LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

Vorig jaar mei tot afgelopen maart heb ik gewerkt voor een beveiligingsbedrijf. Nu heb ik eergister de eindafrekening ontvangen en daar is tot mijn grote schrik 573,- ingehouden van de werkkleding/screening etc.

Ik heb gebeld en ik kreeg te horen dat ik hiervoor heb getekend in mijn contract. Er staat inderdaad in mijn contract:
Werknemer is verplicht alle verstrekte materialen, bedrijfskleding etc. uitsluitend te gebruiken ten behoeve van de door werkgever opgedragen werkzaamheden

Werknemer is verantwoordelijk voor de hem ter beschikking gestelde materialen en bedrijfskleding en dient er voor zorg te dragen dat het geheel steeds in ordelijke staat verkeert. Bij het beeindigen van de arbeidsovereenkomst moeten alle eigendommen van werkgever bij hem in goede staat worden ingeleverd waarbij werkgever het recht heeft schadevergoeding te eisten indien hieraan niet of niet ten volle wordt voldaan. Indien werknemer zelf het initiatief neemt om voor het einde van overeengekomen dienstverband uit dienst te gaanm doch uiterlijk binnen één jaar na indiensttreding, verplicht deze zich om de kosten van uniformering en screening terug te betalen aan werkgever. Deze kosten zullen, indien mogelijk, worden verrekend met de definitieve salarisafrekening
Toendertijd had ik weinig andere keus omdat ik een nieuwe baan nodig had en heb dus maar getekend, ook had ik niet verwacht binnen een jaar weg te gaan, maar heb ik wel gemoeten omdat ze me niet genoeg uren konden geven waardoor ik er financieel niet meer van rond kon komen.

Mijn kleding heb ik trouwens in moeten leveren voordat de eindafrekening plaats vond.

Maar nu begin ik me toch af te vragen, is zoiets wel geldig, ook al heb ik er voor getekend?
Is er niet een wet/regel die stelt dat het terug te betalen bedrag berekend moet worden naar het aantal maanden dat ik in dienst ben geweest?
Is het wel redelijk om alles volledig in te houden terwijl ik, als ik 2 maanden langer had doorgewerkt, helemaal niks terug had hoeven te betalen? (redelijkheid en billijkheid)

Dankuwel voor uw hulp alvast

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seconds-out »

Dannyke schreef:Vorig jaar mei tot afgelopen maart heb ik gewerkt voor een beveiligingsbedrijf. Nu heb ik eergister de eindafrekening ontvangen en daar is tot mijn grote schrik 573,- ingehouden van de werkkleding/screening

Mijn kleding heb ik trouwens in moeten leveren voordat de eindafrekening plaats vond.
Dankuwel voor uw hulp alvast
Als ik het goed begrijp heb je je werkkleding ingeleverd EN je moet ook nog 573 euro betalen?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
verplicht deze zich om de kosten van uniformering en screening terug te betalen aan werkgever.
Hier heb je voor getekend, dus er valt weinig op af te dingen.

Wat je wel kan aangeven, is dat je werkgever niet zo maar een bedrag mag opvoeren als kosten. Het in rekening gebrachtte bedrag dient redelijkerwijs de werkelijke kosten van het bedrijf weer te geven. Je hebt dus recht op een specificatie waar die Euro 573,- uit bestaat.

Hierin zullen ook de aanschafkosten van het Uniform vallen. Als je deze kosten betaalt wordt je ook de eigenaar van het uniform. Het lijkt me dan dat je het bezit van je eigen uniform kunt opeisen, iets wat je werkgever vast niet wil.

Misschien kun je op die wijze een gedeelte van de kosten, "weg-onderhandelen"

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seconds-out schreef:
Dannyke schreef:Vorig jaar mei tot afgelopen maart heb ik gewerkt voor een beveiligingsbedrijf. Nu heb ik eergister de eindafrekening ontvangen en daar is tot mijn grote schrik 573,- ingehouden van de werkkleding/screening

Mijn kleding heb ik trouwens in moeten leveren voordat de eindafrekening plaats vond.
Dankuwel voor uw hulp alvast
Als ik het goed begrijp heb je je werkkleding ingeleverd EN je moet nog 573 euro betalen?
ja werkkleding is ingeleverd (opgestuurd naar bedrijf wat kleding aanlevert) en die €573,52 is ook ingehouden. Bij deze kosten zit ook een deel screening bij inbegrepen, maar dat schat ik op hoogstens 100 euro, maar daarbij vraag ik me ook af of ze mij dat mogen laten terugbetalen. Heb geen specificatie ontvangen van de inhouding, alleen maar op de loonstrook dat gehele bedrag als inhouding vermeld staan.

