LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Playstation 3 kapot YLOD defect

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
nilisch
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 14:55

Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door nilisch »

Ik heb mijn playstation 3 nu ongeveer 2 jaar en heb er nooit ernstige problemen mee gehad. Nu doet hij echter helemaal niets meer. Ik zette hem aan toen gaf hij eerst een geel lampje en toen een rood knipperend lampje. Het spelletje dat ik erin had gedaan zit nu vast. Toen ik Sony opbelde moest ik voor een reparatie €150 betalen omdat ik geen garantie meer heb, terwijl ik niets aan het deffect kan doen. Op internet zijn meer van dit soort gevallen te lezen. Het probleem doet zich meestal voor na de garantie periode, na zo'n drie jaar. Het is waarschijnlijk een fout in de constructie. Uit de reactie van Sony begreep ik dat ze het allemaal wel best vinden een levensduur van 2 jaar. Terwijl je als consument toch verwacht dat je er wel 10 jaar plezier van kunt hebben. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en misschien zijn er nog meer mensen met het zelfde probleem.

jag0_
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2010 19:08

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door jag0_ »

Ik heb dus precies hetzelfde probleem vandaag.

Hieronder mijn verhaal.

30-11-2007 heb ik een playstation 3 aangeschaft, 08-05-2009 is deze ter reparatie aangeboden voor een defecte Blu-Ray speler. Deze is uiteindelijk netjes gerepareerd. Vandaag 18-02-2010 zette ik mijn PS3 aan en wilde ik een spel opstarten. Mijn PS3 ging vanzelf uit, en wil nu niet meer opstarten... Nu heb ik Playstation opgebeld en die vertelde mij dat dit probleem bekend was, maar omdat het elektronica was kon dit gebeuren en was het iets wat niet onder de garantie valt. Ik mag hem wel opsturen en dan reviseren ze hem voor mij voor €150 euro. Nu kan ik mij herinneren dat er zoiets was als het Consumenten recht. Ik wees hier ook de desbetreffende Helpdesk medewerker op, deze vertelde mij dat ik hier niet mee hoefde aan te komen want ik kon hier geen aanspraak op doen omdat ze al zo aardig waren geweest om een jaar extra coulance toe te passen en als ze alles zouden gaan repareren wat stuk ging verdiende ze geen geld meer.

Ik vraag me dan ook af wat kan ik hier mee?

De standaardbrief gebruiken die is opgesteld voor de Blu-Ray defect?
Een nieuwe PS3 kopen?
of
Gebruik maken van hun reparatie traject en even 150 euro lappen om een gereviseerd product terug te krijgen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door BBCS »

De verkopende partij is verplicht om gedurende de economische levensduur om het probleem op te lossen.
Ook is gedurende de economische levensduur de verkopende partij het aanspreekpunt voor de consument.
Dat valt onder de consumentenrecht.
Ik vraag me dan ook af wat kan ik hier mee?
Je hebt zelf al het antwoord gegeven: :wink:
Gebruik maken van hun reparatie traject en even 150 euro lappen om een gereviseerd product terug te krijgen?

jag0_
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2010 19:08

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door jag0_ »

Ondertussen contact gehad met ConsuWijzer,

Ik moet ook geen aanspraak maken op de fabriekgarantie (daarom playstation zelf bellen heeft geen nut)

Ik ben zelf naar de MediaMarkt gegaan en hun op het Consumentenrecht gewezen. Na een discussie waar ze me eerst wilde afschepen met €200,- betalen en dan krijg ik een gereviseerd model terug waar ik dan maar weer 3 maanden garantie op kreeg. Is het opgelost. Mijn PS3 wordt gewoon opgestuurd naar Playstation zelf en zal die gerepareerd worden zonder extra kosten voor mezelf.

