Worden krantenbezorgers dagbladen correct betaald voor de kranten/bijlagen die zij bezorgd hebben?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
bezorgheld01

Worden krantenbezorgers dagbladen correct betaald voor de kranten/bijlagen die zij bezorgd hebben?

Ongelezen bericht door bezorgheld01 »

Hoe kan je als krantenbezorger met Overeenkomst van Opdracht regulier of fictief, zelf controleren of de Vergoedingsspecificatie (4 weken periode) van opdrachtgever overeenkomt met de door jou uitgevoerde opdrachten (looplijsten) van deze periode?
Je werktijd is op depot je stapel kranten(za bijlagen) per looplijst controleren op juiste aantallen, za bijlagen insteken. Verdelen in 2 gelijke volume stapels voor je fietstassen met vaste verdeling krantentitels. Za als je alles van looplijst niet in één keer kan meenemen, dan splitsen in 2 delen en slim deling maken van je fietsroute en het aantal kranten/titel tellen hoeveel mee te nemen 1e deel.
Je werktijd zijn het aantal uren dat je maakt als krantenbezorger.

Je Vergoedingsspecificatie bestaat uit bezorgwijken met hun unieke nummer.
De bezorgwijk heeft een bedrag voor maandag t/m vrijdag en een ander bedrag voor zaterdag. Vergoedingscode (110).
De kranten hebben een tarief/stuk ma t/m vr (700 = € 0,0318) en za (extra 701 = € 0,0212 ).
En bijlage hebben ook tarief/stuk (702), maar er zijn verschillende tarieven: € 0,0318 en € 0,0100. Criteria bijlage ontbreekt, om te weten voor welke bijlage (gewicht/volume) verschil is voor welk tarief?
Insteken van bijlage in krant is tarief/stuk (710 = € 0,0159).
Als je al op vrijdag de instekers bezorgt in een 2e bezorgronde (VDR) een bedrag (710) gerelateerd aan 110.

Met het wettelijk minimum uurloon (WMUL) + vakantietoeslag (VT), kan je zelf berekenen hoeveel tijd je betaald krijg met het totaal bedrag Vergoedingsspecificatie. WMUL vanaf 01.01.2025 = € 14,06/uur + VT 8% = € 15,19/uur.
WMUL vanaf 01.07.2025 = € 14,40/uur + VT = € 15,55/uur.

Ik heb de indruk van mijn collega krantenbezorgers, dat er volgens mij nagoeg niemand weet/kan controleren of de betaling overeenkomt met de gewerkte uren die periode.

Jablan
Contacteer:

Re: Worden krantenbezorgers dagbladen correct betaald voor de kranten/bijlagen die zij bezorgd hebben?

Ongelezen bericht door Jablan »

Waar je de specificaties kunt vinden, moet je intern (bij de werkgever) navragen. Niemand op dit forum kan je daarover antwoord geven.

Bij de berekening van de tijd twijfel ik. Je rekent met uurloon plus vakantietoeslag. Dat is goed als je verlof kunt opnemen. Maar als jij vrij neemt en je krijgt dan niet betaald, dan geldt uurloon + vakantietoeslag + verlof als totaal uurloon.

Iets om uit te zoeken: je krijgt per stuk betaald, maar stukloon is een aantal jaren geleden verboden. Daarom zou je werkgever je inzage moeten geven hoe die bedragen per stuk tot stand zijn gekomen. Als daar geen omrekening uurloon => gemiddelde tijd per handeling => vergoeding per stuk op tafel komt, zou ik contact opnemen met een vakbond (wel lid worden natuurlijk)

tampie74

Re: Worden krantenbezorgers dagbladen correct betaald voor de kranten/bijlagen die zij bezorgd hebben?