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seagoing racer2 schreef:Beste,
verplicht deze zich om de kosten van uniformering en screening terug te betalen aan werkgever.
Als je deze kosten betaalt wordt je ook de eigenaar van het uniform. Het lijkt me dan dat je het bezit van je eigen uniform kunt opeisen, iets wat je werkgever vast niet wil.

Misschien kun je op die wijze een gedeelte van de kosten, "weg-onderhandelen"
dat vraag ik me dus ook af. Ze verplichtten me om mijn werkkleding in te leveren, want pas daarna komt de eindafrekening als alles ingeleverd is. Maar mag ik mijn kleding terug eisen aangezien ik er dus ook voor heb betaald? Iemand die daar duidelijkheid over kan geven?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seconds-out »

Dannyke schreef:
ja werkkleding is ingeleverd (opgestuurd naar bedrijf wat kleding aanlevert) en die €573,52 is ook ingehouden. Bij deze kosten zit ook een deel screening bij inbegrepen, maar dat schat ik op hoogstens 100 euro, maar daarbij vraag ik me ook af of ze mij dat mogen laten terugbetalen. Heb geen specificatie ontvangen van de inhouding, alleen maar op de loonstrook dat gehele bedrag als inhouding vermeld staan.
Screeningskosten 100 euro?
Een bedrijf wat een sollicitant zijn eigen sollicitatie laat betalen is natuurlijk al dubieus maar jurdisch zal het wel legaal zijn, want het staat in je arbeidscontract.
Die kosten voor je werkkleding mag je werkgever niet inhouden omdat je zelf al de werkkleding ingeleverd hebt.
Daarmee is alles rond tenzij jouw werkgever kan aantonen dat het een huur/lease overeenkomst was.
En dan is 473 euro wel erg veel voor een bewakingskostuum.

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seconds-out schreef:
Dannyke schreef:
ja werkkleding is ingeleverd (opgestuurd naar bedrijf wat kleding aanlevert) en die €573,52 is ook ingehouden. Bij deze kosten zit ook een deel screening bij inbegrepen, maar dat schat ik op hoogstens 100 euro, maar daarbij vraag ik me ook af of ze mij dat mogen laten terugbetalen. Heb geen specificatie ontvangen van de inhouding, alleen maar op de loonstrook dat gehele bedrag als inhouding vermeld staan.
Screeningskosten 100 euro?
Een bedrijf wat een sollicitant zijn eigen sollicitatie laat betalen is natuurlijk al dubieus maar jurdisch zal het wel legaal zijn, want het staat in je arbeidscontract.
Die kosten voor je werkkleding mag je werkgever niet inhouden omdat je zelf al de werkkleding ingeleverd hebt.
Daarmee is alles rond tenzij jouw werkgever kan aantonen dat het een huur/lease overeenkomst was.
En dan is 473 euro wel erg veel voor een bewakingskostuum.
ok dat is duidelijk
Indien werknemer zelf het initiatief neemt om voor het einde van overeengekomen dienstverband uit dienst te gaanm doch uiterlijk binnen één jaar na indiensttreding, verplicht deze zich om de kosten van uniformering en screening terug te betalen aan werkgever.
dit heeft dus eigenlijk helemaal geen waarde?

hoe kan ik het dan verder het beste aanpakken? Aangetekende brief? Met welke reden?
Dankjewel alvast.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste ,
ok dat is duidelijk, hoe kan ik het dan verder het beste aanpakken? Aangetekende brief? Met welke reden?
Dankjewel alvast.
Stuur een aangetekende brief aan de directie met het verzoek :
1. Een duidelijke specificatie waaruit blijkt dat de werkelijke kosten voor het bedrijf Eur 573, - zijn .
2. De kleding aan je ter retourneren, omdat je aanneemt na de betaling eigenaar hiervan te zijn geworden.

Beste is overigens dit te doen in overleg met een vakbond, dan sta je veel sterker.
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 05 mei 2010 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seconds-out »

Je hebt toch je werkkleding ingeleverd bij je werkgever?
Dan zijn er ook geen kosten of heeft je werkgever bij het inleveren gezegd dat je de werkkleding niet hoefde terug te geven omdat het jouw bezit is?

