LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Karmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:32

Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door Karmen »

Ik heb de redactie gevraagd aandacht te besteden aan het feit dat apothekers door verzekeraars nu goedkopere medicijnen moeten verstrekken.
Zonder toestemming of kennisgeving vooraf krijgen heel veel mensen nu generieken mee omdat de originelen te duur zijn.
Laat mij zelf die keuze ook al moet ik het zelf betalen!
Waarom mij zomaar overzetten op een andere fabrikant, dat hoor ik zelf te bepalen.
Er wordt ook gelogen door apotheekmedewerkers, dat de fabrikant of het middel niet meer bestaat. Absurd.

Het is absoluut niet zo dat de werking hetzelfde is. De hulpstoffen zijn anders en de werking ook. Ze kunnen dezelfde werking hebben maar vaak ook niet, getuige bijvoorbeeld deze site http://www.peoplespharmacy.com/2007/05/ ... t-generic/
Goedkopere medicijnen daar ben ik ook voor, maar sommige generieken zijn gewoon rommel!

svp vraag allen aan de redactie van Tros Radar om hier aandacht op tv aan te besteden het is gewoon schandalig wat hier gebeurt en ik ben grotendeels mijn haar kwijt hierdoor. Laatstaan ergere gevallen!

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door EdoK »

vogels schreef:
De hulpstoffen zijn anders en de werking ook
Klopt helemaal! Van preferente middelen is de werking minder krachtig.
Ik denk dat dit een al te generieke uitspraak is.

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door EdoK »

Ik vind het in verstandig om niet wetenschappelijk onderbouwde uitspraken te doen over generieke medicijnen in zijn algemeenheid. Je kan er beter dan aan toevoegen over welke medicijnen die artsen dan die uitspraken gedaan hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het is idd zo dat je elke maand maar weer moet wachten welke merken je nu weer krijgt,
ik heb ook diazepam en kreeg dat altijd van rathiopharm...toen ineens van sandoz,ik reageer overal op maar op deze dus niet...ik gemeld en moest het maar opmaken?ik ja daaag weet je wel hoeveel pijn ik dan een maand heb...nou ze gingen het dan toch maar bestellen...
en nu moet het besteld worden met/op medische indicatie...
maar ik ben gewaarschuwd dat rathiopharm eruit gaat en dat ik dan toch over moet op andere merken???we zien wel,er zal er heus wel eentje bij zitten die werkt..
wat ik wel raar vind is dat ik voor rathiopharm en sandoz evenveel moet betalen?het zal wel ...ik ga daar ook niet over zeuren dan ben ik weer de zeurpiet...
dit moet ik nl zelf betalen...net als de doorslaper..oook nu een ander merk reageer ik wel goed op en andere medicaties ook.dus het maakt mij verder niet uit,zolang het zijn werk maar goed doet....en dat is bij de dia dus niet..en dan kom ik in aktie...
verder kan de apo er niks aan doen maar de verzekering en de overheid...

remmy
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2007 16:22

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door remmy »

Ik vind het ook een, onduidelijk, zooitje worden bij de apotheek. Je weet niet meer waar je aan toe bent. Dan krijg je een bepaald merk in een potje dan een totaal andere naam weer in een doosje ik word er niet veel wijzer van. Daarnaast vind ik het ook heel verwarrend omdat al die pillen er anders uit zien. Zeker voor mensen met psychische klachten niet handig. Over de werking beweren ze allemaal wat anders.
Ik heb bijv topiramaat al in drie kleuren gehad terwijl het dezelfde dosering is, daarnaast zit het soms in strips en soms in een doosje terwijl in de computer al staat dat ik het alleen in strip geleverd mag krijgen. Maar ook in strip kunnen de pillen rond maar ook rechthoekig zijn.
Schiet mij maar lek ik snap er niks meer van

groeten remmy

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Laat mij zelf die keuze ook al moet ik het zelf betalen!
Die keuze heb je toch ook gewoon. Als je zelf betaald kun je elk medicijn krijgen, wat je wilt.

What is the problem... :mrgreen:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door trudy81 »

seagoing,

dat is niet altijd het geval. Ik stond laatst in de apotheek voor Aerius en kreeg Xyzal. Dat is niet eens de zelfde werkzame stof. (ik heb het dus niet eens over hulp stoffen) De apotheker vertelde mij doodleuk dat Aerius niet meer bestond.
Ik was zo boos dat ik in de apotheek mijn verzekering heb gebeld en die vertelde mij dat Xyzal gewoon goedkoper is. De verzekering heeft dus (terwijl ik dus gewoon in de apotheek bleef staan) naar de apotheek gebeld en gezegd dat als ik Aerius op doktersvoorschrift krijg, ze me niet gewoon iets anders mogen geven.
Punt is ook nog dat Xyzal helemaal niet helpt tegen hetgeen ik heb, maar dat wist de apotheek niet.

