Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Consumenneke
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
06 dec 2024 22:39
Concreet voorbeeld uit jouw hoek: een (groot/ zwaar) pakket wat in de Keizerstraat in Scheveningen bezorgd moest worden, zou afgegeven worden bij een pakketpunt in diezelfde Keizerstraat omdat er niemand op het adres aanwezig zou zijn. Waar werd het bezorgd? Bij het pakketpunt in de Promenade aan de Boulevard (de welbekende toko/ supermarkt aldaar). Juist, waar je dus niet kunt komen met de auto…
Die bezorger heeft het daar met de bakfiets gebracht. :lol:

Maar zo werkt het in Den Haag. Bij ons in Overijssel worden alle pakketjes op het juiste adres bezorgd. Dat is toch een iets andere mentaliteit. Mensen zijn niet zo gehaast en nog aardig voor elkander.

NeoDutchio
Berichten: 12835
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
06 dec 2024 21:59
Zogenaamd dan omdat het gekozen Postnl punt vol is, maar de werkelijkheid is dat de bezorger het liever aflevert op een pakketpunt waar hij 100 pakketten tegelijk kan afleveren i.p.v. een paar pakketten op het gekozen afhaalpunt.
Het is niet de bezorger die bepaald waar iets afgeleverd word. Zal ook vreemd zijn trouwens, een bezorger die uit zijn wijk weg gaat om op een heel andere plek te gaan dumpen.
De werkelijke reden is dat of de rit al vol zit of door welke omstandigheid ook komt te vervallen en een andere chauffeur deze spullen meeneemt en in zijn wijk kwijt moet.

rwolters
Berichten: 2003
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
07 dec 2024 08:37
ZeerPrivé schreef:
06 dec 2024 21:59
Zogenaamd dan omdat het gekozen Postnl punt vol is, maar de werkelijkheid is dat de bezorger het liever aflevert op een pakketpunt waar hij 100 pakketten tegelijk kan afleveren i.p.v. een paar pakketten op het gekozen afhaalpunt.
Het is niet de bezorger die bepaald waar iets afgeleverd word. Zal ook vreemd zijn trouwens, een bezorger die uit zijn wijk weg gaat om op een heel andere plek te gaan dumpen.
De werkelijke reden is dat of de rit al vol zit of door welke omstandigheid ook komt te vervallen en een andere chauffeur deze spullen meeneemt en in zijn wijk kwijt moet.
Bezorger moet je in deze context denk ik wat breder zien. Als in het bedrijf en niet de persoon in het busje.

Nijogeth
Berichten: 10939
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
06 dec 2024 21:59
Precies. Zogenaamd dan omdat het gekozen Postnl punt vol is, maar de werkelijkheid is dat de bezorger het liever aflevert op een pakketpunt waar hij 100 pakketten tegelijk kan afleveren i.p.v. een paar pakketten op het gekozen afhaalpunt.
Slechte ervaring mee. Mijn pakket werd afgeleverd bij een ander pakketpunt in plaats van in de automaat. Alleen was dat pakketpunt allen op dinsdag tm vrijdag van 13.00-17.00 open. Moest ik mijn moeder sturen om een pakketje op te halen. Week erop gebeurde het weer. Werd weer de automaat overgeslagen.

Moneyman
Berichten: 31849
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
07 dec 2024 08:37
ZeerPrivé schreef:
06 dec 2024 21:59
Zogenaamd dan omdat het gekozen Postnl punt vol is, maar de werkelijkheid is dat de bezorger het liever aflevert op een pakketpunt waar hij 100 pakketten tegelijk kan afleveren i.p.v. een paar pakketten op het gekozen afhaalpunt.
Het is niet de bezorger die bepaald waar iets afgeleverd word. Zal ook vreemd zijn trouwens, een bezorger die uit zijn wijk weg gaat om op een heel andere plek te gaan dumpen.
De werkelijke reden is dat of de rit al vol zit of door welke omstandigheid ook komt te vervallen en een andere chauffeur deze spullen meeneemt en in zijn wijk kwijt moet.
Dat mag jou beeld zijn, maar de wereld is breder dan jouw ervaring. In de praktijk is het wel degelijk ook de bezorger die een ander pakketpunt kiest. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat hij op beide pakketpunten pakketjes kwijt moet, en dan voor de snelheid/ gemak kiest.

