Betekenen vonnis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
taxikemperman
Berichten: 646
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dader wordt schuldig bevonden in een rechtszaak, maar de zaak is pas definitief als het vonnis is betekend aan de dader.
Van de dader is woon- en werkadres bekend, maar volgens het OM is het nog steeds niet gelukt om het vonnis te betekenen.
Hoe gaat dat betekenen van het vonnis?
Gaat een deurwaarder een keer per maand dan langs het huisadres en als de dader niet thuis geeft, weer de volgende maand?
Wie weet hier iets meer over?

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman weet dat vast en zeker. Even wachten tot hij langskomt.

NeoDutchio
Berichten: 12599
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of stuur Moneyman gewoon een PB, daar is het voor bedoeld.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1015
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
14 sep 2024 20:31
Of stuur Moneyman gewoon een PB, daar is het voor bedoeld.
Ik denk dat het antwoord voor iedereen interessant kan zijn, niet alleen voor TS.

ZeerPrivé
Berichten: 6038
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit staat er over op de site van de voordeligste deurwaarder https://www.devoordeligstedeurwaarder.n ... betekenen/

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar is onder veel meer dit te lezen:
devoordeligstedeurwaarder schreef: Indien er op het adres niemand aanwezig is, of de deur niet wordt opengemaakt, dan kan het vonnis samen met het exploot van “betekening & bevel” in een speciale deurwaarders enveloppe in de brievenbus worden achtergelaten. Op de enveloppe moeten onder meer worden vermeld dat het om een “ambtelijk stuk” gaat en dat de inhoud “direct gelezen moet worden”. Verder moeten ook de naam van de gerechtsdeurwaarder en het kantoor waarvoor hij werkt, met adres en telefoonnummer op de enveloppe worden vermeld.

NeoDutchio
Berichten: 12599
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
14 sep 2024 20:49
NeoDutchio schreef:
14 sep 2024 20:31
Of stuur Moneyman gewoon een PB, daar is het voor bedoeld.
Ik denk dat het antwoord voor iedereen interessant kan zijn, niet alleen voor TS.
In dat geval kan je elke vraag hier stellen. De vraag rechtstreeks op de juiste plek neerleggen is een stuk sneller. Interessant voor iedereen? Hoe groot is de kans dat iemand zelf een rechtszaak voert zonder enige hulp? En dan ook nog eens tegen een dader. En dat die persoon ook nog niet eens de juiste weg kent en dan op een willekeurig consumentenforum deze vraag gaat stellen? Die kans acht ik toch zeer klein.
Onze huisvriend mag geen topics meer openen over zaken die makkelijk te googelen zijn. Misschien moet dat iets breder getrokken worden.

16again
Berichten: 16391
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door 16again »

taxikemperman schreef:
14 sep 2024 19:31
.... de zaak is pas definitief als het vonnis is betekend aan de dader.
Definitief? Met betekenen begint toch de beroepstermijn?

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
14 sep 2024 21:50
(…)/Hoe groot is de kans dat iemand zelf een rechtszaak voert zonder enige hulp? En dan ook nog eens tegen een dader. En dat die persoon ook nog niet eens de juiste weg kent en dan op een willekeurig consumentenforum deze vraag gaat stellen? Die kans acht ik toch zeer klein. (…)
Waar haalt u het allemaal vandaan? TS schrijft dat het OM zegt dat enz. Dan is het toch aannemelijk dat het OM vervolging heeft ingesteld?

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
14 sep 2024 21:51
taxikemperman schreef:
14 sep 2024 19:31
.... de zaak is pas definitief als het vonnis is betekend aan de dader.
Definitief? Met betekenen begint toch de beroepstermijn?
Als er een schadevergoeding is toegewezen uitvoerbaar bij voorraad, dan wordt de betalingsplicht toch niet opgeschort door een eventueel beroep?

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door alfatrion »

taxikemperman schreef:
14 sep 2024 19:31
Hoe gaat dat betekenen van het vonnis?
Gaat een deurwaarder een keer per maand dan langs het huisadres en als de dader niet thuis geeft, weer de volgende maand?
Wie weet hier iets meer over?
Betekenen van een vonnis gaat hetzelfde als het betekenen van een dagvaarding. Je geeft de uitspraak aan de deurwaarder en die brengt deze naar de veroordeelde partij. Dat het OM aangeeft dat het niet lukt om de uitspraak te betekenen kan betekenen dat de daden geen bekende woonplaats heeft.

Moneyman
Berichten: 31079
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat hier blijkbaar niet om een civiele, maar om een strafzaak. Met “ de zaak is definitief” wordt ongetwijfeld bedoeld dat dan de beroeps- of verzettermijn gaat lopen (afhankelijk van waar het precies over gaat). Als die termijn verstreken is, is het vonnis immers pas definitief.

De termijnen gaan pas lopen als betrokkene daadwerkelijk kennis heeft genomen van het vonnis, en dat gebeurt niet als ik de betekening van het vonnis in een envelop door de bus gooi. Dan kan iemand letterlijk (in extreme gevallen) tientallen jaren later nog in beroep.. Vandaar dat vaak de opdracht gegeven wordt om, indien mogelijk, in persoon te betekenen. Daarbij maakt het niet uit waar ik betrokkene aantref. Ik ga dus inderdaad regelmatig op het werk langs, of ‘s-avonds op het woonadres.

