Beleggen in crowdfundingplatforms - de ins en outs

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Beleggen in crowdfundingplatforms - de ins en outs

Ongelezen bericht door witte angora »

In een ander topic kwam Collin crowfunding ter sprake. Om in dat topic on-topic te blijven leek het me wijs om een apart crowdfunding topic aan te maken. Des te meer omdat er, bij mijn weten, nog niet eerder aandacht aan dit onderwerp is besteed.

Wat is crowdhttps://radar-forum.avrotros.nl/search.php?search_id=active_topicsfunding? Op de site van de Kamer van Koophandel staat er onder andere dit over:
Crowdfunding

Letterlijk betekent crowdfunding: geld ophalen bij het grote publiek (of in het Engels: crowd). Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je plannen en vraagt of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform. Op dat platform start je een campagne. Met die campagne maak je reclame voor je plannen en probeer je zo de crowd te overtuigen.

Voor wie?

Crowdfunding als financieringsvorm is vooral interessant voor start-ups, kleine bedrijven, kunstenaars en non-profitorganisaties.

Waarom kiezen voor crowdfunding?

Je wilt de plannen voor je (nieuwe) bedrijf uitvoeren en hebt daar geld voor nodig
Je wilt graag weten wat mensen van jouw dienst of product vinden. Een crowdfundingcampagne kun je gebruiken als marktonderzoek of als marketingcampagne
Met crowdfunding ontstaat een speciaal contact tussen je bedrijf en de mensen die er geld in steken. Zij worden fans. Doen een goed woordje over jou en zijn vaak trouwe klanten
Je kunt vaak snel een campagne starten

Bron: https://www.kvk.nl/geldzaken/wat-is-crowdfunding/
Er zijn, voor zover ik weet, best veel crowdfundingplatforms. Gewoon wat vraagjes:

- Hoe kun je er achter komen welk(e) crowdfundingplatform(s) het beste bij je past/passen?
- Welke kennis heb je minimaal nodig om hiermee te beginnen, en hoe kom je aan die kennis?
- Als je besluit via een crowdfundingplatform te investeren, hoe bepaal je dan in welke projecten je wil investeren?
- Wat zijn de voordelen van beleggen via crowdfunding?
- Wat zijn de risico's van beleggen via crowdfunding?
- Is het verstandig een heel groot deel van je vermogen in crowdfunding te stoppen?
- Verdere op- of aanmerkingen die ik over het hoofd zie?

Lowieze

Re: Beleggen in crowdfundingplatforms - de ins en outs

Ongelezen bericht door Lowieze »

‘Verdere op- of aanmerkingen die ik over het hoofd zie?’

Het woord crowdfunding goed spellen :wink:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Begin eens bij de waarom vraag

witte angora

Goede opmerking. Waarom zou je via crowdfunding beleggen?

Ik doe het zelf om mijn 'vermogen', voor zover je daarvan kan spreken, op peil te houden. De rente die je bij banken krijgt komt niet eens in de buurt van de inflatie, en het is alleen maar verder aan het zakken. De rente op deposito's ligt wel iets hoger, maar komt ook niet in de buurt van inflatie. Dat betekent dus dat je ieder jaar op je vermogen inlevert - hebben we het nog niet eens over de heffingen van de overheid, dat gaat er ook nog eens van af.

Via crowfunding kan je een aanzienlijk hoger rendement krijgen. Je moet uiteraard wel rekening houden met de risico's: als de lener te laat is met terug betalen, moet je op je geld wachten. Betaalt diegene helemaal niet, dan ben je op zijn minst een deel van je investering kwijt. Een ander nadeel is dat je niet bij je geld kan. Pas als de looptijd voorbij is, heb je je geld terug.

Het advies is daarom niet meer dan 10% van je vrije vermogen in te leggen in crowdfunding, en niet alles in één bedrijf te investeren, maar het te spreiden. Het is zelfs verstandig om via meerdere crowdfundingplatformen te investeren.

Het is ook verstandig om, voor je een investering doet, de gegeven informatie goed door te lezen en je af te vragen of je deze specifieke investering verstandig vindt. Opvallend is dat sommige fundings binnen het uur volgeschreven zijn, terwijl anderen meerdere dagen nodig hebben. Kennelijk was de expert dan iets enthousiaster dan de investeerders. Sterker nog: één project kende ik in het echt, reden om er juist niet in te investeren. Je zag wonderlijk genoeg dat er weinig belangstelling voor was.