Je generieke statement is dus simpelweg onjuist.

Speedy123
Berichten: 2074
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Sinds de Corona crisis laat ik wekelijks de boodschappen bezorgen door AH. Het bijzondere is, ze worden altijd bezorgd!

Tegenslag onderweg, drukte rond de kerst, het maakt de AH bezorger niet uit, krijg altijd mijn boodschappen gewoon aan de deur bezorgd en meestal op de afgesproken tijd..

Nimmer worden ze gedropt bij een AH winkel om alsnog zelf af te halen.

NeoDutchio
Berichten: 12835
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
07 dec 2024 14:22
Dat mag jou beeld zijn, maar de wereld is breder dan jouw ervaring. In de praktijk is het wel degelijk ook de bezorger die een ander pakketpunt kiest. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat hij op beide pakketpunten pakketjes kwijt moet, en dan voor de snelheid/ gemak kiest.
Mijn beeld is de praktijk. Sterker, het komt vanuit PostNL zelf. Een postbezorger blijft in zijn eigen wijk. En in die wijk word het afgeleverd. Zo ook in uw voorbeeld, rondom de Keizerstraat zijn 8 PostNL punten. Er is in dat geval netjes afgeleverd binnen de wijk op een locatie die op de route van de chauffeur ligt. De chauffeur bepaalt in deze niet naar welk afhaalpunt het gaat, het gaat naar een afhaalpunt die hij op de route meekrijgt.

Moneyman
Berichten: 31849
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
07 dec 2024 16:15
Moneyman schreef:
07 dec 2024 14:22
Dat mag jou beeld zijn, maar de wereld is breder dan jouw ervaring. In de praktijk is het wel degelijk ook de bezorger die een ander pakketpunt kiest. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat hij op beide pakketpunten pakketjes kwijt moet, en dan voor de snelheid/ gemak kiest.
Mijn beeld is de praktijk. Sterker, het komt vanuit PostNL zelf. Een postbezorger blijft in zijn eigen wijk. En in die wijk word het afgeleverd. Zo ook in uw voorbeeld, rondom de Keizerstraat zijn 8 PostNL punten. Er is in dat geval netjes afgeleverd binnen de wijk op een locatie die op de route van de chauffeur ligt. De chauffeur bepaalt in deze niet naar welk afhaalpunt het gaat, het gaat naar een afhaalpunt die hij op de route meekrijgt.
Jouw beeld is niet "de praktijk". jouw beeld is slechts "een deel van de praktijk".

Je maakt er nu een discussie over in of uit de wijk van, maar dat is totaal niet relevant. Waar het wél om gaat, is of er een ander afhaalpunt wordt gekozen dan aangegeven.

En ja, dat gebeurt, en ja, dat bepaalt de bezorger zelf.

ZeerPrivé
Berichten: 6549
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een bezorger rijdt een vooraf aangegeven route. Die route maakt hij niet zelf, die word gemaakt aan de hand van de stops die hij heeft. En op die route kunnen verschillende PostNL punten zitten. De chauffeur gaat niet zelf op zoek een een willekeurig PostNL punt, deze gaat naar de dichtstbijzijnde op zijn route. Dat is niet zijn keuze, dat is policy. Hij kiest ook niet zomaar een PostNL punt, hij neemt die die op zijn route zit.
Hoezo dat is policy? Tegenwoordig kan je in de app aangeven bij welk pakketpunt je het afgeleverd wilt hebben. Als ik A opgeef, moet het op A afgeleverd worden en niet op punt Z. Als Postnl zich niets aantrekt van jouw keuze, hadden ze dat net zo goed achterwege kunnen laten.

Voorheen was het trouwens 'het dichtstbijzijnde pakketpunt', als ik op A woon, dan is Z 10 km verderop niet mijn dichtstbijzijnde punt.

