LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] heb ik recht op andere uitkering dan wwb ?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

heb ik recht op andere uitkering dan wwb ?

Ongelezen bericht door said1983 »

Ik ben een meid van 26 jaar.
en ik heb sinds sept 2009 een wwb uitkering. Dit omdat ik de huur moest betalen en niet gelijk aan het werk raakte.
er speelde op dat moment ook nog genoeg andere zaken op persoonlijk gebied.
Ik heb sinds januarie een wsw indicatie ( omdat het voor mij beter is om begeleid te werken zoals eigen werktempo,overzichtelijke en dergelijke.)
daarnaast heb ik verschillende onderzoeken gehad en daar kwamen dingen naar voren dat ik er helemaal niets aan kan doen dat ik dingen niet altijd begrijp en dergelijk omdat ik een trage informatie verwerking en nog wat andere dingen.
ik heb het nu op papier staan en moet nog een bloedtest doen om te kijken of het idd zo is wat zij denken maar wat op papier staat is sowieso waar zeg maar.
Ik heb mijn consulent van de wwb al gemaild en langsgeweest maar ze wil maar niet terug reageren.
Mijn vraag is heb ik nu niet recht op een andere uitkering?
want ik werk nu 2 ochtenden in de week soort bezigheid zeg maar.
maar zag tot mijn grote schrik dat als je wwb hebt 24 uur moet werken.
dat kan ik nu nog niet moet het rustig aan doen en grenzen stellen.
heb ik recht op wajong? of zoiets want het zijn problemen waar ik niets aan kan doen.
gr said 1983

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: heb ik recht op andere uitkering dan wwb ?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Hoi Said,
Als je via de Wsw aan het werk bent, heb je waarschijnlijk ook bij dat bedrijf een consulent of werkbegeleider toch?
Die zal waarschijnlijk met je Wwb consulent geregld hebben dat je Wwb gewoon doorloopt, ook al werk je geen 24 uur.
Uit je verhaal maak ik op (ik kan er naast zitten) dat je een soort traject doorloopt, om uiteindelijk hopelijk weer aan het werk te komen.
Dit is meestal een langzaam opbouwend proces, ik heb het zelf ook doorlopen.
Ik denk zelf dat de Wwb je niet meteen zal verplichten om 24 uur te gaan werken.
Maar als je een werkbegeleider of jobcoach via de Wsw hebt, vraag het dan eens aan hem/haar.
Die heeft beter inzicht in jouw situatie (ook in je lichamelijke problemen) en kan je beter helpen.
Mocht je geen jobcoach hebben, informeer dan eens bij jouw Wsw bedrijf of je er een kunt krijgen.
Dat werkt voor jou ook prettiger, want dan hoef je dit soort dingen allemaal niet zelf uit te zoeken.
Heel veel succes!

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: heb ik recht op andere uitkering dan wwb ?

Ongelezen bericht door said1983 »

Hoi Violet Prue

Ik heb idd een indicatie om met de wsw te gaan werken daarvoor is een wachtlijst van 2 en half jaar. Ik ben er nu dus nog niet mee bezig.
Ik kom eerst in een soort van voortraject van de wwb. voordat ik aan de beurt ben met de wsw.
Maar het voortraject ligt hier momenteel op zijn gat en ze weten nu nog niet wanneer het begint.
Ik verveelde mij na 9 maanden thuis zitten en onzekerheid en heb gevraagd of er wat te doen was vandaar dat ik nu 2 ochtenden in de week op de dagbesteding zolang mijn traject niet begint.
Ik heb nu alleen maar een consulent van de wwb en dus nog geen één van wsw omdat ik nu niet heb. alleen mijn concuslent van de wwb reageert niet altijd :x
Ja idd als mijn traject eindelijk begint hoop ik aan het werk te komen omdat ik begeleiding nu eenmaal nodig heb.
hebben ze bij jouw ook rustig opgebouwd ? ik maak mij altijd een beetje zorgen want 40 uur wil ik sowieso nog niet gaan doen.
Ik vind het nu nog alleemaal een beetje vaag en weet dus niet zo goed waar ik aan toe ben en kan daar niet tegen
vandaar dus ook mijn vraag.
gr said 1983

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: heb ik recht op andere uitkering dan wwb ?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Hoi Said,

Wat een lange wachtlijst zeg!
Dat geeft wel weer aan dat er op Wsw gebied nog een hoop werk aan de winkel is.
Vervelend voor je, dat je nu je wat werk aan kan, zo lang moet wachten.
Ik denk dat je het beste kan proberen om een persoonlijke afspraak met je consulent voor een gesprek te maken.
Dan kun je ook iemand meenemen die de dingen iets sneller 'opslaat' in zijn/haar geheugen, zodat je achteraf niet alsnog met allerlei vragen zit.
Dan kun je je consulent in je eigen woorden rustig uitleggen wat je zorgen zijn en meteen vragen wanneer je hem/haar het beste kan bellen met vragen.
Zet desnoods vooraf wat op papier, dan kun je het ook niet vergeten te vragen.

Mijn traject is best snel verlopen, omat het bij mij puur om lichamelijke klachten ging.
Ik heb verschillende soorten vrijwilligerswerk geprobeerd en heb uiteindelijk op eigen initiatief een perfect passend vrijwilligersbaantje gevonden.
Ik werk vanuit huis als secretaris voor een stichting.
Als ik me niet goed voel, kan ik desnoods vanuit bed met de laptop toch wat werk doen.
Mijn traject heeft me geholpen weer meer onder de mensen te komen en wat meer zelfvertrouwen te krijgen.
Het heeft er zeker aan bijgedragen dat ik nu zo goed op mijn plaats ben terecht gekomen.

Veel succes, ik hoor graag of het goed voor je af loopt.
Mocht je nog meer vragen hebben ofzo, kun je me ook altijd een privébericht sturen.
Ik zit zelf ook in de Wwb en ook al verschilt de regeling per gemeente, ben ik er best goed in thuis.
Groetjes!!

Gesloten