Mijn beeld is de praktijk. Sterker, het komt vanuit PostNL zelf. Een postbezorger blijft in zijn eigen wijk. En in die wijk word het afgeleverd. Zo ook in uw voorbeeld, rondom de Keizerstraat zijn 8 PostNL punten. Er is in dat geval netjes afgeleverd binnen de wijk op een locatie die op de route van de chauffeur ligt. De chauffeur bepaalt in deze niet naar welk afhaalpunt het gaat, het gaat naar een afhaalpunt die hij op de route meekrijgt.Moneyman schreef: ↑07 dec 2024 14:22Dat mag jou beeld zijn, maar de wereld is breder dan jouw ervaring. In de praktijk is het wel degelijk ook de bezorger die een ander pakketpunt kiest. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat hij op beide pakketpunten pakketjes kwijt moet, en dan voor de snelheid/ gemak kiest.
Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
-
- Berichten: 12876
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Jouw beeld is niet "de praktijk". jouw beeld is slechts "een deel van de praktijk".NeoDutchio schreef: ↑07 dec 2024 16:15Mijn beeld is de praktijk. Sterker, het komt vanuit PostNL zelf. Een postbezorger blijft in zijn eigen wijk. En in die wijk word het afgeleverd. Zo ook in uw voorbeeld, rondom de Keizerstraat zijn 8 PostNL punten. Er is in dat geval netjes afgeleverd binnen de wijk op een locatie die op de route van de chauffeur ligt. De chauffeur bepaalt in deze niet naar welk afhaalpunt het gaat, het gaat naar een afhaalpunt die hij op de route meekrijgt.Moneyman schreef: ↑07 dec 2024 14:22Dat mag jou beeld zijn, maar de wereld is breder dan jouw ervaring. In de praktijk is het wel degelijk ook de bezorger die een ander pakketpunt kiest. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat hij op beide pakketpunten pakketjes kwijt moet, en dan voor de snelheid/ gemak kiest.
Je maakt er nu een discussie over in of uit de wijk van, maar dat is totaal niet relevant. Waar het wél om gaat, is of er een ander afhaalpunt wordt gekozen dan aangegeven.
En ja, dat gebeurt, en ja, dat bepaalt de bezorger zelf.
-
- Berichten: 12876
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Er zijn meerdere opties. Zo lang de zending nog op het depot ligt zal het in de meeste gevallen ook naar het juiste afhaalpunt gebracht gaan worden. Zodra het pakket gesorteerd klaar ligt om geladen te worden voor bezorging ligt het aan de drukte wat er gebeurd. Op rustige momenten gaat de zending gaat in de bus mee en komt op het eind van de rit weer op het depot om opnieuw het sorteerproces in te gaan om de volgende dag bij het juiste afleverpunt afgegeven te worden. Het kan ook zijn dat er bij het laden al een melding komt bij het scannen en het pakket direct weer op de lopende band gaat. Bij drukte word het pakket diezelfde dag nog afgegeven bij een afhaalpunt op de route. Immers was die route al gemaakt en is er geen capaciteit om opnieuw het sorteerproces in te gaan.ZeerPrivé schreef: ↑07 dec 2024 20:19Hoezo dat is policy? Tegenwoordig kan je in de app aangeven bij welk pakketpunt je het afgeleverd wilt hebben. Als ik A opgeef, moet het op A afgeleverd worden en niet op punt Z. Als Postnl zich niets aantrekt van jouw keuze, hadden ze dat net zo goed achterwege kunnen laten.
Dat kunnen de meeste bezorgdiensten niet meer garanderen. Het is afhankelijk van drukte, formaat en hoeveelheid.
Nee, u brak in in een discussie over een bezorger die zou bepalen waar hij met 100 pakketten heen zou gaan. Wat later aangevuld werd met dat de bezorger dit niet besliste, maar de bezorgdienst. U meent daarop te moeten reageren (waarom überhaupt?). Heeft u enig idee uit hoeveel pakketten een rit bestaat? Er is een groot verschil tussen een bus vol pakketten zomaar op een willekeurig afleverpunt droppen (daar waar ik op reageerde) om snel klaar te zijn en overgebleven pakketten van een rit die naar een afhaalpunt op de route gaan (waar u het ineens zo nodig over moest gaan hebben maar waar het niet over ging).
