TomTom beëindigt SIM-ondersteuning GO5200

Andere onderwerpen over auto en vervoer
FraDo

TomTom beëindigt SIM-ondersteuning GO5200

Ongelezen bericht door FraDo »

In 2017 kocht ik een TomTom G0 5200 navigatiesysteem met levenslange ondersteuning. Via zijn ingebouwde mobiele verbinding, krijg ik real-time verkeersinformatie waarmee ik al vaak verkeersopstoppingen heb kunnen omzeilen.

Op 30 december 2024 berichtte TomTom mij dat “binnenkort” de ingebouwde SIM niet meer wordt ondersteund zodat je dus ook geen real-time verkeersinformatie meer kan ontvangen en dus ook geen suggesties meer om verkeersopstoppingen te vermijden.

Is dit een verkapte poging om mij een nieuw TomTom-apparaat aan te smeren? Dat gaat niet werken want dan stap ik wel over op Google Maps.

Kan TomTom zomaar eenzijdig zijn beloofde levenslange ondersteuning op dit essentiële onderdeel beëindigen?

Nijogeth

Re: TomTom beëindigt SIM-ondersteuning GO5200

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Om dat te weten, moet eerst duidelijk zijn wat levenslang is. Is dat de levensduur van de dienst, de servers, van het apparaat, TomTom of de koper?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Levenslang bij TomTom is de levensduur van de navigatie. En dan berekend vanaf de lanceerdatum en niet de aanschafdatum. In de tijd dat ik dergelijke systemen verkocht stond er toen 7 jaar voor.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

FraDo schreef:
30 jan 2025 12:27
In 2017 kocht ik een TomTom G0 5200 navigatiesysteem met levenslange ondersteuning. Via zijn ingebouwde mobiele verbinding, krijg ik real-time verkeersinformatie waarmee ik al vaak verkeersopstoppingen heb kunnen omzeilen.

Op 30 december 2024 berichtte TomTom mij dat “binnenkort” de ingebouwde SIM niet meer wordt ondersteund zodat je dus ook geen real-time verkeersinformatie meer kan ontvangen en dus ook geen suggesties meer om verkeersopstoppingen te vermijden.

Is dit een verkapte poging om mij een nieuw TomTom-apparaat aan te smeren? Dat gaat niet werken want dan stap ik wel over op Google Maps.

Kan TomTom zomaar eenzijdig zijn beloofde levenslange ondersteuning op dit essentiële onderdeel beëindigen?
Dit heeft mogelijk te maken met het stoppen met 2G support in Nederland (goede kans dat dit een 2G sim is, redelijk wat oudere apparatuur met ingebouwde simkaart heeft dit issue).

Maar volgens mij kan je de 5200 ook verbinden met bluetooth met jouw gsm en dan kan je de diensten blijven gebruiken door de databundel van je gsm te gebruiken.

Zie ook: https://help.tomtom.com/hc/nl-nl/articl ... m-Services en https://download.tomtom.com/open/manual ... -Prato.htm

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

De manier waarop TomTOm de verkeersdrukte bepaald is achterhaald door de tijd. Die wordt op basis van informatie uit mobiele netwerken gemaakt terwijl google map het op de GPS locatie van Android gebruikers bepaald. Dat is veel fijnmaziger. Zelfs zo fijnmazig dat 5 auto's voor een stoplicht al rood worden gemarkeerd.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Klopt inderdaad wat hier eerder is ge-antwoord. Ik heb op diverse sites de specs opgezocht van de GO5200. Deze maakt zoals in de specs staat voor verkeersinformatie gebruik van GPRS. Dat is data verkeer via het 2G netwerk en dat gaat stoppen. Dus TOMTOM kan hier zelf ook niets aan doen omdat het telefoon netwerk wat hun hiervoor gebruiken nu eenmaal niet van hun is maar van een telefoon provider.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
30 jan 2025 13:27
De manier waarop TomTOm de verkeersdrukte bepaald is achterhaald door de tijd. Die wordt op basis van informatie uit mobiele netwerken gemaakt terwijl google map het op de GPS locatie van Android gebruikers bepaald
Ik verbaas me wel eens dat mijn TomTom iets van file info heeft, terwijl er geen abonnement oid actief is. Hoe werkt dat dan?
rwolters schreef:
GPS locatie van Android gebruiker.......Zelfs zo fijnmazig dat 5 auto's voor een stoplicht al rood worden gemarkeerd.
Dat leest niet als voordeel

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het grote voordeel van het gebruik van de GPS locatie is dat de aanpassing van een omleidingsroute op de navi of handy veel sneller werkt dan de verkeersinformatie kan aanpassen op bijv de radio.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 jan 2025 14:16
rwolters schreef:
GPS locatie van Android gebruiker.......Zelfs zo fijnmazig dat 5 auto's voor een stoplicht al rood worden gemarkeerd.
Dat leest niet als voordeel
Juist wel. Je kunt vrij nauwkeurig inschatten hoe druk het op welke route is. Het is niet dat hij er al een andere route voor gaat bepalen ofzo.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

rwolters schreef:
De manier waarop TomTOm de verkeersdrukte bepaald is achterhaald door de tijd. Die wordt op basis van informatie uit mobiele netwerken gemaakt terwijl google map het op de GPS locatie van Android gebruikers bepaald. Dat is veel fijnmaziger. Zelfs zo fijnmazig dat 5 auto's voor een stoplicht al rood worden gemarkeerd.
Dit is volgens mij al jaren achterhaald, en is nu juist waarom moderne tomtoms een sim hebben / hadden of tetheren via de mobiele telefoon, juist om ook de online live verkeersinformatie aan te bieden die o.a. google maps heeft, maar ook bijvoorbeeld iedere autofabrikant al dan niet in abbonementsvorm via de eigen ingebouwde navigatie aanbied.

