LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderopvang

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
christelv

kinderopvang

Ongelezen bericht door christelv »

Onze jongste dochter zit voor twee hele dagen op een dagverblijf. Ik ben bezig met een andere baan en zou dan op de dagen die ik nu werk geen hele dagen meer werken en dus ook maar halve dagen opvang nodig hebben. Er zou wel een andere dag bijkomen ochtend en middag.
In ons opvangcontract staat duidelijk vermeld dat ik ochtenden en middagen afnemen.
Het dagverblijf geeft aan vanwegen de wachtlijsten mensen geen halve dagen meer te willen bieden. Of te wel ik kan niet van de twee middagen af.
Weet iemand of dit zomaar mag!

lucasvroon

Re: kinderopvang

Ongelezen bericht door lucasvroon »

Dag,
Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben ons (nog ongeboren) kind vorig jaar december ongeveer inschreven voor 2 ochtenden. Mijn partner werkt 4 ochtenden (2 x past haar moeder op), vanwege gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

Allemaal geregeld dachten we, totdat we een week geleden een brief kregen dat onze kinderopvang (alle vestigingen in onze woonplaats Maassluis) alleen nog maar hele dagen opvang wil aanbieden. Dus of wij doodleuk gewoon even 2 hele dagen willen betalen ipv 2 ochtenden.
Dit komt dus neer op zo'n extra 70-80 euro p/maand (netto). Hierbij komt dus ook nog eens dat de belastingdienst (lees WIJ met zijn allen) veel te veel toeslag betaald (voor feitelijk ongebruikte opvang).
De enige die hiervan beter wordt is dus de opvang zelf!

Mijn partner kan dus geen hele dagen werken (vanwege de arbeidsongeschiktheid).
Mijn vriendin heeft al gebeld en alles uitgelegd. Daar kon niets aan gedaan worden, was de boodschap.
Ik heb nu nogmaals gebeld (week later), zelfde dame aan de telefoon gekregen. Ik heb (vriendelijk) gedreigd met netjes een interne klacht in te dienen en als dat niet helpt naar een geschillencommisie te stappen. De dame gaat nu ons specifiek geval met het management bespreken, we horen hiervan dus nog. Er is mij al aangeboden om voor 1 van de 2 dagen toch een ochtend opvang te geven ipv een hele dag (omdat ze die betreffende ochtend geen wachtlijst hebben).

Kortom, zoals gewoonlijk draait alles om geld. Ze plaatsen liever een kind de hele dag (ook al zijn die ouders NIET op tijd geweest met inschrijven) dan ons kind een ochtend, omdat ze dan niet de middag kunnen vullen. Dat is toch niet mijn probleem? Op de website bieden ze overigens nog steeds ochtenden aan :-S.

Wordt vervolgd, misschien zijn er meer ouders met hetzelfde probleem??
Voor mij wordt het ook een principe kwestie, wat mij altijd erg vasthoudend maakt.

judithdewith

Ongelezen bericht door judithdewith »