NeoDutchio
Berichten: 12835
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
07 dec 2024 20:19
Hoezo dat is policy? Tegenwoordig kan je in de app aangeven bij welk pakketpunt je het afgeleverd wilt hebben. Als ik A opgeef, moet het op A afgeleverd worden en niet op punt Z. Als Postnl zich niets aantrekt van jouw keuze, hadden ze dat net zo goed achterwege kunnen laten.
Er zijn meerdere opties. Zo lang de zending nog op het depot ligt zal het in de meeste gevallen ook naar het juiste afhaalpunt gebracht gaan worden. Zodra het pakket gesorteerd klaar ligt om geladen te worden voor bezorging ligt het aan de drukte wat er gebeurd. Op rustige momenten gaat de zending gaat in de bus mee en komt op het eind van de rit weer op het depot om opnieuw het sorteerproces in te gaan om de volgende dag bij het juiste afleverpunt afgegeven te worden. Het kan ook zijn dat er bij het laden al een melding komt bij het scannen en het pakket direct weer op de lopende band gaat. Bij drukte word het pakket diezelfde dag nog afgegeven bij een afhaalpunt op de route. Immers was die route al gemaakt en is er geen capaciteit om opnieuw het sorteerproces in te gaan.
ZeerPrivé schreef:
07 dec 2024 20:19
Voorheen was het trouwens 'het dichtstbijzijnde pakketpunt', als ik op A woon, dan is Z 10 km verderop niet mijn dichtstbijzijnde punt.
Dat kunnen de meeste bezorgdiensten niet meer garanderen. Het is afhankelijk van drukte, formaat en hoeveelheid.
Moneyman schreef:
07 dec 2024 21:15
Je probeert dus iets te weerleggen, maar bevestigt daarbij exact wat al aangegeven werd.
Nee, u brak in in een discussie over een bezorger die zou bepalen waar hij met 100 pakketten heen zou gaan. Wat later aangevuld werd met dat de bezorger dit niet besliste, maar de bezorgdienst. U meent daarop te moeten reageren (waarom überhaupt?). Heeft u enig idee uit hoeveel pakketten een rit bestaat? Er is een groot verschil tussen een bus vol pakketten zomaar op een willekeurig afleverpunt droppen (daar waar ik op reageerde) om snel klaar te zijn en overgebleven pakketten van een rit die naar een afhaalpunt op de route gaan (waar u het ineens zo nodig over moest gaan hebben maar waar het niet over ging).
Als u niet weet waar het over gaat, bemoei u er dan eens niet mee. Scheelt zoveel ontspoorde topics.

wikop
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 jun 2024 11:41

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door wikop »

Weer even terug naar waar het om ging
Ik kreeg gewoon een mail dat het pakket daar al bezorgd was,niet van niet thuis,of naar welk afhaalpunt
Dus ik kon helemaal geen keuze maken
En het lag NIET aan de bezorger,die is helemaal niet hier geweest
Wegens drukte is uw pakket daar afgeleverd,dus helemaal geen keuze

NeoDutchio
Berichten: 12835
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

wikop schreef:
08 dec 2024 08:44
Weer even terug naar waar het om ging
Ik kreeg gewoon een mail dat het pakket daar al bezorgd was,niet van niet thuis,of naar welk afhaalpunt
Dus ik kon helemaal geen keuze maken
En het lag NIET aan de bezorger,die is helemaal niet hier geweest
Wegens drukte is uw pakket daar afgeleverd,dus helemaal geen keuze
Als u de PostNL app hebt, dan staan daar alle gegevens in. Echter enkel als de bestelling met hetzelfde mailadres is gebeurd als die gekoppeld is aan het PostNL account. Als een zending is aangemaakt krijg je dat daar te zien en zodra het pakket in het sorteerproces zit komt er een tijdsindicatie en kan je zaken aanpassen.
Maar waar het in uw geval op lijkt is de afspraak tussen de Franse verkoper en Franse pakketdienst en de Franse en de Nederlandse pakketdienst. Er zijn verschillende afspraken mogelijk. Niet bij de buren bezorgen, direct naar een afhaalpunt vanwege ID controle, mag thuis aangeboden worden of op een afhaalpunt, enz.
Het gaat er dus om welke voorwaarden met de verkoper afgesproken zijn. En daar moet de verkoper zich aan houden. Als in de overeenkomst staat enkel aan huis bezorgen, dan moet u bij de verkoper gaan reclameren dat dat niet gebeurd is.
Nu kan het zijn dat PostNL op eigen houtje besloten heeft niet te bezorgen, het kan zijn dat de Franse pakketdienst niet de juiste gegevens heeft doorgegeven aan PostNL, maar ook dat de verkoper geen afspraken heeft gemaakt met de pakketdienst. Gezien de geschreven tekst op de doos schat ik in dat het om het laatste zou gaan. Waarom zou je het anders op de doos schrijven?

