E-bike kopen via Fisc Free

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JM Vos

E-bike kopen via Fisc Free

Ongelezen bericht door JM Vos »

Waar kan ik terecht met mijn klacht over Fisc Free?

Ik wil graag een e-bike kopen via het fietsenplan van mijn werkgever, die het heeft geregeld via Fisc Free. Er zijn verschillende fietsendealers aangesloten, ook online kun je fietsen kopen via Fisc Free. Vanwege servicebeurten etc. zou ik de fiets graag bij aan dealer uit de buurt kopen.
Echter nu blijkt dat de dealer in de buurt niets met de prijs kan doen, omdat deze dealer altijd verplicht is 10% van de prijs af te dragen aan Fisc Free. Ook ben ik verplicht een verzekering via Fisc Free te nemen, waar ze vermoedelijk ook weer een deel van de prijs voor de verzekering in hun zak steken.
Als ik de bij de werkgever enkel mijn aankoopbon zou kunnen doorgeven zonder gebruik te maken van de Fisc Free, dan zou de plaatselijke fietsendealer ook 10% korting kunnen geven, waarmee ze concurrerend zijn met veel onlinezaken, nu is de plaatselijke fietsendealer altijd duurder, doordat ze 10% moeten afdragen aan Fisc Free.

Helaas kan ik bij mijn werkgever geen aankoopbon inleveren zonder van Fisc Free gebruik te maken.
Ik vind het oneerlijk dat Fisc Free op deze manier hun zakken vult en altijd honderden euro's per fiets ontvangt.

Vraag 1: Kan de werkgever je voor het fietsenplan verplichten gebruik te maken van Fisc Free?
Vraag 2: Kan de werkgever je verplichten een verzekering te nemen via Fisc Free?

rvjapio2

Re: E-bike kopen via Fisc Free

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Heeft u die vragen al aan uw werkgever gesteld?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

rvjapio2 schreef:
20 mei 2025 11:47
En niet alleen de vragen, maar vooral ook de consequenties van de huidige constructie.
En wat is daarop de reactie van je werkgever ?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dan maak je er toch geen gebruik van en betaal je de fiets zelf.

Ik kan dit nooit snappen. Je krijgt iets aangeboden, daar zitten voorwaarden aan vast. Jij bent het daar niet mee eens en vervolgens is de aanbieder oneerlijk?

Ga toch fietsen...

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Online komt er natuurlijk ook geld bovenop van Fisc Free, dus met die prijs kan de dealer anders ook niet concurreren.

Het probleem zit bij de werkgever die het uit handen heeft gegeven.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wij kunnen, of via Fisc Free of via rechtstreeks bij de fietsenmaker kopen zelf betalen en de bon inleveren waarna we het geld via de salaris terug krijgen.
Dit laatste heb ik gedaan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spreek eens een van je OR-leden aan, als je die hebt.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

JM Vos schreef:
20 mei 2025 11:07

Ik wil graag een e-bike kopen via het fietsenplan van mijn werkgever, die het heeft geregeld via Fisc Free.
....
Vraag 1: Kan de werkgever je voor het fietsenplan verplichten gebruik te maken van Fisc Free?
Vraag 2: Kan de werkgever je verplichten een verzekering te nemen via Fisc Free?
Antwoord vraag 1: Ja want dat heeft je werkgever zo geregeld
Antwoord vraag 2: Ja want dat maakt deel uit van het contract wat je werkgever met Fisc Free heeft (denk ik).
Ik zou dit alles eens navragen bij je werkgever, want die heeft blijkbaar keuzes gemaakt omtrent het fietsenplan.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Je krijgt een fiets gratis of veel goedkoper
Tja,dan denk ik dat je het moet accepteren

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De werkgever heeft het fietsplan aan Fisc Free die alles omtrent de fiscale regeling voor de werkgever uit handen neemt uitbesteed.

Uw fietsenmaker is zo te lezen bij Fisc Free aangesloten en verkoopt daardoor meer fietsen uit zeg maar het wat duurdere segment wat de afdracht van 10% op de aanschafprijs compenseert.

U wilt blijkbaar 10% korting op de aanschafprijs bedingen maar dan zou de fietsenmaker u 20% korting op de fiets moeten gaan geven als u van het fietsplan gebruik wil blijven maken.

Zonder gebruik te maken van Fisc Free kan het wel maar dat houdt dan wel in dat u geen gebruik van het fietsplan kunt maken en het 40% belastingvoordeel van dat fietsplan misloopt.

JM Vos

Ron5300 schreef:
20 mei 2025 16:22
De werkgever heeft het fietsplan aan Fisc Free die alles omtrent de fiscale regeling voor de werkgever uit handen neemt uitbesteed.

Uw fietsenmaker is zo te lezen bij Fisc Free aangesloten en verkoopt daardoor meer fietsen uit zeg maar het wat duurdere segment wat de afdracht van 10% op de aanschafprijs compenseert.

U wilt blijkbaar 10% korting op de aanschafprijs bedingen maar dan zou de fietsenmaker u 20% korting op de fiets moeten gaan geven als u van het fietsplan gebruik wil blijven maken.

