Levenslang bij TomTom is de levensduur van de navigatie. En dan berekend vanaf de lanceerdatum en niet de aanschafdatum. In de tijd dat ik dergelijke systemen verkocht stond er toen 7 jaar voor.
Als dat het is, dan is dat misleiding.
Dat hangt wel af van wat er gecommuniceerd wordt. Als duidelijk is dat “levenslang” de levensduur van het apparaat is, lijkt mij dat voldoende. Bij NeoDutchio was dat blijkbaar duidelijk aangegeven, hoe dat bij TS was vertelt het verhaal niet.
De vraag is natuurlijk wat een gemiddeld geïnformeerd consument onder “ levenslang” mag verstaan. In ieder geval niet dat dat eindeloos begrip is
In die zin ontbreekt de rol van het mobiele netwerk hierin, communicatie had weldegelijk duidelijker kunnen zijn.
Eens, maar ook slechter. Ik vind het netjes dat TS hierover wordt geïnformeerd.
Dat dus. Duidelijker kan altijd, maar hoeft niet. De belangrijkste boodschap wordt expliciet overgebracht. Als iemand meer wil weten, kan je ook vragen stellen in plaat van in de verwijtmodus te schieten.
Hou er ook rekening mee dat het geen dat lifetime beloofd is, hier blijkbaar niet stopt.
Ze hebben immers, in ieder geval voor zover ik nu kan zien, niet beloofd dat de ingebouwde simkaart levenslang ondersteund zou worden, enkel dat de gebruiker lifetime updates krijgt voor kaarten, verkeer en flitsers tijdens de technische levensduur van het apparaat.
Wat lijkt te stoppen is de werking van de interne simkaart, echter kunnen de kaarten voor zover ik hier nu kan na gaan gewoon nog altijd via wifi ge-update worden, net zoals voorheen. Flitsers en verkeer blijven ook gewoon live te updaten tijdens het rijden, alleen moet je nu de unit koppelen aan je telefoon, omdat dus de ingebouwde sim het straks niet meer doet.
Wanneer een verkoper of producent niet meer aan te spreken is door bijvoorbeeld een faillissement of v.o.w. dan houdt het op, maar anders is levenslang gewoon levenslang. En wanneer niet aangegeven is wat levenslang precies inhoudt geldt de voor de consument gunstigste optie.
Levenslang is een nutteloze term zo lang niet duidelijk is waar dat op terugvalt. Kan zomaar over de levensduur van de service zijn. Zolang die bestaat kan je er gebruik van maken, dus het hele leven van die service lang. Zodra ze er mee stoppen, dan is het voorbij.
Levenslang bij TomTom is de levensduur van de navigatie. En dan berekend vanaf de lanceerdatum en niet de aanschafdatum. In de tijd dat ik dergelijke systemen verkocht stond er toen 7 jaar voor.
Als dat het is, dan is dat misleiding.
Dat hangt wel af van wat er gecommuniceerd wordt. Als duidelijk is dat “levenslang” de levensduur van het apparaat is, lijkt mij dat voldoende.
Op die manier heeft dan elk apparaat levenslange ondersteuning. Wat het een loze kreet maakt
Levenslang bij TomTom is de levensduur van de navigatie. En dan berekend vanaf de lanceerdatum en niet de aanschafdatum. In de tijd dat ik dergelijke systemen verkocht stond er toen 7 jaar voor.
Als dat het is, dan is dat misleiding.
Dat hangt wel af van wat er gecommuniceerd wordt. Als duidelijk is dat “levenslang” de levensduur van het apparaat is, lijkt mij dat voldoende. Bij NeoDutchio was dat blijkbaar duidelijk aangegeven, hoe dat bij TS was vertelt het verhaal niet.
NeoDutchio geeft aan dat toen hij deze apparaten verkocht levenslang 7 jaar was en gerekend was vanaf de lanceerdatum. Daarmee is niet aangegeven dat TomTom dit duidelijk naar hem heeft aangegeven, maar wel dat de informatie achterhaalt is. Een consument die het product na vijf jaar koopt heeft dan een product dat nog maar twee jaar ondersteunt wordt. Zeg dan gewoon ondersteuning tot 1 jan 2027.
Als het gaat om dergelijke diensten, dan is een redelijke verwachting m.i. dat ondersteuning wordt geboden zolang de apparaten niet stuk zijn (en buiten de technische levensverwachting vallen). Immers, dan leeft het apparaat nog.
Ik heb ooit in 2010 voor de vrachtwagen een Tomtom 9000 gekocht met twee kaartjes , eentje was voor de vrachtwagen en de andere is intern voor de personenwagen.
In 2020 stopte de Tomtom service ermee want de 9000 serie werd niet meer ondersteund, geen updates meer etc. maar geen nood ik heb deze nog altijd en als we met de caravan op stap gaan zet ik deze verouderde Tomtom nog weleens aan, verrassend om et zien hoeveel verkeerswegen er zijn bijgekomen en veranderd, nee ik doe deze "oude" 9000 niet weg.
Ik gebruik nu twee navigatiesystemen via m'n telefoon, de Waze versie en Google Maps versie, idem gelijk aan elkaar
Heb ook nog een geupdated Tomtom systeem in m'n personenwagen zitten maar die is zo uitgekleed dat je bijna van een Porno Tomtom kunt spreken, ha ha ha dus dat updaten van die vaste Tomtom in de auto ga ik niet meer doen.
Ik heb heel veel gebruik gemaakt vaan deverkeersinfo via mijn tom tom 5200.
Helaas is deze service gestopt. Weer een nieuwe dure aanschaffen gaat mij te ver. Ik rijdt nu verder met Google maps di wel verkeers info ondersteund. Draag tom tom.
Als het probleem is dat 2G wordt uitgefaseerd in Nederland, laat TomTom dát dan zeggen. Dan snapt iedereen het en treft TomTom geen blaam. Nu lijkt het erop dat TomTom zijn overeenkomst met zijn (voor ons onbekende) telecom-provider heeft beëindigd.
Eh… dat zeggen ze toch ook? Je schreef letterlijk dat ze het volgende zeggen “Op 30 december 2024 berichtte TomTom mij dat “binnenkort” de ingebouwde SIM niet meer wordt ondersteund”. Dat “niet meer ondersteund worden” is precies dat uitfaseren van 2G, iets waarover de gemiddelde consument inmiddels wel bekend mee mag worden verondersteld. Dat is immers al zeer vele jaren bekend en op allerlei manieren gecommuniceerd.
Als ze het hele technische verhaal gaan uitleggen wordt het voor de gemiddelde consument onbegrijpbaar. Dan moet je uit gaan leggen dat apparaten die van het KPN of Vodafone netwerk gebruik maken het niet meer doen omdat 2G wordt uitgefaseerd, maar als je toevallig het Odido netwerk gebruikt werkt het niet meer omdat zijn 3G gaan uitfaseren en dat zij 2G als een tijdje terug hebben uitgezet.
Dan is gewoon melden dat de SIM niet meer wordt ondersteund een stuk makkelijker en duidelijker