Ongelezen bericht door tampie74 »

Ik weet niet om welke krant het gaat. Maar ik heb jaren lang voor Spotta gewerkt die deden de middag krant in Noord brabant en de folderpakketten. En er is mij toen verteld dat je maar voor 1 uur het minimum loon betaald kreeg terwijl je er 2 tot 3 uur voor loopt. En zelfs nog een keer heen en weer moet fietsen met de zware tassen. Dit wordt zwaar onderbetaald. Volgens mij kregen wij geen vakantie geld als je 3 weken vakantie nam kreeg je gewoon niets. Laatste moment moesten we ook met lijsten gaan lopen omdat het per week verschild wie er wel of geen krant/folder wil hebben. Bezorgers deden er langer over en krijgen daar ook niet extra voor uitbetaald. Daarom ook gestopt met het bezorgen. En de jongere mensen willen dat niet eens meer doen, juist omdat ze zwaar onderbetaald worden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Zou wel goed zijn als er een Bezorgersbond zou worden gekoppeld aan de Riders Union van food-bezorgers, met een verlaagd instaptarief zodat een nieuwe generatie leert waarom een verenigd krantenproletariaat sterker staat.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
09 aug 2025 12:11
Zou wel goed zijn als er een Bezorgersbond zou worden gekoppeld aan de Riders Union van food-bezorgers, met een verlaagd instaptarief zodat een nieuwe generatie leert waarom een verenigd krantenproletariaat sterker staat.
Een mooi streven maar de medewerkers van de bond moeten ook betaald worden.

Met een verlaagd tarief voor krantenbezorgers zou er weleens te weinig geld binnen kunnen komen om die medewerkers minimaal het minimumloon te betalen.

Wellicht dan ook een bond oprichten voor bondsmedewerkers zodat die sterker staan en minimaal het wettelijke uurloon kunnen verdienen?

Consumenneke

Speedy123 schreef:
09 aug 2025 12:32
Met een verlaagd tarief voor krantenbezorgers zou er weleens te weinig geld binnen kunnen komen om die medewerkers minimaal het minimumloon te betalen.
Ga nou niet meteen in de Yes But, No But weerstand staan.
FNV heeft zeker een half miljard in kas.
Medewerkers van de FNV hebben bovendien afgelopen voorjaar al gestaakt, dus die zitten ook niet stil.

Zie het als investering in de toekomst van het vakbondswezen. 8)

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Aan de andere kant, is de krant een sterfhuis constructie geworden wat betreft de papieren uitgaves.

Als ik kijk in het verzorgingshuis waar ik werk, had een 10 jaar geleden iedere kamer nog een krant, zijn er op mijn afdeling van 22 bewoners nog 5 abonnementen over.
Maar goed dit geen antwoord op TS zijn vraag, hiervoor zal TS zijn arbeidsovereenkomst moeten nakijken.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Speedy123 schreef:
09 aug 2025 16:16
Consumenneke schreef:FNV heeft zeker een half miljard in kas.
Medewerkers van de FNV hebben bovendien afgelopen voorjaar al gestaakt, dus die zitten ook niet stil.

Ah u wilt de stakingskas opgebracht door de leden van de andere bonden gebruiken om de bond voor krantenbezorgers te financieren.
Is toch zijn geld niet, dan kan je het meest idiote plannen bedenken...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
09 aug 2025 12:41
Ik investeer niet graag in iets wat uit een dood paard vind. Ik zou TS dus ook niet gauw adviezen om zijn probleem op te lossen door in een bezorgersvakbond te investeren…

Om het topic weer ontopic te krijgen: zijn probleem moet opgelost worden door meer inzicht te krijgen in de onderliggende administratie. Daarvoor zal hij toch echt bij zijn werkgever moeten zijn. Jablan heeft daartoe al een nuttige aanzet gegegevemn.

bezorgheld01

Dank voor jullie reacties. Dit is mij eerste deelname aan dit forum.
Vakbonden zijn er voor werknemers met een CAO. Ik ben ZZP-er en bepaal zelf hoe ik mijn werk uitvoer en in welke volgorde bezorgadressen, mits ik voldoe aan de deadline van 07:00 uur maandag t/m vrijdag en 09:00 uur op zaterdag.

Ja kranten bezorgen is een aflopende zaak, evenzo post bezorgen, daar er steeds meer digitale communicatie/nieuws/berichten zijn.

Ik bezorg 9 verschillende kranten 6 dagen/week en 52 weken/jaar. Indien ik vrij/vakantie neem moet ik hiervoor zelf sparen van mijn inkomsten krantenbezorging om aan verlof- of vakantiedagen te komen, zodat ik geen terugval in inkomsten/maand of periode of week.

