Fatbikeskopen.nl rekent kosten bij annulering?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Grollk

Fatbikeskopen.nl rekent kosten bij annulering?

Ongelezen bericht door Grollk »

Dit is een excacte kopie van hetgeen er op Trustpilot is geplaatst:

Mijn partner kocht zonder mijn medeweten een Fatbike bij deze partij. Binnen twee uur heb ik deze geannuleerd. Nu willen ze dat ik een annuleringsvergoeding van 250 euro betaal wat neerkomt op bijna 18% van het aankoopbedrag. Dit druist volledig tegen het consumenten herroepingsrecht. Zelfs als dit in hun AV staat. Ze wilden nog lijmen met gratis extra's of korting, maar de koop is gewoon ontbonden conform herroepingsrecht (waar je geeneens een reden voor hoef op te geven, waar ze wel om vroegen en daarna niet meer reageerden.)

Er zijn uitzonderingen op het herroepingsrecht. Daar ben ik me bewust van, maar daar valt dit niet onder. Het is immers niet op maat gemaakt, geen hygiënisch product er is nog niks verzonden en ik ben gewoon particulier. Ze steken het daarom op administratiekosten - wat natuurlijk kul is, want als die kosten zo hoog zijn dat dit 18 procent van de aankoopkosten bedraagt dan zouden ze de fietsen wel heel goedkoop inkopen. Niet echt een goed verdienmodel.

Daarbij zou ik recht hebben op 14 dagen en is de annulering in 2 uur gedaan. Hun AV staat echt niet boven de wet.

Bij het uitzoeken kwam ik ook nog tegen dat de politie hun website heeft gemarkeerd als verdacht op februari 2025. Gelukkig had mijn partner gekozen voor Klarna als betalingsmethode waardoor ik geen cent verloren ben, maar als je slim bent dan blijf je ver van deze webshop weg.

------

Ze reageerden op deze review met de volgende tekst:

Beste,

Wij hebben u een duidelijk mail gestuurd waarom dit zo is. Wij maken namelijk kosten op een order, hierdoor moeten wij bij een annulering kosten innen.

----

Natuurlijk reageerde ik ook, maar sindsdien is het stil:

In reactie op uw reactie:

Bedankt voor jullie reactie. U verwijst naar de e-mail. In het kader van transparantie zal ik deze hieronder plaatsen en erop reageren.

"Bedankt voor je bericht. Ik snap je zorgen over de annuleringskosten. Ook binnen het herroepingsrecht maken we kosten voor orderverwerking en administratie. Deze kosten staan in onze algemene voorwaarden.

Voor een fatbike zijn de annuleringskosten €250. Dit is volgens onze voorwaarden en het Nederlands consumentenrecht, waarbij we redelijke kosten mogen rekenen. 🚲

Als je de bestelling wilt behouden, kunnen we kijken naar: - Helft van de montagekosten (€25) terugstorten - Een telefoonhouder (indien nog niet in bestelling) - Een onderhoudspakket t.w.v. €50"

U geeft aan dat u ook binnen het herroepingsrecht kosten maakt voor orderverwerking en administratie. Dit valt echter onder het ondernemingsrisico van online verkopen en kunnen niet afgewenteld worden op uw klanten. Dit staat ook nergens in het Nederlandse consumentenrecht - deze spreekt namelijk over kosteloos. Uw kosten voor orderverwerking en administratie zijn daarbij niet transparant voor de klant. Een vast bedrag ter compensatie vragen van 250 euro wat bijna 1/5e is van een aankoop valt daarbij ook nog eens niet binnen van wat u aangeeft als "redelijke kosten". Dit valt en staat onder de eerder genoemde transparantie. U kunt uw leverancier wel middels dropshipping hebben - de klant weet dit niet en kan hier ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden.

Echter wat de kern is van het geheel is dat het herroepingsrecht betekent dat klant een order kosteloos kan annuleren binnen 14 dagen. Ongeacht wat u in uw AV plaatst. Daarbij staat er op uw eigen website het volgende:

"U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder."

