Hij zei dat hij Vista draait.
Voor de mensen die zich afvroegen wat Flyforfun (FlyFF) is: Het is een gratis online MMO. Om cheats en hackers te voorkomen gebruikt FlyFF Norton Gameguard, wat helaas maar al te vaak de oorzaak is van de vele problemen die je kunt hebben met het draaien van zulke gratis MMOs. Het spelen op een private server betekent dat iemand, zoals jij of ik, de server bent in plaats van de officiele makers van het spel. Dit is vaak niet toegestaan in spellen waar je eigenlijk maandelijks moet betalen (zoals World of Warcraft) omdat je daarmee dus gratis kan spelen (hoewel je dus geen support hebt van gamemasters en vaak met een lage populatie en cheaters zit). Ik weet niet wat FlyFF van private servers vindt, aangezien het eigenlijk sowieso gratis is. Private servers zouden in principe niet moeten uitmaken voor de prestaties van het spel zeker niet als zijn vrienden geen problemen hebben met die server. In elk geval is er wettelijk niks aan de hand met FlyFF, het is gewoon een gratis, legaal, online game (die je wel op je pc zelf speelt, denk World of Warcraft maar dan gratis).
Dus nu is de vraag aan Hawik: Eerst voor de duidelijkheid: Sluit FlyFF af, of sluit echt je hele pc af? Als het het laatste is, wanneer slaat je pc dan af? Is dit willekeurig tijdens het spelen (ene keer na een uur, volgende keer na een halfuur)? Of is het bij het starten van FlyFF al? Is dat wanneer Norton Gameguard aan het checken is? Loopt FlyFF eerst vast voor je pc afslaat? Disconnect je eerst?
Je zei dat het spel het enkele weken wel deed? Ik zie op google dat FlyFF recentelijk een patch update heeft gehad (14 april:
http://flyff.gpotato.com/?m=community&a ... te&id=7317), heb je die geinstalleerd? Is het probleem begonnen na deze datum? Zo ja dan ben je in elk geval niet de enige met het probleem en kun je je beter wenden tot een gamemaster van FlyFF (als je het spel uberhaupt inkomt) of even op hun forums kijken. Ook: check even, als je die patch hebt, of je private server ook daadwerkelijk werkt met de nieuwe patch. Sommige private servers gebruiken oudere versies van games. Makkelijkst is om even te checken welke versie van de game jij hebt en welke je vrienden hebben. Probeer anders even te connecten met een gewone server en kijk of het spel het dan wel normaal doet.
Verder zou ik je nog willen adviseren je drivers te updaten, soms, wonder boven wonder, fixt dat heel veel zeker na nieuwe patch releases. Ik zou ook alsnog even het hele spel van je pc afgooien en opnieuw installeren als je dit nog niet gedaan heb, zeker vanwege die nieuwe patch is dat de moeite van het proberen waard.
Hoewel het me sterk lijkt dat dit echt de oorzaak is dat je pc afsluit, weet je maar nooit met norton; check nog even je firewall instellingen en laat zowel FlyFF als Norton Gameguard opnieuw toe. Toen ik Maple speelde was dit altijd een probleem met norton gameguard na nieuwe patches.
Overigens is de temperatuur van je hardware gemakkelijk te checken met gratis software, als degene die suggereren dat dit het probleem is (wat ik na mijn talloze onmogelijke problemen met games als FlyFF zelf ernstig betwijfel, zeker omdat de pc probleemloos zwaardere games weet te draaien), misschien een linkje kunnen posten? Ik weet even niet meer hoe de software heet.
Edit: Nog iets! Ik browsde even de FlyFF forums voor je. Voor Vista en hoger moet je het spel wel als admin runnen, anders doet ie dus niks. Misschien ben je geen admin meer aangezien je je pc gereinstalleerd hebt. Moet je misschien even checken, zou toch mooi zijn als je daarmee je problemen uit de wereld helpt.
(Ja, ik weet dat dat zelden een pc shutdown veroorzaakt, maar het is altijd handig om even de standaard dingen door te nemen voor hij over moet gaan op dure, misschien nodeloze hardware reparaties, en zoals ik al zei, met Norton Gameguard sta ik werkelijk nergens meer versteld van. Bij mij veroorzaakte het blue screens omdat hij het niet eens was met mijn firewall (die ook norton was, ironisch genoeg), om maar een idee te geven).