Omdat alle tarieven bezorgtijd/bezorgwijk en voorbereidingstijd/stuksprijzen gebaseerd zijn op het WMUL, behoort opdrachtgever deze tarieven ieder half jaar te indexeren (verhogen) gelijk het WMUL per 1 januari en 1 juli van ieder jaar. Voor 2025 zijn dit 01.01.2025 - 2,75% en 01.07.2025 - 2,46%.

Ik heb opdrachtgever gevraagd om een duidelijker schriftelijk uitleg van hun vergoedingscodeslijst, als per looplijst te vermelden looptijd - loopafstand - gewicht, zodat je beter weet hoeveel tijd / afstand / gewicht je opdrachtgever berekend heeft. Dit kan je vergelijken met jouw gegevens.

Consumenneke

bezorgheld01 schreef:
11 aug 2025 02:08
Vakbonden zijn er voor werknemers met een CAO.
Klopt niet. Er is zelfs aan aparte FNV-bond voor ZZPers. Riders Union is opgericht door maaltijdbezorgers nadat Deliveroo alle werknemers had ontslagen om hen terug in dienst te nemen als zelfstandigen. Het fenomeen heeft internationaal succes. Er is bovendien een natuurlijke match tussen maaltijd-, post- en folder/krantenbezorgers.
FNV Riders Union is ontstaan op initiatief van de riders van Deliveroo. Waarom? Om op te komen voor de rechten van de maaltijdbezorgers. In februari 2018 heeft Deliveroo al zijn maaltijdbezorgers in loondienst vervangen door zelfstandige bezorgers. De maaltijdbezorgers van Deliveroo kwamen hiertegen in opstand en voelden zich niet serieus genomen door Deliveroo. <> Ondertussen hebben ook riders van de andere platforms: Uber Eats en Thuisbezorgd zich bij de FNV Riders Union aangesloten. Ook de riders van Uber Eats werken als zelfstandige bezorgers. Samen strijden we voor een eerlijke beloning voor alle riders.
Samenwerken is sowieso beter dan in je eentje alles moeten uitzoeken. Ook de zelfstandige depothouders werken samen, en met succes.

Was overigens een goeie suggestie van Jablan waar ik slechts op voortborduurde. :wink:
Jablan schreef:
09 aug 2025 08:21
Iets om uit te zoeken: je krijgt per stuk betaald, maar stukloon is een aantal jaren geleden verboden. Daarom zou je werkgever je inzage moeten geven hoe die bedragen per stuk tot stand zijn gekomen. Als daar geen omrekening uurloon => gemiddelde tijd per handeling => vergoeding per stuk op tafel komt, zou ik contact opnemen met een vakbond (wel lid worden natuurlijk).
De stukloonregeling voor krantenbezorgers wordt hier uitgelegd.
Waarom wordt dit nu gedaan? Om jouw eigen wijkvergoeding te kunnen vergelijken met het minimum uurloon. Zo weten we of je niet te weinig krijgt. We kijken naar je minimumloon per uur en dat wordt keer jouw totale tijd van jouw bezorgwijk gedaan. De uitkomst hiervan is een geldbedrag, dit bedrag is wat jij minimaal zou moeten krijgen. Om te kijken of je niet te weinig krijgt wordt je wijkvergoeding (de vergoeding per stuk) minus je minimale uurvergoeding gedaan. Is dit te weinig, dan wordt het verschil bij je wijkvergoeding opgeteld. Dit noemen we compensatie. Zo weten we dus hoeveel tijd je kwijt bent aan je bezorgwijk en wat je minimaal zou moeten verdienen.
Ik neem aan dat je dat zelf ook al gevonden had. Sterkte met de strijd! 8)

bezorgheld01

Bedankt Consumenneke voor de link https://fnvzzp.nl/

Voorheen ben ik wel lid geweest van de CNV vakbond als werknemer, helaas waren de CNV onderhandelingen met werkgever niet adequaat over de CAO en stukprijzen, later bezorgtijd op basis WML. Waarbij werkgever vooraf vastgesteld hoeveel tijd je kreeg per rit voor het aantal pakketten door jou te bezorgen in bepaalde postcodewijk(en).
Bij stukprijzen was de indexatie WML per half jaar direct te zien. Bij vooraf berekende bezorgtijd/rit was dit niet te controleren, daar de bezorgtijd/rit voor aanvang rit niet bekend werd gemaakt. Op loonstrook waren de bezorgtijd/rit niet gespecificeerd, evenzo niet per werkdag.