En tot slot: het is ook leuk om te doen, om je te verdiepen in bedrijven, om je te verdiepen in maatschappelijke ontwikkelingen, om de radertjes in het koppie weer aan het werk te zetten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij betreft heb je de beide meest belangrijke punten om hier iets mee te doen al genoemd:

- je haalt een prima rendement, met een zeer acceptabel risico;
- het is gewoon leuk om je in kansen en bedrijven te verdiepen.

Zolang je een goede partij kiest (en CCF schaar ik daaronder), je gezonde verstand gebruikt, goed nadenkt over wat je doet en natuurlijk geen geld gebruikt wat je niet kunt missen, zijn die risico's prima overzienbaar.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
28 apr 2025 10:04
Opvallend is dat sommige fundings binnen het uur volgeschreven zijn, terwijl anderen meerdere dagen nodig hebben.
De vuistregel is: hoe korter de termijn, hoe populairder. En hoe hoger de betaalde rente, idem. Bestaande bedrijven die al vaker zo'n funding hebben gehad zijn ook populairder.

Qua platform is mijn advies om weg te blijven bij platforms die weinig informatie geven.

Moneyman

kuklos schreef:
27 apr 2025 22:16
Moneyman schreef:
27 apr 2025 20:31
kuklos schreef:
27 apr 2025 14:01
Collin Crowdfund net als alle andere Crowdfunders, moet je enkel in investeren met hooguit een paar honderd euro per investering. En zelfs dan is het zeer verstandig om cijfers te snappen en de juridische stukken en structuur door te lezen.
Hoewel dit volledig offtopic is: je eerste zin is niet waar. Je kunt hier prima (veel) grotere bedragen investeren. Maar uiteraard wel met inachtneming van je tweede zin, die ik volledig onderschrijf.
Ik zeg moet, niet kan. Je kan meer investeren, maar aangezien de meeste mensen die hier zullen lezen op zijn best hobby beleggers zullen zijn moeten die echt niet meer dan een paar honderd euro investeren per investering.
Voor professionele beleggers geldt dat uiteraard niet, maar ik ga er met mijn opmerkingen gewoonweg vanuit dat die niet in dit topic hun beleggingsinformatie komen halen.
En juist dat "moet" was waar ik op reageerde. Je brengt het als een dwingend statement, en dat is juist waarom ik reageer. Want ik ben het met die stelligheid juist niet eens.

Een dergelijk platform is juist voor de niet-professionele beleggers, waar ik mezelf ook onder schaar, een prima manier om te investeren. En ook grotere bedragen kunnen daar prima geïnvesteerd worden.

Natuurlijk is het waar dat je kritischer moet worden naarmate je investeringen groter worden, maar ook voor grotere bedragen zijn er zat veilige opties te vinden via CCF.

witte angora

Het leuke van dit soort platforms is dat je ook kleine bedragen kan investeren. Soms, in ieder geval bij CCF, gaat het om veelvouden van 100 of 500 euro. Dat maakt het voor de niet-professionele belegger prima geschikt.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
28 apr 2025 10:38
kuklos schreef:
27 apr 2025 22:16
Moneyman schreef:
27 apr 2025 20:31

Hoewel dit volledig offtopic is: je eerste zin is niet waar. Je kunt hier prima (veel) grotere bedragen investeren. Maar uiteraard wel met inachtneming van je tweede zin, die ik volledig onderschrijf.
Ik zeg moet, niet kan. Je kan meer investeren, maar aangezien de meeste mensen die hier zullen lezen op zijn best hobby beleggers zullen zijn moeten die echt niet meer dan een paar honderd euro investeren per investering.
Voor professionele beleggers geldt dat uiteraard niet, maar ik ga er met mijn opmerkingen gewoonweg vanuit dat die niet in dit topic hun beleggingsinformatie komen halen.
En juist dat "moet" was waar ik op reageerde. Je brengt het als een dwingend statement, en dat is juist waarom ik reageer. Want ik ben het met die stelligheid juist niet eens.

Een dergelijk platform is juist voor de niet-professionele beleggers, waar ik mezelf ook onder schaar, een prima manier om te investeren. En ook grotere bedragen kunnen daar prima geïnvesteerd worden.

Natuurlijk is het waar dat je kritischer moet worden naarmate je investeringen groter worden, maar ook voor grotere bedragen zijn er zat veilige opties te vinden via CCF.
Het wordt wéér een juridische haarkloverij discussie. Door de gebruikelijke deelnemers.

Ik haak af bij deze discussie.

Het forum wordt compleet verziekt zo. Laat maar.

Moneyman

Het is maar net wat je wilt zien. Ik ben het simpelweg niet met je stelling eens, en dat onderbouw ik op basis van ervaring. That’s it. Als jij per sé daar “een juridische haarkloverij discussie“ in wilt zien: voel je vrij.

Plaats reactie