Mijn partner kocht zonder mijn medeweten een Fatbike bij deze partij. Binnen twee uur heb ik deze geannuleerd. Nu willen ze dat ik een annuleringsvergoeding van 250 euro betaal wat neerkomt op bijna 18% van het aankoopbedrag. Dit druist volledig tegen het consumenten herroepingsrecht. Zelfs als dit in hun AV staat. Ze wilden nog lijmen met gratis extra's of korting, maar de koop is gewoon ontbonden conform herroepingsrecht (waar je geeneens een reden voor hoef op te geven, waar ze wel om vroegen en daarna niet meer reageerden.)
Er zijn uitzonderingen op het herroepingsrecht. Daar ben ik me bewust van, maar daar valt dit niet onder. Het is immers niet op maat gemaakt, geen hygiënisch product er is nog niks verzonden en ik ben gewoon particulier. Ze steken het daarom op administratiekosten - wat natuurlijk kul is, want als die kosten zo hoog zijn dat dit 18 procent van de aankoopkosten bedraagt dan zouden ze de fietsen wel heel goedkoop inkopen. Niet echt een goed verdienmodel.
Daarbij zou ik recht hebben op 14 dagen en is de annulering in 2 uur gedaan. Hun AV staat echt niet boven de wet.
Bij het uitzoeken kwam ik ook nog tegen dat de politie hun website heeft gemarkeerd als verdacht op februari 2025. Gelukkig had mijn partner gekozen voor Klarna als betalingsmethode waardoor ik geen cent verloren ben, maar als je slim bent dan blijf je ver van deze webshop weg.
------
Ze reageerden op deze review met de volgende tekst:
Beste,
Wij hebben u een duidelijk mail gestuurd waarom dit zo is. Wij maken namelijk kosten op een order, hierdoor moeten wij bij een annulering kosten innen.
----
Natuurlijk reageerde ik ook, maar sindsdien is het stil:
In reactie op uw reactie:
Bedankt voor jullie reactie. U verwijst naar de e-mail. In het kader van transparantie zal ik deze hieronder plaatsen en erop reageren.
"Bedankt voor je bericht. Ik snap je zorgen over de annuleringskosten. Ook binnen het herroepingsrecht maken we kosten voor orderverwerking en administratie. Deze kosten staan in onze algemene voorwaarden.
Voor een fatbike zijn de annuleringskosten €250. Dit is volgens onze voorwaarden en het Nederlands consumentenrecht, waarbij we redelijke kosten mogen rekenen.
Als je de bestelling wilt behouden, kunnen we kijken naar: - Helft van de montagekosten (€25) terugstorten - Een telefoonhouder (indien nog niet in bestelling) - Een onderhoudspakket t.w.v. €50"
U geeft aan dat u ook binnen het herroepingsrecht kosten maakt voor orderverwerking en administratie. Dit valt echter onder het ondernemingsrisico van online verkopen en kunnen niet afgewenteld worden op uw klanten. Dit staat ook nergens in het Nederlandse consumentenrecht - deze spreekt namelijk over kosteloos. Uw kosten voor orderverwerking en administratie zijn daarbij niet transparant voor de klant. Een vast bedrag ter compensatie vragen van 250 euro wat bijna 1/5e is van een aankoop valt daarbij ook nog eens niet binnen van wat u aangeeft als "redelijke kosten". Dit valt en staat onder de eerder genoemde transparantie. U kunt uw leverancier wel middels dropshipping hebben - de klant weet dit niet en kan hier ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden.
Echter wat de kern is van het geheel is dat het herroepingsrecht betekent dat klant een order kosteloos kan annuleren binnen 14 dagen. Ongeacht wat u in uw AV plaatst. Daarbij staat er op uw eigen website het volgende:
"U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder."
Uw eigen website strookt dus niet met uw AV. Dit is ook wettelijk gezien niet juist. U kunt ontbindende voorwaarden van
het herroepingsrecht niet verstoppen in uw AV, maar moet deze afwijking duidelijk apart weergeven voordat een order geplaatst wordt. Dat is in deze ook niet het geval. TLDR: uw verzoek voor compensatie in de door u gemaakte kosten wordt dus niet gehonoreerd gezien de wettelijke bepalingen.
Voorts negeert u de melding van de Nederlandse Politie waarin gewaarschuwd wordt voor uw website. Dit is een behoorlijke red flag. Gelet op de meldingen van anderen die zelfs na een te late zending worden verrast met uw annuleringsboete is dit tekenend voor uw handelswijze. U mag dit niet doen, u kan dit niet doen en het wordt dan ook niet geaccepteerd. Ik vertrouw er daarom nog steeds op dat de gehele order kosteloos geannuleerd wordt.
--
Aan de mensen op dit forum: Als ik het compleet bij het verkeerde eind heb dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.