Hoe lang kun je drinkwater bewaren?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Fredkees

Hoe lang kun je drinkwater bewaren?

Ongelezen bericht door Fredkees »

Aangezien je op items niet kan reageren bij de TROS nieuwsbrief in tegenstelling van KASSA zet ik mijn bericht maar hier.

In de nieuwsbrief was het item "Hoe lang kun je drinkwater bewaren?" maar een echt duidelijk antwoord kon ik niet vinden wat overeen kwam met de informatie die ik van mijn eigen water bedrijf met een nieuwsbrief van het waterbedrijf "EVIDES" dat kraanwater, mits goed en donker bewaard het 6 maanden bewaard kan blijven.

Had op advies van het rampenpakket of noodpakket etc. 18 flessen van 1,5 Liter water gehaald en in de kelder gezet voor die nood aan de man zou komen, wat 1 jaar bewaard kan blijven, te laat kreeg ik de tip van EVIDES.

Jammer dat dit dan niet kan delen bij dat bericht van de TROS, bij deze dan maar hier, doe Uw voordeel met dit.

Moneyman

Re: Hoe lang kun je drinkwater bewaren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het maakt wel uit of je kraanwater wilt bewaren of een opgeopende fles bronwater uit de winkel wilt bewaren.

De dichte flessen uit de winkel zijn jarenlang probleemloos houdbaar. Na hele lange tijd kan het plastic zelf wel verouderen, waardoor het water een wat plastic-achtige smaak krijgt. Maar prima voor noodgevallen.

Fredkees

Ongelezen bericht door Fredkees »

Moneyman schreef:
12 jul 2026 14:42
Het maakt wel uit of je kraanwater wilt bewaren of een opgeopende fles bronwater uit de winkel wilt bewaren.

De dichte flessen uit de winkel zijn jarenlang probleemloos houdbaar. Na hele lange tijd kan het plastic zelf wel verouderen, waardoor het water een wat plastic-achtige smaak krijgt. Maar prima voor noodgevallen.
De flessen bronwater is bekent dat de bewaar termijn slechts 1 jaar is maar als je genoeg lege flessen heb dan is kraanwater goedkoper, alleen moet je dat per half jaar herhalen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Fredkees schreef:
12 jul 2026 17:23
De flessen bronwater is bekent dat de bewaar termijn slechts 1 jaar is maar als je genoeg lege flessen heb dan is kraanwater goedkoper....
Wat kost een fles bronwater bij de discounter?

Tip van een echte zunige Zeeuw. Koop een jerrycan azijn bij de discounter, maak je wc ermee schoon en gebruik de jerrycan om kraanwater op te slaan.

Moneyman

Fredkees schreef:
De flessen bronwater is bekent dat de bewaar termijn slechts 1 jaar is…
Welnee. De bewaartermijn van bronwater is veel langer dan een jaar. Het is dat er verplicht een THT-datum op moet staan… In een goed afgesloten glazen fles zou bronwater in principe zelfs “ eeuwig” goed blijven. In plastic flessen is dat minder, niet omdat het water slechter is maar omdat het plastic minder wordt.

Kraanwater moet je wel regelmatig vervangen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar kraanwater dat je weg moet gooien omdat het te oud wordt kan je gebruiken om de plantjes water mee te geven. Dus 'weg' is het ook weer niet.

Zal morgen nog een extra 4-literkan bij de Dirk halen, denk ik.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Een flesje kraanwater kun je prima lang laten staan, maar niet als je een ontkalker in huis hebt.
Als ik een fles of jerrycan vul zet ik de ontkalker uit en laat de kraan zo lang lopen dat er weer gewoon kalkhoudend water uit komt.
Uit ervaring kan ik zeggen dat ontkalkt water na een paar weken niet meer te drinken is uit een plasticfles.

Rsolo

Ongelezen bericht door Rsolo »

Misschien moet je niet gedachteloos de adviezen van de overheid opvolgen maar zelf een planning maken.

Zorg dat je een kleine hoeveelheid -gewoon goed kraan- water in huis hebt en ververs dat regelmatig. (FiFo-systeem)
Op het moment dat de pleuris uitbreekt kun je altijd nog snel handelen door extra water in te slaan. Ga daarvoor niet naar de supermarkt maar tap het gewoon uit de kraan.
Zorg wel dat je schone kannen in huis klaar hebt staan.
Ik heb twee tonnen van elk 40 liter inhoud klaar staan die snel gevuld kunnen worden. Daarmee kan wel even vooruit.

Is er opeens geen water meer? Dan probeer ik het elders te halen of ik heb gewoon pech gehad.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
12 jul 2026 17:47
Fredkees schreef:
De flessen bronwater is bekent dat de bewaar termijn slechts 1 jaar is…
Welnee. De bewaartermijn van bronwater is veel langer dan een jaar. Het is dat er verplicht een THT-datum op moet staan… In een goed afgesloten glazen fles zou bronwater in principe zelfs “ eeuwig” goed blijven. In plastic flessen is dat minder, niet omdat het water slechter is maar omdat het plastic minder wordt.

Kraanwater moet je wel regelmatig vervangen.
Wij hebben aan boord een reservoir van ong.3000 liter drinkwater,deze is niet hermetisch afgesloten van de buitenlucht.
Wordt meestal om de 14. dgn bijgevuld,maar soms ook om de 6 weken.
Het water is helder,schoon en prima drinkbaar.
Er bestaan uitgebreide filtersystemen,maar wij hebben slechts een simpele uit/afwasbare filter voor eventuele stofdeeltjes en dat volstaat.
Dus geen paniek :wink:

Moneyman

scharrelschipper schreef:
13 jul 2026 13:54
Dus geen paniek :wink:
Nou, dat dus. Nergens voor nodig.

Johan-17

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Ik ga echt niet mijn flessen bronwater die ik voor het zgn ''noodpakket'' heb aangeschaft weggooien. Dan smaken ze maar minder maar ik laat ze echt nog jaartje of méér lekker gedijen.

Plaats reactie