Zonder gebruik te maken van Fisc Free kan het wel maar dat houdt dan wel in dat u geen gebruik van het fietsplan kunt maken en het 40% belastingvoordeel van dat fietsplan misloopt.
Nu gaat het belastingvoordeel dat je krijgt, rechtstreeks ingenomen door Fisc Free

JM Vos

Nevyn schreef:
20 mei 2025 12:43
Wij kunnen, of via Fisc Free of via rechtstreeks bij de fietsenmaker kopen zelf betalen en de bon inleveren waarna we het geld via de salaris terug krijgen.
Dit laatste heb ik gedaan.
Dat heb ik ook aan mijn werkgever gevraagd, dit kon echter niet. Als dit had gemogen, had ik dit ook gedaan, want dan heb je inderdaad je belastingvoordeel en je kunt de fiets gewoon bij een zelf gekozen dealer kopen, zonder tussenkomst van Fisc Free.

JM Vos

JM Vos schreef:
20 mei 2025 11:07

Ik wil graag een e-bike kopen via het fietsenplan van mijn werkgever, die het heeft geregeld via Fisc Free. Er zijn verschillende fietsendealers aangesloten, ook online kun je fietsen kopen via Fisc Free. Vanwege servicebeurten etc. zou ik de fiets graag bij aan dealer uit de buurt kopen.
Echter nu blijkt dat de dealer in de buurt niets met de prijs kan doen, omdat deze dealer altijd verplicht is 10% van de prijs af te dragen aan Fisc Free. Ook ben ik verplicht een verzekering via Fisc Free te nemen, waar ze ook weer een deel van de prijs voor de verzekering in hun zak steken. Ze bieden een verzekering aan voor 3 jaar, terwijl de fietsendealer voor dezelfde prijs een verzekering biedt voor 5 jaar all risk en met betere voorwaarden.
Als ik de bij de werkgever enkel mijn aankoopbon zou kunnen doorgeven zonder gebruik te maken van de Fisc Free, dan zou de plaatselijke fietsendealer ook 10% korting kunnen geven, waarmee ze concurrerend zijn met veel onlinezaken, nu is de plaatselijke fietsendealer altijd duurder, doordat ze 10% moeten afdragen aan Fisc Free. Inmiddels met twee fietsendealers gesproken en zij zijn beiden niet blij met Fisc Free, het kost hun geld en klandizie.

Helaas kan ik bij mijn werkgever geen aankoopbon inleveren zonder van Fisc Free gebruik te maken.
Ik vind het oneerlijk dat Fisc Free op deze manier hun zakken vult en altijd honderden euro's per fiets ontvangt.

JM Vos

rvjapio2 schreef:
20 mei 2025 11:47
Ja, maar het blijkt dat heel veel werkgevers niet op de hoogte zijn van de handelswijze van Fisc Free. De werkgever kiest voor het gemak, wat ik nog wel begrijp. Echter de werkgever weet niet dat het belastingvoordeel via een omweg voor een groot deel verdwijnt in de zakken van Fisc Free.

In mijn geval had ik een aantal bovenwettelijke vakantie-uren, die de werkgever ook niet in een keer wil uitbetalen. De werkgever attendeerde mij op het fietsenplan om zo een deel van deze uren te kunnen gebruiken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom zouden ze niet op de hoogte zijn daarvan?

JM Vos

Dat blijkt als je hen belt en vertelt hoe het gaat, dan weet personeelszaken nergens van. Het is een groter bedrijf, ze wijzen je allen op hun voorwaarden om mee te doen met het fietsenplan. De werkgever is zich hier helemaal niet van bewust.

JM Vos

Nijogeth schreef:
20 mei 2025 12:29
Online komt er natuurlijk ook geld bovenop van Fisc Free, dus met die prijs kan de dealer anders ook niet concurreren.

Het probleem zit bij de werkgever die het uit handen heeft gegeven.
Dat klopt zeker, maar het is jammer dat veel werkgevers dit niet weten. Wat mij betreft wordt dit aangekaart in een televisieprogramma.
Als een werkgever het wil uitbesteden, snap ik best dat dit iets kost, maar voor elke fiets 10% pure winst opstrijken ten koste van de plaatselijke fietsendealer (die al het werk er voor doet) en dan ook nog een verplichte verzekering aansmeren, die ook weer veel duurder is dan ergens anders, gaat me te ver.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als u van het Fisc Free fietsplan gebruik maakt door bovenwettelijke verlofuren in te zetten of anderszins heeft u wel het fiscale voordeel en voor wat de Fisc Free fietsplan regeling die zowel uw werkgever als ook de fietsenmaker betreft daar staat u buiten.

Gaat het er u niet om dat u geen extra 10% korting bij de aanschaf kon bedingen en dat de reden is om de werkwijze van Fisc Free aan de kaak te stellen.

Anduril.tr

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Weer zo'n oplichtersbende en dan een niet zo slimme werkgever er bij en je zit weer in de problemen. Dat een werkgever dat zo aan zijn werknemers aanbiedt geeft ook te denken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Anduril.tr schreef:
21 mei 2025 13:44
... oplichtersbende ...
Ze doen werkelijk helemaal niets verkeerd. Ben benieuwd waar jij oplichting ziet...

Plaats reactie