Als u niet weet waar het over gaat, bemoei u er dan eens niet mee. Scheelt zoveel ontspoorde topics.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Weer even terug naar waar het om ging
Ik kreeg gewoon een mail dat het pakket daar al bezorgd was,niet van niet thuis,of naar welk afhaalpunt
Dus ik kon helemaal geen keuze maken
En het lag NIET aan de bezorger,die is helemaal niet hier geweest
Wegens drukte is uw pakket daar afgeleverd,dus helemaal geen keuze
Ik kreeg gewoon een mail dat het pakket daar al bezorgd was,niet van niet thuis,of naar welk afhaalpunt
Dus ik kon helemaal geen keuze maken
En het lag NIET aan de bezorger,die is helemaal niet hier geweest
Wegens drukte is uw pakket daar afgeleverd,dus helemaal geen keuze
-
- Berichten: 12876
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Als u de PostNL app hebt, dan staan daar alle gegevens in. Echter enkel als de bestelling met hetzelfde mailadres is gebeurd als die gekoppeld is aan het PostNL account. Als een zending is aangemaakt krijg je dat daar te zien en zodra het pakket in het sorteerproces zit komt er een tijdsindicatie en kan je zaken aanpassen.wikop schreef: ↑08 dec 2024 08:44Weer even terug naar waar het om ging
Ik kreeg gewoon een mail dat het pakket daar al bezorgd was,niet van niet thuis,of naar welk afhaalpunt
Dus ik kon helemaal geen keuze maken
En het lag NIET aan de bezorger,die is helemaal niet hier geweest
Wegens drukte is uw pakket daar afgeleverd,dus helemaal geen keuze
Maar waar het in uw geval op lijkt is de afspraak tussen de Franse verkoper en Franse pakketdienst en de Franse en de Nederlandse pakketdienst. Er zijn verschillende afspraken mogelijk. Niet bij de buren bezorgen, direct naar een afhaalpunt vanwege ID controle, mag thuis aangeboden worden of op een afhaalpunt, enz.
Het gaat er dus om welke voorwaarden met de verkoper afgesproken zijn. En daar moet de verkoper zich aan houden. Als in de overeenkomst staat enkel aan huis bezorgen, dan moet u bij de verkoper gaan reclameren dat dat niet gebeurd is.
Nu kan het zijn dat PostNL op eigen houtje besloten heeft niet te bezorgen, het kan zijn dat de Franse pakketdienst niet de juiste gegevens heeft doorgegeven aan PostNL, maar ook dat de verkoper geen afspraken heeft gemaakt met de pakketdienst. Gezien de geschreven tekst op de doos schat ik in dat het om het laatste zou gaan. Waarom zou je het anders op de doos schrijven?
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Het kan ook zijn, dat het er op geschreven wordt, om met zekerheid te krijgen dat ook op het adres geleverd wordt.
wikop
vindt dit leuk
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
En dit is nu juist wat vaak spaak loopt, de klant van PostNL is niet degene waarbij bezorgt gaat worden, maar de webwinkel of andere verzendende partij. Dit gaf ik een paar pagina's geleden ook al aan, klagen over de bezorging helpt niet echt. Als jij als klant van een webshop iets afspreekt over de bezorging en dat gaat mis, moet je niet bij / over PostNL / DHL / UPS of andere bezorger gaan klagen, maar bij / over de webshop, die blijkbaar niet dezelfde afspraken maakt met zijn vervoerder als dat die met de klant maakt. Die webshop heeft immers de verantwoordelijkheid naar jou toe om de afspraken gemaakt tussen jullie na te komen. De bezorgdienst is geen partij voor de ontvanger, de ontvanger heeft daar immers geen overeenkomst mee.Consumenneke schreef: ↑08 dec 2024 01:06
De macht lag altijd al bij de klant. Die stemt met zijn bestedingen en kiest voor een partij die gratis bezorgt. Noemen we marktwerking. Dat veroorzaakt allerlei ongewenste neveneffecten. De enige die daar wat aan kan doen is de overheid, door bv gratis bezorging te verbieden en eisen te gaan stellen aan bezorging.
'Gratis bezorging' is dan ook niet gratis, PostNL zal dat werk immers niet voor niets doen voor hun klant. Het betekent simpelweg dat de webwinkel die kosten verdisconteert in de productprijs in plaats van direct aan te slaan.
Verder worden er al eisen gesteld aan bezorging, de overheid houd die eisen echter bewust laag zodat post en pakket bezorging in heel Nederland betaalbaar blijft. Neemt niet weg dat dit mogelijk averechts werkt, zoals ik eerder al aangaf, misschien is het wel te betaalbaar op het moment.
Laatst gewijzigd door Cro op 08 dec 2024 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Dat soort zaken werkt niet (meer), amper een bezorger die zoiets nog leest. Tegenwoordig zitten dat soort afspraken in de overeenkomst overal in de barcodes verwerkt en moeten dus naar voren komen bij het uitscannen. Denk aan niet bij de buren leveren, handtekening verplicht, alleen 18 jaar en ouder en meer van dat soort opties die de verzender kan selecteren, mits deze er ook maar voor betaald.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Bij de meeste bedrijven staat dan ook nog zoiets als dit in de algemene voorwaarden:
'Levering gebeurt op het adres dat u aan ons heeft doorgegeven. Als de bezorging is vertraagd, of als een bestelling of dienst niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt u hiervan zo spoedig mogelijk bericht.'
