onderhoud kan worden uitgevoerd aan mijn woning, terwijl dit hard nodig is?
-
Om wat voor overkapping gaat het? Betreft het bijvoorbeeld golfplaten? Wat zijn de kosten als u de overkapping weghaalt en terugplaatst?
Misschien veel handiger en goedkoper.
Zaplinggg
vindt dit leuk
Het punt is dat je buurvrouw het jou feitelijk onmogelijk heeft gemaakt jouw ladderrecht uit te oefenen, en dat kan onrechtmatig zijn. Stel dat je een procedure zou voeren, zou je die waarschijnlijk gewoon winnen. Iedereen heeft het recht zijn/ haar zaken te onderhouden.4marco schreef: ↑14 jun 2025 13:33Ladder recht is een leuk begrip, maar deze werkzaamheden zijn volgens mij alleen uit te voeren op een degelijke overkapping of op een verwijderde constructie (wat nooit gaat gebeuren). Een steiger op dit dak (zover je dit een dak mag noemen gaat nu geen optie worden, zolang er teveel risico's zijn.Nevyn schreef: ↑14 jun 2025 13:11Als het nodig is om onderhoud aan uw huis te doen en u moet daarvoor op de grond van uw buren zijn en er is geen recht tot overpad, is er altijd ladder recht.
Dus hoe pak je dit dan aan? Moet ik de buren via juridische procedure verplichten een degelijke constructie neer te zetten of juist alles af te laten breken? Of moet ik gewoon accepteren dat hier nooit onderhoud kan worden uitgevoerd aan mijn woning, terwijl dit hard nodig is?
bupaul
vindt dit leuk
Duidelijk ja, we gaan er sowieso even goed naar kijken, voordat we actie gaan ondernemen.Moneyman schreef: ↑14 jun 2025 14:08Het punt is dat je buurvrouw het jou feitelijk onmogelijk heeft gemaakt jouw ladderrecht uit te oefenen, en dat kan onrechtmatig zijn. Stel dat je een procedure zou voeren, zou je die waarschijnlijk gewoon winnen. Iedereen heeft het recht zijn/ haar zaken te onderhouden.4marco schreef: ↑14 jun 2025 13:33Ladder recht is een leuk begrip, maar deze werkzaamheden zijn volgens mij alleen uit te voeren op een degelijke overkapping of op een verwijderde constructie (wat nooit gaat gebeuren). Een steiger op dit dak (zover je dit een dak mag noemen gaat nu geen optie worden, zolang er teveel risico's zijn.Nevyn schreef: ↑14 jun 2025 13:11Als het nodig is om onderhoud aan uw huis te doen en u moet daarvoor op de grond van uw buren zijn en er is geen recht tot overpad, is er altijd ladder recht.
Deze constructie is zo vreemd dat deze niet eens te omschrijven is. Zelf noem ik het een combi van maandverband met ducttape, maar geen idee. Maar ik ga zeker geen kosten maken, om iemand die geen cent aan de woning wil uitgeven, tegemoet te komen.J. Deltoer schreef: ↑14 jun 2025 13:45Om wat voor overkapping gaat het? Betreft het bijvoorbeeld golfplaten? Wat zijn de kosten als u de overkapping weghaalt en terugplaatst?
Bent u lid van vereniging eigen huis?
Misschien dat u via hun informatie kan krijgen.
Misschien dat u via hun informatie kan krijgen.
Zaplinggg
vindt dit leuk