Terugkerende facturering
-
Datzaltochniet
Terugkerende facturering
Beste redactie van Radar,
Ik zit vast in een probleem tussen Microsoft en Klarna waar ik zelf niet meer uitkom. Ik ontvang via Klarna facturen voor een Xbox‑abonnement dat niet bestaat. In mijn Microsoft‑account staat geen enkel actief abonnement, wat ik meerdere keren heb gecontroleerd.
Klarna blijft echter factureren. Toen ik dit wilde betwisten, bleek de factuur als “bewijstermijn gemist” te staan, terwijl ik nooit een bewijsverzoek heb ontvangen. Daardoor kon ik geen dispute openen. Via de chat krijg ik geen hulp; men verwijst steeds naar Microsoft.
Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen.
Ik moet sindskort rondkomen van een uitkering, waardoor deze onterechte kosten mij in financiële problemen brengen. Beide bedrijven schuiven de verantwoordelijkheid af en ik krijg het niet opgelost.
Ik hoop dat Radar mij kan helpen om deze situatie recht te zetten.
Ik zit vast in een probleem tussen Microsoft en Klarna waar ik zelf niet meer uitkom. Ik ontvang via Klarna facturen voor een Xbox‑abonnement dat niet bestaat. In mijn Microsoft‑account staat geen enkel actief abonnement, wat ik meerdere keren heb gecontroleerd.
Klarna blijft echter factureren. Toen ik dit wilde betwisten, bleek de factuur als “bewijstermijn gemist” te staan, terwijl ik nooit een bewijsverzoek heb ontvangen. Daardoor kon ik geen dispute openen. Via de chat krijg ik geen hulp; men verwijst steeds naar Microsoft.
Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen.
Ik moet sindskort rondkomen van een uitkering, waardoor deze onterechte kosten mij in financiële problemen brengen. Beide bedrijven schuiven de verantwoordelijkheid af en ik krijg het niet opgelost.
-
witte angora
Re: Terugkerende facturering
Heb je ooit een abonnement gehad op die Xbox? Als dat abonnement niet bestaat, en nooit bestaan heeft, is er volgens mij sprake van 'onverschuldigde betaling'. Hoe lang loopt dit al zo?
-
Morgan le Fay
"Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen"
Als Microsoft dit schrijft is er blijkbaar een lopend abonnement.
De clou is erachter te komen voor wat voor een abonnement.
Een 365 premium misschien.
Dan pas kan er wat gedaan worden aan de nota's
Die conclusie kan je niet trekken op basis van je citaat.Morgan le Fay schreef: ↑23 jan 2026 09:57"Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen"
TS zit een beetje tussen het kastje en de muur. Wellicht helpt het om te gaan storneren. Moet je wel zeker weten dat je daadwerkelijk geen abonnement hebt, natuurlijk.
TS is toch duidelijk?Morgan le Fay schreef: ↑23 jan 2026 09:57"Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen"
Als je een Xbox abonnement hebt, dan is die gekoppeld aan een Microsoft account. Als TS op zijn Xbox geen abonnement kan zien, dan is er geen abonnement.Xbox‑abonnement
Klarna doet eerlijk gezegd een beetje raar:
Dit zijn interne Klarna regels. Deze regels hebben geen wettelijke basis.Toen ik dit wilde betwisten, bleek de factuur als “bewijstermijn gemist” te staan
Je kan bij Klarna ook geen doorlopend abonnement voor Xbox afsluiten. Wel kan je een Xbox Live aanschaffen via https://betaling.nl/xbox-live/ . Echter dit zijn geen doorlopende abonnementen, het is het afnemen van een digitale dienst voor een bepaalde tijd zoals een Game Pass.
Om TS te kunnen helpen is het echt noodzakelijk om te begrijpen wat er in het verleden nu wel of niet afgenomen is waarbij er achteraf via Klarna betaald moest worden.
-
Morgan le Fay
Dubbele ontkenning.Moneyman schreef: ↑23 jan 2026 10:19Die conclusie kan je niet trekken op basis van je citaat.Morgan le Fay schreef: ↑23 jan 2026 09:57"Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen"
TS zit een beetje tussen het kastje en de muur. Wellicht helpt het om te gaan storneren. Moet je wel zeker weten dat je daadwerkelijk geen abonnement hebt, natuurlijk.