Stuksprijs/krant of bijlage(instekers) en bezorgwijkvergoeding zijn beide om te rekenen naar werktijd. Hoe lang je erover doet is afhankelijk hoe efficiënt en in welke tempo je dit uitvoert. Ik probeer zo efficiënt mogelijk te zijn en in een goed tempo. Aldus alle bezorgadressen uit het hoofd te bezorgen volgens looplijsten, wijzigingen en klachten van bezorgdag onthouden, in de kortste/efficiëntste fietsroute met aandacht voor de juiste bezorging/abonnee.

Ikzelf kom er wel uit met opdrachtgever, maar dit kost tijd en uitzoekwerk om exact te weten aan welke regels de opdrachtgever zich dient te houden, evenzo waar de opdrachtnemer zich aan dient te houden.
Opdrachtgever heeft aan mij, van aantal zaken die ik heb aangedragen die ik tegen gekomen ben in mijn werk als krantenbezorger, verteld zijn standpunt en wat de wettelijke regels zijn. Ik ga dit zelf controleren hoe het nu exact zit.

Moneyman

Ik ben wel benieuwd: heb je eigenlijk reden om aan te nemen dat je uitbetalingen niet zouden kloppen?

radertjes

Ongelezen bericht door radertjes »

Hier staat de stukloonnorm

https://www.stvda.nl/nl/thema/loon-en-c ... dbezorging

De twijfels kloppen. Bedenk maar hoeveel minimum loon is gestegen en hoeveel de wijken zijn gestegen laaste 3 jaar.

Deze mevrouw ondertekend stuksloonnorm namens FNV

Ik zou haar eens mailen als ik jullie was

https://www.fnv.nl/cao-sector/media-cultuur/personen

De onderste mevrouw:)
Laatst gewijzigd door radertjes op 06 sep 2025 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

numbat

Ongelezen bericht door numbat »

Sinds de invoering van de nieuwe wet minimumloon, werken de dagbladuitgevers DPG en Mediahuis (Telegraaf) met de zogenaamde “produktienorm”.

In die produktienorm staat de zwaarte en tijdsduur van een bezorgronde.
Tegelijkertijd wordt door de dagbladuitgevers de fietsvergoeding niet meer apart gespecificeerd.
In de wet op de Overeenkomst van Opdracht (OVO) staat dat de (fiets)vergoeding in het loon mag zijn inbegrepen.
Door het ontbreken van het specificeren van de fietsvergoeding is het niet meer te controleren of een bezorger juist wordt uitbetaald.

Naast de vraag of de Overeenkomst van Opdracht wel van toepassing behoort te zijn in de dagbladbezorging, klopt in bijna alle gevallen de produktienorm niet met de dagelijkse praktijk.

Het komt er op neer dat slecht circa 75% van het minimumloon wordt uitbetaald.

Ik heb deze discrepantie gemeld bij de Arbeidsinspectie, doch deze wimpelde het af met de opmerking dat bezorgers met een OVO hadden en dat zij dan niets doen.

Bij de invoering van de produktienorm werd duidelijk toegezegd dat de bezorger hierin laatste woord zou hebben.
De dagbladuitgevers hebben hier simpelweg schijt aan gehad en hun norm ingevoerd.

Maar er is meer aan de hand.

DPG meldt op de dagelijkse werklijst de naam van de bezorger die het werk uitbetaald krijgt.
Bij het Mediahuis (Telegraaf) is dit niet het geval.
Misschien is dit vandaag de dag veranderd, maar toen ik nog bezorgwerk deed nog niet.
De depothouders van de Telegraaf moesten per periode aan Florijn Beheer doorgeven wie welk werk had uitgevoerd, waarop diezelfde Florijn Beheer de lonen -namens de depothouders- uitbetaalde.
Florijn Beheer is een logistieke dochteronderneming van het Mediahuis.

