Pinautomaat bij afhaalkluis Apotheek

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
gmeinsma

Pinautomaat bij afhaalkluis Apotheek

Ongelezen bericht door gmeinsma »

Hallo,

Afgelopen week moest ik medicijnen ophalen bij mijn apotheek.
Sinds een maand hebben ze een nieuwe afhaalkluis.
Voor het eerst kreeg ik in de email al dat er een bedrag betaald moest worden.
Ik heb altijd per automatische incasso betaald en dacht dat dit nu ook het geval zou zijn.
Aangekomen bij de kluis( s'avonds) werd ik meteen naar de ingebouwde pinautomaat verwezen om te betalen. Anders geen medicijnen mee dus. Ik heb per pin betaald, maar kreeg geen betaalbewijs van de pintransactie??? Is dat niet wettelijk verplicht?
Vooraf heb ik ook nooit enig bericht gehad dat dit nu zo zou gaan werken bij de afhaalkluis.
1 medicijn moet betaald en anders ook de andere medicijnen niet mee???
Ik vind dit een bizarre ontwikkeling, Mag en kan dit zomaar bij een afhaalkluis.
Ik wis nooit email en heb alles nagezocht en geen kennisgeving gehad over deze wijziging.

Weet iemand hier meer over?

BL2

Re: Pinautomaat bij afhaalkluis Apotheek

Ongelezen bericht door BL2 »

gmeinsma schreef:
04 apr 2025 11:12

.......Sinds een maand hebben ze een nieuwe afhaalkluis.
Voor het eerst kreeg ik in de email al dat er een bedrag betaald moest worden.........

.......Ik wis nooit email en heb alles nagezocht en geen kennisgeving gehad over deze wijziging.......

Weet iemand hier meer over?
Je geeft zelf al aan dat je wel een mail hebt ontvangen.
De medicijnen zullen toch betaald moeten worden, per Pin lijkt mij dit heel normaal en veilig.
En "bizar" is toch wel wat erg overdreven, je bankafschrift en het feit dat de medicijnen worden geleverd is toch wel bewijs dat de transactie is geslaagd.
Maar je hebt natuurlijk contact gezocht met je apotheek, wat zei deze ?

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Je hebt toch een bewijs op je bankafschrift?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Steeds meer apotheken maken gebruik van afhaalkluizen waarbij niet vergoede medicijnen middels pinnen voor afgifte betaald moten worden.
U heeft in het afhaalbericht de nieuwe betaalwijze kunnen lezen en lijkt mij dat u voldoende geïnformeerd bent.

Het is voor apotheken niet mogelijk om de bestelde medicijnen van elkaar te scheiden en maakt dat u zonder betalen die wel vergoede medicijnen niet mee krijgt.

Bij de volgende keer medicijnen aanvragen kunt u er voor kiezen om de medicijnen los van elkaar aan te vragen dus de ene dag de wel vergoede medicijnen en de andere dag de niet vergoede medicijnen.
Nadeel is dan wel dat u twee keer de gang naar de apotheek moet gaan maken maar dan heeft u in ieder geval wel de vergoede medicijnen in bezit.

De apotheek waar ik de medicijnen uit een kluis afhaal is inmiddels met de pinbetalingen gestopt en factureert nu achteraf en dat zal best wel een reden hebben gehad.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik kan me niet voorstellen dat de overheid tegels gemaakt heeft over medicijn afhaal kluizen en hoe die medicijnen af te rekenen.

Dus ja, dit mag. Mooie service ook, mijn apotheek is tijdens kantooruren in de rij staan.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De volgende keer maar tijdens de openingsuren in de rij gaan staan (of zitten) daarna kun je al je grieven spuien.
Laat ons nog ff alle antwoorden weten. We zijn altijd nieuwsgierig!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind dit persoonlijk echt een non-issue… als je de medicijnen gewoon tijdens openingstijden bij de balie had afgehaald, zou je ook direct hebben moeten pinnen. En je statement dat je geen betaalbewijs hebt klopt natuurlijk ook niet, je hebt immers je bankafschrift.

Je bent er zelfs keurig vooraf op gewezen, dus ze denken ook nog met je mee. Problemen zoeken waar ze er niet zijn mag natuurlijk, maar heel nuttig is het niet.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Het feit dat je de medicijnen meekreeg lijkt me een betaalbewijs....