Uw eigen website strookt dus niet met uw AV. Dit is ook wettelijk gezien niet juist. U kunt ontbindende voorwaarden van
het herroepingsrecht niet verstoppen in uw AV, maar moet deze afwijking duidelijk apart weergeven voordat een order geplaatst wordt. Dat is in deze ook niet het geval. TLDR: uw verzoek voor compensatie in de door u gemaakte kosten wordt dus niet gehonoreerd gezien de wettelijke bepalingen.

Voorts negeert u de melding van de Nederlandse Politie waarin gewaarschuwd wordt voor uw website. Dit is een behoorlijke red flag. Gelet op de meldingen van anderen die zelfs na een te late zending worden verrast met uw annuleringsboete is dit tekenend voor uw handelswijze. U mag dit niet doen, u kan dit niet doen en het wordt dan ook niet geaccepteerd. Ik vertrouw er daarom nog steeds op dat de gehele order kosteloos geannuleerd wordt.

--

Aan de mensen op dit forum: Als ik het compleet bij het verkeerde eind heb dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Speedy123

Re: Fatbikeskopen.nl rekent kosten bij annulering?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zou me er verder niet druk over maken. Mochten ze toch betaling verlangen, dan zullen ze u uiteindelijk voor de rechter moeten dagen. De kans dat u die rechtszaak wint, schat ik alszijnde zeer groot. Zeker nu ze zelf al de website uitgezet hebben en de politie er ook al betrokken bij is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hoeft de annuleringskosten niet te betalen. Het herroepingsrecht en het model opzeggingsformulier mogen wel in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.

Ik krijg zelf geen webwinkel te zien als ik naar de site toe ga.

Grollk

Bedankt voor de reactie - een kleine correctie though: het is www.fatbikeskopen.nl (was de s vergeten) - de website is dus nog gewoon bereikbaar.

alfatrion

Advies blijft hetzelfde: niet betalen.

Als je wilt kun je ook een klacht indienen bij de reclame Code Commissie. Zorg er dan voor dat je een reclame bijgevoegd, de algemene voorwaarden en overige informatie. Vervolgens geef je aan dat ze onvolledig zijn en onjuiste informatie over het herroepingsrecht geven, waaronder dat je bij annulering € 250 moet betalen. Een oordeel dat dit in strijd is met de NRC en het advies om de reclame anders te doen volgt.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

En de annulering viel bij uw partner wel in goede aarde?

Grollk

geengast schreef:
18 mar 2025 16:17
En de annulering viel bij uw partner wel in goede aarde?
Ja uiteindelijk wel. Was een impulsieve aankoop die hij niet echt doordacht had. Wel een dingetje geweest hoor - vooral toen de nasleep duidelijk werd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou het logisch gevonden hebben als ze gezegd hadden dat ze niks met jou te maken hebben. Jij hebt immers geen overeenkomst met hen en wat jullie onderling bediscussiëren staan zij buiten.

Maar dat verweer hebben ze niet gevoerd (en kunnen ze nu ook niet meer voeren). Je hebt dus gewoon gedaan wat je moest doen en kunt ze verder in hun sop laten gaarkoken. See you in court.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het betreft een online aankoop waarbij de verkoper een leveringsplicht heeft en de koper een afname plicht.
Bij annulering door de koper mag de verkoper de reeds gemaakte kosten in rekening brengen omdat de koper éénzijdig het koopcontract opzegt.

Bij online aankopen gaat het herroepingsrecht pas in na aflevering omdat de koper het bestelde niet heeft kunnen bekijken of ongeopend retour sturen.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Ron5300 schreef:
19 mar 2025 13:50
Het betreft een online aankoop waarbij de verkoper een leveringsplicht heeft en de koper een afname plicht.
Bij annulering door de koper mag de verkoper de reeds gemaakte kosten in rekening brengen omdat de koper éénzijdig het koopcontract opzegt.