Door deze werkwijze stond en staat de deur wagenwijd open voor loonfraude door depothouders.

Dit is mij dan ook overkomen in de bezorgregio Den Haag, waar de depothouder jarenlang loon naar zijn eigen familie liet uitbetalen terwijl ik het werk uitvoerde.

Diezelfde depothouder zorgde er voor dat je geen contact kon opnemen met de regiomanager.
Niet alleen zorgde hij er voor dat je de info daar toe niet kreeg, maar als het je wel lukte dan volgde ontslag op staande voet (je hebt immers geen arbeidsovereenkomst, maar een OVO).

Met deze werkwijze heeft de depothouder ruim 30000 euro van mij “gestolen”.

Toen ik daar achter kwam weigerde Florijn Beheer de gemaakte fout te corrigeren, ondanks dat zij wel de mogelijkheid hier toe hadden (de depothouder had immers contractbreuk gepleegd door onjuiste info te verstrekken over wie welk werk uitvoerde).

Wat mij heel erg heeft verbaasd is dat de rechter de depothouder, ondanks de wettelijke verplichtingen die aan de OVO verbonden zijn, gelijk gaf en dus geen achterstallig loon hoefde te betalen.
De klapper op de vuurpijl was dat het Openbaar Ministerie, zelfs na een artikel 12 procedure, aangaf dat de depothouder “geen enkel misdrijf” had gepleegd en niet tot onderzoek overging, laat staan tot vervolging.

Ook een aangifte wegens arbeidsuitbuiting haalde niets uit omdat de overheden dit niet als uitbuiting zagen.

Rest mij nog te melden dat de Haagse depothouder op dezelfde manier de insteekvergoedingen voor de bijlagen (soms 3 per week) niet aan de bezorgers uit liet betalen, maar aan zijn familie).

Moneyman

Toch even mezelf herhalend:
Moneyman schreef:
12 aug 2025 22:48
Ik ben wel benieuwd: heb je eigenlijk reden om aan te nemen dat je uitbetalingen niet zouden kloppen?
Anders gezegd: wat wil je nu eigenlijk bereiken?

Consumenneke

numbat schreef:
11 sep 2025 17:40
Door deze werkwijze stond en staat de deur wagenwijd open voor loonfraude door depothouders.
Verwacht geen begrip op dit consumentenforum. Leg je ervaring voor aan Follow the Money, die zijn waarschijnlijk wel geïnteresseerd in een goed onderbouwd verhaal waaruit blijkt dat zowel DPG Media als Mediahuis de andere kant opkijken als hun bezorgers gedupeerd worden. 8)

Moneyman

Consumenneke schreef:
12 sep 2025 22:28
numbat schreef:
11 sep 2025 17:40
Verwacht geen begrip op dit consumentenforum. Leg je ervaring voor aan Follow the Money, die zijn waarschijnlijk wel geïnteresseerd in een goed onderbouwd verhaal waaruit blijkt dat zowel DPG Media als Mediahuis de andere kant opkijken als hun bezorgers gedupeerd worden. 8)
We weten nog niet eens of die bezorgers überhaupt nog gedupeerd worden… want vragen daarover worden door TS niet beantwoord. Dat “goed onderbouwde verhaal” is er tot nu toe helemaal niet.

Consumenneke

Moneyman schreef:
13 sep 2025 16:41
We weten nog niet eens of die bezorgers überhaupt nog gedupeerd worden… want vragen daarover worden door TS niet beantwoord. Dat “goed onderbouwde verhaal” is er tot nu toe helemaal niet.
Dat kunnen ze bij FTM prima zelf beoordelen. Hebben ze ons helemaal niet voor nodig. FTM is wel een partij die zo'n kwestie op de agenda kan zetten, terwijl er hier eindeloos gebakkeleid wordt door een handjevol mensen voor een handjevol mensen. We zien niet eens dat Numbat een andere deelnemer is dan Bezorgheld.

Plaats reactie