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seagoing racer2 schreef:Beste ,
ok dat is duidelijk, hoe kan ik het dan verder het beste aanpakken? Aangetekende brief? Met welke reden?
Dankjewel alvast.
Stuur een aangetekende brief met verzoek :
1. Een duidelijke specificatie waaruit blijkt dat de werkelijke kosten voor het bedrijf Eur 573, - zijn .
2. De kleding aan je ter retourneren, omdat je aanneemt na de betaling eigenaar hiervan te zijn geworden.

Beste is overigens dit te doen in overleg met een vakbond, dan sta je veel sterker.
Dat ga ik sowieso doen dan. Alleen ik vraag me nog af naar wie ik het moet sturen? Afdeling P&O?
Verder komt er nog bij dat het bedrijf op het punt stond overgenomen te worden door groter beveiligingsbedrijf, wat ondertussen volgens mij helemaal rond is. Ik weet niet of dit de situatie moeilijker maakt?

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seconds-out schreef:Je hebt toch je werkkleding ingeleverd bij je werkgever?
Dan zijn er ook geen kosten of heeft je werkgever bij het inleveren gezegd dat je de werkkleding niet hoefde terug te geven omdat het jouw bezit is?
Ik heb een bevestiging ontvangen van: Einde dienstverband op eigen verzoek.

In deze brief staat letterlijk vermeld:
Wij verzoeken u ervoor zorg te dragen dat alle eigendommen van ***** zoals het legitimatiebewijs en bedrijfskleding uiterlijk op de 1e werkdag volgend op laatste gewerkte dag bij het rayonkantoor zijn ingeleverd
en even verderop in de brief
Zodra u deze spullen heeft ingeleverd kunnen wij overgaan tot het opmaken van een eindafrekening
Bij navraag bleek dat deze tekst niet helemaal klopte, aangezien de kleding opgestuurd moest worden naar het bedrijf die de kleding aanlevert, dit heb ik dan ook gedaan, maar aangezien de

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seconds-out »

Dannyke schreef:
seconds-out schreef:Je hebt toch je werkkleding ingeleverd bij je werkgever?
Dan zijn er ook geen kosten of heeft je werkgever bij het inleveren gezegd dat je de werkkleding niet hoefde terug te geven omdat het jouw bezit is?
Ik heb een bevestiging ontvangen van: Einde dienstverband op eigen verzoek.

In deze brief staat letterlijk vermeld:
Wij verzoeken u ervoor zorg te dragen dat alle eigendommen van ***** zoals het legitimatiebewijs en bedrijfskleding uiterlijk op de 1e werkdag volgend op laatste gewerkte dag bij het rayonkantoor zijn ingeleverd
Bij navraag bleek dat deze tekst niet helemaal klopte, aangezien de kleding opgestuurd moest worden, dit heb ik dan ook gedaan.
Je werkgever vraagt zelf de werkkleding terug te sturen en rekent dus voor het gebruik ervan ongeveer 473 euro voor een relatief korte periode.
Elke rechter zal dat als onredelijk bezwarend vinden. (mocht het zover komen)
Zeker schrijven en aangetekend (liefst nog met ontvangstbevestiging)

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

seconds-out schreef:
Dannyke schreef:
seconds-out schreef:Je hebt toch je werkkleding ingeleverd bij je werkgever?
Dan zijn er ook geen kosten of heeft je werkgever bij het inleveren gezegd dat je de werkkleding niet hoefde terug te geven omdat het jouw bezit is?
Ik heb een bevestiging ontvangen van: Einde dienstverband op eigen verzoek.

In deze brief staat letterlijk vermeld:
Wij verzoeken u ervoor zorg te dragen dat alle eigendommen van ***** zoals het legitimatiebewijs en bedrijfskleding uiterlijk op de 1e werkdag volgend op laatste gewerkte dag bij het rayonkantoor zijn ingeleverd
Bij navraag bleek dat deze tekst niet helemaal klopte, aangezien de kleding opgestuurd moest worden, dit heb ik dan ook gedaan.
Je werkgever vraagt zelf de werkkleding terug te sturen en rekent dus voor het gebruik ervan ongeveer 473 euro voor een relatief korte periode.
Elke rechter zal dat als onredelijk bezwarend vinden. (mocht het zover komen)
Zeker schrijven en aangetekend (liefst nog met ontvangstbevestiging)
En aan wie kan ik die brief dan het beste richten? P&O? Ik weet niet eens wie er nu na de overname leidinggevende is.