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.Ik dacht al dat ik de enige was die zich hier druk om maakt. Mijn situatie is als volgt:
Ik heb 2 kinderen mijn man is per augustis met een andere baan begonnen en ik ben weer gaan werken. We wilde de opvang zo goed mogenlijk regelen en onze dochter naar de peuterspeelzaal kunnen laten gaan. Maar het is allemaal wat anders gegaan als ik zou willen. Mijn zoon moet naar de BSO daar is een wachtlijst van 1.5 jaar dus daar zit hij niet zo maar op. (deze wachtlijst wordt veroorzaakt door het wijk gericht aan bieden van BSO. wat inhoud dat ook kinderen van een andere school bij hun naar de BSO komen). KInderopvang walcheren heeft als enig alernatief BSo op een andere school aan kunnen bieden waar niemand van zijn school heen gaat en waar hij met een taxi naar toe moet. De directeur van zijn school en zijn leerkracht hebben me met klm afgeraden hier op ingegaan omdat ze een keer problemen hebben gehad met een vervangde taxichauffeur. Ik vin dhet daarom dus geen optie bovendien zit hij in een taxi zonder kinderstoel en gaat hij daar helemaal alleen naar toe. Hij is gewoon het type kind niet om dit mee te doen(afgeziem van de veiligheid) boevendien heeft de wachtlijst van 2.5 jaar voor mij ook niet voor die optie gekozen. Nu hadden we nog 1 optie. De gastouder van mijn dochter. Maar daar moeten we net als jullie veel meer uren afnemen dan we nodig hebben. Namelijk 22 en we hebben er hooguit 8 nodig per maand. Toen ik dit hoorde flipte ik aan de telefoon. En de medewerkster probeerde toen de pijn te verzachten door te zeggen dat ik wel alles bij de belasting op kan voeren. Toen ging ik helemaal door het lint. Ik krijg ongeveer 40 procent van het totaal bedrag van de belasting terug. Het totaal bedrag is 1531 euro per jaar. Ik krijg 612 euro van de belasting terug . Maar als ik maar 8 uur zou hoeven te betalen kost het me maar 556.80 euro perjaar en dan is er nog geen beasting van af,
Wat inhoud dat ik meer terug krig van de belasting als dat ik eigenlijk maar zou hoeven te betalen. Ik snap niet dat een kinderopvang organisatie hier mee weg kan komen.

Het heeft voor ons als gevolg. Dat we wel voor de beste oplossing kiezen voor onze zoon : de gastouder. Maar dat onze dochter hierom van de peuterspeelzaal moet omdat het anders te duur wordt.
Een peuterspeelzaal die ook onder de kinderopvang organisatie valt. En voor achtestand kindjes regeld dat ze voor 150 euro per jaar 4 dag delen naar de peuterspeelzaal kunnen komen. Maar mijn dochter kan niet meer want door de wan organisatie wordt het te duur.

En o ja dat ik 22 uur afmoet nemen komt omdat zij het anders finaciel niet rond kunnen krijgen.

Ik wordt hier heel heel heel erg boos van

Groeten Judith

lucasvroon

Probleem is nog niet opgelost.
Wel heb ik na dreigen met een klacht bij het hoofdkantoor inmidddels inderdaad 1 halve dag gekregen. Ik betaal dus nu nog voor 1 halve dag te veel (net als de belastingdienst).

Zometeen als de kinderopvangtoeslag weer omlaag gaat, wordt het verschil dus nog groter.
Het enige voordeel is dat het duurder wordt en dat daardoor de vraag afneemt, waarna ik weer een halve dag zou kunnen nemen... Maar die kans zal niet zo groot zijn.

Ik ga vanavond toch eens kijken of ik niet contact met een twee kamer fractie op kan nemen. Aangezien ik vvd gestemd heb, zal ik daar eens kijken.

lucasvroon

Hmmm... zojuist dus de vvd 2e kamer fractie gebeld (dat kan gewoon 8) )

De man die ik aan de telefoon kreeg, had privé precies hetzelfde.
Echter hij is van mening dat het niet anders kan, daar de dagverblijven anders een probleem krijgen met de bezetting...??!!?
Dat is toch hun probleem. Dan neem je parttimers in dienst...

In ieder geval, ik laat het hierbij zitten. Ik heb in ieder geval die ene halve dag uitonderhandeld. Verder niets te klagen en we kunnen het ook wel missen. Het gaat mij om het principe. Betalen voor een dienst die ik niet afneem.
Zeg maar betalen voor retourtje New York - Amsterdam, als je gaat emigreren. Tja, het vliegtuig moet toch terug, dus de bemanning en de kerosine moet betaald worden, ookal vlieg jij niet mee.

Succes allen!
Dreigen met een klacht indienen bij de geschillencommissie kan dus wel helpen :) Of het gewoon doen misschien ook wel.

Gesloten