Vraag over milieu zone's

Andere onderwerpen over auto en vervoer
peter17111962
Berichten: 614
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Van de week hoorde ik op TV en las ik ook op diverse sites dat diverse (binnen) steden overwegen om
een milieuzone in te gaan stellen, zodat daar eerst vervuilende diesel auto's daar verboden gaan worden
en een aantal jaar later zouden dan alle diesel, benzine en of LPG auto's daar verboden gaan worden.
Nu kan ik me voorstellen dat de mogelijkheid bestaat dat er in die geplande milieuzone zich als
voorbeeld een ziekenhuis bevind, of een spoed eisende eerste hulp post, of een andere belangrijke
medische voorziening. Het invoeren van een milieuzone in een gebied waar ook een ziekenhuis staat
wil dus zeggen dat veel mensen van buiten dat gebied dus niet meer met hun eigen brandstof auto
naar het ziekenhuis kunnen zonder een milieuboete te krijgen ? Of maak ik nu een denkfout?

Erthanax
Berichten: 9828
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Erthanax »

peter17111962 schreef:
27 jun 2024 13:06
(…) Nu kan ik me voorstellen dat de mogelijkheid bestaat dat (…)
Ik kan me voorstellen dat de mogelijkheid bestaat dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die nu door u wordt opgediend, en ook dat er wel een oplossing komt waar en wanneer dat nodig is.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mensen kunnen ook met taxi, fiets of OV naar het ziekenhuis. Of het risico nemen van een boete. Er staat echt niet op iedere hoek v.d. straat een agent.

Thijs124
Berichten: 916
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Geen agent, maar waarschijnlijk wel videocameras met kenteken herkenning.

PGros
Berichten: 1175
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door PGros »

Het zijn geen milieuzones die er komen maar zero-emissie zones. Die zijn minder ingrijpend dan milieuzones. Het gaat dan ook over (kleine)bestelauto's en vrachtauto's. Personenauto's mogen er wel in (wat dus bijvoorbeeld in een milieuzone niet zou mogen)
Ook bestelauto's/vrachtauto's die als particulier gebruikt worden mogen er nog gewoon in na ontheffing aanvragen.
Dus het valt wel mee allemaal als je geen bedrijf hebt die in steden moet werken.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Thijs124 schreef:
27 jun 2024 13:44
Geen agent, maar waarschijnlijk wel videocameras met kenteken herkenning.
Die staan ook niet op iedere hoek.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Speedy123 »

peter17111962 schreef:
27 jun 2024 13:06
Van de week hoorde ik op TV en las ik ook op diverse sites dat diverse (binnen) steden overwegen om
een milieuzone in te gaan stellen, zodat daar eerst vervuilende diesel auto's daar verboden gaan worden
en een aantal jaar later zouden dan alle diesel, benzine en of LPG auto's daar verboden gaan worden.
Het zal allemaal wel meevallen. voor de bühne roepen bepaalde stadsbesturen graag van alles over het milieu. Maar zodra ze aan de macht komen, doen ze zelden wat ze al die tijd riepen.

Zo werden de milieu zones in Rotterdam die oude dieselauto's verbood afgeschaft in 2018 door de PVDA, GroenLinks en D66 op verzoek van hun nieuwe college partner de VVD.

https://autobahn.eu/artikel/14767/dit-i ... vertrouwen

Ook zouden er alleen nog maar nul-emissie bestelauto's en vrachtwagens de binnenstad van Amsterdam in mogen. Totdat GroenLinks/PVDA en D66 in Amsterdam nieuwe vuilniswagens nodig hadden. U voelt hem aankomen, ze bestelden zonder blikken of blozen gewoon diesel vrachtwagens, meteen maar 37 stuks zodat ze er genoeg in voorraad hebben voordat we strengere milieu normen krijgen

https://www.autoblog.nl/nieuws/amsterda ... an-3512311

rwolters
Berichten: 1676
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door rwolters »

Dit is toch helemaal niets nieuws? Het ErasmusMC bijvoorbeeld ligt al jaren in een milieuzone.

jochemd
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door jochemd »

peter17111962 schreef: Van de week hoorde ik op TV en las ik ook op diverse sites dat diverse (binnen) steden overwegen om
een milieuzone in te gaan stellen, zodat daar eerst vervuilende diesel auto's daar verboden gaan worden
en een aantal jaar later zouden dan alle diesel, benzine en of LPG auto's daar verboden gaan worden.
In zo'n 30 steden vanaf 2025 (gebaseerd op de leeftijd van de voertuigen soms 1 tot 4 jaar later) voor logistiek (bezorging, bevoorrading etc.) en in de grootste steden wordt gepraat over 2030 als einddatum voor de rest.
peter17111962 schreef: Nu kan ik me voorstellen dat de mogelijkheid bestaat dat er in die geplande milieuzone zich als
voorbeeld een ziekenhuis bevind, of een spoed eisende eerste hulp post, of een andere belangrijke
medische voorziening. Het invoeren van een milieuzone in een gebied waar ook een ziekenhuis staat
wil dus zeggen dat veel mensen van buiten dat gebied dus niet meer met hun eigen brandstof auto
naar het ziekenhuis kunnen zonder een milieuboete te krijgen ?
Ik hoop het wel, maar ik ben bang dat als puntje bij paaltje komt het aantal uitzonderingen heel erg hoog zal zijn en er nauwelijks gehandhaafd gaat worden.