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

Dit is een brief die ik heb opgesteld, kan iemand me tips geven wat er wel/niet in moet of nog bij moet?
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs ben ik bij ********** uit dienst gegaan. Ik heb hier gewerkt van 21-05-2009 tot 28-03-2010. Toen ik op 29-04-2010 mijn eindafrekening ontving zag ik dat er een bedrag van €573,52 was ingehouden op mijn loon. Bij die inhouding zit echter geen specificatie. Daarom wil ik u verzoeken mij een duidelijke specificatie toe te zenden waaruit blijkt dat de werkelijke kosten voor ************ €573,52 zijn.

Ook heb ik al mijn bedrijfskleding ingeleverd, maar aangezien ik er voor heb betaald, neem ik aan dat ik eigenaar van deze kleding ben. Ik wil u dan ook verzoeken om deze ingeleverde bedrijfskleding retour te zenden naar mij, tenzij u een andere oplossing wil voordragen.

Mocht u hier geen gehoor aan geven dan zal ik mij beraden over nadere juridische stappen. Het is immers onredelijk bezwarend om na bijna een volledig jaar in dienst te zijn geweest, nog de volledige kosten terug te moeten betalen van de screening en uniformering, terwijl ik na 1 jaar helemaal niks terug zou hoeven te betalen.

Ik verwacht binnen een periode van 15 werkdagen een antwoord op mijn verzoeken te hebben ontvangen.

Hoogachtend,
Laatst gewijzigd door Dannyke op 05 mei 2010 13:49, 3 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9885
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door kuklos »

Tip: Haal dat stuk over de rechter eruit. Voor minder dan 600 euro naar de rechter gaan? De kosten van die rechter kunnen wel eens hoger worden dan die 573 euro.
Tevens ga je daar direct mee dreigen, nog voordat ze kan hebben te reageren. Je loopt het risico dat ze hun hakken in het zand zetten en gaan tegenwerken.
Incaasobureaux hanteren deze wijze, direct dreigen, maar dat moet jij nog niet gaan doen. Dat kan altijd later nog als ze niet reageren.

Wel zou ik er een termijn in zetten waarop jij reactie wil zien.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

nette brief
Mocht u hier geen gehoor aan geven dan zal deze situatie aan de rechter worden voorgelegd
ik zou dit veranderen in : Mocht u hier geen gehoor aan geven dan zal ik mij beraden over nadere juridische stappen.

En ik zou aan het einde iets toevoegen in de trand van : Ik verwacht binnen een periode van 15 werkdagen een antwoord op mijn verzoeken te hebben ontvangen

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

dankjewel tot nu toe, meteen aangepast in bovenstaande brief.
Moet ik er ook nog iets inzetten dat ik er wel voor heb getekend in mijn contract?

kuklos
Berichten: 9885
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door kuklos »

Moet ik er ook nog iets inzetten dat ik er wel voor heb getekend in mijn contract?
Nee, beide partijen weten dat. Je betwist de hoogte van het bedrag, niet het bedrag zelf. Althans, ik neem aan dat als ze 25 euro hadden gerekend je er geen werk van had gemaakt.

Dannyke
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2006 20:25

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door Dannyke »

kuklos schreef:
Moet ik er ook nog iets inzetten dat ik er wel voor heb getekend in mijn contract?
Nee, beide partijen weten dat. Je betwist de hoogte van het bedrag, niet het bedrag zelf. Althans, ik neem aan dat als ze 25 euro hadden gerekend je er geen werk van had gemaakt.

neej bij 25 euro had ik niet moeilijk gedaan, of verrekend in verhouding met het aantal maanden dat ik in dienst ben geweest.

stofzuigertje

Re: werkkleding terugbetalen bij stoppen baan binnen 1jr

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wat kost een nieuw Uniform?
Als je dat weet en de afschrijving over 12 maanden en dan is een redelijk bedrag vast te stellen.
Kosten voor eerder ontslag nemen mag niet.
Dus laat ze eerst de kostprijs eens noemen.
Als je dit bedrag vooraf wist had je enkele maanden extra gewerkt dus gezien het vermoedelijke salaris een onredelijk bedrag!

Gesloten