Daarnaast zijn er zoveel plekken waar je niet standaard een bonnetje meekrijgt. Denk bijvoorbeeld aan betaalautomaten in parkeergarages. Daar moet je zelf op de knop "Kwitantie" drukken om een betaalbewijs te krijgen. En op de markt en bij de snackbar krijg ik ook geen bonnetje als ik heb betaald.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vind het een slechte zaak. Als je voor de automaat staat en je toetst je pincode verkeerd in (vanwege stress door dit nieuwe systeem) dan krijg je de medicijnen die je zo hard nodig hebt buiten openingsuren gewoonweg niet mee. En als er dan iets gebeurd, dan is de apotheek verantwoordelijk, maar ga je recht maar eens halen. Welke apotheek is dit?, die kan meteen op de lijst der lijsten.

Moneyman

:lol: :lol: :lol:

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je geen pinpas hebt moet je ook wachten tot ze weer open zijn. Eh nee, dat helpt niet, ze willen geen cash.

J. Deltoer

Thijs124 schreef:
05 apr 2025 19:09
Als je geen pinpas hebt moet je ook wachten tot ze weer open zijn. Eh nee, dat helpt niet, ze willen geen cash.
Goed dat u dit onder de aandacht brengt. Uitstekende aanvulling.
Dus een automaat aan toevoegen die ook contant geld accepteert.
In alle coupures natuurlijk.
Maar wat als je nu alleen engelse ponden hebt?
En wat als er een muntje vast komt te zitten?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
05 apr 2025 19:48
Thijs124 schreef:
05 apr 2025 19:09
Goed dat u dit onder de aandacht brengt. Uitstekende aanvulling.
Dus een automaat aan toevoegen die ook contant geld accepteert.
In alle coupures natuurlijk.
Maar wat als je nu alleen engelse ponden hebt?
En wat als er een muntje vast komt te zitten?
Maar wel met PIN, anders kan iedereen er geld in gooien.

Venlo5916

Ongelezen bericht door Venlo5916 »

Bij de apotheek binnen lopen en een rekening vragen, wanneer er geen factuur bij de medicijnen zit.

Moneyman

Venlo5916 schreef:
07 apr 2025 11:27
Bij de apotheek binnen lopen en een rekening vragen, wanneer er geen factuur bij de medicijnen zit.
Dan kan je beter gelijk gewoon die medicijnen bij de balie ophalen binnen openingstijden ;-)

Ron5300

Als de medicijnen in de afhaalkluis zijn gedeponeerd kun je ze niet meer binnen afhalen maar misschien is er een oplossing voor te vinden.

De medicijnen blijven maar een bepaalde tijd in de afhaalkluis aanwezig en na die tijd zijn ze wellicht wel binnen af te halen maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen.

Van BENU apotheken weet dat die de mogelijkheid hebben om een persoonlijke pagina aan te maken en binnen die persoonlijke pagina is de afhaalmethode in een afhaalkluis de standaard maar is ook te wijzigen in afhalen aan de balie.

J. Deltoer

Dan moet je natuurlijk wel een kompjuter hebben.
Misschien nog een optie dat de apotheek de medicijnen aan de deur bezorgt en dat je contant afrekend (als je geen betaalpas hebt).
Zal wel onder politiebegeleiding moeten want anders gaan criminelen zich aan de deur voordoen als apotheekmedewerkers.

Ron5300

Als je geen kompjuter hebt kun je ook geen e-mail adres aanmaken en dus ook de afhaalkluis niet gebruiken maar terzijde.

U trekt het nu wel heel erg ver want voor zover ik weet zijn er nog mensen die in een apotheek werkzaam zijn die de keuzemogelijkheid om kunnen zetten.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Ron5300 schreef:
07 apr 2025 15:02
(…)
U trekt het nu wel heel erg ver want voor (…)
Goh, zou het ironisch bedoeld zijn?

simonswald

Ongelezen bericht door simonswald »

Ze zegt dat ze normaal op rekening betaald,daar hoor ik niemand over.
Ik snap haar dus wel,maar een groot probleem is het natuurlijk niet.
Misschien heeft de apotheek een foutje gemaakt.
Ik haal mijn medicijnen ook altijd uit de automaat, super handig.
Onlangs had ik eenmalig een niet vergoed medicijn nodig,met enige spoed,anders moest ik tot na het weekend wachten.
Gebeld of het die vrijdag nog in de automaat kon,dat kon na enige aarzeling.
Omdat ik moest betalen, zou ik een factuur krijgen.
Na 10 weken kreeg ik de factuur van een bedrijf die voor hun dat regelt.
Zonder bijkomende kosten.
Ging maar om 7 euro.
Daar hebben ze dus niet veel aan verdiend.
Goede service van deze BENU apotheek.

Plaats reactie