Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
https://www.youfone.nl/tarieven/inflatiecorrectie
Normaal gesproken mag je een jaarcontract, waarin de prijzen voor dat komende jaar zijn afgesproken, opzeggen als er een prijswijziging wordt gecommuniceerd. Youfone heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat je niet mag opzeggen als de prijswijziging een inflatiecorrectie is. Mag dat?
Normaal gesproken mag je een jaarcontract, waarin de prijzen voor dat komende jaar zijn afgesproken, opzeggen als er een prijswijziging wordt gecommuniceerd. Youfone heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat je niet mag opzeggen als de prijswijziging een inflatiecorrectie is. Mag dat?
Laatst gewijzigd door TomDe op 16 feb 2025 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Dat staat in bijna íeder abonnement wat je afsluit, dus ook bij je telefoonabonnement.
-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Speedy123
vindt dit leuk
-
- Berichten: 13019
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Draai het eens om, u krijgt van uw werkgever ook loonsverhogingen. Zou dat ook niet mogen?
Inflatiecorrectie word al sinds jaar en dag toegepast en mag gewoon.
Inflatiecorrectie word al sinds jaar en dag toegepast en mag gewoon.
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Yep,net als bij bij btw verhoging
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Ja hoor, dit is gewoon toegestaan.
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Het staat in de voorwaarden en dan is het toegestaan (alle providers hebben dat in hun voorwaarden staan). Ik naam aan dat U de voorwaarden gelezen hebt voor u het contract tekende. En dat U dit dus ook al vooraf wist.TomDe schreef: ↑16 feb 2025 10:33https://www.youfone.nl/tarieven/inflatiecorrectie
Normaal gesproken mag je een jaarcontract, waarin de prijzen voor dat komende jaar zijn afgesproken, opzeggen als er een prijswijziging wordt gecommuniceerd. Youfone heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat je niet mag opzeggen als de prijswijziging een inflatiecorrectie is. Mag dat?
-
- Berichten: 32939
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
In je link staat het volgende, waar de datum van 1 februari expliciet wordt genoemd.
In de algemene voorwaarden staat dit:Bij Youfone zijn we altijd bezig om de service en kwaliteit van onze diensten op topniveau te houden. Daar zijn investeringen voor nodig. Dit zorgt ervoor dat de diensten die je gebruikt snel, betrouwbaar en veilig blijven. In onze algemene voorwaarden is vastgelegd dat Youfone de abonnementskosten jaarlijks mag indexeren. Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de CPI van 2024. Dit was 3,3%. Daarom wordt het maandbedrag per 1 februari 2025 verhoogd met 3,3% voor zowel Sim Only-abonnementen als Thuis-abonnementen.
M.i. is dit dus duidelijk, en toegestaan - mits het abonnement ouder is dan 3 maanden.(artikel 6) 3. Youfone is gerechtigd om ieder jaar in februari het maandbedrag van je Abonnement aan te passen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het Consumentenprijsindexcijfer van het CBS over het voorafgaande jaar. Youfone voert geen inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je Abonnement verstreken zijn
Bij andere bedrijven heb je inderdaad een jaarcontract met een vaste prijs voor het hele jaar. Dat zie je bijvoorbeeld bij energiecontracten. In dat geval is een inflatiecorrectie natuurlijk niet toegestaan. Bij tweejarige contracten voor telefoons zie je soms/vaak dat er na het verstrijken van het eerste jaar een inflatiecorrectie plaats vindt, bijvoorbeeld bij Simyo. Dat is dan afhankelijk van de ingangsdatum. Oftewel: ieder bedrijf mag zijn eigen keuzes hierin maken, en jij als klant tekent er gewoon voor.
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Voor het antwoord zie:
https://blog.iusmentis.com/2015/12/07/t ... an-eu-hof/
Ik vind het allemaal niet zo gewoon of natuurlijk, want die inflatie kan ook 10% zijn terwijl je inkomen niet met 10% stijgt, maar het is wat het is.
https://blog.iusmentis.com/2015/12/07/t ... an-eu-hof/
Ik vind het allemaal niet zo gewoon of natuurlijk, want die inflatie kan ook 10% zijn terwijl je inkomen niet met 10% stijgt, maar het is wat het is.
-
- Berichten: 32939
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Hmmm.... in je link staat dit:
Het is alleen wel een tekst uit 2015. Is dat dan nog steeds van toepassing? Er kan in de tussentijd veel veranderd zijn. En ik kan me ook niet indenken dat al die jaren alle telecomproviders hiermee fout zitten.Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Het artikel is én oud, én onduidelijk. Zie ook het antwoord ondewr dat artikel:witte angora schreef: ↑20 feb 2025 08:33Hmmm.... in je link staat dit:
Het is alleen wel een tekst uit 2015. Is dat dan nog steeds van toepassing? Er kan in de tussentijd veel veranderd zijn. En ik kan me ook niet indenken dat al die jaren alle telecomproviders hiermee fout zitten.Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
En zie ook wat de ACM er zelf over schrijft:De uitspraak van het HvJ EU is gedaan op basis van de universeledienstrichtlijn (waarvan art. 7.2 Tw een uitwerking is) en niet op basis van de grijze lijst. De uitspraak van de OPTA is hierdoor dus achterhaald.Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
Wanneer mag ik mijn abonnement niet opzeggen?
Soms mag u uw abonnement niet kosteloos opzeggen. En hoeft de aanbieder u ook niet te laten weten dat hij iets wijzigt. Dit is het geval als:
[...]
De aanbieder de prijs verhoogt omdat hij inflatiecorrectie toepast
Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.
witte angora
vindt dit leuk
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Je hebt het recht om dat door de rechter te laten toetsen. Je rechtsbijstandverzekering zal je vermoedelijk hierin niet willen ondersteunen.
-
- Berichten: 32939
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag
Kortom, ik begreep het artikel niet goed. Er werd juist uitgelegd dat de eerdere uitspraak van 2009 van de Opta onjuist was. En daar is de ACM, dus de voormalige Opta, het nu dus mee eens.
De TS heeft dus geen poot om op te staan.
De TS heeft dus geen poot om op te staan.