Ik wil best begrijpen dat de apotheker voor een goedkoper middel wil gaan maar dan wel graag een dat hetzelfde werkt, en in overleg. Tegen mij liegen in de apotheek vindt ik echt niet kunnen. Ik heb dus ook een klacht ingediend.

groetjes

Trudy

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@seagoing racer2

nee helaas werkt het weer eens niet zo in ons land...betaal elke maand voor 3 recepten 70 euro bij maar heb niks te zegggen,afwachten wat je krijgt voor merk.
nu dan omdat ik niet tegen dat ene merk kan...maar straks wordt het kijken welke er dan wel goed is,want soms is heel goedkoop net zo goed maar soms ook niet..ligt pp anders en op de medicaties die je gebruikt en bij mij zijn dan er heel wat helaas//
elke keer na eenbestelling is het weer nou wat hebben we nu weer in ons pakket zitten :D

@ trudy goed gehandeld...gelukkig weet ik ook hoe en wat dus mij kunnen zo ook niet zomaar wat geven..
ik kreeg sandoz diazepam (voor mijn spieren)na 2 dg dacht ik..ik verrek van de pijn....ik bellen ja er zit toch dezelfde stof in,ja blijkbaar ook een stof die het weer afbreekt met wat anders want ik kan er niet tegen...dokter ingeschakeld en hup medische noodzaak...je betaalt je scheel en heb gewoon niks te zeggen...
en het wordt nog veel erger!ben ik bang

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@vogels

ze mogen het gewoon niet meer geven van de verzekering ,dan krijgen ze zelf een boete...daarom moet er bij mij ook medische noodzaak op.
dat zou je nog kunnen proberen via je assistente als je weer besteld??
dan zeg je ik kan niet zo goed tegen dat andere ik wil graag mijn eigen merk en dan moet je altij blijven zeggen als je besteld medische noodzakelijk

Ellen B
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2010 19:20

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door Ellen B »

Ik gebruik al 6 jaar paroxetine. Al die tijd niet depressief geweest, tot ik een ander merk kreeg en ik langzaamaan weer zwaar depressief ben geworden. Gelukkig had ik gauw in de gaten wat er aan de hand was zodat ik snel weer mijn oude merk ben gaan gebruiken, en het nu weer goed met me gaat, maar ik ben wel weer door een hel gegaan, alleen maar omdat mijn verzekeraar opdracht had gegeven aan de apotheek om de paroxetine van Aurobindo mee te geven aan de klanten.

Ik vind het belachelijk dat een verzekeraar zoveel macht heeft.
Er komt volgens mij geen arts aan die beslissing te pas. Meestal is het om financiele redenen. Toch hebben ze letterlijk met mijn leven gespeeld.
Ik wil hier iets aan proberen te doen. Wie heeft een soortgelijke ervaring en doet er mee ? Met een groep mensen bereik je namelijk veel eerder iets dan alleen.
Iedereen probeert ons wijs te maken dat alle generieke merken hetzelfde zijn, maar dat is gewoon niet waar.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door tiptoo »

trudy81 schreef:seagoing,

dat is niet altijd het geval. Ik stond laatst in de apotheek voor Aerius en kreeg Xyzal. Dat is niet eens de zelfde werkzame stof. (ik heb het dus niet eens over hulp stoffen) De apotheker vertelde mij doodleuk dat Aerius niet meer bestond.


rare apotheker heb jij , ik slik Aerius en krijg dat ook nog steeds! dus het bestaat wel degelijk!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik heb het nu ook gewoon, na gemor en gemopper heb ik het gewoon toch gekregen.

Trudy

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: ik heb gelukkig geen gemor en gemopper nodig, fijn dat je het ook hebt :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ergens begin dit jaar zeiden ze al,rathiopharm kan er elk moment mee stoppen,tot op heden vrijdag nog...gewoon rathiopharm,schijnt slecht te gaan en ze gooien het produkt uit de produktie bij rathio????????????
nou ik heb het nog steeds...ik heb wel indruk gemaakt :oops: ik kom er nooit,ze bezorgen altijd,mijn man is niet op tijd thuis om het te halen.
dus vrijdag was hij dat wel ik gebeld ik kom het wel halen,ff uitje :oops: ook gelijk naar winkelcentrum keer....staat die apotheekster...mev...ik zeg nou ik heb wel indruk gemaakt...oh nee dat...nee benik allang vergeten maar ik zag u tas niet staan en ik dacht ,u krijgt toch altijd bezorgd..ja tuurlijk ihiihihihihihi
ben toen niet zachtzinnig geweest...ik wordt ziek van dat spul dus dat moet ik niet en medicatie is toch om het leven wat makkelijker en aangenamer te maken weet ik veel...zoiets?

verder moet ik zeggen dat ik wel een fijne apo heb...ze doen hun best maar dat verhaal over rathio geloof ik niet..