'Levering gebeurt op het adres dat u aan ons heeft doorgegeven. Als de bezorging is vertraagd, of als een bestelling of dienst niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt u hiervan zo spoedig mogelijk bericht.'
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Als je even nadenkt over de complexiteit van webshoppen is het een wonder dat het nog zo vaak wel goed gaat.
Ik bestel regelmatig in verre buitenlanden en meestal kan ik vanaf het moment van bestel/betaal het logistieke traject volgen tot aan mijn voordeur of het afhaalpunt. Ik kies vaak voor een afhaalpunt, want dat is voor de bezorger en mezelf gemakkelijker.
Onlangs nog een gebruikt autoonderdeel dat van een Spaanse autosloper naar mij gestuurd werd. Bleef op een PostNL sorteercentrum hangen. Contact opgenomen met de marktplaats (gespecialiseerd in tweedehands auto-onderdelen), maar ook FedEx, THT en PostNL. Daar speelt namelijk een overname, met als gevolgd dat de klant-contactcentra gaan afschuiven. Letterlijk van het kastje naar de muur, terwijl ik kon zien dat mijn bestelling op 10 kilometer afstand lag.
Tja, die last mile...
Uiteindelijk heb ik de marktplaats aansprakelijk gesteld en die heeft op grond van Europese regels de hele bestelling vergoed. Terwijl we allebei konden zien dat PostNL het pakje kwijt was.
Ik bestel regelmatig in verre buitenlanden en meestal kan ik vanaf het moment van bestel/betaal het logistieke traject volgen tot aan mijn voordeur of het afhaalpunt. Ik kies vaak voor een afhaalpunt, want dat is voor de bezorger en mezelf gemakkelijker.
Onlangs nog een gebruikt autoonderdeel dat van een Spaanse autosloper naar mij gestuurd werd. Bleef op een PostNL sorteercentrum hangen. Contact opgenomen met de marktplaats (gespecialiseerd in tweedehands auto-onderdelen), maar ook FedEx, THT en PostNL. Daar speelt namelijk een overname, met als gevolgd dat de klant-contactcentra gaan afschuiven. Letterlijk van het kastje naar de muur, terwijl ik kon zien dat mijn bestelling op 10 kilometer afstand lag.
Tja, die last mile...
Uiteindelijk heb ik de marktplaats aansprakelijk gesteld en die heeft op grond van Europese regels de hele bestelling vergoed. Terwijl we allebei konden zien dat PostNL het pakje kwijt was.
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Uw waarneming klopt, maar is desondanks niet juist. Het gratis bezorgen en gratis terugsturen is vele jaren geleden een concurrentiefactor geworden dankzij de online schoenenwinkel Zappos die actief bevorderde dat klanten verschillende paarjes bestelden om thuis te proberen. Dat is in Europa gekopieerd door Zalando.
Omdat de overheid deze krankzinnige mallemolen niet verboden heeft, zijn alle webwinkels dat ook gaan doen. Met als gevolg dat de ene na de andere failliet gaat. Alleen die webwinkels met de rijkste aandeelhouders blijven over.
Niet alleen webwinkels gaan failliet, ook vrijwel alle gewone winkelketens kunnen daar niet tegenop.
Aan het einde van de rit zijn alleen en Jeff Bezos, de Samwer broeders (Berlijn) en een paar miljardairs in China/Indonesië over en is de hele infrastructuur in Noord-Amerika en Europa waardoor elk dorp en elke wijk zijn eigen winkels had vernietigd.
Dat ligt aan de klant die gratis bezorgen wel handig vond. De consument. Aan jou dus!
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Wat is er niet juist aan mijn waarneming dan? De consument is niet de klant van PostNL, maar van de webwinkel.
Niets uit jouw verdere post laat zien dat dit anders zou zijn.
Hoe de webwinkels met elkaar concurreren is een heel andere discussie dan waar de verantwoordelijkheden liggen van de webwinkels om na te komen wat ze met hun klant, de consument afgesproken hebben.
Dat gratis verzenden een lokkertje is klopt uiteraard, maar ook dat heeft geen invloed op waar de verantwoordelijkheden in het verzend proces wel of niet liggen. Net als het gegeven dan 'Gratis verzenden' niet betekent dat er niet voor de zending betaald wordt.
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Volgens mij zijn wij het 99% met elkaar eens.