Vroeger ging het inderdaad via TMC, net also oudere navigatie systemen en bijv. auto radio's.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De Tom Tom GO5200 geïntroduceerd in 2016 maakt middels een simkaart verbinding het verouderde GPRS 2G netwerk om navigeren mogelijk te maken.

GPRS is de voorloper van het huidige GPS want in plaats van een satelliet maakt GPRS gebruik van de zendmasten en berekend de afstand van de auto tussen die zendmasten.

KPN faseert dit jaar het GPRS 2G netwerk uit maar wanneer dat weet alleen KPN en zal pas later bekend worden.

De weinige Tom Tom GO5200 bezitters die er nog over zijn balen maar het valt Tom Tom niet aan te rekenen want Tom Tom kon in 2016 ook niet weten dat het GPRS 2G netwerk tien jaar later uitgezet zou worden.

FraDo

Ongelezen bericht door FraDo »

Als het probleem is dat 2G wordt uitgefaseerd in Nederland, laat TomTom dát dan zeggen. Dan snapt iedereen het en treft TomTom geen blaam. Nu lijkt het erop dat TomTom zijn overeenkomst met zijn (voor ons onbekende) telecom-provider heeft beëindigd.

Ja, ik kan inderdaad via bluetooth mijn eigen mobiele telefoon gaan aanspreken maar die is al verbonden met mijn handsfree infotainment van mijn auto voor o.m. handsfree bellen en dat wil ik ook niet kwijt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

FraDo schreef:
31 jan 2025 18:52
Als het probleem is dat 2G wordt uitgefaseerd in Nederland, laat TomTom dát dan zeggen. Dan snapt iedereen het en treft TomTom geen blaam. Nu lijkt het erop dat TomTom zijn overeenkomst met zijn (voor ons onbekende) telecom-provider heeft beëindigd.
Eh… dat zeggen ze toch ook? Je schreef letterlijk dat ze het volgende zeggen “Op 30 december 2024 berichtte TomTom mij dat “binnenkort” de ingebouwde SIM niet meer wordt ondersteund”. Dat “niet meer ondersteund worden” is precies dat uitfaseren van 2G, iets waarover de gemiddelde consument inmiddels wel bekend mee mag worden verondersteld. Dat is immers al zeer vele jaren bekend en op allerlei manieren gecommuniceerd.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Gebruik Waze. Veel beter ook in verband met de afsluitingen

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
31 jan 2025 19:49
Dat “niet meer ondersteund worden” is precies dat uitfaseren van 2G, iets waarover de gemiddelde consument inmiddels wel bekend mee mag worden verondersteld. Dat is immers al zeer vele jaren bekend en op allerlei manieren gecommuniceerd.
De gemiddelde consument heeft elke 3 jaar een nieuw mobieltje, en wordt hier eigenlijk niet mee geconfronteerd.
Moneyman schreef:
31 jan 2025 19:49
Eh… dat zeggen ze toch ook? Je schreef letterlijk dat ze het volgende zeggen “Op 30 december 2024 berichtte TomTom mij dat “binnenkort” de ingebouwde SIM niet meer wordt ondersteund”
In die zin ontbreekt de rol van het mobiele netwerk hierin, communicatie had weldegelijk duidelijker kunnen zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

FraDo schreef:
30 jan 2025 12:27
Nee, maar als de techniek stopt dan is dat overmacht.
NeoDutchio schreef:
30 jan 2025 12:40
Levenslang bij TomTom is de levensduur van de navigatie. En dan berekend vanaf de lanceerdatum en niet de aanschafdatum. In de tijd dat ik dergelijke systemen verkocht stond er toen 7 jaar voor.
Als dat het is, dan is dat misleiding.
16again schreef:
01 feb 2025 11:25
In die zin ontbreekt de rol van het mobiele netwerk hierin, communicatie had weldegelijk duidelijker kunnen zijn.
Eens, maar ook slechter. Ik vind het netjes dat TS hierover wordt geïnformeerd.

Thijs124

Levenslange garantie is eigenlijk altijd een farce. Klinkt leuk maar onmogelijk te laten handhaven. Ik heb 25 jaar garantie op mijn zonnepanelen dat ze dan nog 80% opbrengst hebben. Klinkt leuk maar niet te handhaven. Ik ben nu op de helft van die periode. De leverancier van destijds is er 5 jaar geleden met gestopt. Over 12 jaar retour sturen naar China? Die zal ook niet meer te vinden zijn.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer een verkoper of producent niet meer aan te spreken is door bijvoorbeeld een faillissement of v.o.w. dan houdt het op, maar anders is levenslang gewoon levenslang. En wanneer niet aangegeven is wat levenslang precies inhoudt geldt de voor de consument gunstigste optie.

Thijs124

Maar dan zou die optie levenslang en ook 25 jaar garantie opgenomen moeten worden in een verzekering afgesloten in het land van de koper. Een garantie die door de fabrikant in een ander werelddeel wordt gegarandeerd is wat lastiger.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"maar anders is levenslang gewoon levenslang"
Dat is iets waar zelfs de regering hier in Nederland anders over denkt.
Er zijn genoeg voorbeelden van als voorbeeld criminelen die "levenslang"
hebben gekregen maar toch na een aantal jaar worden vrij gelaten.
Dus het woord "levenslang" betekend dus tegenwoordig: Slechts een beperkt aantal jaren.

Plaats reactie