Aan dat soort extra pogingen zijn overigens wel extra kosten verbonden. Ik moet immers meermaals iets doen wat ik ook gelijk had kunnen doen, als ik de stukken in een envelop had mogen achterlaten (wat op zichzelf immers ook gewoon een rechtsgeldige betekening is).

taxikemperman
Berichten: 646
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Gaat inderdaad om een strafzaak met betrekking tot mishandeling. Vonnis is al maanden geleden geveld.
Ik wil graag de zaak een keer achter mij laten maar het OM zegt dat de dader het vonnis nog steeds niet heeft gekregen en dat hoger beroep dan nog steeds mogelijk is.
Naast dat de schadevergoeding niet betaald wordt tot de zaak definitief is

@neodutchio. Bedankt voor het melden bij de redactie
Als slachtoffer weet je niets. Slachtofferhulp verwijst naar het OM en deze vertelt niets. Iedere keer als ik vraag wat de status is, krijg je alleen te horen dat het vonnis nog niet betekend is en dat ze verder niets kunnen zeggen.
Ja ik had een PM naar MM kunnen sturen maar waarom mag een ander hier niets van leren?
En ik denk niet dat je mij kan vergelijken met Dagkoers die iedere dag een topic maakte

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1015
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
14 sep 2024 21:50
Ik_weet_niet_alles schreef:
14 sep 2024 20:49
NeoDutchio schreef:
14 sep 2024 20:31
Of stuur Moneyman gewoon een PB, daar is het voor bedoeld.
Ik denk dat het antwoord voor iedereen interessant kan zijn, niet alleen voor TS.
In dat geval kan je elke vraag hier stellen. De vraag rechtstreeks op de juiste plek neerleggen is een stuk sneller. Interessant voor iedereen? Hoe groot is de kans dat iemand zelf een rechtszaak voert zonder enige hulp? En dan ook nog eens tegen een dader. En dat die persoon ook nog niet eens de juiste weg kent en dan op een willekeurig consumentenforum deze vraag gaat stellen? Die kans acht ik toch zeer klein.
Onze huisvriend mag geen topics meer openen over zaken die makkelijk te googelen zijn. Misschien moet dat iets breder getrokken worden.
En dit forum valt niet onder zaken die makkelijk te googelen zijn? Als dat het criterium is dan kunnen we dit forum rustig opheffen omdat alle antwoorden wel op internet te vinden zijn.

Speedy123
Berichten: 1708
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Speedy123 »

taxikemperman schreef:
15 sep 2024 12:37
@neodutchio. Bedankt voor het melden bij de redactie
Als slachtoffer weet je niets. Slachtofferhulp verwijst naar het OM en deze vertelt niets. Iedere keer als ik vraag wat de status is, krijg je alleen te horen dat het vonnis nog niet betekend is en dat ze verder niets kunnen zeggen.
Ja ik had een PM naar MM kunnen sturen maar waarom mag een ander hier niets van leren?
En ik denk niet dat je mij kan vergelijken met Dagkoers die iedere dag een topic maakte
U heeft volkomen gelijk. Denk dat velen zich niet realiseren dat als een crimineel na een strafzaak gevlogen is en het vonnis niet betekend kan worden, dat je als slachtoffer dan gewoon in de kou staat. Ik had me het in ieder geval niet gerealiseerd.

Moneyman
Berichten: 31079
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk is dit gewoon een nuttig topic en hoeft het inhoudelijke gesprek niet per pb. Wat een non-discussie.

On-topic: is het vonnis helemaal nog niet betekend, of alleen nog niet in persoon betekend? Je zou het OM daar opdracht voor kunnen laten geven. Als er een woon- en een werkadres bekend is, moet dat een kleine moeite zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12599
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taxikemperman schreef:
15 sep 2024 12:37
@neodutchio. Bedankt voor het melden bij de redactie
?
taxikemperman schreef:
15 sep 2024 12:37
Als slachtoffer weet je niets. Slachtofferhulp verwijst naar het OM en deze vertelt niets. Iedere keer als ik vraag wat de status is, krijg je alleen te horen dat het vonnis nog niet betekend is en dat ze verder niets kunnen zeggen.
U bent slachtoffer, er is een strafzaak geweest en deze hebt u gevoerd zonder advocaat? Als u zichzelf wil vertegenwoordigen, dan zal u dus zelf ook overal achteraan moeten gaan. Lijkt mij niet handig in een dergelijke situatie. Ik denk ook niet dat veel mensen in eenzelfde situatie terecht komen. Die laten zich bijstaan door een jurist.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door witte angora »

Neo, hou nou eens op met dat off-topic gezeik.

Er is vervolging door het OM ingesteld, hoezo moet een slachtoffer dan nog een advocaat hebben? Nergens voor nodig. Slachtoffers mogen tegenwoordig al blij zijn dat ze spreekrecht hebben, kom op...

Moneyman
Berichten: 31079
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
15 sep 2024 22:06
Ik denk ook niet dat veel mensen in eenzelfde situatie terecht komen. Die laten zich bijstaan door een jurist.
Onjuist. Slachtoffers die zich voegen in een strafproces doen dat meestal zonder juridische bijstand. Dat hoeft ook niet, want het proces is relatief simpel. Voor meer uitgebreide schadevergoedingen is geen plaats in de strafzaak, daarvoor moet je als slachtoffer een civiele procedure voeren. En dan is bijstand wél slim.

taxikemperman
Berichten: 646
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Betekenen vonnis

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Slachtofferhulp heeft mij geholpen met het invullen van de benodigde documenten en bij het proces/
Na het vonnis kunnen ze niets meer voor me doen

MM
Bedankt voor de tip
Ik ga het vragen

Plaats reactie