Natuurlijk heeft u gelijk dat niet de consument maar de webwinkel opdrachtgever is van de bezorging. De webwinkel is echter op zijn beurt de consument van dienst en die consument heeft ondertussen verwachtingen die op gespannen voet staan met de realiteit en een maatschappelijk verantwoorde kringloop.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Ons vaste afhaalpunt komt niet altijd tevoorschijn bij een bestelling. De reden: ze hebben een maximum aantal pakketten, dat ze per dag kunnen verwerken. Zijn er te veel mensen in de buurt, die al voor dit afhaalpunt hebben gekozen, dan verdwijnt het uit de lijst.wikop schreef: ↑05 dec 2024 09:55Ik ben laaiend,je betaald extra voor een pakje te laten bezorgen
En dan krijg je een mail dat door de grote drukte heb pakje is afgeleverd bij een afhaalpunt
Waarom menen ze dat ik online bestel?
Omdat ik niet meer mobiel ben
Het afhaalpunt ,daar ligt een trap voor,die kan ik niet meer op
Ben ik nog afhankelijk van anderen om dat op te halen
De beste oplossing blijft een briefje voor de bezorger: 'draai je om, kijk naar links en daar staat onze pakketbus / container / doos voor pakjes en pakketten'
Is het ook niet. Bij PostNL ligt dat vooral aan verliezen op de postbezorging en de snelle stijging van de loonkosten: het minimumloon is in een paar jaar tijd stevig omhoog gegaan en heeft het loongebouw in de eigen CAO's zelfs ingehaald. (Lees: iedereen krijgt minimumloon, omdat het hoger is, dan de hoogste schaal/trede in de CAO).Cro schreef: ↑06 dec 2024 10:31Kijkende naar 2023 zie je bijvoorbeeld een omzet van bijna 3.2 miljard met een magere 52 miljoen winst uiteindelijk.
Kijk je naar 2024 zie je in kwartaal 1 een omzet van 765 miljoen en 6 miljoen verlies, in kwartaal 2 een omzet van 795 miljoen en 14 miljoen winst en voor kwartaal 3 756 miljoen omzet en 19 miljoen verlies.
[...] maar ik vind de winst in verhouding tot de omzet eigenlijk echt veel te laag om van een gezond bedrijf te spreken.
Gezond rendement van 4% betekent bij een omzet van 3,756 miljard tenminste 150 miljoen winst. Een verlies van 19 miljoen betekent, dat PostNL aan het overleven is.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Gaarne reageren die direct betrekking hebben op het onderwerp. Een discussie over een discussie is onwenselijk.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Die "beste" oplossing komt wel met één groot nadeel: je kan de verkoper niet aanspreken als het pakket daar niet is.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Ondertussen zijn we weer een aantal dagen verder
En heb ik contact gehad weer met de webwinkel,en met post.nl
Het is dus post,nl die de fout is ingegaan,op het verzned bewijs staat duidelijk ,aan huis leveren
Plus dat er voor getekend moest worden,is ook niet gebeurd
De webwinkel gaat er achter aan
Ze boden me zelfs een terugetaling van 10 % aan
Wat ik geweigerd heb,want zij hebben niks fout gedaan
En heb ik contact gehad weer met de webwinkel,en met post.nl
Het is dus post,nl die de fout is ingegaan,op het verzned bewijs staat duidelijk ,aan huis leveren
Plus dat er voor getekend moest worden,is ook niet gebeurd
De webwinkel gaat er achter aan
Ze boden me zelfs een terugetaling van 10 % aan
Wat ik geweigerd heb,want zij hebben niks fout gedaan
alfatrion
, witte angora
en Erthanax
vinden dit leuk
-
- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
wikop schreef: ↑09 dec 2024 12:14Ondertussen zijn we weer een aantal dagen verder
En heb ik contact gehad weer met de webwinkel,en met post.nl
Het is dus post,nl die de fout is ingegaan,op het verzned bewijs staat duidelijk ,aan huis leveren
Plus dat er voor getekend moest worden,is ook niet gebeurd
De webwinkel gaat er achter aan
Ze boden me zelfs een terugetaling van 10 % aan
Wat ik geweigerd heb,want zij hebben niks fout gedaan
Ik denk dat Postnl weinig boodschap heeft aan handgeschreven opdrachten op pakketjes. Dat is niet werkbaar namelijk en ik weet wel zeker dat je geen enkel recht daar aan kan ontlenen.
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Als op het verzendbewijs staat "aan huis leveren", dan suggereert dat toch wel degelijk dat die opdracht in het systeem terecht is gekomen (en dus niet alleen een handgeschreven opdracht op het pakketje was). Daar zou je dan, desgewenst, wel degelijk rechten aan kunnen ontlenen. Als verzender dan