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@ Rozemarijntje
Je kunt natuurlijk Ratiopharm bellen en het navragen.
Telefoonnummer is: 023-70 70 840
Dan weet je gelijk hoe en wat.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@muppet

dank je wel!!! daar was ik nog niet opgekomen,ga ze gelijk bellen!
laat het je weten...
heel erg bedankt weer :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik heb dus gelijk gebeld,die vrouw moest hard lachen.
rathiopharm staat wel te koop,maar ze leiden geen verlies en ze maken gewoon tot nu toe alle medicatie ook de diazepam...
ik zeg nou dat weet ik dus genoeg,...
ik zei welke apotheek ik had..escura en ja toen zei ja dat is er eentje die heel weinig nog bij ons afneemt...
ja daar zit het hem dus...nou dan hebben ze mzzl wantik wil gewoon rathiopharm en laten ze nu niet met het verhaal komen ,weer...van bla bla bla...
dan geef ik ze ven het tel nr...

ik ben je heel dankbaar!!! ik schrijf het nr gelijk op in mijn agenda,altijd makkelijk,zal ook wel op internet staan maar zal je zien dat je het zo snel niet kan vinden...
nogmaals dank je kelly!!!!

soesy
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2010 14:27

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door soesy »

Het is niet alleen niet meer te snappen voor de cliënten maar ook voor de medewerkers is er geen touw meer aan vast te knopen.
Iedere 3 maanden bekijkt de verzekering waar zij het voordeligst uit zullen zijn en dat moeten wij dus leveren. Ook al heeft het volgende merk de volgende dag zijn prijzen nog verder verlaagd.
In principe moeten de merken zo te verwisselen zijn alleen kan iedereen weer anders reageren op de hulpstoffen óf de chemische verbindingen. Wettelijk gezien mag het wel!
Xyzal voor Aerius uitwisselen dus weer niet, omdat het geen dezelfde werkzame stoffen zijn!
Mocht je niet goed tegen het andere merk kunnen dan MOET de huisarts Medische Noodzaak op het recept zetten, anders wordt het niet vergoed.

Zelf ben ik werkzaam in de apotheek en ook wij zijn absoluut niet blij dat we van een aantal geneesmiddelen 6(!!!!) verschillende merken in de la hebben liggen, daar word je toch knettergek van? Dus ook ik ben ervoor dat er hier verandering in gaat komen!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@soesy

ja dat begrijp ik heel goed dat het voor jullie ook niet makkelijk is!
dat van die medische noodzaak weet ik,heb ik hier ook al neergezet,als het goed is..
mijn man had gisteren een allergische reactie op dat na en shampo denerex of danorex?bestel het al jaren ben altijd in de war,gebruikt ie verder niks..dus ik pak het doosje..hij is het doosje dus gewend van telfast,hij wat is dat...ja joh je krijgt nu een goedkopere versie,ik moest het hem echt uitleggen,ik zeg snap je nou waarom ik met die diazepam bezig was,ohhhhhhhhhh (mannen)
maar goed die dacht ook wat gaat ze me nou geven ihihihiihih ik zeg die is gewoon de stof naam...en niet het merknaam..oh...

idd ik reageer dus niet op de diazepam van sandoz...het is geregeld,klaar uit.
met de andere middelen geen moeite,er zal net een stofje inzitten waar ik dus niet goed op reageer...kan gebeuren...(krijg nu alles van sandoz)
verder vind ik het prima dat als een stofgewoon onder de eigennaam zeg maar verkocht wordt ipv merknaam 50% goedkoper is wel goed...geen moeite mee...als het werkt,maar daar kom je vanzelf achter.

Mickje87
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2011 10:41

Re: Meld hier je problemen met generieke medicijnen

Ongelezen bericht door Mickje87 »

Als je een recept hebt en je wilt een speciaal merk en betaald daarvoor dan krijg je het gewoon. Maar waarom al dat gezeur, over 5 jaar moet toch alles wat je bij de apotheek haalt eerst zelf betalen en dan moet je zelf declareren bij de verzekering! Komt omdat de verzekeringen het op deze manier willen, dus misschien dat jullie dan allemaal maar lekker bij de zorgverzekering moeten gaan klagen ipv bij de apotheek!!!! Of je gewoon bij de IZA verzekeren want diewerken niet mee aan het preferentie beleid!

Gesloten