-
Datzaltochniet
Beste redactie van Radar,
Ik heb te maken met een spookabonnement voor Xbox dat volgens Microsoft zou bestaan, maar dat in mijn Microsoft‑account niet zichtbaar of actief is. Ik heb dit zorgvuldig gesitueerd en meerdere keren gecontroleerd: er staat absoluut geen abonnement open.
Toch ontvang ik via Klarna herhaaldelijk facturen voor dit niet‑bestaande abonnement. Toen ik dit wilde betwisten, bleek de factuur als “bewijstermijn gemist” te staan, terwijl ik nooit een bewijsverzoek heb ontvangen. Hierdoor kon ik geen dispute openen. Klarna verwijst mij steeds naar Microsoft.
Microsoft beweert dat er “een ander account” zou zijn met een actief abonnement, maar kan geen enkel bewijs leveren. De link die zij stuurden verwijst gewoon naar mijn bestaande account, waar niets actief is.
Beide bedrijven leggen de fout bij mij, terwijl ik geen tweede account heb, geen actief abonnement heb, en zelfs de betaalmethode heb verwijderd.
Ik moet rondkomen van een uitkering, waardoor deze onterechte kosten mij in financiële problemen brengen. Ik heb uiteindelijk toch betaald om te voorkomen dat het bedrag verder zou oplopen, maar dit voelt als betalen onder druk voor een dienst die niet bestaat.
Ik heb te maken met een spookabonnement voor Xbox dat volgens Microsoft zou bestaan, maar dat in mijn Microsoft‑account niet zichtbaar of actief is. Ik heb dit zorgvuldig gesitueerd en meerdere keren gecontroleerd: er staat absoluut geen abonnement open.
Toch ontvang ik via Klarna herhaaldelijk facturen voor dit niet‑bestaande abonnement. Toen ik dit wilde betwisten, bleek de factuur als “bewijstermijn gemist” te staan, terwijl ik nooit een bewijsverzoek heb ontvangen. Hierdoor kon ik geen dispute openen. Klarna verwijst mij steeds naar Microsoft.
Microsoft beweert dat er “een ander account” zou zijn met een actief abonnement, maar kan geen enkel bewijs leveren. De link die zij stuurden verwijst gewoon naar mijn bestaande account, waar niets actief is.
Beide bedrijven leggen de fout bij mij, terwijl ik geen tweede account heb, geen actief abonnement heb, en zelfs de betaalmethode heb verwijderd.
Ik moet rondkomen van een uitkering, waardoor deze onterechte kosten mij in financiële problemen brengen. Ik heb uiteindelijk toch betaald om te voorkomen dat het bedrag verder zou oplopen, maar dit voelt als betalen onder druk voor een dienst die niet bestaat.
-
witte angora
@ Datzaltochniet: Waarom plaats je je bericht nog een keer? We proberen je hier op weg te helpen, maar dan zou het wel fijn zijn als je de gestelde vragen beantwoord.
kuklos
vindt dit leuk
-
Datzaltochniet
Dit hoort bij het eerste bericht. Sorry voor de verwarring, dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb contact opgenomen met zowel Klarna als met Microsoft maar beide wijzen naar elkaar en naar mij. Microsoft zegt dat het om een vergeten account gaat wat niet zo is want de link die ze mij stuurde was van het abonnement dat gestopt is.
-
De Posthoorn
Het bericht is gericht aan de redactie. De redactie kan je o.a. via WhatsApp bereiken:witte angora schreef: ↑23 jan 2026 11:16@ Datzaltochniet: Waarom plaats je je bericht nog een keer? We proberen je hier op weg te helpen, maar dan zou het wel fijn zijn als je de gestelde vragen beantwoord.
Radar heeft een gratis WhatsApp-nummer. Dit nummer kun je berichten met jouw consumentenproblemen of tips.
