Venz en De Ruijter 'pure' chocolade hagelslag

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Re: Venz en De Ruijter 'pure' chocolade hagelslag

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
24 mei 2026 19:01
Dat snap ik. Maar daarom moet je ook het hele stuk quoten en niet 2 woorden en er dan een heel ander stuk vlees bij betrekken dat duidelijk bewerkt is en toevoegingen heeft. Zoals ik al zeg, er zijn genoeg soorten vlees waar geen toevoegingen (nee, ook geen water) in zitten te vinden bij de slager, maar ook gewoon bij de Appie.
Je hebt gelijk dat je aanvankelijk wees op onbewerkt vlees. :wink:

Tegelijk neemt het aanbod van bewerkt vlees snel toe. Niet alleen rookworst, maar ook gourmet- en barbecue-schotels met vlees in marinades. Aan zulk bewerkt vlees mag water toegevoegd worden. Het water is geen probleem, maar als stoffen die de smaak en houdbaarheid verbeteren zijn dat wel.

Iemand noemde zakjes soep. Vroeger was niet alles beter. Hagelslag is altijd een soort cacaofantasie geweest.

De ontwikkeling van ons voedsel is best interessant.

De reden waarom zoveel mensen een diëtist nodig hebben, is dat ze waarschijnlijk teveel achter hun computer zitten. 8)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
24 mei 2026 20:59
Vroeger was niet alles beter. Hagelslag is altijd een soort cacaofantasie geweest.
Als ik nu een bakje met goede pure chocola (50....70% ) opentrek dan ruik ik de chocolade...en moet ik terugdenken aan de geur van het bakje met hagelslag bij mijn moeder, lang geleden.

Aan het pak hagelslag van nu, ruik ik niets.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kan het zijn dat uw reukvermogen in de loop der jaren is afgenomen?
Volgens bv. deze pdf van het cacao-en chocoladebesluit 1967 waren de eisen aan chocolade en hagelslag toen namelijk niet anders dan nu. Ook toen gold 35% voor chocolade, 32% voor hagelslag (zie art 11, resp.12) en 25%/20% voor melkchocolade/hagelslag (art. 14, resp 15).

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
25 mei 2026 09:11
Een vers wit hard puntje met roomboter en pure hagelslag van AH smaakt niet alleen goddelijk, maar ruikt ook heerlijk.
Deze hagelslag is gemaakt van pure chocolade.
Dat is discutabel.
Ingrediënten: suiker, magerecacaopoeder°, cacaoboter°, cacaomassa°, emulgator (lecithinen [E322]), glansmiddel (arabische gom [E414]), vollemelkpoeder. Waarvan toegevoegde suikers 64g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0g per 100 gram cacaobestanddelen ten minste 32%. °Rainforest Alliance gecertificeerd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
25 mei 2026 12:29
Een vers wit hard puntje…
Ik heb al heel wat broodsoorten gezien in mijn leven, maar deze is nieuw voor me.

Een vers wit zacht puntje vind ik overigens wel erg lekker, liefst met de heerlijke rosbief van mijn slager.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
Volgens bv. deze pdf van het cacao-en chocoladebesluit 1967 waren de eisen aan chocolade en hagelslag toen namelijk niet anders dan nu. Ook toen gold 35% voor chocolade, 32% voor hagelslag (zie art 11, resp.12) en 25%/20% voor melkchocolade/hagelslag (art. 14, resp 15).
Dus eigenlijk is er al bijna 60 jaar niks veranderd, terwijl er steeds meer stemmen opgaan om gezonder te gaan eten.

Dan zou je denken: breng dat minimum omhoog naar 40-45% of zo. Dan wordt het toch alweer wat minder ongezond.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
Zoals gezegd, stukken van een goede chocolade reep in een bakje ruik ik wel.
Bij hagelslag verwacht ik een sterkere afgifte van de geur, het oppervlak dat in contact staat met de lucht is immers veel groter.
Erthanax schreef:
Dat geeft enkel een ondergrens aan, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat het cacao gehalte van hagelslag vroeger hoger was.

Plaats reactie