LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoverkoop naar Afrika

Andere onderwerpen over auto en vervoer
joukert

autoverkoop naar Afrika

Ongelezen bericht door joukert »

Hallo,

Ik heb mijn auto via autotrader te koop aangeboden. Er kwam een engelstalige reactie, iemand die wilde kopen. Ik zou een checque krijgen voor het verkoopbedrag en verschepingskosten. Na tien dagen is de checque gearriveerd met een bedrag van 6.500 euro. 1.500 voor de auto en 5.000 voor de verscheper, die de auto zal komen halen. Ik dien dit bedrag minus de transactiekosten weer over te maken naar een verscheper in Cairo. Ik vind het een raar verhaal en de koper komt nogal dwingend over. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over?

Alvast bedankt,

Joukert

seagoing racer2

Re: autoverkoop naar Afrika

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Na tien dagen is de checque gearriveerd met een bedrag van 6.500 euro. 1.500 voor de auto en 5.000 voor de verscheper, die de auto zal komen halen. Ik dien dit bedrag minus de transactiekosten weer over te maken naar een verscheper in Cairo
klinkt discutabel

Ik zou zeker eerst de 6.500 euro incasseren en zeker stellen dat je die hebt, voor er maar enig bedrag wordt doorgesluisd.

Stel je ook op de hoogte of en hoe het bedrag door de opsteller van de cheque eventueel weer kan worden teruggevorderd

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag eerst aan Uw eigen bank of deze gedekt is, anders kunnen ze na enige tijd het geld retour boeken en heb je wel de kosten, geen auto en dit komt vaker voor met niet gedekte uit dit soort landen.

Dus als de termijn van terug boeken voorbij is pas verder gaan, en niet geloven in sprookjes, een auto van €1500,- en €5000 kosten?
Ook als dit andersom zou zijn nog steeds erg duur want naar Afrika verschepen is minder dan €1000,- in Rotterdam via firma en zelf doen is nog voordeliger.

Dus vertrouw het niet, en ook als het geld is bijgeboekt heb je nog geen zekerheid als jou eigen bank het kan terug boeken als achteraf blijkt dat het een niet gedekte Cheque is.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Dat is absoluut oplichting!! De check blijkt bv later ongedekt en de bank vordert gewoon het geld terug of het nu nog op de rekening staat of niet. Dan staat je gewoon €6500.- rood. Nooit aan beginnen. Google het maar eens . en lees dit..
http://www.ikbengenaaid.com/personen-f3 ... nu-t5.html

Heel veel mensen zijn auto's of andere spullen zo kwijt geraakt.
Laatst gewijzigd door jor op 19 jun 2010 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Jor,

voor ongedekte stond een termijn van terug vorderen, weet jij die?
Ik vermoede 6 weken maar weet het niet zeker....

jor

Dat weet ik helaas niet. Wel dat dit een poging tot oplichting is. In de link stond dit vrijwel gelijke voorbeeld.
Een voorbeeld:
Je biedt een auto aan voor 6.000 euro. Een oplichter stort zogenaamd per ongeluk 10.000 euro op je bank. Je levert vervolgens de auto en stort de teveel betaalde 4.000 euro terug op zijn rekening. Het volledige bedrag wordt door de bank na twee weken van je rekening gehaald. Uiteindelijk ben je de auto kwijt en het door jou teruggestorte bedrag.

PS: Deze oplichters schrijven hun e-mails voornamelijk in het Engels.

* Tip 2: Te hoog bieden
De laatste trend is dat er door oplichters op advertenties hoger dan de vraagprijs wordt geboden. Oplichters hopen hiermee de adverteerder over te halen het artikel aan hun te verkopen. Vervolgens proberen ze je op te lichten volgens de methode die is beschreven in Tip 1.
Nog een voorbeeld en het lijkt erop dat de bank het geld altijd terug krijgt bij bedrog.
Ongedekte cheque
Dan is er ook nog de variant met cheques. Dit werkt als volgt:
Jij biedt een item aan van bijvoorbeeld 500 euro. De verkoper wil dit item betalen met een cheque. Echter, de cheque is van 1000 euro. Jij laat de cheque door je bank verzilveren en krijgt het geld op je rekening. Koper komt het spul ophalen en jij geeft hem het item en 500 euro contant. Je raadt het misschien al: de cheque blijkt niet gedekt, de bank draait na twee weken de transactie terug (de bank krijgt ALTIJD haar geld terug) en jij bent je item kwijt en 500 euro armer.