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

Terwijl je als consument toch verwacht dat je er wel 10 jaar plezier van kunt hebben. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Met dit soort verwachtingen kun je alleen maar teleurgesteld raken. Deze verwachting is echt belachelijk. 2 tot 3 jaar is nog ok, maar 10 toch echt niet.

nilisch
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 14:55

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door nilisch »

Waarom niet 10 jaar is een beetje overdreven maar 6 jaar moet ie toch wel meegaan. Ik heb €600 betaald. En als je een computer koopt verwacht je toch ook niet dat ie na 6 jaar kapot gaat. En trouwens dit is een probleem dat sony kan verhelpen, door ervoor te zorgen dat de processor niet te heet wordt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door BBCS »

nilisch schreef:Waarom niet 10 jaar is een beetje overdreven maar 6 jaar moet ie toch wel meegaan. Ik heb €600 betaald. En als je een computer koopt verwacht je toch ook niet dat ie na 6 jaar kapot gaat. En trouwens dit is een probleem dat sony kan verhelpen, door ervoor te zorgen dat de processor niet te heet wordt.
Bij computers is dat tussen de 2 a 3 jaar.

Waar ik me aan irriteer is dat de diverse commerciële organisaties steeds maar roepen dat je als consument zijnde een probleemloze levensduur mag verwachten die rond de 6 jaar ligt.

Dit kan dan wel voor onder andere de consumentenbond wenselijk zijn, maar de praktijk is wel totaal anders.

Er is een groot verschil in wat men wilt bereiken of wat men graag zou willen zien en wat er nu werkelijk is.

Het is echt een fabeltje dat een computer of spelcomputer 6 jaar zonder problemen mee zou moeten kunnen gaan.
Echt utopia.
Dus laten we naar de realiteit kijken en daar de feiten op gaan baseren.

Kijk je naar de Nederlandse wetboeken en ook naar de Europese richtlijn, dan is daar niets te vinden dat een product zeker probleemloos een x tijd mee moet gaan.

De winkelieren en fabrikanten hanteren nu gewoon de wetgeving.
En aangezien de consumentenorganisaties het graag anders zien, betichten zij de winkelieren en fabrikanten van oplichting, verkeerd voorlichten enz, terwijl die zich netjes aan de wet houden.

De consument is daar wel de dupe van, omdat nu aan de consument door die consumentenorganisaties totaal verkeerd wordt voorgelicht, waardoor de consument een totaal verkeerd beeld krijgt.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door alfatrion »

jag0_ schreef:Ik ben zelf naar de MediaMarkt gegaan en hun op het Consumentenrecht gewezen. Na een discussie waar ze me eerst wilde afschepen met €200,- betalen en dan krijg ik een gereviseerd model terug waar ik dan maar weer 3 maanden garantie op kreeg. Is het opgelost. Mijn PS3 wordt gewoon opgestuurd naar Playstation zelf en zal die gerepareerd worden zonder extra kosten voor mezelf.
Houd in het achterhoofd dat op de wettelijke garantie een omgekeerde bewijslast geld voor gebreken die binnen 6 maanden na aflevering worden ontdekt. Dat is dus meer dan de drie maanden die je gegeven is. :wink:

jag0_
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2010 19:08

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door jag0_ »

Nou het is opgelost,

Langs de MediaMarkt gegaan en zonder probleem hem opgestuurd voor reparatie, dit zonder enige kosten voor mijzelf. Het is nu alleen even 2-3 weken wachten tot hij terug is.

Topservice van MediaMarkt mag ik toch zeggen!

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door LeoZ »

@BBCS:: je hebt wat betreft die garantie min of meer gelijk.

Máár:: het gaat hier om een product van Sony, de PS3, die een onderdeel bevat die naar ruim een jaar defect raakt (de Laser) en dat is al 2 jaar bekend bij Sony, maar dan toch de klant laten betalen!

Daar gaat het om!

Eigenlijk een product die niet goed is!

nilisch
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 14:55

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door nilisch »

Het gaat niet om de lezer dat is al een oud probleem. Dit is een probleem dat ongeveer na 2 jaar opspeelt en het heeft ermee te maken dat de CPU te heet wordt. Dit is gemakkelijk door sony te verhelpen, maar het bedrijf doet er niets aan. De gebruiker zelf kan hier niets aan doen, en de garantie periode is meestal afgelopen

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door LeoZ »

Laser of CPU... de stelling van mij is :: dat Sony al jaren van deze problemen af weet én dus matige producten mét fouten verkoopt en uiteindelijk de klant in de kou laat staan!

