Wel of geen recht op contact met een bedrijfsarts

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Maris15

Wel of geen recht op contact met een bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Maris15 »

Goedemorgen,

Iemand meldt zich ziek i.v.m. zijn geestelijke toestand, hij loopt bij de praktijkondersteuner en staat op de wachtlijst van de GGZ.

Hij wordt verplicht om op kantoor bij de werkgever c.q. HRM te komen praten, waar ze hem zeggen dat hij niet ziek is en dat hij twee weken de tijd heeft om of weer aan het werk te gaan of de arbeidsrelatie te stoppen.

Op mijn advies heeft hij via mail om de gegevens van de bedrijfsarts gevraagd, omdat ze m.i. niet correct handelen.
Het antwoord hierop is:

Je kunt je niet direct melden bij de bedrijfsarts. Dit loopt via ons. Wij zien momenteel geen reden om je op dit moment op te roepen
bij de bedrijfsarts.

Het bedrijf mag dit toch niet weigeren?
Volgens mij gaan ze sowieso aan hun verplichtingen als werkgever voorbij m.b.t. reïntegratie etc..

Wie heeft tips hoe dit aan te pakken?

Degene die het betreft heeft de kracht niet om er tegenin te gaan, maar ik wil ervoor waken dat hij straks zonder werk of uitkering etc. nog verder in de put komt.

Alvast bedankt voor een reactie.

kuklos

Re: Wel of geen recht op contact met een bedrijfsarts

Ongelezen bericht door kuklos »

Of je automatisch recht hebt om de bedrijfsarts te spreken, maar de werkgever mag niet eisen dat je aan het werk gaat (bij ziekmelding) en anders de arbeidsrelatie stoppen. Daar is meer voor nodig.

In dit het geval is het handig naar het juridisch loket te stappen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

De werkgever kan en mag niet beoordelen of deze persoon wel ziek is.
Ze proberen deze persoon volgens mij goedkoop te lozen maar gelukkig kan dit niet op deze manier in Nederland.
Vanwege privacy mag de werkgever zelfs helemaal niet vragen wat de werknemer mankeert.
Als de werkgever niet geloofd dat de werknemer ziek is moeten ze de bedrijfsarts inschakelen om te controleren dat persoon ziek is.
Als ze persoon dus ontslaan na 14 dagen zijn ze erg fout bezig en zal de rechter ze zeker terugfluiten.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Maris15 schreef:
24 jan 2025 10:36
......Iemand meldt zich ziek i.v.m. zijn geestelijke toestand, hij loopt bij de praktijkondersteuner en staat op de wachtlijst van de GGZ.........
Maar zijn het nu rug- of psychische klachten.
Of ben je gewoon data aan het verzamelen voor een onderzoek of afstudeeropdracht ?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Neem onmiddellijk contact op met de vakbond. Dat stinkt aan alle kanten.

Maris15

Ongelezen bericht door Maris15 »

@BL2
Voor een afstudeeropdracht ben ik te oud met mijn 50 jaar.
Je refereert waarschijnlijk op mijn andere vraag in een ander topic.
De andere topic betreft mijn partner en deze topic een vriend.
Zijn gewoon twee verschillende cases waarbij ik wil weten wat de mogelijkheden zijn, zodat we weten hoe we hierop kunnen handelen.

Har45

Ongelezen bericht door Har45 »

Als je ziek bent, is het belangrijk om je direct ziek te melden bij je werkgever. Hoe je dat moet doen staat in je arbeidscontract of cao. Een werkgever kan een ziekmelding niet zomaar weigeren. Je werkgever mag niet beoordelen of je ziek bent of niet. Bij ziekmelden gaat het om de mate waarin je in staat bent je werk uit te voeren. De enige die dat mag beoordelen, is de arboarts of bedrijfsarts. Als je werkgever denkt dat je niet ziek bent, moet hij een bedrijfsarts of arboarts inschakelen. Die kan je ziekmelding controleren.
Als werknemer heb je het recht om te vragen om een controle van diezelfde arts. Je werkgever moet hieraan gehoor geven.
Als je werkgever je ziekmelding weigert, is het verstandig per brief of e-mail te bevestigen dat je ziek bent. Je kunt hierin ook aangeven dat je een bedrijfsarts wil spreken. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Link: https://www.achmearechtsbijstand.nl/wer ... drijfsarts.

Plaats reactie