Goede richtlijn dus bij verkoop: Het veiligste is contant geld bij overhandiging van het artikel, optie 2 is een overboeking vanuit de andere bank. (handmatige opdrachten kunnen niet gestorneerd worden.) Accepteer van particulieren geen credit cards, cheques of andere betaalmiddelen.
Verzending naar het buitenland? Begin er niet aan, zeker niet naar derde wereldlanden, en in andere Europese landen hebben ze ook heus wel aanbod genoeg voor de items die je hier ook kunt krijgen, dus waarom zou iemand uit Groot Brittanië hier op marktplaats iets willen kopen?

jor

Ik denk dat als je deze waarschuwingen niet in acht neemt het risico op een foute afloop zeker is. Dus joukert
, Niet Doen.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

NIET AAN BEGINNEN !! Je bent je auto + het geld gegarandeerd kwijt !!

Maar dat wist je na enkele van de bovenstaande replies natuurlijk al.

En laat je niet intimideren door die oplichters, die zitten in Nigeria achter een computer. Die cheque heb je nooit gekregen. Mochten ze toch reageren, geef dan aan dat het hele spul inmiddels bij de politie ligt voor onderzoek.
Wedden dat je daarna niks meer hoort?

v.d.Heyden

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Na tien dagen is de checque gearriveerd met een bedrag van 6.500 euro. 1.500 voor de auto en 5.000 voor de verscheper, die de auto zal komen halen.
Hij is al in zee gegaan met de oplichters want hij heeft zijn naam en adres al doorgegeven. Was blij dat hij de volle vraagprijs kreeg voor zijn oude autotje.
Ik snap het niet kijkt er dan niemand televisie of leest kranten? Als het te laat is weet men Tros Radar of Vara Kassa te vinden. Maar ja zolang er mensen zijn zoals Joukert blijf het geld in Nigeria binnen stromen en houd het de economie op peil. Je kan het ook zien als ontwikkelingshulp.
Dus Joukert wees wijs en zet je auto nogmaals te koop,desnoods voor minder maar dat geld heb je dan ook echt in de pokket. Nu leg je er minimaal 5000 euro op toe, is een heel leuke 2e hands auto i.p.v een kater.

gr Henk

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

Mijn broertje heeft ook een auto verkocht voor afrika, maar kreeg gelijk contant het geld en vrijwaarding!

Ik zou er niet voor kiezen.

gr Brenda

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Ach ja weer een bijna slachtoffer. Afrika wordt overspoeld door export auto's die vooral uit Nederland komen. Vraagsteller heeft de auto nog en kan eventueel de checque retour afzender sturen. Een auto met een verkoopprijs van 1500 euro en verscheping van 5000 euro kan niet kloppen. Vraagsteller zou het mail contact hier kunnen plaatsen, pikken we de oplichting er zo uit.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Mijn broertje heeft ook een auto verkocht voor afrika, maar kreeg gelijk contant het geld en vrijwaarding!
Daar is niets mis mee geld in de pokket en heel belangrijk vrijwarings bewijs.

gr Henk

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

ach.. als je hier intrapt verdien je het ook gewoon om opgelicht te worden. Een auto met een waarde van 1500 euro voor 5000 euro te gaan verschepen, dan moet er toch op zijn minst een hersencel in je zitten die wakker wordt.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

henk51 schreef:
Daar is niets mis mee geld in de pokket en heel belangrijk vrijwarings bewijs.

gr Henk
dat probeerde ik er mee te zeggen, hij kreeg gewoon gelijk geld en vrijwaarding.
Dan is er niks aan de hand, maar vind dit wel ergggg risicovolle constructie!
ik zou het nooit doen!

Mallemalle

Ongelezen bericht door Mallemalle »

sjonge, dat er nog mensen zijn die hier uberhaupt over na moeten denken

linea recta de prullebak in die meel

aussie123

Ongelezen bericht door aussie123 »

Ik heb ook een auto te koop staan op autoscout. Na 2 dagen kwam er een reactie in het engels van een heer genaamd Alain Jules. Hij wilde de auto kopen en gaf aan dat hij akkoord was met de prijs. ( 39000 euro). Hij gaf mij aan dat hij de auto naar Afrik wilde verschepen. Nadat ik gereageerd had ( ik was al wat wantrouwend vanwege het zomaar accepteren van de vraagprijs) dat ik zaken wilde doen zie hij dat hij geld wilde overmaken en nadat ik het geld had gekregen hij de transporteur de auto zou laten ophalen. In die mail vroeg hij ook om mijn bankgegevens ( IBAN, BIC etc etc). Toen heb ik hem eerst even aangegeven dat ik alleen gedl kon accepteren als hij dit van bank naar bank zou overmaken ( had dit gecheckt bij ABN). Ik wilde geen cheques etc etc hebben. Toen bleef het helemaal stil,. niets meer gehoord.
Dus als je een mail krijgt van een Alain Jules met telefoonnummer 00225 6124 3581, ga er niet op in! Het zijn oplichters!

Gesloten