Niet voor niets dat Sony tegenwoordig opeens 2 jaar garantie geeft op de PS3....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door BBCS »

Al weet je dat het een ontwerpfout is.
Als je recht wilt maken op de kosteloze reparatie of vervanging, dan dien je als koper zijnde met het bewijs te komen dat het product al tijdens de koop niet in orde was, dus dat hier spraken is van een ontwerpfout waardoor door die ontwerpfout de boel in de soep loopt.

Alleen is dat zo lastig te bewijzen.
En dien je dan een rechtzaak te willen en kunnen beginnen.
Alleen wegen de kosten niet op tegen de eigenlijke kosten van een nieuw product.

Alleen als je 100% zeker weet dat je de zaak kunt winnen, dan valt het te proberen.

Natalie86
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2010 18:06

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door Natalie86 »

Er heeft zich een nieuw probleem ontwikkeld. Er treedt iedere keer een foutmelding op onder de code (8001050F). De melding zegt "Registratie van de trofee-informatie kon niet worden voltooid". Zowel online als offline kan ik niet spelen :cry: , het systeem beïndigd direct het spel. Ook heeft de PS3 60GB het handje om vast te lopen.

Ik heb even ge-googled en blijkbaar ben ik niet de enige op dit moment met dit probleem. Check http://www.xgn.nl/forum/grote-problemen ... t4589.html.

Groetjes,
Natalie

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Er is vandaag een schrikkeldagprobleem. De ps3 denkt dat het 29 februari is in plaats van 1 maart. Er zal wel een patch voor komen.

guicher
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2010 21:35

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door guicher »

BBCS schreef:
nilisch schreef:Waarom niet 10 jaar is een beetje overdreven maar 6 jaar moet ie toch wel meegaan. Ik heb €600 betaald. En als je een computer koopt verwacht je toch ook niet dat ie na 6 jaar kapot gaat. En trouwens dit is een probleem dat sony kan verhelpen, door ervoor te zorgen dat de processor niet te heet wordt.
Bij computers is dat tussen de 2 a 3 jaar.

Waar ik me aan irriteer is dat de diverse commerciële organisaties steeds maar roepen dat je als consument zijnde een probleemloze levensduur mag verwachten die rond de 6 jaar ligt.

Dit kan dan wel voor onder andere de consumentenbond wenselijk zijn, maar de praktijk is wel totaal anders.

Er is een groot verschil in wat men wilt bereiken of wat men graag zou willen zien en wat er nu werkelijk is.

Het is echt een fabeltje dat een computer of spelcomputer 6 jaar zonder problemen mee zou moeten kunnen gaan.
Echt utopia.
Dus laten we naar de realiteit kijken en daar de feiten op gaan baseren.

Kijk je naar de Nederlandse wetboeken en ook naar de Europese richtlijn, dan is daar niets te vinden dat een product zeker probleemloos een x tijd mee moet gaan.

De winkelieren en fabrikanten hanteren nu gewoon de wetgeving.
En aangezien de consumentenorganisaties het graag anders zien, betichten zij de winkelieren en fabrikanten van oplichting, verkeerd voorlichten enz, terwijl die zich netjes aan de wet houden.

De consument is daar wel de dupe van, omdat nu aan de consument door die consumentenorganisaties totaal verkeerd wordt voorgelicht, waardoor de consument een totaal verkeerd beeld krijgt.
Ik zelf heb bij een zeer bekend Nederlands bedrijf gewerkt dat professionele camera's maakt voor o.a. NOS. Hierbij worden electronica onderdelen gebruikt die door de fabrikant 10 jaar gegarandeerd worden. Bij dit bedrijf ben ik er ook achter gekomen dat voor consumenten electronica onderdelen worden gebruikt die door de fabrikant 5 jaar worden gegarandeerd. Kort gezegd: alle electronica componenten in consumenten produkten zijn 5 jaar gegarandeerd. Dus alle consumenten electronica die langer meegaat als 5 jaar, is meegenomen. Let wel als een fabrikant meer als 5 jaar garantie geeft, dan zit er ook betere electronica in.

