LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
rmnnie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2010 20:59

MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door rmnnie »

Hoi Allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen, want ik weet het zelf niet meer.

In 2002 ben ik begonnen met de HBO-v. In 2008 heb ik besloten, nadat ik mijn laatste stage weer niet gehaald had, om met mijn behaalde resultaten een MBO-v diploma te krijgen.
Mijn school heeft mij geholpen en in juli 2008 heb ik mijn MBO diploma verpleegkunde behaald.

Nu kreeg ik een tijdje geleden een brief van de ibg/DUO dat ik mijn schuld moet terug betalen. Dit houd in: lening, basisbeurs en ov-schuld.

Nou lijkt het mij raar dat ik gestudeerd heb. Een diploma behaald heb. En dan toch alles terug moet betalen. Ik heb een bezwaarschrift ingediend maar die is onontvankelijk verklaart door de ibg/DUO. Ik wil hiertegen dus bezwaar maken, maar heb meer argumenten nodig.

Weten jullie nog iets wat mij kan helpen? Ik zou het namelijk erg krom vinden dat je in Nederland recht heb op een studiebeurs. Deze omgezet wordt in een gift als je je studie succesvol afrond met een diploma. En dit bij mij dus niet gebeurd.

In mijn ogen heb ik mijn studie afgerond met een diploma. Mijn studieresultaten van de HBO zijn ervoor gebruikt om mijn MBO diploma te krijgen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Rhiannon :(

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Waterlelie »

In 2002 ben ik begonnen met de HBO-v. In 2008 heb ik besloten, nadat ik mijn laatste stage weer niet gehaald had, om met mijn behaalde resultaten een MBO-v diploma te krijgen.
Dus je bent met een HBO opleiding begonnen en aan het einde besloten om toch maar MBO te gaan volgen. Nu heb je een MBO diploma behaald maar in principe heb je de HBO-opleiding niet binnen 10 jaar afgerond. Dan moet je inderdaad wat je tijdens de HBO-opleiding heb ontvangen terugbetalen. Dus de kans is klein dat je beroepschrift gerond word verklaard.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Het is heel vervelend, maar je hebt een studiefinanciering gekregen voor het HBO en dan is een MBO opleiding geen volwaardige opleiding.
Als je binnen tien jaar een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Uiteraard moet je een rentedragende lening of collegegeldkrediet wel altijd terugbetalen.

rmnnie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2010 20:59

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door rmnnie »

Ik heb niet echt een mbo gevolgd. Ik heb 2 of 3 keer een gesprek gehad. Mijn studieresultaten van de HBO ingeleverd en dat was mbo diploma waardig.
Ik heb ook nooit ingeschreven gestaan bij die mbo school.
Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma.
Is mijn diploma een aantal jaren beurs omzetten in een gift waardig?? Zou heel raar zijn.

En zou er ook geen compensatie mogelijkheden zijn met beurs MBO of iets in die trant?

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Amyl »

Gecompliceerde zaak, denk ook niet dat veel mensen hier een persoonlijke ervaring mee hebben. Ik zou je aanraden om een expert in te schakelen, zeker gezien het feit het waarschijnlijk om een groot bedrag gaat. Misschien kun je dan in aanmerking komen om het deel kwijt gescholden te krijgen dat het volwaardige mbo diploma zou hebben gekost.

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Zante »

Waterlelie schreef:
In 2002 ben ik begonnen met de HBO-v. In 2008 heb ik besloten, nadat ik mijn laatste stage weer niet gehaald had, om met mijn behaalde resultaten een MBO-v diploma te krijgen.
Dus je bent met een HBO opleiding begonnen en aan het einde besloten om toch maar MBO te gaan volgen. Nu heb je een MBO diploma behaald maar in principe heb je de HBO-opleiding niet binnen 10 jaar afgerond. Dan moet je inderdaad wat je tijdens de HBO-opleiding heb ontvangen terugbetalen. Dus de kans is klein dat je beroepschrift gerond word verklaard.
Daar ben ik het mee eens. Voor een HBO opleiding ontvang je meer studiefinanciering dan voor een MBO opleiding, dus het lijkt mij niet meer dan redelijk dat je dat verschil terug betaalt. Je hebt inderdaad een diploma behaald, maar niet dat HBO diploma.
Als ze bij hun standpunt blijven, zou ik overwegen om alsnog dat HBO diploma te halen als ik jou was. Je hebt het grootste gedeelte van die studie al gedaan als ik het goed begrijp, en als je in 2002 begonnen bent heb je daar nog twee jaar voor. Je hebt dan én een HBO diploma, én het scheelt je waarschijnlijk duizenden euro's aan de schuld die je nu hebt opgebouwd.

Daisy25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2010 19:45

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Daisy25 »

Ik denk niet dat je gelijk gaat krijgen. Op de site van de IB-groep staat heel duidelijk dat de basisbeurs(eventueel aanvullende beurs) pas een gift wordt als je je HBO diploma binnen 10 jaar haalt.

Jij hebt dat niet gedaan. Jij hebt je HBO diploma niet afgemaakt en hebt in plaats daarvan een mbo diploma gekregen. Dus de IB-groep staat volledig in hun recht.

Sweetie81
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2010 20:58

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door Sweetie81 »

Als ik zo je bericht lees, heb je een mbo diploma behaalt, maar studiefinanciering ontvangen voor een hbo opleiding.
Om je prestatiebeurs om te zetten naar een gift moet je een diploma behalen op een gelijkwaardig niveau waarvoor je de stufi hebt ontvangen.
Voor het mbo moet je een mbo, hbo of universitaire diploma behaalt hebben ( hbo / universitair is immers nog hoger, dus altijd voldoende )
Voor het hbo/universiteit moet je een hbo of universitaire diploma behalen. Een mbo diploma is hiervoor niet voldoende en daarmee kun je geen gedeelte of volledige omzetting aanvragen. Je kunt in bezwaar gaan, maar dan krijg je dit als antwoord en met uitleg van de wet en regelgeving erbij. Deze info kun je ook allemaal vinden op de site van de Dienst Uitvoering Onderwijs ( eerder ib-groep ). Ts wel erg zonde en balen natuurlijk, kan ik me voorstellen. Maar het zal helaas niet anders worden.

Groetjes

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: MBO/HBO studiefinanciering/studieschuld

Ongelezen bericht door testcase »

van de IBG site:
Diploma halen
Als je binnen tien jaar een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Uiteraard moet je een rentedragende lening of collegegeldkrediet wel altijd terugbetalen.

Gesloten