Heb jij een tip op een probleem? Voeg het nummer 06 83 65 15 55 toe aan de contacten op je telefoon en stuur ons een bericht.
https://radar.avrotros.nl/pagina/tip-ra ... -app-60819
Datzaltochniet
vindt dit leuk
Ik raad u alvast aan uw dossier op te bouwen. De email van Microsoft is zeer belangrijk, zij verwijzen om welk account het volgens hun gaat. Als u ook screenshots kunt maken van het overzicht van dat account waaruit blijkt dat er geen lopende abonnementen zijn, of nog beter inclusief screenshots wanneer eerdere abonnementen gestopt zijn, dan heeft u daar later veel profijt van.Datzaltochniet schreef: ↑23 jan 2026 11:34Dit hoort bij het eerste bericht. Sorry voor de verwarring, dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb contact opgenomen met zowel Klarna als met Microsoft maar beide wijzen naar elkaar en naar mij. Microsoft zegt dat het om een vergeten account gaat wat niet zo is want de link die ze mij stuurde was van het abonnement dat gestopt is.
Klarna wil niet met u in gesprek over het dispuut echter dat doet er verder niet zoveel toe. Klarna zal willen incasseren dus vanzelf een incasso bureau of deurwaarder inschakelen. Dan kunt u wederom de factuur betwisten. De bewijslast ligt bij Klarna en haar opdrachtgever, zij moeten aantonen dat de factuur terecht is.
Ook kunt u nu al een klacht indien bij Klarna waarin u tegen, de in uw ogen, de onterechte factuur protesteert. Hiervoor moet u wederom de klantenservice contacteren en daar duidelijk aangeven dat u een officiële klacht indient.
Wordt de klacht wederom afgewezen, dan kunt u het Kifid inschakelen en daar uw klacht indienen. Het Kifid heeft al eerder in het voordeel van de klant beslist. De motiviatie van die beslissing is dat Klarna contact had moeten openen met haar opdrachtgever. Zeer vergelijkbaar met uw situatie waarin Klarna die verantwoordelijkheid op u probeert af te schuiven.
https://www.kifid.nl/nieuws/kifid-geeft ... rschuwing/
witte angora
, Moneyman
en Datzaltochniet
vinden dit leuk
Aanvullend op dit advies: schrijf een tijdslijn uit. Wanneer gebeurde wat. Met bij elke gebeurtenis een verwijzing naar het stuk in je dossier. Bij die tijdslijn, beperk je tot de feiten, geen emoties erbij vermelden.
Moneyman
en Datzaltochniet
vinden dit leuk
Klopt. Maar die leidt niet tot jouw conclusie. Dat ze niet bevestigen dat er geen abonnement is, is iets anders dan bevestigen dat er wél een lopende abonnement is.Morgan le Fay schreef: ↑23 jan 2026 10:48Dubbele ontkenning.Moneyman schreef: ↑23 jan 2026 10:19Die conclusie kan je niet trekken op basis van je citaat.Morgan le Fay schreef: ↑23 jan 2026 09:57"Microsoft reageert niet inhoudelijk en bevestigt niet dat er geen abonnement bestaat, terwijl dat noodzakelijk is om de facturering te stoppen"
-
HandigeHarrie
Oke, hier meldt Ts dat er wel een abonnement was, maar dat dit is stopgezet. Mogelijk is dit niet goed verwerkt in hun systemen. Dan kunt u het niet meer zien omdat de toegang geblokkeerd is zolang er betalingsachterstand is?Datzaltochniet schreef: ↑23 jan 2026 11:34Dit hoort bij het eerste bericht. Sorry voor de verwarring, dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb contact opgenomen met zowel Klarna als met Microsoft maar beide wijzen naar elkaar en naar mij. Microsoft zegt dat het om een vergeten account gaat wat niet zo is want de link die ze mij stuurde was van het abonnement dat gestopt is.
Als u naar Microsoft communiceert "ik heb geen abonnement" en men ziet daar het abonnement (door een verwerkingsfout) nog steeds staan dan komt u nergens.
U kunt beter communiceren dat het abonnement is stopgezet en de datum van opzegging + het bewijs daarvan (!); als het goed is heeft u van de opzegging een bevestiging per mail ontvangen (?!).
Als u geen schriftelijk bewijs heeft van de opzegging, dan is er iets mee misgegaan.
-
Arizonakid
Er was dus ooit een abonnement, zoek eens op wanneer je dat dan hebt opgezegd, en kijk of je daar een bevestiging van hebt.
-
StevieNL81
Staat er in de betalingsomschrijving geen klant of facuurnummer om te achterhalen om welke abonnement het nu gaat?
witte angora
vindt dit leuk