Ivo.w
Berichten: 1782
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Vooralsnog is in de meeste omringende landen/steden waar al milieuzones van toepassing ziin er in veel gevallen een mogelijkheid voor een ontheffing van één dag. Kost wel geld.
Daarnaast zijn er zoals gezegd in steden altijd alternatieven voor het vervoer mogelijk.
OV, taxi, fiets, (elektrische) scooter etc.

Nijogeth
Berichten: 10194
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie dit als een grote kans voor wat kleinere steden en grotere dorpen om winkelend publiek van de grotere steden weg te vissen. Als je daar met de auto niet kan komen, waarom dan niet naar een ander plaatsje dat gastvrijer is.

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
27 jun 2024 17:44
Daarnaast zijn er zoals gezegd in steden altijd alternatieven voor het vervoer mogelijk.
OV, taxi, fiets, (elektrische) scooter etc.
Ja, daar hebben de werklieden zoveel aan als ze materiaal moeten meenemen. Gelukkig maar dat deze regel in Amsterdam wel geldt voor particulieren, maar de gemeente voor zichzelf weer een uitzondering heeft geregeld.

Amsterdam is weer een typisch voorbeeld van verbeter de wereld, begin bij een ander; en van doe als ik zeg, niet als ik doe.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
27 jun 2024 18:20
Ik zie dit als een grote kans voor wat kleinere steden en grotere dorpen om winkelend publiek van de grotere steden weg te vissen. Als je daar met de auto niet kan komen, waarom dan niet naar een ander plaatsje dat gastvrijer is.
Met gastvrijheid heeft zo'n maatregel natuurlijk helemaal niets te maken. De luchtvervuiling in en rondom het centrum is gigantisch. Ook zonder zo'n maatregel kun je in de grote steden sowieso beter met fiets of OV naar het centrum.
Van mij mag een heel groot gebied in DH verboden worden voor alle personenauto's, m.u.v. elektrische auto's.

taxikemperman
Berichten: 641
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door taxikemperman »

ZeerPrivé schreef:
27 jun 2024 14:47
Thijs124 schreef:
27 jun 2024 13:44
Geen agent, maar waarschijnlijk wel videocameras met kenteken herkenning.
Die staan ook niet op iedere hoek.
Nee maar wel in ieder geval op elke toegangsweg hoe klein ook en vaak op meerdere plekken binnen het gebied

taxikemperman
Berichten: 641
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door taxikemperman »

In Amsterdam mogen diesl personenautos alleen nog de stad in als deze minimaal milieuklasse 5 zijn.
Alles wat lager is, krijgt een bon
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... rijfsauto/

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

taxikemperman schreef:
27 jun 2024 19:19
ZeerPrivé schreef:
27 jun 2024 14:47
Thijs124 schreef:
27 jun 2024 13:44
Geen agent, maar waarschijnlijk wel videocameras met kenteken herkenning.
Die staan ook niet op iedere hoek.
Nee maar wel in ieder geval op elke toegangsweg hoe klein ook en vaak op meerdere plekken binnen het gebied
Prima wat mij betreft. Op mijn fietsje hoef ik daar allemaal niet op te letten.

peter17111962
Berichten: 614
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door peter17111962 »

bedankt voor alle antwoorden. Ik rijdt nog wel met mijn benzine auto en zie wel wanneer er in de steden
waar ik wil komen milieu zones komen waar mijn auto niet meer in mag. Een E-auto gaan rijden heb ik
heel erg weinig zin in. Ik ben opgeroeid met apparatuur waarbij 1 knop 1 functie heeft en heb alleen
auto's gehad uit het B segment in de meest eenvoudige versie met gewone knoppen. Daarbij bedien ik
alles intuitief. Echter met schermen en menu 's moet in minutenlang nadenken. Een smartphone snap
ik ook niet net als een smart TV. en voor het mailen op mijn laptop moet ik ook steeds nadenken voordat
dat lukt. Dus een E-auto met zo een scherm en dan minuten lang onder het rijden dat scherm niet snappen?
Nee dus. In ieder geval bedankt voor alle antwoorden.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
27 jun 2024 20:08
taxikemperman schreef:
27 jun 2024 19:19
ZeerPrivé schreef:
27 jun 2024 14:47


Die staan ook niet op iedere hoek.
Nee maar wel in ieder geval op elke toegangsweg hoe klein ook en vaak op meerdere plekken binnen het gebied
Prima wat mij betreft. Op mijn fietsje hoef ik daar allemaal niet op te letten.
Dat klopt. En zolang u niets groots besteld zoals een wasmachine, u geen loodgieter of CV monteur nodig heeft en het geen probleem vind om naar een supermarkt een paar kilometer verderop buiten de milieuzone te fietsen, heeft u alleen maar voordelen van de betere luchtkwaliteit.

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb het niet over bedrijfsauto's. Daar ontkom je nu eenmaal niet aan, dus ook niet in een grote stad. En daar gaat het topic ook helemaal niet over. Dat gaat over iemand die bang is niet zonder bekeuring bij een ziekenhuis te kunnen komen.

PGros
Berichten: 1175
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag over milieu zone's

Ongelezen bericht door PGros »

ZeerPrivé schreef:
27 jun 2024 22:55
Ik heb het niet over bedrijfsauto's. Daar ontkom je nu eenmaal niet aan, dus ook niet in een grote stad. En daar gaat het topic ook helemaal niet over. Dat gaat over iemand die bang is niet zonder bekeuring bij een ziekenhuis te kunnen komen.
TS noemt het milieuzones maar bedoelt zero-emissie zones die aankomend zijn en die zijn allen voor bedrijfsauto's.

Plaats reactie