Dit gezegd hebbende is een PS3 die langer meegaat als 5 jaar mooi meegenomen....

hellgirl40
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2008 11:37

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door hellgirl40 »

Wij hebben de PS3 in sept 2007 gekocht.
De 1e keer dat we de YOLD hadden was ná 15 maanden.
Een hoop heisa en gedoe ( ze wilden ons eerst ook 200 euro laten betalen)
Toen we vertelden dat we de rechtsbijstand in gingen schakelen,
verviel ineens die 200 euro.
Wij de ps3 in dec 2008 opgestuurd, en we kregen hem pas!! begin februari terug!
(note: het spel rfom2 zat er nog in toen die kapot was gegaan en die kreeg ik pas 3 maanden later terug!)
We kregen dus niet onze PS3, maar een refurbished PS3 terug ( we hebben de 60 gb, die 599 in de winkel was).
En omdat ze de onze op moesten sturen naar FRANKRIJK, (blijkbaar kunnen ze alleen daar, de spellen die vast zitten in de console, eruit krijgen) duurde het dus 3 mnd voordat we dat spel weer terug hadden.

Nu is het precies 15 maanden later, en............ deze ps3 heeft de YOLD!!!
Met het spel RFOM1 deze keer erin, ik wordt hier gewoon misselijk van, morgen gaan we playstation weer bellen, en we gaan weer de discussies aan met ze................ wordt vervolgt dus!

groetjes, Hellgirl

mjuinen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2010 20:51

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door mjuinen »

Ik heb een vergelijkbaar probleem.
Mijn PS3 (120Gb vers) is nu 1 jaar en 3 maanden oud, en leest geen spellen van disk meer. Ook contact opgenomen met de helpdesk van Sony..... het zelfde verhaal voor 149,- krijg je een 2e hands PS3.

WAARDELOZE SERVICE VAN SONY DEFECT NET 3 MAANDEN BUITEN DE GARANTIE EN ZE HELPEN JE NIET VERDER

Kasper
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2011 18:57

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door Kasper »

Wij hebben ook een PS3,
We hebben hem op 05-05-08 gekocht, we hadden hem laten rapareren binnen de garantie op 23-06-09 hij is vervangen tot een ander 2dehands.

Nu hadden wij in februarie tijdens het spelen de ylod.
Sony 2x aan de lijn gehad,maar daar doen niks. tenzij we ff €150 betalen.
Via een kennis geprobeerd te regelen, die werkt in een game shop.
Maar ook daarbij zecht sony, dat het probleem niet is.

Ik vind dat Sony een zeer slecht produckt als service verleend.

Groet kasper

Wimson
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2011 18:00

Re: Playstation 3 kapot YLOD defect

Ongelezen bericht door Wimson »

Heb een PS3 en het welkbekende YLOD- defect opgelopen. De PS3 is bij Bart Smit aangekocht op 31-10-2010, heb tevens de bon nog. Heb eerst Sony benaderd en kreeg ook hun voorstel van €150,00 voor een tweedehands gereviseerde PS3. Na contact met meerdere vestigingen van Bart Smit bleek dat ook zij zich op hun garantietermijn van 1 jaar beroepen. Uiteindelijk contact opgenomen met DAS rechtsbijstand en deze melden dat deze oplossing in strijd is met de nonconformititseis. Wanneer een product, 3 maanden buiten de garantie, buiten mijn schuld om, één defect vertoond, wat bekend is bij de fabrikant kan men spreken van een productiefout. Vervolgens de klachtencomissie van Bart Smit aangeschreven, omdat hun als verkopende partij mijn aanspreekpunt zijn en niet Sony. Hun een termijn gegeven om een reparatie, hetzij een nieuwe Playstation te leveren. Op hun site vermelden ze een responstijd van 14 dagen en a.s. Dinsdag uiterlijk behoor ik een reactie te ontvangen op mijn schrijven. Ben benieuwd wat hun oplossing gaat worden en houd jullie op de hoogte.

Groet,

Wimson.

Gesloten