Houtrook/Houtstook 2024

Nijogeth
Berichten: 10646
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind de geur van cannabis nou juist altijd lekker ruiken. Terwijl ik nou niet echt zelf de neiging heb om dat te gebruiken. Uiteraard doe ik het wel af en toe eens, gewoon om het weer eens te doen met een groepje vrienden/vriendinnen. Maar als dat 1x per jaar is, dan is het al veel. Als ik echter zo op een plek rondloop en ineens ruik ik die geur, dan vind ik dat wel altijd een fijne geur om te ruiken.

Thijs124
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je maar niet Piet heet.

Nijogeth
Berichten: 10646
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap ook wel die afkeer tegen zwarte Piet. Welke bevrijde slaaf heette er nu Piet?

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, de echte assistent was dan ook een kolenboer, maar dat wil niemand weten...

Maar goed, dit topic gaat over houtrook en houtstook. Of het nu door Piet of door Achmed gedaan wordt, dat is om het even.

Undutchable
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Undutchable »

Er zijn ook nog pelletkachels. Nog steeds hout maar veel minder tot geen overlast.

J. Deltoer
Berichten: 3383
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En oliekachels. Ik ken een automonteur die zijn schuur ermee warm stookt. Hij gebruikt de afgewerkte motorolie die zijn baas in de garage overhoudt. Duurzaam recyclen noemen ze dat.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door witte angora »

Doet-ie dat met jerrycan en al in de kachel? De jerrycan is immers ook gemaakt van een olieachtige substantie. Dan snap ik wel dat mensen niet zo vrolijk worden van datgene wat ze voor houtrook verslijten.

J. Deltoer
Berichten: 3383
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, want anders zou het niet duurzaam zijn. Die jerrycans zijn immers noodzakelijk voor de nieuwe aanvoer.
Hij schijnt er wel af een toe een autoband bij te gooien.

Thijs124
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dar deden wij vroeger ook. Je begint met stookolie, als de vlam heet wordt langzaam de stookolie kraan dichtdraaien en de afgelopen olie kraan opendraaien. Stinkt en kwalmt als de ziekte, maar je hebt de garage warm en je bent de afgewerkte olie kwijt. Nog veel erger dan hout of pellets stoken. In woonwijken tegenwoordig niet meer aan te bevelen. Vijftig jaar geleden een goede oplossing, beter dan het alternatief om in het bos de aftapplug los te draaien.

Jablan
Berichten: 6220
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
15 okt 2024 22:55
Helaas is dat niet gelukt. Je standpunten hebben juist mijn mening versterkt dat er voor houtstook geen ruimte is in ons geheel volgebouwde landje.
Zolang er ruimte is voor koeien in de wei en wolven in het bos, is het land helemaal niet volgebouwd. Alleen sommige stukken. Zoals van Nieuwerkerk a/d IJssel tot aan Hoek van Holland. Maar even eerlijk: woon jij in een omgeving met veel houtkachels? Heb je er last van? Zo ja, wat doe jij er zelf aan?
Nijogeth schreef:
15 okt 2024 22:18
Ik heb dus nog nooit begrepen waarom je een open haard zou willen.
Ik ook niet. Ziet er leuk uit, maar geeft nauwelijks warmte en veel stof.
Mariel Ellens schreef:
15 okt 2024 22:33
Wij hebben recht op een gezonde leefomgeving en het is dan heel erg als anderen het binnenklimaat van jouw woning aantasten en daarmee ook jouw gezondheid. Door stokende buurbewoners (de minderheid) kan ik niet wonen zoals ik wil. Vanmorgen moest ik alweer de condens van de slaapkamerramen vegen. Ik kan niet 24/7 ventileren en daar kan ook mijn moderne, goed geïsoleerde huis niet tegen. Bij isoleren is ventileren noodzaak. Moet alweer gaan investeren: na luchtreinigers nu ook luchtontvochtigers. Het stookseizoen is nauwelijks begonnen en ik heb alweer een dik gezicht door holteklachten. Het eigen risico moet ik ook alweer aanbreken. Dit is de omgekeerde wereld: de vervuiler kan gewoon doorgaan met vervuilen in onze buurten. Straks gaat dit de woningprijzen beïnvloeden, want wie wil een huis naast een houtstoker kopen? Houtrook is stress, iemand op kosten jagen en ziek maken. Bij ziekmakende tabaksrook greep de overheid ook in, dit is vele malen erger: overal op straat adem je dus kankerverwekkende stoffen door houtstook in. En wie betaalt de bestrijding van schimmel in mijn huis?
Dag Mariel. Het is jammer, tegelijk begrijpelijk dat je geen woonplaats aangeeft in je bericht. Ik hoop, dat je in dit (en voorgaande) onderwerpen genoeg informatie vindt om tot een oplossing te komen. Eén ding wil ik wel kwijt: angst is met afstand de slechtste raadgever. Als je er iets aan wilt doen, probeer dan zakelijk te blijven.

*

Ik zie brikets, andere geuren, stookolie langskomen. Daarom een rondje langs de velden gemaakt en op de sites van Hubo-Praxis-Gamma-Karwei-Hornbach-Bauhaus gekeken. Oeps. Petroleum, paraffine, hout, volop milieu-vervuilers te koop. Als je al vindt, dat verwarmen op hout niet mag, begin eens met deze winkels te vragen waarom ze dit assortiment voeren. Doe je iets meer dan alleen online je mening ventileren. :)

Plaats reactie