Onkruid71
Berichten: 3154
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het kan ook zijn, dat het er op geschreven wordt, om met zekerheid te krijgen dat ook op het adres geleverd wordt.

Cro
Berichten: 2214
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Cro »

Consumenneke schreef:
08 dec 2024 01:06


De macht lag altijd al bij de klant. Die stemt met zijn bestedingen en kiest voor een partij die gratis bezorgt. Noemen we marktwerking. Dat veroorzaakt allerlei ongewenste neveneffecten. De enige die daar wat aan kan doen is de overheid, door bv gratis bezorging te verbieden en eisen te gaan stellen aan bezorging.
En dit is nu juist wat vaak spaak loopt, de klant van PostNL is niet degene waarbij bezorgt gaat worden, maar de webwinkel of andere verzendende partij. Dit gaf ik een paar pagina's geleden ook al aan, klagen over de bezorging helpt niet echt. Als jij als klant van een webshop iets afspreekt over de bezorging en dat gaat mis, moet je niet bij / over PostNL / DHL / UPS of andere bezorger gaan klagen, maar bij / over de webshop, die blijkbaar niet dezelfde afspraken maakt met zijn vervoerder als dat die met de klant maakt. Die webshop heeft immers de verantwoordelijkheid naar jou toe om de afspraken gemaakt tussen jullie na te komen. De bezorgdienst is geen partij voor de ontvanger, de ontvanger heeft daar immers geen overeenkomst mee.

'Gratis bezorging' is dan ook niet gratis, PostNL zal dat werk immers niet voor niets doen voor hun klant. Het betekent simpelweg dat de webwinkel die kosten verdisconteert in de productprijs in plaats van direct aan te slaan.

Verder worden er al eisen gesteld aan bezorging, de overheid houd die eisen echter bewust laag zodat post en pakket bezorging in heel Nederland betaalbaar blijft. Neemt niet weg dat dit mogelijk averechts werkt, zoals ik eerder al aangaf, misschien is het wel te betaalbaar op het moment.
Laatst gewijzigd door Cro op 08 dec 2024 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2214
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Cro »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2024 09:24
Het kan ook zijn, dat het er op geschreven wordt, om met zekerheid te krijgen dat ook op het adres geleverd wordt.
Dat soort zaken werkt niet (meer), amper een bezorger die zoiets nog leest. Tegenwoordig zitten dat soort afspraken in de overeenkomst overal in de barcodes verwerkt en moeten dus naar voren komen bij het uitscannen. Denk aan niet bij de buren leveren, handtekening verplicht, alleen 18 jaar en ouder en meer van dat soort opties die de verzender kan selecteren, mits deze er ook maar voor betaald.

Nijogeth
Berichten: 10939
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij de meeste bedrijven staat dan ook nog zoiets als dit in de algemene voorwaarden:
'Levering gebeurt op het adres dat u aan ons heeft doorgegeven. Als de bezorging is vertraagd, of als een bestelling of dienst niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt u hiervan zo spoedig mogelijk bericht.'

Consumenneke
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Als je even nadenkt over de complexiteit van webshoppen is het een wonder :shock: dat het nog zo vaak wel goed gaat.