Bij online aankopen gaat het herroepingsrecht pas in na aflevering omdat de koper het bestelde niet heeft kunnen bekijken of ongeopend retour sturen.
0 uit 2!

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ron5300 schreef:
Onjuist!
Wanneer heeft u een herroepingsrecht?
U heeft een herroepingsrecht indien u als consument met een handelaar een overeenkomst op afstand of overeenkomst buiten de verkoopruimte hebt gesloten. Deze begrippen worden hieronder uitgelegd.
Herroepingsrecht en kosten
De herroeping is voor de consument kosteloos. Als u al betaald heeft, dan dient het betaalde bedrag direct te worden terugbetaald (in ieder geval binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot herroeping). De verkoper mag wel wachten met terugbetalen totdat u de ontvangen zaken hebt teruggestuurd.
U dient ook de leveringskosten terug te krijgen, tenzij u uitdrukkelijk voor een duurdere leveringswijze heeft gekozen dan de aangeboden goedkoopste standaardlevering (u draagt dan de meerkosten). U draagt wel de (eventuele) directe kosten van het terugzenden van de zaken.
Uitzonderingen:
Op een aantal typen overeenkomsten is het herroepingsrecht niet van toepassing, zoals overeenkomsten betreffende sociale dienstverlening, gokactiviteiten, financiële producten en diensten, onroerende zaken (dienstenovereenkomsten betreffende aanbouwen en herstel- en renovatiewerkzaamheden kunnen wel onder het herroepingsrecht vallen), pakketreizen, executieverkopen en personenvervoer.
Verder heeft u geen herroepingsrecht ten aanzien van:
- de levering van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd;
- de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
- de levering van verzegelde zaken, als de verzegeling is verbroken terwijl deze om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggezonden;
- de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
- de terbeschikkingstelling van accommodaties (anders dan voor woondoeleinden), goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien. Dit laatste heeft verband met reservering van capaciteit door de handelaar (denk aan hotelkamers of vakantiewoningen), waarvoor anders mogelijk geen andere afnemer kan worden gevonden.
Zie http://consumentenjurist.nl/varia/nieuw ... onsumenten

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
Onjuist. Het herroepingsrecht is kostenloos, hooguit betaal je de (retour)verzendkosten zelf.
Ron5300 schreef:
Onjuist. Je kunt 10 seconden na bestelling al herroepen. Je hebt dat recht wel tot 14 dagen na ontvangst.

alfatrion

Ron5300 schreef:
Nope.
Artikel 6:230o lid 1 BW
De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
De verkoper moet alles wat hij van de koper heeft ontvangen terugbetalen, zelfs de leveringskosten.
Ron5300 schreef:
Bij online aankopen gaat het herroepingsrecht pas in na aflevering (...).
Dat was zo beschreven in de oude wetgeving. De rechtspraak heeft desondanks aangegeven dat er toch direct herroepen kon worden.
Artikel 6:230o lid 1 aanhef BW
De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na (...)
Er kan dus direct herroepen worden.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik denk dat Ron5300 het na 4 keer wel begrepen heeft. Of wil nog iemand er op reageren?

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

NeoDutchio schreef:
19 mar 2025 21:39
Ik denk dat Ron5300 het na 4 keer wel begrepen heeft. (...)
Waar baseer je dat op?

alfatrion

Het is een niet op de inhoud gerichte bijdrage waarmee verhuld (of niet zo verhuld) kritiek wordt geuit op andere gebruikers.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ron5300 schreef: ↑
Bij online aankopen gaat het herroepingsrecht pas in na aflevering (...).

Dat was zo beschreven in de oude wetgeving. De rechtspraak heeft desondanks aangegeven dat er toch direct herroepen kon worden.
Met excuus, van de nieuwe wetgeving was ik nog niet op de hoogte maar na er meerdere malen op gewezen te zijn vergeet ik het ook niet meer.

Plaats reactie