Ik bestel regelmatig in verre buitenlanden en meestal kan ik vanaf het moment van bestel/betaal het logistieke traject volgen tot aan mijn voordeur of het afhaalpunt. Ik kies vaak voor een afhaalpunt, want dat is voor de bezorger en mezelf gemakkelijker.

Onlangs nog een gebruikt autoonderdeel dat van een Spaanse autosloper naar mij gestuurd werd. Bleef op een PostNL sorteercentrum hangen. Contact opgenomen met de marktplaats (gespecialiseerd in tweedehands auto-onderdelen), maar ook FedEx, THT en PostNL. Daar speelt namelijk een overname, met als gevolgd dat de klant-contactcentra gaan afschuiven. Letterlijk van het kastje naar de muur, terwijl ik kon zien dat mijn bestelling op 10 kilometer afstand lag.

Tja, die last mile...

Uiteindelijk heb ik de marktplaats aansprakelijk gesteld en die heeft op grond van Europese regels de hele bestelling vergoed. Terwijl we allebei konden zien dat PostNL :oops: het pakje kwijt was.

Consumenneke
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Cro schreef:
08 dec 2024 10:08
En dit is nu juist wat vaak spaak loopt, de klant van PostNL is niet degene waarbij bezorgt gaat worden, maar de webwinkel of andere verzendende partij.
Uw waarneming klopt, maar is desondanks niet juist. Het gratis bezorgen en gratis terugsturen is vele jaren geleden een concurrentiefactor geworden dankzij de online schoenenwinkel Zappos die actief bevorderde dat klanten verschillende paarjes bestelden om thuis te proberen. Dat is in Europa gekopieerd door Zalando.

Omdat de overheid deze krankzinnige mallemolen niet verboden heeft, zijn alle webwinkels dat ook gaan doen. Met als gevolg dat de ene na de andere failliet gaat. Alleen die webwinkels met de rijkste aandeelhouders blijven over.

Niet alleen webwinkels gaan failliet, ook vrijwel alle gewone winkelketens kunnen daar niet tegenop.

Aan het einde van de rit zijn alleen en Jeff Bezos, de Samwer broeders (Berlijn) en een paar miljardairs in China/Indonesië over en is de hele infrastructuur in Noord-Amerika en Europa waardoor elk dorp en elke wijk zijn eigen winkels had vernietigd.

Dat ligt aan de klant die gratis bezorgen wel handig vond. De consument. Aan jou dus!

Cro
Berichten: 2214
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Cro »

Consumenneke schreef:
08 dec 2024 22:26
Cro schreef:
08 dec 2024 10:08
En dit is nu juist wat vaak spaak loopt, de klant van PostNL is niet degene waarbij bezorgt gaat worden, maar de webwinkel of andere verzendende partij.
Uw waarneming klopt, maar is desondanks niet juist.
Wat is er niet juist aan mijn waarneming dan? De consument is niet de klant van PostNL, maar van de webwinkel.

Niets uit jouw verdere post laat zien dat dit anders zou zijn.

Hoe de webwinkels met elkaar concurreren is een heel andere discussie dan waar de verantwoordelijkheden liggen van de webwinkels om na te komen wat ze met hun klant, de consument afgesproken hebben.

Dat gratis verzenden een lokkertje is klopt uiteraard, maar ook dat heeft geen invloed op waar de verantwoordelijkheden in het verzend proces wel of niet liggen. Net als het gegeven dan 'Gratis verzenden' niet betekent dat er niet voor de zending betaald wordt.

Consumenneke
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Cro schreef:
08 dec 2024 23:39
Niets uit jouw verdere post laat zien dat dit anders zou zijn.
Volgens mij zijn wij het 99% met elkaar eens.

Natuurlijk heeft u gelijk dat niet de consument maar de webwinkel opdrachtgever is van de bezorging. De webwinkel is echter op zijn beurt de consument van dienst en die consument heeft ondertussen verwachtingen die op gespannen voet staan met de realiteit en een maatschappelijk verantwoorde kringloop.

Plaats reactie